Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Geez...Nintendo får skryt fra "hippie" gamere (har fortsatt ikke funnet noe bedre navn), altså gamere som liksom har sett lyset, og kommer med hele leksa om at grafikk ikke teller, trenger ikke kraftig maskinvare, gameplayet som betyr noe osv. osv.

 

Det har til tross for generelt mye kritikk mot Wii, også vært konsollens livbøye, at Nintendo blir sett på som innovative, der det i følge noen satses på dette myteomspunnede gameplayet, framfor den kjedelig maskinkrafta (som om disse tingene skulle vært helt separate).

 

Jeg nevnte forsåvidt PC i sammen med 360 og PS3. Sitat: "Samtidig er det nettopp (utviklingen på) sistnevnte(peker mot PS3/360) som sammen med PC, gjør WiiU mulig..."

Poenget mitt er uansett bare at noen ser ut til å tro at vi like gjerne kunne stoppet utviklingen av sterkere maskinvare, fordi det er gameplayet, og angivelig innovative kontrollmetoder som virkelig betyr noe. Da er det et paradoks, at den nye innovative(?) kontrollen til Nintendo neppe hadde vært mulig, uten utviklingen PC plattformen, PS3 og 360 har stått for.

 

Det er en næringskjede, hvor alle har sin plass, men maskinkraft er fortsatt en viktig grunnsten for framtidige konsoller, jeg vil si den viktigste.

 

PS: jeg tror jeg tar vekk "mye" fra, "Nintendo har fått mye skryt", fordi det er strengt tatt ikke noen enorm støtte det er snakk, selv om jeg oppfatter det som en betydelig støttegruppe.

 

Det finnes vel noen få slike "hippie" gamere eller hva man nå skal kalle dem, og jeg antar at jeg i dine øyne er en slik. Det jeg reagerte på ved din påstand (og som du kanskje har moderert litt ved din PS) er likevel den forestillingen om at dette skulle være en form for skryt Nintendo veldig ofte får. Du mener tydeligvis at Nintendo - til tross for nesten ukentlige "Nintendo is doomed"-artikler i mainstream-spillmedia - får for mye skryt for sin alternative strategi. Selvsagt finnes det noen få som gir Nintendo "skryt" - berettiget eller ikke - for at de velger å gå andre veier - jeg er selv en slik. Men det oververldende flertall av personer som skriver på forum og i media har en negativ innstilling til at Nintendo ikke gjør akkurat det samme sine konkurrenter. Ønsker man seriøs dekning av de negative men også de positive sidene ved Nintendos overordnede strategi er man i dag prisgitt forum som dette eller fan-sider som Nintendo World Report. I mine øyne står det faktum i grell kontrast til det som jeg i utgangspunktet oppfattet at lå bak din kommentar - nemlig at Nintendo får (for) mye skryt for sin alternative strategi.

 

Om din kommentar - som din PS kanskje kan tyde på - dog bare var ment mot de meget få som mener at mer maskinkraft er helt meningsløst, så er den grei nok. Selv om det er en ekstremt marginal gruppe jeg knapt ser noen fornuftige grunner til å bruke tid på. Nintendo, Sony, MS og alle andre i denne og de fleste andre industrier benytter seg alle av de fremskrittene som deres konkurrenter bidrar til å bringe frem. Dette gjør selvsagt Nintendo, sånn sett har du kanskje et poeng (dog uten at jeg ser noen hverken her eller andre steder som noensinne har argumentert for noe annet) - men også de andre. Hovedpoenget her er uansett at uten det faktum at Nintendo faktisk gjør noe veldig annet fra sine viktigste konkurrenter, så ville vi hatt mindre mangfold og sannsynligvis kunne sett frem til mindre interessante spill. Det handler ikke om å si at kraft ikke er viktig - men å fremheve et moment med Nintendos strategi som sjelden eller aldri kommer frem - nemlig at de gir oss flere muligheter. Om Wii U faktisk vil gjøre dette med samme suksess som Wii og DS gjorde gjenstår å se. Personlig er jeg relativt skeptisk, og er heller ingen stor fan av 3DS, men jeg er i det minste glad for at de forsøker. Et Nintendo som forsøker å være mer MS/Sony enn MS/Sony selv er et uinteressant og kjedelig Nintendo som ingen egentlig ønsker - slik salgstallene til Gamecube vel burde ha bevist en gang for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har så mått testet ut Mushroom Men: Spore Wars på Wii. Art design og musikk er på et veldig høyt nivå. Animasjonene er på høyde med topp Nintendo spill.

 

Gameplayet ligner litt på Metroid OM. Utforskning, plattform og kamp. Man har en "grappler" som kan brukes til å slenge seg, eller rive ned hindringer. Man har et omfattende, men brukervennlig system for å oppgradere våpen. Man kan flytte gjenstander og kaste dem på motstandere med telekinese (brukt i veldig mange spill etter hvert).

 

Minuset er at gameplayet er ganske generisk. Vanskelighetsgraden er for lav (foreløpig) og den ellers flotte grafikken ødelegges av litt mange glitches.

 

Spillet er såpass bra at jeg gleder meg til å spille videre, og det er jo ikke så verst.

 

Dette høres interessant ut! Husk å gi full rapport når du er ferdig med spillet!

Lenke til kommentar

Aye, låsing av nedlastet innhold til én maskin, manglende støtte for innhold på en dings som helt hadde maktet å spille det av, merkelige flerspillervalg og spinnville priser minner forsåvidt litt om Apple, men jeg er litt nølende når det gjelder å kalle det innovativt eller brukervennlig. Nintendo kunne blitt det helt store denne generasjonen, de hadde mange gode ideer, men utførelsen var ikke langt fra håpløs.

 

Jeg har forsåvidt ikke helt avskrevet Wii U. Dersom programvaren man kjøpte på Wii-sjappa viser seg å fungere prikkfritt, og de endelig lar oss spille SNES-spill på DS (gjerne med lagring i sky, så man kan spille Secret of Mana håndholdt på bussen, og fortsette hjemme på TVen der man slapp), multiplayer fungerer greit uten de tullete vennekodene, og prisene helst nærmer seg et normalt nivå (for eksempel er samtlige SNES-spill på Wii-sjappa dyrere enn samtlige PS-spill hos Sony), blir det straks mer interessant, men enn så lenge går det an å drøye litt for min del.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Nintendo og Apple har noen likhetstrekk, men som Okapi greit illustrerer, så er Nintendo i en helt egen klasse - og fjernt fra Apple - når det kommer til en rekke servicer som burde være normalt. Det er likevel i ferd med å bli bedre, og jeg vet ikke hvor stor grunn det er til å klage på prisene. At Snes-spill er dyrere enn PS1-spill skyldes nok ganske enkelt at det er mye større etterspørsel etter dem. Er det for dyrt, står vi jo fint fritt til å velge å ikke kjøpe dem.

 

Nå er det gode grunner - basert på erfaringer med Wii - å være skeptisk til disse tingene på Wii U, men her er ihvertfall noen ting vi vet knyttet til overnevnte innlegg:

- Det er ihvertfall muig å spille programvare fra Wii på Wii U

- Online multiplayer vil bli kraftig forbedret (men det er fremdeles vennekoder)

- Prisene forblir nok omtrent uendret

- Ingen av disse gamle spillene blir plutselig spillbare på DS

- Men vi vil få en "Nintendo-konto" som våre kjøp knyttes opp mot - noe som virker å være et skritt ihvertfall i riktig retning når det kommer til det å få tilgang til digitalt innhold på tvers av plattformer. Dermed forsvinner også dette med at spill er låst til en maskin.

Lenke til kommentar

I mange tilfeller er jeg helt klart med på at etterspørselen etter enkelte SNES-titler "forsvarer" prisen, men som sagt, det gjelder neppe alle titler på nettverket. Det er absolutt ikke slik at samtlige titler på den konsollen er mer populære og selger bedre enn Final Fantasy VII og Metal Gear Solid. Det vitner vel heller om at Nintendo har bestemt en pris, og holder seg til den helt uavhengig av popularitet. Mulig de tenker litt som mobilsjappene; antallet saker i butikken er viktigere enn hva som faktisk er brukbart eller for den saks skyld selger.

 

Ellers forventer jeg vel heller ikke at disse titlene "plutselig" skal bli spillbare på 3DS, men at de ikke er det er fullstendig idiotisk. Det har iallefall intet med maskinkraft å gjøre; PSP klarer fint PS (og SNES, for den saks skyld). Igjen har vi en Apple-sammenligning: Nintendo vil styre når og hvor du spiller hvilke titler. Det synes jeg ikke noe særlig om. Det gir ikke veldig mye mening for en fan heller, ettersom alternativet, dersom man vil spille disse titlene, er å bruke en emulator, enten på telefonen eller, ironisk nok, på konkurrentens maskinvare. I tillegg ser vi Nintendo fyre opp under konkurranse mot seg selv, når Square Enix, som da ikke får solgt sine eldre titler til de bærbare, selv konverterer og gir ut titlene på iOS og Android.

Lenke til kommentar

Det dere glemmer er at Nintendo alltid har ønsket å ha monopol. Husker dere hvor dyre Nintendospill var før de fikk konkurrenter? Det sier jo sitt. I tillegg kjører de det "vi satser på familien"-opplegget med Wii, men i realiteten er det bare for å få monopol på et annet marked enn Sony og Microsoft. Det skal bli spennende å se hvordan Nintendo kommer til å svare på Ouya. Selv om spillene ikke akkurat kan konkurrere grafisk med PS360 vil alle spillene være gratis i en eller annen form, og selve konsollen selges for hundre dollar. Kickstarteren ble en enorm suksess, så folk er interessert i den. Sony og Microsoft kommer neppe til å bry seg, men det er mulig Nintendo må gjøre det om de fortsatt kjører den "grafikk er ikke så viktig" stilen nå da de får en konkurrent. :)

Lenke til kommentar

Hehe, ja, Ouya er jo egentlig et kroneksempel på det siste poenget mitt der. Kan tenke meg ganske mange kommer til å bruke en slik til akkurat Nintendo-emulatorer. Det blir vel litt som med platebransjen, som prøvde (og til dels lykkes, i en del land) å ulovliggjøre ripping av egne CDer. Når skal innholdsleverandører innse at de ikke kan konkurrere med piratsaker om piratsakene faktisk er lettere tilgjengelige og mer brukervennlige enn det de selv leverer?

Lenke til kommentar

Det vil nok bli en del emulatorer og ROMs til Ouya, ja. Men jeg håper virkelig ikke det gir den et dårlig rykte. Vil man ha emulatorer og alt det tullet der kan man jo like gjerne bruke en PC. Men Square Enix har bekreftet Final Fantasy III til Ouya, og de har et eksklusivt Final Fantasy til iPad/iPhone. Det burde ikke være utenkelig å få et eksklusivt Final Fantasy til Ouya etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Nintendo trenger ikke svare på Ouya i det hele tatt. Dårlig grafikk har aldri vært noe salgsargument for Nintendo. Gode spill, innovative hardware og sterkt merkenavn er derimot viktig.

 

Jeg skjønner ikke pratet om monopol. Er det monopol å ha rettighetene til egenutviklede produkter? Selvfølgelig ønsker Nintendo å være størst i en eller annen nisje, som alle andre bedrifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men Square Enix har bekreftet Final Fantasy III til Ouya

 

Dette spillet er jo allerede ute på Android, så det er ikke stort de trenger å gjøre her utover å legge til støtte for kontrolleren. Kanskje tweake litt her og der, men antar det burde kjøre greit uansett. Hvis det selger får vi vel Chrono Trigger her også, som nylig kom ut på Play Store.

Lenke til kommentar

Nintendo har alltid ønsket å ha monopol. Det sier seg vel selv, om dere tenker etter. Har de monopol kan de sette prisen selv, noe de også gjorde i gamle dager da vi hadde spill til 700 - 800 spenn pr stk. Jo færre konkurrenter, jo mer tjener de. Derfor våget de ikke å prøve å konkurrere med MS og Sony med Wii, men satset heller på et bredere marked som ikke var dekket av de andre to konsollene. Resultatet var at Wii solgte som varmt hvetebrød. Man kan kalle det å samle familier, være innovative, tenke utenfor boksen eller hva man vil, men i bunn og grunn handler det kun om å tjene penger, akkurat som i alle andre firmaer.

 

At Square Enix har sluppet Final Fantasy 3 på andre plattformer er ikke poenget. Poenget er at Ouya er en helt ny konsoll som ikke engang har kommet på markedet, og det er logisk nok begrenset hvor mange folk som er interessert i den. Sjekker dere den offisielle forumen er det for eksempel veldig få, om noen i det hele tatt, som tror den kommer til å bli populær blandt barn og ungdom. Det vil nok være en ganske nisjekonsoll. At Square Enix gir ut FF3 på den er derfor en svært stor sak. Det er ikke spillet i seg selv som er viktig, men at de våger å satse på konsollen. Når de våger det skal det neppe mye til før andre store selskaper også gjør det. Det igjen gjør at konsollen kan få sårt trengt oppmerksomhet, og kanskje en dag bli en "fullverdig" konsoll. :)

Lenke til kommentar

At Nintendo noen gang har hatt en visjon om å ha monopol tviler jeg på, da det har vært mange, også populære, konsoller på markedet til og med før Nintendo startet med spillkonsoller.

Du legger det frem som at Nintendo hadde monopol på markedet da de priset spillene sine "som de selv ville". Noe vi alle vet er feil. Nintendo har aldri vært alene på markedet.

 

Vil du vite hvorfor spillene kostet opp i mot 800 før, kontra 500 i dag?

Det er fordi Nintendo produserte sine spill på kassetter. Noe som gir økte produksjonskostnader i forhold til det å produsere cd-plater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er spennende at nye konsoller kommer på markedet, men jeg har ikke den helt store troen på Ouya. Den store bevegelsen i verden nå er at folk spiller på smartphones og tablets. Hvis man tar bort alt som er bra med et androidbrett og legger på en kontroller sitter man med en Ouya. Altså et steg i motsatt retning av utviklingen. Kanskje hele forretningsideen er piratspill og skitbillig hw, men det er neppe bærekraftig. Jeg ville heller satset pengene på et androidbrett med analogstikker, eller et Windows 8 brett med stikker/circle pads. Det kunne fort blitt en seriøs utfordrer til konsollene.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke satse spesifikt på Ouya. Den kjører Android på ARM, og har sånn sett allerede før lansering en forholdvis enorm katalog tilgjengelig. Det som eventuelt mangler er direkte integrert støtte for kontrolleren, noe som neppe krever mye arbeid. Ekstrautstyr som iControlPad og iCade er rimelig nisje de og, men har fått mye støtte fra bransjen likevel, og der støtten mangler hender det man kan komme rundt dette med et programvaretillegg fra maskinvareprodusenten.

 

Ellers er jeg enig i at saken neppe blir noen stor suksess i seg selv, det mangler de markedsføringsressurser til. Det den imidlertid ser ut til å kunne bli, er en kurant boks for småspill, emulatorer, lokal filmstrømming, Netflix og Spotify. Til under tusenlappen er det på ingen måte ille, og den burde definitivt ha muligheten til å konkurrere greit med Apple TV og WD TV.

Lenke til kommentar

Nåh, en del av disse mobilspillene er nettopp konverteringer av saker som har vært gitt ut på konvensjonelle konsoller tidligere. Jeg synes det blir feil å avskrive Grand Theft Auto, Final Fantasy og Secret of Mana som "bare mobilspill". I tillegg er Android en forholdsvis fleksibel plattform, som absolutt har mulighet til å bli mer, dersom produsenter og forbrukere ønsker det. Jeg tviler vel egentlig litt på at det blir Ouya som gjør Android på TV til en populær greie, men for all del, kanskje Amazon eller tilmed Sony finner på noe. Personlig er jeg uansett litt lei disse lukkede økosystemene, så hadde satt pris på en forholdsvis åpen konsoll.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror folk på at Ouya blir noe stort?

Hvorfor skulle det ikke bli stort? Selvsagt vil de ikke nå ut til grafikkhorer som nekter å spille spill som er eldre enn to, tre år, men tenk selv: På kickstarter prøvde de å få 900.000 dollar. De endte opp med 8.5 millioner. Det sier jo sitt. Fan er det mer enn nok av.`I tillegg er Ouya lett å modifisere på egenhånd, så vi kan legge til alt mulig uten store problemer. Det burde ikke være noe problem å legge til enn Wiimote, for eksempel. Faktisk kan konsollen brukes til stort sett hva du vil. I tillegg er alt av spill og programmer til den gratis på en eller annen måte, og det teller mye hos mange. For ikke å nevne hvor enkelt det er å lage egne programmer til den selv. ;) Den er en drøm for Indie-utviklere.

 

Android har bare mobilspill, og mobilspill på stor TV er ikke nødvendigvis så jækla kult. Det blir som å koble gameboyen til TV'n med den expansion dingsen. Netflix og spotify har man på alle andre formater allerede.

Android har foreløpig bare mobilspill, men som jeg har sagt flere ganger er Ouya en helt ny spillkonsoll. Å si den bare har mobilspill er som å si Windows bare har mobilspill fordi vi har Windows-telefoner. Ouya er kraftigere enn Wii, og det sier jo sitt med tanke på hvilke spill vi har der. Det er jo ikke topp moderne grafikk, men hva så?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...