Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle det ikke bli stort? Selvsagt vil de ikke nå ut til grafikkhorer som nekter å spille spill som er eldre enn to, tre år, men tenk selv: På kickstarter prøvde de å få 900.000 dollar. De endte opp med 8.5 millioner. Det sier jo sitt. Fan er det mer enn nok av.`I tillegg er Ouya lett å modifisere på egenhånd, så vi kan legge til alt mulig uten store problemer. Det burde ikke være noe problem å legge til enn Wiimote, for eksempel. Faktisk kan konsollen brukes til stort sett hva du vil. I tillegg er alt av spill og programmer til den gratis på en eller annen måte, og det teller mye hos mange. For ikke å nevne hvor enkelt det er å lage egne programmer til den selv. ;) Den er en drøm for Indie-utviklere.

 

1. Grafikkhorer og gamere er en ekstremt liten minoritet av folk. At de ikke er interrisert påvirkerer ikke Oyuas salgstall, med mindre Oyua kun sikter kun på dem som nisje.

 

2. Hele spørsmålet mitt er hvordan skal Oyua få til å bli stor? At den har sine fans er ikke noe nytt, men det er fortsatt en ekstremt liten minoritet. Med mindre de får forhandlet opp kjeder til å selge den, så vil den forbli på samme nivå som f.eks OpenPandora.

At den kan moddes betyr ingenting heller for populariteten, da det eneste som har noe å si er virkelig om den blir markedsført.

Oyua kommer til å skaffe spill som utnytter Tegra3, fordi den vil nok selge så mye, men om den blir stor er en helt annen sak. Blir den ikke stor, er det ingenting å svare på. Uansett så vil nok de større på Android platformen kanskje prøve å kopiere Oyua, men bare vis de setter et fotavtrykk, noe som fortsatt er veldig usikkert.

 

 

 

Merk: Nivå betyr ikke tak. Selv om den blir noen ganger større en Pandora eller tilsvarende så ja... blir den fortsatt ikke stor.......

Ikke at jeg sier at å være nisje betyr at du feiler på markedet heller, nisje kan være veldig bra og vellyktet for nisje. Men det er flere tusen mil mellom et nisjeprodukt og et faktisk markedsført produkt som har blitt solgt og markedsført.

Lenke til kommentar

Wii hadde dårlig grafikk, fordi den prøvde å være billig og gi spillerne noe annerledes enn hos konkurrentene. Nå da Wii U går bort fra det der og retter seg mer mot hardcore spillere har Ouya fått et marked for seg selv. Du vil aldri få topp grafikk på den, men du vil få en mye mer variert spillopplevelse der enn på de andre konsollene. Som folk sier har vi mange Android-spill allerede til mobiler og nettbrett, og disse kan sannsynligvis fungere på Ouya. Men Ouya er en egen konsoll som er kraftigere enn Wii, komplett med håndkontroller med touchpad. Det er svært lett å lage spill til den, og som sagt vil alle spillene være gratis på en eller annen måte. Det gjør at det er veldig mange som kan lage spill til den, det er veldig mange som våger å ta sjanser fordi spill er så billige å utvikle til den, og det er veldig mange potensielle kunder fordi konsollen er så billig. Og når alle spillene er gratis på en eller annen måte har vi et enorm bibliotek med spill til den, så jeg ser det som vinn-vinn. I tillegg er konsollen billig nok til at mange kan ha den som ekstrakonsoll, om det så bare er for å se en film eller høre på musikk. Den vil aldri bli like stor som de andre, men det trenger den heller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å ta det du skriver seriøst Lykketrolling, fordi du bare kommer med synsing og påstander i postene dine. Ja Ouya er spennende, på papiret. Kanskje den selger litt, kanskje ingenting i det hele tatt. Den prøver å skape sitt eget marked ved å kombinere to verdener innenfor spilluniverset.

Det dem samlet sammen på kickstarter holder ikke til en middels reklamekampanje en gang. Her er det helt og holdent markedsføring det står og balanserer på. Uten markedsføring vil aldri Ouya nå frem til det markedet du påstår den retter seg mot.

Jeg tør gjette at de fleste som vet/har hørt om Ouya ikke er innenfor deres demografiske målgruppe.

 

Jeg håper Ouya Blir en liten hit, og kanskje legger litt press på de tre store for litt nytenking når det kommer til spilldistribusjon og spillutvikling.

 

Men jeg tviler på det. Ikke uten en ordentlig stor investor(er) i ryggen. Og da mener jeg betydelig større summer enn det kickstarter bidro med.

 

Edit: Ja, det er synsing og påstander i dette innlegget også. Men jeg tør påstå at de er basert litt mer på en forståelse av hvordan markedet faktisk fungerer.

Endret av Mumsen
Lenke til kommentar

Hva er det jeg sier som er så vanskelig å forstå? Selvsagt er det bare mine synspunkter, men hva så? Jeg skriver da norsk? Ouya vil aldri kunne konkurrere med de tre store, og som jeg sa trenger den ikke bå bli stor. Den trenger strengt tatt bare å tjene inn utgiftene, og det vil den garantert gjøre. I tillegg er den billig nok til å være en "ekstrakonsoll", så den trenger ikke å konkurrere med noen som helst. Jeg kommer for eksempel til å kjøpe den så snart som mulig, men det betyr ikke at jeg ikke er interessert i Wii U eller PS4. Og når vi er inne på det temaet venter jeg til etter E3 neste år før jeg kjøper en Wii U - om jeg i det hele tatt gjør det. Det er ingen eksklusive spill jeg er interessert i til Wii U i nærmeste fremtid, og jeg vil vente og se hvordan PS4 blir (og ikke minst hvor svindyr) før jeg bestemmer meg. Frem til da kan jeg kose meg med PC, 3DS XL og Ouya. :)

Lenke til kommentar

I mange tilfeller er jeg helt klart med på at etterspørselen etter enkelte SNES-titler "forsvarer" prisen, men som sagt, det gjelder neppe alle titler på nettverket. Det er absolutt ikke slik at samtlige titler på den konsollen er mer populære og selger bedre enn Final Fantasy VII og Metal Gear Solid. Det vitner vel heller om at Nintendo har bestemt en pris, og holder seg til den helt uavhengig av popularitet. Mulig de tenker litt som mobilsjappene; antallet saker i butikken er viktigere enn hva som faktisk er brukbart eller for den saks skyld selger.

 

Ellers forventer jeg vel heller ikke at disse titlene "plutselig" skal bli spillbare på 3DS, men at de ikke er det er fullstendig idiotisk. Det har iallefall intet med maskinkraft å gjøre; PSP klarer fint PS (og SNES, for den saks skyld). Igjen har vi en Apple-sammenligning: Nintendo vil styre når og hvor du spiller hvilke titler. Det synes jeg ikke noe særlig om. Det gir ikke veldig mye mening for en fan heller, ettersom alternativet, dersom man vil spille disse titlene, er å bruke en emulator, enten på telefonen eller, ironisk nok, på konkurrentens maskinvare. I tillegg ser vi Nintendo fyre opp under konkurranse mot seg selv, når Square Enix, som da ikke får solgt sine eldre titler til de bærbare, selv konverterer og gir ut titlene på iOS og Android.

 

Du skrev tilgjengelig på DS, det var det jeg svarte på. Muligheten er vel noe større for at disse spillene vil bli spillbare på 3DS, men dessverre ikke veldig stor der heller.

 

Uansett er jeg enig med deg at ikke alle spillene på en plattform forsvarer samme pris, men samtidig er det ikke så lett å si hvilken pris de forsvarer, og jeg tror Nintendo for enkelthets skyld har valgt å sette priser etter plattform. Dette virker veldig bakvendt og er det også, men jeg tror mye av årsaken til både dette og at Virtual Console-tjenestene i seg selv behandles såpass dårlig av Nintendo, er at de ganske enkelt ikke tjener noe særlig penger på dem. Det virker rart når en tenker slik som vi pleier, at det bare er å laste opp noen gamle roms, men det som sannsynligvis koster penger er denne aldersratingen spillene skal gjennom. Sikkert ikke mye, men altså såpass at det likevel ikke er stort å tjene på det. Hadde dette vært såpass gratis inntekter som det ofte fremstilles på forum, så nekter jeg å tro at Nintendo (eller andre) hadde ignorert det såpass totalt som de gjør.

 

Jeg tror med andre ord at Nintendo ikke tjener noe særlig penger på Virtual Console-tjenesten sin, og derfor ønsker å bruke så lite penger på den som mulig. Dermed har de også gjort alle mulige systemer så enkle som mulig. Pris etter plattform henger sammen med det. Dette suger selvsagt, men for å være ærlig så tror jeg de fleste som har interesse av å spille gamle Snes-spill bruker emulatorer på dem - nesten helt uavhengig av hvilke priser Nintendo setter på Virtual Console. Hvor stort er egentlig markedet for et spill som Actraiser? Og hvor mange av disse potensielle kundene velger å kjøpe spillet fremfor å laste det ned gratis? Den sørgelige sannhet er nok dessverre at det ikke er spesielt mange, og hele økosystemet rundt disse spillene formes av det.

 

Angående Ouya så forstår jeg godt hvorfor en del gamere ser frem til den, men som flere andre her inne, tror jeg den er helt sjanseløs til å nå et marked som er stort nok til at Nintendo eller noen andre vil bry seg.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
Jeg tror med andre ord at Nintendo ikke tjener noe særlig penger på Virtual Console-tjenesten sin, og derfor ønsker å bruke så lite penger på den som mulig. Dermed har de også gjort alle mulige systemer så enkle som mulig. Pris etter plattform henger sammen med det. Dette suger selvsagt, men for å være ærlig så tror jeg de fleste som har interesse av å spille gamle Snes-spill bruker emulatorer på dem - nesten helt uavhengig av hvilke priser Nintendo setter på Virtual Console. Hvor stort er egentlig markedet for et spill som Actraiser? Og hvor mange av disse potensielle kundene velger å kjøpe spillet fremfor å laste det ned gratis? Den sørgelige sannhet er nok dessverre at det ikke er spesielt mange, og hele økosystemet rundt disse spillene formes av det.

 

Det er nok riktig. Problemet er at de store selskapene er for trege til å se behov og ikke klarer å selge løsninger som er bedre enn de forbrukerne kan lage selv. Selv om vi ser helt bort i fra pris er emulatorer uendelig mye mer brukervennlige enn Virtual Console. VC innebærer at man må ha en Wii og logge seg inn på en handletjeneste der man kun kan kjøpe de spillene Nintendo har tatt bryet med å legge ut, som deretter kun kan lagres på Wiien; du får ikke spilt dem lenger hvis du legger den bort, og de er tapt hvis noe skjer med den. En emulator derimot kan du ha liggende på laptopen som du uansett har med deg overalt, du har mange forskjellige emulatorer å velge mellom og de fleste har dem har uendelige muligheter til å skreddersy spillopplevelsen slik du vil ha den; oppløsning, save states, hacks osv. I tillegg har du gratis tilgang til alle spillene du kan tenke deg og noen til. Det beste argumentet for min del er at du kan laste ned roms av fanoversatte spill som aldri kom utenfor Japan.

 

Det blir for dumt å betale for den dårligste løsningen når den beste løsningen er gratis. Om vi hadde snudd på flisa og VC hadde vært gratis mens emulatorer kostet penger, ville jeg heller kjøpt en emulator. Her skulle Nintendo ligget i forkant og laget en spotify-lignende tjeneste der du f.eks. kunne abonnert på en emulator som koblet seg opp til en nettklient der du hadde fri tilgang til roms av alle SNES-spill som er gitt ut.

Lenke til kommentar

Greia er at hverken nintendo eller noen andre anerkjenner "rom-markedet" fordi det er ulovlig. Derfor vil det aldri være noen mulighet til å laste ned og bruke ROMs fra f.eks. romulation.com på en offisiell nintendo-konsoll.

Alle disse ROM-sidene har en disclaimer som sier at man må eie spillene man laster ned. Det er for å fraskrive seg ansvaret for å spre piratkopierte spill. Da kan de bare si at "vi oppfordrer ikke til piratkopiering, men å bare laste ned roms man allerede har".

Det er likevel en gråsone, fordi de fleste av SNES/Megadrive etc spillene fortsatt er copyrighted.

 

De første emulatorene ble ikke laget for å spille roms, men for å sørge for bakover-kompatibilitet på nyere konsoller, og ble bare brukt som intern software.

 

Hadde VC emulatorene hatt noe som helst konfigurasjon hadde det vært kjekkere. Sega Megadrive-emulatoren f.eks. ser helt ræva ut på en HD-skjerm fordi det ikke er noen grafikkfiltre i den, den viser bare rågrafikken. Det er ikke veldig autentisk, fordi CRT-skjermer hadde effekter som scanlines og fargene blødde litt inn i hverandre så bildet var litt "blurry". På en sylskarp HD-skjerm blir det bare stygt å se på. På PC-emulatorene kan man legge på grafiske filtre som etterligner CRT/Scanlines effekten. Da mener jeg ikke sånne stygge filtre som Super SAIx2 etc som bare smoother ut kantene med antialiasing så det ser helt misformet ut.

 

Jeg så en youtube-playthrough av Megadrive-spillet MUSHA, og gikk rett på VC for å laste det ned, men ble dritskuffa når jeg så hvor jaggy og fælt det så ut på hd-skjermen. Kjører jeg samme spillet gjennom gens-emulatoren på PC'n med litt scanlines og "TV effect", med HDMI-kabel over til TV'n, ser det ut som det gjorde på CRT-skjermen fra youtube-videoen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Greia er at hverken nintendo eller noen andre anerkjenner "rom-markedet" fordi det er ulovlig. Derfor vil det aldri være noen mulighet til å laste ned og bruke ROMs fra f.eks. romulation.com på en offisiell nintendo-konsoll. Alle disse ROM-sidene har en disclaimer som sier at man må eie spillene man laster ned. Det er for å fraskrive seg ansvaret for å spre piratkopierte spill. Da kan de bare si at "vi oppfordrer ikke til piratkopiering, men å bare laste ned roms man allerede har". Det er likevel en gråsone, fordi de fleste av SNES/Megadrive etc spillene fortsatt er copyrighted.

 

Det ville ikke vært noe problem hvis det var de som satt med copyrighten som distribuerte rom-filene. Det "ulovlige" rom-markedet ville vært mye mindre hvis Nintendo og andre innehavere hadde vært inne på tanken om at mange kunne tenke seg å spille gamle konsollklassikere uten å betale flere hundre dollar for en enkelt tittel på eBay eller oppbevare hundretalls plastkassetter i leiligheten. I dag er det en tapt sak, da annenhver gamer sitter med tusen rom-filer på PCen.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig enig i alt det som skrives her, men nettopp fordi det som Spartapus skriver, er en tapt sak, tror jeg dessverre heller ikke det blir noen bedring. Triste greier :(

 

Trist og trist. Det er nok av gode emulatorer der ute. Om Nintendo hadde hatt en lignende tjeneste er det ikke sikkert det ville vært noe bedre enn de eksisterende emulatorene (den burde jo vært det, men du vet...).

Lenke til kommentar

Greia er at hverken nintendo eller noen andre anerkjenner "rom-markedet" fordi det er ulovlig. Derfor vil det aldri være noen mulighet til å laste ned og bruke ROMs fra f.eks. romulation.com på en offisiell nintendo-konsoll.

Alle disse ROM-sidene har en disclaimer som sier at man må eie spillene man laster ned. Det er for å fraskrive seg ansvaret for å spre piratkopierte spill. Da kan de bare si at "vi oppfordrer ikke til piratkopiering, men å bare laste ned roms man allerede har".

Det er likevel en gråsone, fordi de fleste av SNES/Megadrive etc spillene fortsatt er copyrighted.

 

Det er en svartsone, loven er griseklar. Den disclaimeren der er like lite verdt på emulatorsider som den er i piratbukta. Grunnen til at det ikke blir gjort noe spesielt med spredning av ROMs av eldre spill, er at Nintendo og andre rett og slett ikke er interessert i å bruke ressurser på rettslig forfølgelse. De vet at den negative publisiteten ville overkjørt potensiell inntjening. I tillegg er det først nå de senere år at disse titlene i det hele tatt blir tilbudt av rettighetshaverne, gode 10-15 år etter at emulatorscenen ble etablert, så det er rett å slett for sent med en snuoperasjon nå.

 

I tillegg, festlig nok, kommer enkelte av titlene på Virtual Console nettopp fra ROM-nettverk, samme gjør noen spill på diverse samlinger med retrogreier som kom ut i forrige konsollgenerasjon. Det hender rett som det er at selskaper mister både kildekode og samtlige kopier av egne verker, spesielt om de skifter hender et par ganger, eller bytter ut deler av staben. Iblant er det ren inkompetanse og dårlige rutiner. Nå nylig kom det frem at Konami hadde klart å rote vekk kildekoden til Silent Hill 2, noe som førte til en rimelig slapp HD-utgave. Et levende ROM-miljø er sånn sett en slags uavhengig backup.

Lenke til kommentar

Jeg har sett noen større ROM-sider bare forsvinne fordi utviklere har truet med søksmål. De gidder ikke stå i mot og bli saksøkt for millioner av dollar bare for å ha oppe noen gamle spill ingen betaler for likevel. Er ikke verdt det for dem å være moralryttere ala Piratebay bare for det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tror faktisk jeg skal kjøpe Black Ops 2 til Wii U bare for å skape noe tullball i vennegjengen jeg har. Vil bare se tryne dems og dem sier slikt som dette: Herregud Tom, gidd å kjøp spill til drittkonsollen Wii U. Sier jeg tilbake: Ja for de spillene du spiller er en tragedie uansett hvor du spiller hen. Så får jeg neste angrep: Ja for Wii U er og blir den største casual maskinen ever. Sier jeg tilbake: Ja sier du som spiller på din Iphone eller ipod... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...