Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager hvis dette har blitt tatt opp før, men hvor lenge tror folk det er til vi ser videoer, quick looks av spill og hardware osv. Det kommer vel ikke før lanseringen i statene? eller?

 

Kommer sikkert litt iløpet av neste uke, maskinen lanseres jo den 18 i USA. Er allerede review ute av Nintendo Land og det nye Mario spillet.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig med Spartapus, så langt er det vist alt for få nye spill til Wii U til at det er grunn til å være alt for entusiastisk. Jeg er likevel generelt spent på de løsningene Nintendo har valgt med henhold til OS, online og så videre, og hvordan de klarer å implementere tableten på interessante og innovative løsninger i spill som Zombi U. Og siden jeg vet at det etterhvert vil komme fantastiske spill i serier jeg liker godt, er det mest sannsynlig nok til at jeg skaffer en ved lanseringen. Og det Mario-spillet ser jo også ut som det endelig kan ta opp arven etter Super Mario World.

 

Nintendo Direct i dag forresten, omhandler Miiverse!

Lenke til kommentar

Nintendo er vært overraskende flinke til å gjenoppfinne Mario-spillene, men akkurat når det kommer til 2D-plattformerne føler jeg vi har nådd et slags nullpunkt. Alle spillene som er kommet til denne generasjonen er vært mest som en nostalgitripp og hyllest til de gamle spillene, der man besøker det klassiske gameplayet og designet på nytt. Det er hyggelig for alle som har fulgt Mario lenge, men spesielt interessant er det ikke. Jeg får litt den samme følelsen som jeg får av å se de samme TV-programmene hver jul.

 

Det som gjorde SMB så stort i sin tid var at selve konseptet med et sidescrollende plattformspill var revolusjonerende og umiddelbart slo an. Så brukte man de neste spillene til å utvikle konseptet videre med en masse friske nye ideer både innen gameplay og grafikk i hvert eneste spill. Den prosessen har for lengst stoppet opp og de nyere spillene har kun ambisjon om å koke suppe på elementer av de gamle spillene.

 

Selv synes jeg det er Mario Galaxy-spillene som har stått for den egentlige videreutviklingen av Mario-spillene. Det ser ikke ut som Nintendo får noe mer enn nostalgi ut av 2D-formelen.

Lenke til kommentar

Jeg ser den, og er enig i at Galaxy/3D Mario er hvor fremtiden ligger for utviklingen av Mario. Men jeg tror samtidig at 2D Mario har en plass, et sted mellom nostalgi og innovasjon. Jeg tror at det er mulig å ta det beste av det gamle og likevel få til noe som er friskt. Det nye WiiU-Mariospillet ser ut til å kunne bli et slikt spill.

Lenke til kommentar

Super Mario World er fremdeles det beste Mario-spillet etter min mening - også bedre enn Galaxy-spillene, og selv om jeg er enig i at både New Super Mario Bros og spesielt New Super Mario Bros 2 (vel, for å være ærlig, så har jeg ikke spilt dette, så ta min mening her med en klype salt) er hverken kreative eller spesielt inspirerende, så er det få ting som får opp entusiasmen min som potensialet for et nytt, skikkelig bra 2D-Mario-spill som bygger serien videre. New Super Mario Bros Wii gjorde delvis dette - og ble dermed en av mine beste spillopplevelser hele denne generasjonen, og enn så lenge er jeg håpefull også når det kommer til New Super Mario Bros U.

Lenke til kommentar

Etter at jeg hadde spilt NSMB på DS til døde føltes Wii-versjonen som et ork - jeg spilte gjennom og beseiret en overraskende bra sluttboss, men kun fordi spillet var så lett. Etter at jeg hadde beseiret sistebossen rørte jeg aldri spillet igjen, noe som ikke akkurat er sånn jeg er vant til å spille Mario-spill.

 

Galaxy, derimot, synes jeg er det definitivt beste Mario-spillet siden Yoshi's Island, eller SMW2 hvis det er det heter i vesten.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med mye av analysen til Spartapus, men konklusjonen min er stikk motsatt.

 

2D Mario er interessant for de som IKKE har spilt Mario før. For dem betyr det ikke noe at det fantes lignende spill for 30 år siden, og for dem er dette nytt og spennende.

 

For gamle meg er 3D Mario mer interessant. Nå som jeg har fått ting litt på avstand fremstår SM Galaxy 2 kanskje det beste spillet på Wii, og dermed høyt på listen over de beste spillene som er laget i det hele tatt. Ufattelig vakkert, kreativt, variert og utfordrende.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet for meg er om vi faktisk har nådd et punkt der det ikke er mulig å videreutvikle 2D-Mario noe mer, der alle måter å vri og vende på formelen er utbrukt, og at det er derfor de nyere spillene føles lite kreative, eller om det faktisk finnes et fortsatt potensiale der som ikke utnyttes pga. mangel på vilje og interesse fra Nintendo sin side, og at 2D-mario kun føles utdatert fordi konseptet er blitt relegert til en birolle som avspises med færre ressurser enn andre prosjekter.

Lenke til kommentar

Nintendo tør ikke gjøre noen drastiske endringer på serien, som å forandre stiluttrykket, gjøre serien mer fysikkbasert, da slikt er alt for risikabelt. Mario, og særlig 2D mario må være der som en sikker inntektskilde, og så lenge ikke salgstallene får seg en dupp vil nok spillene fortsette å gå opp fotsporene til forgjengerne.

 

Samtidig tror jeg det fortsatt finnes muligheter til å videreutvikle den klassiske mario-opplevelsen, uten å rokke ved den grunnleggende formelen, men det er nok vanskelig og bevisst komme opp med nye gode ideer, og at det heller er noe som eventuelt kommer mer tilfeldig. Det er nok også vanskelig å få det til å virke genuint nyskapende så lenge rammen rundt forblir den samme, og derfor kan noe som i utgangspunktet er ganske bra, falle igjennom fordi alle ser på de tingene som fortsatt er ved det gamle.

 

Likevel har jo Nintendo nå en betraktelig sterkere maskinvare å leke med, så det kan komme ut noe spennende der. De kan leke mer med fysikk f.eks.

 

Men jeg vil også tro at Nintendo ikke legger for mye ressurser i 2D Mario, noe som nok gjøre det vanskelig for utviklerne bruke for mye tid på nye ideer. Det blir mye rutinearbeid, og de gode hodene blir i større grad brukt til de større 3d lanseringene.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at de kan utvikle det videre - slik som de eksempelvis viste med Yoshis Island. Spørsmålet er om dette vil gjøre det "bedre" - og om det vil fortsette å "føles som et Mario-spill". Her er slike som meg en del av problemet - jeg vil mye heller ha et solid Mario-spill som New Super Mario Bros Wii enn et kreativt spill som Yoshis Island som når det kommer til stykket ikke er like gøy å spille. For meg er kort sagt spillbarheten viktigere enn innovasjonen, og hvis det er en serie som gir høy spillbarhet, er det nettopp den tradisjonelle Mario-serien.

 

Problemet med et spill som New Super Mario Bros (DS) var først og fremst at det var veldig enkelt, og hadde relativt uinteressante brett. Selve mekanikkene var gode (nok), mens New Super Mario Bros 2 (som jeg, igjen, ikke har spilt) virker å fokusere alt for mye på innsamling - noe som for meg nesten alltid dreper mye av interessen. Dette var forøvrig også et av de største problemene i et spill som Yoshis Island - og en av hovedgrunnene til at dette kreative og vakre spillet når det kommer til stykket spiller mye dårligere enn eksempelvis New Super Mario Bros Wii. Dette spillet gjorde nemlig det viktigste rett - en engasjerende ny funksjon (firespiller), god (men ikke perfekt) kontroll, fin vanskelighetskurve, hemmeligheter det var verdt å lete etter, og ikke minst, godt leveldesign. Dette siste er selvsagt ikke absolutt, og virker jo å være det som det er mest ulike meninger om her. Selv synes jeg de to første verdenene var kjedelige (spesielt verden 2), men at det fra verden 3 og spesielt verden 4 ble veldig mye mer interessante brett - og de tre siste (7, 8, 9) er jo i absolutt topp plattformklasse.

 

Hvor mye Nintendo "bør" videreutvikle 2D-Mario, er jeg dog usikker på. Som Philber skriver appellerer disse spillene til nye spillere som ikke har kjørt gjennom 20 Mario-spill - og jeg tror vel ærlig talt også at jeg ikke er helt alene i det å ha startet med det orginale Super Mario Bros - og likevel ønske meg mer av det samme. Så lenge utfordring, kontroll og leveldesign er godt, er det også godt nok. Så får vel heller de som irriterer seg over "melking" osv gjøre slik det ser ut som Spartapus og andre tenker å gjøre - vente på Super Mario Universe.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Yoshi's Island er kanskje mitt favorittspill i hele franchisen. World har den fordelen at det er mer interessant å utforske en stor hubworld full av hemmeligheter enn å velge brett fra en meny, men når det kommer til visuell stil, musikk, kreativt gameplay og ikke minst bosskampene synes jeg Yoshi's Island ligger et hestehode foran.

 

Å irritere seg over melking er i grunn bortkastet tid. Det er uunngåelig når det er så mye penger på spill og de fleste av forbrukerne er for ukritiske til å reflektere noe særlig over produktene. I stedet for å irritere seg er det bedre å bare komme seg videre og oppdage nye spill, og ikke klamre seg til gamle favorittfranchiser der all skaperglede for lengst har tørket inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...