Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Jeg har en god del spill på Wii jeg skulle ha spilt, men nå for tiden går det mye i PS3. Spiller Golden Sun: Dark Dawn på DS, men synes liksom jeg ikke får noe utbytte av spillet, siden jeg ikke har spilt de første. Jeg har ikke noe forhold til karakterene og historien, så det blir ikke de helt følelsesladde øyeblikkene av å se heltene fra det forrige spillet og barna deres som skal ut på sitt eget oppdrag.

Jeg hadde Golden Sun på DS, men gadd aldri fullføre det. Problemet var at det var alt for enkelt for min smak. Etter mange timers spilling satt jeg igjen med følelsen av at jeg ikke ante hvorfor jeg fortsatte å spille. Jeg slet aldri i kamp, og det var svært sjelden noe problem å vite hvor man skulle gå eller hvordan man skulle komme dit. Uten noe som helst utfordring ble det bare kjedelige saker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat det; det er så mange rollespill der ute og en god del av dem ligger uåpnet i skapet mitt, at jeg rett og slett ikke gidder å bruke tid på rollespill som ikke har avhengighetsskapende gameplay eller en drivende god historie. Jeg gir det en 5-10 timer på å fange meg og deretter beveger jeg meg videre til noe annet. Kanskje går jeg tilbake til det senere, kanskje ikke.

 

I og med vi er Nintendokafeen kan jeg trekke frem Xenoblade som et sjeldent godt eksempel på et spill der både gameplay og historien får deg til å spille mer og mer.

 

Det eneste jeg hater med disse fantastiske rollespillene er at jeg stiller så sinnsykt høye krav til alt jeg spiller etterpå. Har man først smakt champagne...

 

Hovedproblemet og årsaken til at det likevel ikke blir slik tror jeg er den elendige modereringen av dette forumet som gjør at man kommer unna med hva som helst. Dette ødelegger dessverre veldig mye interessant diskusjon, og for min egen del har det ført til at jeg mer eller mindre har "trukket meg tilbake" hit nettopp fordi det er her det er minst idioti og trolling - og dette er vel kanskje også noe av bakgrunnen til at en fornuftig poster som Samaritan poster en del her inne uten å være en spesielt stor Nintendo-fan.

 

Meget godt poeng! Jeg gjorde et eksperiment her om dagen der jeg bevisst skrev et trollende innlegg hvor jeg hevdet at PC-gamingen var død fordi GTA5 kommer ut så lenge før på konsollene, og i de påfølgende to sidene av tråden var omtrent halvparten av innleggene kommet i svar på mitt. Jeg har sjelden fått så mye svar på tiltale, og det på det mest jalla innlegget jeg noensinne har skrevet. Man ser det samme i mange tråder; pga. den høye tenåringsfaktoren så er det veldig lett for trollene å kapre hele tråden for å tilfredsstille sitt eget oppmerksomhetssug. Det trenger selvfølgelig ikke være trolling, da noen innlegg er genuint lavpannede, men effekten er den samme. Var jeg mod på diskusjon.no ville jeg frisket opp en av de eldste huskereglene for alle forum; don't feed the troll.

 

Edit: Og det gjelder også poster av typen som anklager personen for å være et troll. Skal man få bukt med dette er det bare ignorering som hjelper.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Golden Sun 3 finnes på DS iToman!

 

Et godt poeng fra Bytex ja - de fleste trollerne er vel for lengst skremt vekk herfra :)

 

Det er vel ikke direkte en treer da. Har det spillet ser du og jeg synes det kan ha det undernavnet istedenfor et 3-tall. Synes det til DSen er det dårligste av dem 3 by far. Mer av det samme, men blitt mye enklere å løse gåter, utforskinga er ikke like bra gjennomført her

 

Kampene burde også vært mer utfordrende. Mange av kampene i Golden Sun skal jeg ærlig innrømme jeg slet litt pga valgte noen ganger helt feil taktisk og Djinner satt opp helt random. Men etter jeg så mine feil så ble kampene mer interessante :)

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

 

Meget godt poeng! Jeg gjorde et eksperiment her om dagen der jeg bevisst skrev et trollende innlegg hvor jeg hevdet at PC-gamingen var død fordi GTA5 kommer ut så lenge før på konsollene, og i de påfølgende to sidene av tråden var omtrent halvparten av innleggene kommet i svar på mitt. Jeg har sjelden fått så mye svar på tiltale, og det på det mest jalla innlegget jeg noensinne har skrevet. Man ser det samme i mange tråder; pga. den høye tenåringsfaktoren så er det veldig lett for trollene å kapre hele tråden for å tilfredsstille sitt eget oppmerksomhetssug. Det trenger selvfølgelig ikke være trolling, da noen innlegg er genuint lavpannede, men effekten er den samme. Var jeg mod på diskusjon.no ville jeg frisket opp en av de eldste huskereglene for alle forum; don't feed the troll.

 

Edit: Og det gjelder også poster av typen som anklager personen for å være et troll. Skal man få bukt med dette er det bare ignorering som hjelper.

 

Det som er interessant er at denne diskusjonen om nivået på moderering og forumet generelt typisk blir tatt nettopp blir tatt i Nintendo-kafeen, sikkert litt tilfeldig, men også fordi de fleste som skriver her er saklige og genuint interessert i en del problemstillinger også rundt de spillene vi faktisk spiller.

 

Ellers ser jeg poenget ditt med at vi ikke skal "feed the troll" når vi har et forum som så til de grader mangler moderasjon. Jeg har likevel såpass stor tro på det menneskelige intellektet at jeg ofte velger å ta disse diskusjonene - ja det derailer en del tråder - men jeg tror også det kan virke positivt ved at folk både lærer en del ting og unnlater å trolle når de VET det blir bråk av det. Problemet er selvsagt at mange nok kan bli redde for å komme med helt legitim kritikk (av Nintendo eller andre) fordi de ser andre blir slått ned på - og det er selvsagt synd. Jeg tror likevel at det ihvertfall er verdt å ta noen utvalgte kamper - spesielt her inne - fordi det senker frustrasjonsnivået ihvertfall på sikt.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på om diskusjonen er en avsporing eller ikke. Ingen kan si noe på å ha en skikkelig konsollkrig i en tråd som omhandler nettopp f.eks. PS3 vs. 360. Problemet oppstår først når disse diskusjonene popper opp i tråder der de ikke hører hjemme, f.eks. i en tråd om et multiplattformspill der det kommer en slengbemerkning om en konsollene som så utarter i en konsollkrig og fjerner fokus fra spillet som var tema for tråden, eller at det i en bisetning sies noe negativt om et spill som mange har et sterkt forhold til, som Ocarina of Time eller Final Fantasy VII, og dette ansporer sinte fanboys. Her må moderatorene bare sette foten ned; slette innlegg, fase dem ut i separate tråder, komme med advarsler eller eventuelt utestengelser.

 

Man må bare holde seg for god til å la seg provosere av at det sies noe man er sterkt uenig i, når dette ikke er relevant for tema. Sies det noe negativt om FFVII i en tråd om Legend of Zelda, så ignorerer jeg det bare.

Lenke til kommentar

Jeg liker at det har vært mer verdt lesning på de siste 3 sidene i denne tråden enn det det har vært i de siste, tja, 50 sidene i PS3/360-kaféen. :wee: Kvaliteten på denne tråden er ypperlig.

 

Jeg er bevisst inne for å fullføre alle spill, ellers vil de ligge der som et slags tap og forfølge meg. Noen spill må jeg bare gi opp fordi de bare lar seg ikke gjennomføre for min del, så da blir det mindre frustrerende at jeg ikke fullførte de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leser nok mye mer enn jeg skriver, gjetter det samme gjelder andre. Er nok noe i det. Mer aktivitet = mer fyllstoff og tull. Kan i hvert fall være sånn. :)

Legg meg til listen over lurkere. Det er i hovedsak fordi jeg knapt har rørt Wii'en siden Metroid: Other M (med unntak av litt Xenoblades før jeg gikk overraskende fort lei), og jeg er totalt uinteressert i Wii U foreløpig. Det er rett og slett ingen spill jeg vil ha jeg ikke får på PS3en, så hva er vitsen med å diskutere den? Derimot ser jeg med stor spenning frem til Ouya kommer, men det er nok (foreløpig?) ingen steder å diskutere den her. Har inntrykk av at svært få faktisk har hørt om den, eller i det hele tatt bryr seg.

 

Da sitter jeg igjen med en 3DS jeg bruker nesten daglig, men jeg spiller nesten utelukkende Skylanders på den. Og PS3en. Og Wii Uen når Skylanders 3 kommer. :p (seriøst, det er et knallspill selv for oss voksne folk.. Tenk Baldur's Gate: Dark Alliance, men med 30+ karakterer å spille som når man spiller på de store konsollene, og et mer Ratchet & Clank-opplegg når man spiller på 3DSen. Det kan ikke bli dårlig.) :D

 

Btw Nintendo prøver å finne måter å koble sammen Wii U og 3DSen på. Det som holder dem tilbake er at de ikke vil gi fordeler til folk som har bege, siden det er langt flere som kun har en av de. Kan bli spennende å se hva de får til. :)

 

http://www.ign.com/articles/2012/11/05/nintendo-interested-in-wii-u3ds-connectivity

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke spilt noen av de andre spillene i Golden Sun-serien, men falt plakask for Dark Dawn. Den nydelige musikken, den koselige grafikken, kampsystemet, djinns og gåtene rev meg med. Et av mine favorittspill på DS faktisk. Skal sies, som nevnt av taterfyrings, at det var veldig lett. Samtidig brydde jeg meg egentlig ikke så veldig mye om det. Av og til er det deilig å spille et spill uten å måtte stresse eller bli frustrert. Håper Nintendo kan legge ut Golden Sun 1 og 2 på eshop snart.

Lenke til kommentar

Vet jeg høres ut som en klisjé, men du bør absolutt prøve Skylanders på 3DS. Det er lett nok tll at du slipper å tenke noe særlig i vanlig story mode, men vil du ha alt 100% må du nok slite en del. Jeg ville gått for Giants, btw. Er noe med tidspress på det første jeg ikke liker. Og btw Skyalanders på 3DS og de andre konsollene er ikke det samme.

 

Sorry, skal holde kjeft om Skylanders fra nå av. Teoretisk. :p

Lenke til kommentar

Har noen her erfaring med å bruke N64 sammen med en ny lcd-tv? Rotet nettopp frem mine to gamle maskiner for å mimre litt. koblet opp og skrudde på litt mario 64. Det funket fint, men bildet ble som forventet ikke det helt store.

Men til min store skrekk da jeg skulle bytte spill, så dukker det denne gangen ikke noe bilde opp på tven.

Skrudde maskinen av og på flere ganger før bildet dukket opp igjen.

Prøvde med begge maskiner, og to forskjellige av-kabler (rød, hvit og gul). Samme resultater.

Testet også å koble det via surround recieveren, ikke noe bilde der heller men det kom lyd.

 

Har noen vært borti slike problemer før? Burde jeg bare gi opp og skaffe meg en god gammel crt?

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på om diskusjonen er en avsporing eller ikke. Ingen kan si noe på å ha en skikkelig konsollkrig i en tråd som omhandler nettopp f.eks. PS3 vs. 360. Problemet oppstår først når disse diskusjonene popper opp i tråder der de ikke hører hjemme, f.eks. i en tråd om et multiplattformspill der det kommer en slengbemerkning om en konsollene som så utarter i en konsollkrig og fjerner fokus fra spillet som var tema for tråden, eller at det i en bisetning sies noe negativt om et spill som mange har et sterkt forhold til, som Ocarina of Time eller Final Fantasy VII, og dette ansporer sinte fanboys. Her må moderatorene bare sette foten ned; slette innlegg, fase dem ut i separate tråder, komme med advarsler eller eventuelt utestengelser.

 

Man må bare holde seg for god til å la seg provosere av at det sies noe man er sterkt uenig i, når dette ikke er relevant for tema. Sies det noe negativt om FFVII i en tråd om Legend of Zelda, så ignorerer jeg det bare.

 

Dette var forsåvidt greie eksempler, og jeg deler hovedsaklig ditt syn på dette.

Lenke til kommentar

Legg meg til listen over lurkere. Det er i hovedsak fordi jeg knapt har rørt Wii'en siden Metroid: Other M (med unntak av litt Xenoblades før jeg gikk overraskende fort lei), og jeg er totalt uinteressert i Wii U foreløpig. Det er rett og slett ingen spill jeg vil ha jeg ikke får på PS3en, så hva er vitsen med å diskutere den? Derimot ser jeg med stor spenning frem til Ouya kommer, men det er nok (foreløpig?) ingen steder å diskutere den her. Har inntrykk av at svært få faktisk har hørt om den, eller i det hele tatt bryr seg.

 

Jeg har nok en del skyld i at det har blitt slik, men jeg vil ihvertfall invitere deg (og andre) til å uttryke meninger om alle mulige emner enten du driver og spiller Wii-spill og/eller ser frem til Wii U eller ikke. Det fine med diskusjonen her inne er jo at den "går i sirkel" og slik kretser om en rekke interessante emner både i forhold til Nintendo spesielt og spill generelt, og du og andre står også selvsagt helt fritt til å påvirke strømmen av innlegg i retninger dere ønsker. Jeg har en tradisjon for å slå ganske hardt ned på usaklig kritikk, men om du ikke ser frem til Wii U så er det nok gode grunner for det - og dette er grunner som ihvertfall jeg gjerne ser komme frem slik at det både kan generere debatt og interessant lesning.

Lenke til kommentar

Jeg gikk forøvrig gjennom de siste par sidene av Playstation-kafeen nå for å sjekke om det er riktig at det ikke er så mye interessant der, og jeg fant ihvertfall en interessant diskusjon om PC vil ta over for konsoll (som riktignok aldri tok helt av), og noen fine kommentarer om Assassins Creed-serien.

 

Xbox-kafeen stod det verre til med :(

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Jeg gikk forøvrig gjennom de siste par sidene av Playstation-kafeen nå for å sjekke om det er riktig at det ikke er så mye interessant der, og jeg fant ihvertfall en interessant diskusjon om PC vil ta over for konsoll (som riktignok aldri tok helt av), og noen fine kommentarer om Assassins Creed-serien.

 

Xbox-kafeen stod det verre til med :(

 

Xbox-kafeen er nesten død, ihvertfall når det gjelder interessante diskusjoner. PS3-kafeen er veldig opp og ned, men heller ikke veldig bra. Som de fleste her nevner er Nintendo-kafeen suverent best, og det diskuteres mye interessant. Blir vel mer liv i Xbox og PS-gjengen den dagen Microsoft og Sony offentliggjør ny konsoll, samt spill etc. Før det igjen vil dabbe av.

Lenke til kommentar

Jeg har nok en del skyld i at det har blitt slik, men jeg vil ihvertfall invitere deg (og andre) til å uttryke meninger om alle mulige emner enten du driver og spiller Wii-spill og/eller ser frem til Wii U eller ikke. Det fine med diskusjonen her inne er jo at den "går i sirkel" og slik kretser om en rekke interessante emner både i forhold til Nintendo spesielt og spill generelt, og du og andre står også selvsagt helt fritt til å påvirke strømmen av innlegg i retninger dere ønsker. Jeg har en tradisjon for å slå ganske hardt ned på usaklig kritikk, men om du ikke ser frem til Wii U så er det nok gode grunner for det - og dette er grunner som ihvertfall jeg gjerne ser komme frem slik at det både kan generere debatt og interessant lesning.

Grunnen til hvorfor jeg ikke poster her er mest fordi jeg stort sett kun spiller Skylands. Dette gjelder både på PS3 og 3DS, som jeg muligens har nevnt før. :p Jeg har ikke brukt Wiien på veldig lenge, så jeg ser ikke helt poenget med å diskutere den. Og når det gjelder Wii U er det flere ting som gjør at jeg ikke er så interessert - ennå.

 

For å starte et sted kommer Ouya rundt mars/april i USA, og jeg tipper den neppe er så lenge etter her i Norge. Dette er en helt ny konsoll som kjører Android, og hele greia selges for hundre dollar. Si hva dere vil om Nintendo og "ny konsoll følelsen", men for meg er Wii U bare en oppgradering av Wii. Ta en Wii, gi oss bedre grafikk og Wii U gamepaden, så har du Wii U. Ouya er på sin side en helt ny konsoll, noe som kan slå begge veier. Men den "ny konsoll følelsen" du har for Wii U har jeg for Ouya. Jeg kommer neppe til å kjøpe den på launch, men jeg kommer til å holde et øye med den en stund etter launch for å se hvordan det går. Blir den bra kjøper jeg den, og hvis ikke er Wii U straks mer interessant.

 

Deretter har vi jo PS4 og xbox3. Jeg regner det som ganske sikkert at minst en av dem dukker opp på E3 neste år, og sannsynligvis med release dato bekreftet i nærmeste fremtid etter det. Det vil nok ta tid før de gis ut, men det gir meg god tid til å spare opp til dem - om jeg ikke investerer i en Wii U. Når så alle fire konsollene er ute kan jeg følge med hvordan det går, og så gå for den jeg liker best. Skjønt det er godt mulig jeg kjøper Ouya som "ekstrakonsoll" siden den er så billig. Da står valget mellom Wii U, PS4 og xbox3, og med PS3 fra før, bra PC, 3DS og Ouya kan jeg fint vente litt på neste "voksenkonsoll".

 

Men for å gå tilbake til Wii U er det fint lite av launchvinduspillene jeg er nok interessert i til å kjøpe Wii U. Assassin's Creed 3 kan bli morsomt, men jeg har PS3 og har ikke engang vurdert det der. Hvorfor skal jeg da kjøpe Wii U bare for det? Batman: Arkham City har jeg rundet på PS3, og selv om jeg kan kjøpe Wii U kun for Aliens: Colonial Marine om gamepaden funker som motion tracker (og hallo, hvordan kan den ikke gjøre det?) må jeg først vente og se hvordan det spillet blir. Er litt skeptisk til et spill som utelukkende består i å bli jaktet på av aliens. Blir litt lite variasjon i fiendene, så det kan fort bli kjedelig. AvP var bra fordi det var så mye variasjon. Videre har vi jo Scribblenauts, men det kommer jo på 3DS også.

 

Og som dere kanskje har fått med dere er jeg en ivrig av et visst spill der vi samler fysiske figurer, og det kommer garantert en oppfølger etterhvert. (minispoiler: fortsett å se etter rulleteksten i Giants på PS3...) Det andre spillet er allerede bekreftet til Wii U, så det er godt mulig jeg kjøper Wii U kun for det tredje spillet - spesielt om de lager en kobling mellom Wii U og 3DS. Sony har allerede kobling mellom PS3 og PSVita (den kan f.eks brukes som håndkontroll), så Nintendo må gjøre noe tilsvarende for å henge med. Dette har de da også hintet om, som jeg linket til lengre oppe. Siden jeg elsker 3DS XLen min er det logisk å kjøpe Wii U, om enn bare for å få den ekstra koblingen.

 

Alt i alt er det nok mange grunner til hvorfor jeg ikke kjøper Wii U - ennå. Jeg er en stor fan av gammel Nintendo (synes de har tapt seg mye på Gamecube og Wii), og klarer de å få formen tilbake med Wii U er jeg selvsagt interessert. Men jeg er ikke så stor fan at jeg kan ignorere konkurrentene. Jeg venter og kjøper det jeg liker best, i stedet for det første og beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...