Morfeo Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Veldig fin analogi til billedkunst fra Spartapus! Angående denne grafikk-debatten, så er jeg enig i at mer maskinkraft gir flere muligheter, men jeg synes det er veldig, veldig bra at de ulike produsentene velger å fokusere på litt ulike ting. Gamecube var - til tross for en del brukbare spill - en kjedelig og veldig pregløs konsoll som gjorde det samme som PS2 (vel, mindre) men som også spilte Nintendo-spill. Wii på sin side, gjorde noe helt annet, og utvidet slik vår forståelse av hva spill kan være - og ga oss på bakgrunn av det flere genuint nye opplevelser. Det er med håp om det samme, at jeg er glad Nintendo igjen velger noe annet (selv om de denne gangen har valgt noe langt mindre interessant å fokusere på). Dog er det bra at ikke alle gjør dette, det er fint at noen presser maskinkraften videre. Det jeg ikke forstår er alle disse som mener at alle skal appellere til dem - er det ikke nettopp ved at de ulike produsentene gjør ulike ting det gir mening å ha flere enn en produsent? Ellers må jeg si at for meg så har grafikken vært fin nok i tyve år, og jeg gir egentlig totalt blanke i grafisk utvikling, og de fleste spillene jeg spiller er fremdeles fra det tidlige nittitallet, men som sagt: Det er fint at noen fokuserer på grafikk og mer kraft slik at flere brukere får det de er opptatt av. Endret 8. november 2012 av taterfyrings Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Allikevel tror jeg det er viktig for mange at Wii U på ytelsesmessig er en oppgradering i forhold til ps3'en de har i dag. Det er lov å forvente at verden går fremover på 7 år. Hvorfor må "verden går fremover" automatisk bety bedre grafikk? Jeg vil mer enn gjerne at verden går fremover på andre områder. Hva skjedde for eksempel med Euphoria, eller hva den nå het? Den skulle bli neste generasjons ragdoll, og alle figurene i et spill ville reagere realistisk. Om du dyttet en fyr utfor et stup ville Euphoria-motoren sørge for at han kastet seg rundt og prøvde å gripe tak i kanten for å unngå å falle. Om en fyr ramlet ville han prøve å gripe tak i ting rundt ham for å holde seg oppe, og så videre. Det har kommet noen spill med det, men jeg kan ikke si det var særlig merkbart. Og hva med AI generelt? Vi har sloss mot AI motstandere siden de første spillene kom, men til dags dato er det fortsatt mange mil fra en AI-motstander og ekte mennesker. Ta for eksempel bilspill som Gran Turismo. Grafikken og realismen der blir bare bedre og bedre, men hva hjelper det når du kan stoppe bilen på en langstrekke, vente til AI motstanderne har kjørt runden, og samtlige kræsjer inn i deg uten antydning til å prøve å svinge unna? Man skulle tro bilspill kunne la motstanderne oppføre seg litt mer realistisk i våre dager. Selv rollespill og strategispill har mye å lære. Det finnes mange sjakk-AIer som kan konkurrere med de beste ekte sjakkspillerne i verden, så hvorfor får vi så sinnsvakt elendig AI i rollespill og strategispill? I teorien burde det ikke være vanskelig å få en AI-motstander til å prate til deg via tekst. Problemet er bare at AIen i dag ikke kan lære grammatikk og å tenke selv, så vi sitter her med chatbot og morer oss over hvor håpløs den er. Men hva om f.eks Civilization 6 kunne spesialisere AIen til å forstå hva diplomati handler om? Vi ville ikke kunne diskutere dagens gjøremål med AI-faraoen i Egypt, men han ville kunne forstå en del handelsbegreper, militære taktikker og så videre. Så lenge vi holder oss til tema burde han teoretisk kunne følge med og snakke selv, i stedet for å bruke forhåndsskrevne linjer. Det kaller jeg fremskritt. Litt bedre lysssetting, litt høyere oppløsning på teksturer og litt bedre skygger er totalt uinteressert for meg. Endret 8. november 2012 av Lykketrolling Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 Fun fact: På utviklingen av Civ5 jobbet det mer enn 100 med grafikken, en halv stilling var dedikert til utvikling av AI... Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Fun fact: På utviklingen av Civ5 jobbet det mer enn 100 med grafikken, en halv stilling var dedikert til utvikling av AI... Det forklarer jo hvorfor dronningen av England insisterte på at vi hadde en fredsavtale mens hele gigahæren hennes stormet hovestaden min og la den i grus... Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Fun fact: På utviklingen av Civ5 jobbet det mer enn 100 med grafikken, en halv stilling var dedikert til utvikling av AI... Eh. Hvor har du det sprøyet fra? Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 Eh. Hvor har du det sprøyet fra? Jeg leste det i et intervju med Jon Schafer eller hva han het han som var hoveddesigneren. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Doki Doki Panic/SMB2 er jo også det kjedeligste av alle de klassiske Marios-spillene Deg om det. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Jeg er i alle fall sikker på at forskjellen på Wii U og PS/4 ikke vil være like iøyenfallende som Wii kontra ps360 i dag. En PC kan lett være 10x kraftigere enn X360 på papiret, men spillene ser grovt sett nokså like ut. Allikevel tror jeg det er viktig for mange at Wii U på ytelsesmessig er en oppgradering i forhold til ps3'en de har i dag. Det er lov å forvente at verden går fremover på 7 år. Angående PC, så har det med at spillene kjører på et helt annet, mer modulært rammeverk med et tungt OS i bakgrunnen. Konsoller 10 ganger kraftigere enn PS360 vil kunne tilby enormt mye bedre grafikk, sjekk Agni's Philosophy som referanse. Og av det vi ser av spillene til Wii U synes jeg ikke det virker som noen oppgradering, og det tror jeg nok svært mange er enige med meg i. Endret 8. november 2012 av Samaritan Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Deg om det. Det er jo ikke engang et skikkelig Mario-spill. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Akkurat det spiller vel liten rolle. Et godt er et godt spill uansett hvilke figurer man klistrer på. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Men det er jævlig morsomt og sinnsykt undervurdert. 2 Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Det er ikke snakk om piratkopiering av spill, så det er neppe et problem. Har lyst til å spille The Simpsons Hit & Run igjen, et av mine favoritt spill på GC, men jeg vil gjerne slippe grumsen man fort får med analoge kabler, og de forskjellige godene man kan få ved bruk av dolphin. Must.. never.. run.. again.. Det spillet er awesome! Spilte det nesten ihjel da det kom ut. Kunne runde det og starte på nytt noen dager senere. Dessverre har jeg ikke et fysisk eksemplar av det, så får ikke spilt det igjen. Håper det kan komme på XBLA eller PSN etterhvert. Lenke til kommentar
BadFurDay Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Er ikke så vanskelig å finne fysisk eksemplar av Hit & Run da! Bare man er villig til å bruke et par hundrelapper så kan man enkelt sette i gang med mimringen. Spilte selv Mario 64 på n64 maskinen min i går. Utroooooolig moro å sitte der å samle stjerner igjen i en alder av 26. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg setter gameplay foran grafikk. Også, god grafikk kan betyd så mangt. Det betyr ikke nødvendigvis grafikk som mer ekte ala cryis etc. Det som står høyest på min liste, er 60fps. Forskjellen mellom 30 og 60 er som natt og dag for meg ihvertfall. Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Angående PC, så har det med at spillene kjører på et helt annet, mer modulært rammeverk med et tungt OS i bakgrunnen. Konsoller 10 ganger kraftigere enn PS360 vil kunne tilby enormt mye bedre grafikk, sjekk Agni's Philosophy som referanse. Og av det vi ser av spillene til Wii U synes jeg ikke det virker som noen oppgradering, og det tror jeg nok svært mange er enige med meg i. Det du skriver om PC er nok riktig men ikke nok til å bortforklare poenget mitt. OS krever bare noen få prosent av gpu og cpu. Du har rett i at spillene til Wii U ikke ser ut som noen oppgradering. Det kan være riktig, men enten den var 20% svakere ellet 4x kraftigere ville jeg forventet at spillene så omtrent like ut på dette tidspunkt. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Nå syntes det uansett blir litt feil å sammenligne launch wii u spill, mot konsoller som har vært på markedet i 6-7 år, når det kommer til grafikk. Husker dere hvordan spill så ut når xbox ble lansert, perfect dark? eller hva det het. Kameo? Det er ganske forskjell på det og halo 4, og fks forza horizon etc. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Nå syntes det uansett blir litt feil å sammenligne launch wii u spill, mot konsoller som har vært på markedet i 6-7 år, når det kommer til grafikk. Husker dere hvordan spill så ut når xbox ble lansert, perfect dark? eller hva det het. Kameo? Det er ganske forskjell på det og halo 4, og fks forza horizon etc. Gears of War, 2006. Ikke mye har skjedd siden da egentlig. 2 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Et Sonic racing spill.. EDIT: Er flere klipp av det spillet fra han der. Endret 8. november 2012 av _LarZen_ Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Gears of War, 2006. Ikke mye har skjedd siden da egentlig. Nja, det er jeg ikke enig men. Det er ganske stor forskjell på gears of war 1 sammenlignet med 3. Men for all del. Nå tar du fra et spill med unreal engine Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg føler for å forklare tydeligere hvorfor jeg et opptatt av grafikken til Wii U. De som sitter på PS360 har ventet på en ny konsoll i mange år. Move og Kinect tilbyr nye måter å spille på, men tilfredsstiller ikke core gamerne. Det mange venter på nå er kort og godt heftigere hardware Oppi dette har Nintendo en fiks ide om å holde ytelsen strengt hemmelig i håp om at folk da vil fokusere på andre ting. Slik fungerer ikke verden, og Wii U har blitt solid stemplet i media som current gen på grafikksiden før lansering, og kanskje på feil grunnlag. Jeg tipper PS 360'eiere ser på Wii U som et skritt til siden, og ikke den oppgraderingen de venter på. Personlig vil jeg være 100% fornøyd med Wii U ut i fra det jeg har sett. Jeg spiller tross alt Wii nesten hver dag, og synes oppgraderingen blir astronomisk. Det er rett og slett firmaet Nintendo jeg tenker på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå