Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blops 2 kjører visstnok i 720p på Wii U. De andre konsollversjonene er sub-HD.

 

Dersom de antatte spesifikasjonene til Wii U viser seg å være riktige så tror jeg at Nintendo får nok av kraft å leke seg med. Det høres ut som om forskjellene mellom Wii U og 360/PS3 blir større enn forskjellene mellom Wii og PS2/XB1. Nå er det riktignok 7 år siden 360 ble lansert, men det blir i det minste en merkbar oppgradering.

Lenke til kommentar

Det blir nok en forskjell mellom Wii U og PS4/XB360, ja. Men samtidig må man huske på at neste generasjon fra Sony og MS kommer ganske snart. Det er faktisk mulig vi har minst en av dem på denne tiden neste år, og det vil nok være en merkbar forskjell fra Wii U og opp til dem. Men hva så? Grafikk er ikke viktig. Det hjelper ikke med fotorealistiske spill om de er gørrkjedelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall sikker på at forskjellen på Wii U og PS/4 ikke vil være like iøyenfallende som Wii kontra ps360 i dag.

 

En PC kan lett være 10x kraftigere enn X360 på papiret, men spillene ser grovt sett nokså like ut.

 

Allikevel tror jeg det er viktig for mange at Wii U på ytelsesmessig er en oppgradering i forhold til ps3'en de har i dag. Det er lov å forvente at verden går fremover på 7 år.

Lenke til kommentar

Denne grafikk vs. gameplay-debatten har pågått så lenge jeg kan huske. Mest spennende var det i overgangen fra NES til SNES og N64 (og PS1 forøvrig), da man i løpet av en tiårsperiode hadde et ekstremt sprang fremover fra blokkfigurene på NES som man måtte bruke fantasien for å skjønne hva var, til pixelperfeksjonen på SNES og 3D på neste generasjon. Utviklingen siden N64 og PS1 er mest vært en polering der man har fått mindre kantete 3D-modeller og høyere oppløsning, uten at det har skjedd grafiske fremskritt som har endret måten man spiller på.

 

Selv om jeg så absolutt hører til "gameplay fremfor grafikk"-skolen, håper jeg at man så fort som mulig oppnår fotorealistisk grafikk. Da er jeg helt sikker på at grafikk fort vil slutte å være noe selling point og utviklerne blir tvunget til å tenke i andre baner for å skape oppmerksomhet rundt spillene sine. Jeg mener det er den eksakt samme prosessen man hadde innenfor malerkunsten; da man i renessansen oppdaget at det var mulig å male noenlunde naturalistisk ble det fort et mål at kunsten skulle være mest mulig fotorealistisk, og man la en enorm innsats inn i å studere anatomi, lyssetting osv. for å få det til. Etterhvert fikk man flere og flere malere som klarte å male så realistisk at det var som å se et fotografi (som riktignok ikke eksisterte), og fotorealisme sluttet å være et mål i seg selv. Da måtte man tenke i helt andre baner og man begynte å eksperimentere med alternative uttrykksformer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er den tidløse artistiske stilen som Nintendo-spill ofte har som gjør meg veldig optimistisk med hva de får ut av Wii U selv om den ikke er verdens kraftigste. Tenk på f.eks. på Link To The Past (21 år gammelt) og Wind Waker (10 år gammelt). Takket være en gjennomført artistisk stil holder de seg langt bedre enn de fleste andre spill lansert samtidig.

 

Jeg tror denne tidløsheten også gjør at mange av Nintendos Wii-spill vil holde seg bedre grafikkmessig enn mer tekniske imponerende PS360-spill. Mario Galaxy, Wii Sports og Kirby's Epic Yarn for eksempel. Jeg tror det blir vanskelig å kalle disse utdaterte grafikmessig om 10-20 år, mens jeg lett kan se f.eks. Gears of War og Resistance havne i den kategorien.

Lenke til kommentar

Utviklingen siden N64 og PS1 er mest vært en polering der man har fått mindre kantete 3D-modeller og høyere oppløsning, uten at det har skjedd grafiske fremskritt som har endret måten man spiller på.

 

 

3D grafikk har hatt en enorm utvikling siden PS1/N64 dagene, som absolutt har forandret hvordan vi opplever og spiller spill. Lykke til med å finne noe på en PS1, som i det hele tatt minner om mulighetene f.eks. AC3 gir spilleren. Selv 2D spill har hatt veldig godt av den ekstra maskinkraften som har kommet siden SNES dagene. Kontrollen er mer responsiv, det er mer fysikk, og det kan skje masse mer på skjermen samtidig.

 

Jeg tror videre utvikling av ny sterkere maskinkraft fortsatt er veldig viktig. En må tenke på at ny sterkere maskinvare også betyr nye enklere, men avanserte utviklerverktøy, bedre fysikk, og generelt gir utviklerne muligheter til å sette ideene ut i livet, uten å krasje i svak maskinvare. Det optimale hadde vært om vi hadde så mye maskinkraft, at alle ideer, uansett hvor realistisk eller surrealistisk, kunne bli satt ut i livet.

 

Det Nintendo driver med er et fint sideprosjekt som sammen med PS, PC og xbox skaper en god balanse, men jeg tror ting hadde stoppet opp hvis alle skulle tenkt slik.

 

Jeg tror den avsmaken mange ser ut til å ha mot sterkere maskinvare, kommer av de store utviklerne som presser igjennom spill, blottet for innovasjon, men som har et stort budsjett, og som derfor kan satse mye på å kjøre på med masse fancy, men overfladiske grafiske elementer.

 

Derfor tror mange at mindre fokus på maskinvare vil tvinge utviklerne til å tenke nytt. Noe som sikkert er til dels sant, men en tankegang som også vil sette en stopper for alle de mulighetene mer maskinkraft tross alt også bringer med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror denne tidløsheten også gjør at mange av Nintendos Wii-spill vil holde seg bedre grafikkmessig enn mer tekniske imponerende PS360-spill. Mario Galaxy, Wii Sports og Kirby's Epic Yarn for eksempel. Jeg tror det blir vanskelig å kalle disse utdaterte grafikmessig om 10-20 år, mens jeg lett kan se f.eks. Gears of War og Resistance havne i den kategorien.

Det har jeg veldig vanskelig for å tro. Alle spillene kommer til å være utdatert, men Wii-spillene mer enn PS360 spillene. 3D-grafikk utvikler seg kontinuerlig, og Mario Galaxy for ikke å snakke om Wii Sports hadde hatt utrolig mye å vinne på HD-grafikk.

Lenke til kommentar

Det har jeg veldig vanskelig for å tro. Alle spillene kommer til å være utdatert, men Wii-spillene mer enn PS360 spillene. 3D-grafikk utvikler seg kontinuerlig, og Mario Galaxy for ikke å snakke om Wii Sports hadde hatt utrolig mye å vinne på HD-grafikk.

 

Jeg synes Mario Galaxy og Wii sports ville hatt lite å vinne på HD grafikk. Jeg har spit Mario Kart i 1080p, og det gav meg en veldig sterk "meh" følelse.

 

Metroid ville hatt ALT å tjene på bedre grafikk.

Lenke til kommentar

Noen som veit om et forum eller noe lignende for dolphin emulatoren, da maskinen min begynner å bli kraftig nok til å få Wii og GC spill til å se ganske mye bedre ut, men jeg sliter med å få ting til å funke. Spesielt GC spill.

i5 3570k @ 4.5GHz, GTX 670 og 16GB 1600MHz RAM er vel det viktigste.

Lenke til kommentar

Noen som veit om et forum eller noe lignende for dolphin emulatoren, da maskinen min begynner å bli kraftig nok til å få Wii og GC spill til å se ganske mye bedre ut, men jeg sliter med å få ting til å funke. Spesielt GC spill.

i5 3570k @ 4.5GHz, GTX 670 og 16GB 1600MHz RAM er vel det viktigste.

Vet ikke om det lov å diskutere sånt her?

 

Jeg synes Mario Galaxy og Wii sports ville hatt lite å vinne på HD grafikk. Jeg har spit Mario Kart i 1080p, og det gav meg en veldig sterk "meh" følelse.

 

Metroid ville hatt ALT å tjene på bedre grafikk.

Men da snakker du selvfølgelig om en oppskalert versjon, som egentlig er 480p eller noe sånt. Det blir egentlig ikke det store.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det lov å diskutere sånt her?

Det er ikke snakk om piratkopiering av spill, så det er neppe et problem. Har lyst til å spille The Simpsons Hit & Run igjen, et av mine favoritt spill på GC, men jeg vil gjerne slippe grumsen man fort får med analoge kabler, og de forskjellige godene man kan få ved bruk av dolphin. :)

Lenke til kommentar

Native og native, det er ikke så nøye når alt av grafikkeffekter og assets tilhører PS2 generasjonen. Greit det blir skarpere, men det er ikke nok.

 

My point exactly. Det er genuin, native 1080p. Man kan dessuten kjøre med anti-aliasing, men den grafiske stilen er den samme. Wii U kjører også den samme stilen på Mario (ikke akkurat fotorealisme).

Lenke til kommentar

De nye SMB-spillene følger formelen fra SMB1 og SMB3 nokså trofast. En fresh ide kunne være å lage et nytt SMB i stilen fra SMB2/Doki Doki Panic. Det tror jeg faktisk ikke er blitt gjort.

 

Doki Doki Panic/SMB2 er jo også det kjedeligste av alle de klassiske Marios-spillene :) De bør bare basere det på Super Mario World synes jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...