Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok dessverre sant ja :(

 

Dette kommer ikke som en veldig stor overraskelse for meg egentlig, de gjorde lenge det samme med 3DS, og dagens valutakurser gjør at de i vesten måtte solgt ting mye dyrere enn tidligere for å gå i null. Synd for både dem og Sony (og andre japanske selskaper). Får håpe japanske myndigheter ordner opp i dette snart.

Lenke til kommentar

Det er nok dessverre sant ja :(

 

Dette kommer ikke som en veldig stor overraskelse for meg egentlig, de gjorde lenge det samme med 3DS, og dagens valutakurser gjør at de i vesten måtte solgt ting mye dyrere enn tidligere for å gå i null. Synd for både dem og Sony (og andre japanske selskaper). Får håpe japanske myndigheter ordner opp i dette snart.

Det er vel paden som koster mest, tipper den tar opp 30-40 % av den totale utsalgsprisen.

Lenke til kommentar

Hmm, når man ser hva de vil gå for når de selges individuelt, så er vel ikke det et spesielt dårlig overslag nei. Jeg har også lest mye om at GPU-en er ganske moderne, så det kan jo ligge litt kostnader der også. Skjermen kan ihvertfall ikke koste voldsomt mye, siden den hverken har spesielt høy resolusjon eller multitouch. Kanskje denne streaming-teknologien koster litt?

 

Ellers har det jo også vært en del bråk på Nintendos fabrikker i Kina, så kan hende dette også har påvirket produksjonsprosessen en del.

Lenke til kommentar

Hmm, når man ser hva de vil gå for når de selges individuelt, så er vel ikke det et spesielt dårlig overslag nei. Jeg har også lest mye om at GPU-en er ganske moderne, så det kan jo ligge litt kostnader der også. Skjermen kan ihvertfall ikke koste voldsomt mye, siden den hverken har spesielt høy resolusjon eller multitouch. Kanskje denne streaming-teknologien koster litt?

 

Ellers har det jo også vært en del bråk på Nintendos fabrikker i Kina, så kan hende dette også har påvirket produksjonsprosessen en del.

Skjermen er vel ganske slette greier ja, men kommunikasjonprotokollen i paden ryktes jo å være svært responsive greier, men de pengene har vel allerede gått i R&D. GPU koster nok også litt penger. Men hvis vi går ut fra at paden koster ca $120-$140(japansk pris er $170, men det er vel neppe representativt), og hele pakka selger for $300 sitter Nintendo igjen med $160-180 å lage konsoll for, og det er nok ikke mer enn man må ha for å lage en konsoll i PS360 klassen med hakket bedre GPU og en del mer RAM.

Lenke til kommentar

Sikkert Operation Raccoon City og RE6. Vet ikke hvor mye de har solgt, men det er ihvertfall ikke slike spill fansen vil ha. Synd at alt må være action action action idag.

 

Som jeg ser det er problemet med RE6 at de prøver å tilfredstille alt for mange fans på én gang, og resultatet ble, om en ikke en katastrofe, så ganske kjedelige saker. Leon & Helena har et Revelations-lignende greie på gang, bare at det er på land. Det er helt klart den kampanjen jeg foretrekker, men grunnet kjedelig historie ble den, vel, kjedelig. Chris & Piers har jeg knapt spilt, men det virker å være for likt RE5 for min smak. Jake & Sherry burde være interessant, men det er bare en blek kopi av Nemesis fra RE3. Hver for seg er det ikke så ille, men det hadde absolutt holdt å ha kun to kampanjer, og heller lagt mer tid og arbeid i dem. Jeg synes Revelations var et av de beste spillene siden Zero, og burde absolutt ha solgt mer enn det gjorde. Problemet er jo at det "bare er en håndholdt", så alt for få gav det en sjanse. At det i tillegg nesten krevde den extension pad-greia gjør ikke saken bedre.

 

Jeg håper ikke at dette betyr at serien er død. Tvert om burde de ha lært hva fansen vil ha og hva de gjorde feil i RE4, 5 og 6, så i teorien kan RE7 bli mye bedre. I teorien.

 

Dragon's Dogma virker som et kjempebra spill, men bare for at Skyrim var det mest hypa fantasyspillet på mange år og solgte til gull tror Capcom at de kan gjøre det samme med en ny franchise, i Mai! Det gikk vel mildt sagt dårlig.

Jeg hadde store forhåpninger til Dragon's Dogma, men for meg gjorde de en stor feil når de kun lot oss lage to av de fire karakterene på laget. Å ta to andre vi må leie inn er ille nok, men når vi i tillegg må drive og bytte de ut hele tiden når vi går opp i level fordi de ikke går opp i level samtidig ble for dumt. På grunn av det fikk jeg null interesse av å bli kjent med dem og holde dem i live, så det føles som om de bare var to groupies som fulgte etter for å få autografen min, eller noe sånt møl. Om de lager et DD2 burde de absolutt gi oss sjansen til å lage hele laget vårt selv fra scratch, og gjerne droppe hele "den utvalgte tullingen" og alt det der. Hvorfor ikke bare gå litt old-school og si hele laget er helt vanlige "helter", eller noe sånt? At de surrer seg inn i å måtte redde verden og alt det der er jo ikke deres feil. Sånt kan skje alle. :p

Lenke til kommentar

Sikkert Operation Raccoon City og RE6. Vet ikke hvor mye de har solgt, men det er ihvertfall ikke slike spill fansen vil ha. Synd at alt må være action action action idag.

 

Som jeg ser det er problemet med RE6 at de prøver å tilfredstille alt for mange fans på én gang, og resultatet ble, om en ikke en katastrofe, så ganske kjedelige saker. Leon & Helena har et Revelations-lignende greie på gang, bare at det er på land. Det er helt klart den kampanjen jeg foretrekker, men grunnet kjedelig historie ble den, vel, kjedelig. Chris & Piers har jeg knapt spilt, men det virker å være for likt RE5 for min smak. Jake & Sherry burde være interessant, men det er bare en blek kopi av Nemesis fra RE3. Hver for seg er det ikke så ille, men det hadde absolutt holdt å ha kun to kampanjer, og heller lagt mer tid og arbeid i dem. Jeg synes Revelations var et av de beste spillene siden Zero, og burde absolutt ha solgt mer enn det gjorde. Problemet er jo at det "bare er en håndholdt", så alt for få gav det en sjanse. At det i tillegg nesten krevde den extension pad-greia gjør ikke saken bedre.

 

Jeg håper ikke at dette betyr at serien er død. Tvert om burde de ha lært hva fansen vil ha og hva de gjorde feil i RE4, 5 og 6, så i teorien kan RE7 bli mye bedre. I teorien.

 

Dragon's Dogma virker som et kjempebra spill, men bare for at Skyrim var det mest hypa fantasyspillet på mange år og solgte til gull tror Capcom at de kan gjøre det samme med en ny franchise, i Mai! Det gikk vel mildt sagt dårlig.

Jeg hadde store forhåpninger til Dragon's Dogma, men for meg gjorde de en stor feil når de kun lot oss lage to av de fire karakterene på laget. Å ta to andre vi må leie inn er ille nok, men når vi i tillegg må drive og bytte de ut hele tiden når vi går opp i level fordi de ikke går opp i level samtidig ble for dumt. På grunn av det fikk jeg null interesse av å bli kjent med dem og holde dem i live, så det føles som om de bare var to groupies som fulgte etter for å få autografen min, eller noe sånt møl. Om de lager et DD2 burde de absolutt gi oss sjansen til å lage hele laget vårt selv fra scratch, og gjerne droppe hele "den utvalgte tullingen" og alt det der. Hvorfor ikke bare gå litt old-school og si hele laget er helt vanlige "helter", eller noe sånt? At de surrer seg inn i å måtte redde verden og alt det der er jo ikke deres feil. Sånt kan skje alle. :p

Det eneste Dragon's Dogma trengte for å bli en suksess var online coop. Da hadde spillet solgt gjennom taket.

Lenke til kommentar

Hmm, når man ser hva de vil gå for når de selges individuelt, så er vel ikke det et spesielt dårlig overslag nei. Jeg har også lest mye om at GPU-en er ganske moderne, så det kan jo ligge litt kostnader der også. Skjermen kan ihvertfall ikke koste voldsomt mye, siden den hverken har spesielt høy resolusjon eller multitouch. Kanskje denne streaming-teknologien koster litt?

 

Ellers har det jo også vært en del bråk på Nintendos fabrikker i Kina, så kan hende dette også har påvirket produksjonsprosessen en del.

Skjermen er vel ganske slette greier ja, men kommunikasjonprotokollen i paden ryktes jo å være svært responsive greier, men de pengene har vel allerede gått i R&D. GPU koster nok også litt penger. Men hvis vi går ut fra at paden koster ca $120-$140(japansk pris er $170, men det er vel neppe representativt), og hele pakka selger for $300 sitter Nintendo igjen med $160-180 å lage konsoll for, og det er nok ikke mer enn man må ha for å lage en konsoll i PS360 klassen med hakket bedre GPU og en del mer RAM.

I tillegg skal butikken ha sin andel (avanse) som vanligvis ligger på rundt 20% av salgssummen, altså $60. Distribusjon/transportleddet kommer vel også i tillegg. Så tror man må regne med at Nintendo selv kun sitter igjen med ca. $200 som skal dekke alt av produksjonskostnader.

Lenke til kommentar

Hmm, når man ser hva de vil gå for når de selges individuelt, så er vel ikke det et spesielt dårlig overslag nei. Jeg har også lest mye om at GPU-en er ganske moderne, så det kan jo ligge litt kostnader der også. Skjermen kan ihvertfall ikke koste voldsomt mye, siden den hverken har spesielt høy resolusjon eller multitouch. Kanskje denne streaming-teknologien koster litt?

 

Ellers har det jo også vært en del bråk på Nintendos fabrikker i Kina, så kan hende dette også har påvirket produksjonsprosessen en del.

Skjermen er vel ganske slette greier ja, men kommunikasjonprotokollen i paden ryktes jo å være svært responsive greier, men de pengene har vel allerede gått i R&D. GPU koster nok også litt penger. Men hvis vi går ut fra at paden koster ca $120-$140(japansk pris er $170, men det er vel neppe representativt), og hele pakka selger for $300 sitter Nintendo igjen med $160-180 å lage konsoll for, og det er nok ikke mer enn man må ha for å lage en konsoll i PS360 klassen med hakket bedre GPU og en del mer RAM.

I tillegg skal butikken ha sin andel (avanse) som vanligvis ligger på rundt 20% av salgssummen, altså $60. Distribusjon/transportleddet kommer vel også i tillegg. Så tror man må regne med at Nintendo selv kun sitter igjen med ca. $200 som skal dekke alt av produksjonskostnader.

Ja, det er vel drøyt hvis paden skal ha en BOM på $120. 70-90 er vel mer realistisk.

Lenke til kommentar

Det jeg savner er fysiske spillbutikker som selger noe utenom det vanlige; retrospill og -konsoller, import fra USA og Japan, soundtrack o.l. Før kunne man gå til Spiderman i Oslo og aldri helt vite hva man kom til å se i hyllene, og noe av spenningen med fysiske butikker ligger netopp i den uforutsigbarheten. Nå selger såvidt jeg vet alle spillbutikker i Oslo de eksakt samme produktene.

 

Selvfølgelig kan man skylde på nettbutikkene, som gjør disse nisjeforretningene overflødige, men man finner dem nede på kontinentet - var i en like ved Versailles for et par år siden - og de florerer i USA og Japan. Norge er det landet jeg er vært i som har minst utvalg av slike.

Lenke til kommentar

Det jeg savner er fysiske spillbutikker som selger noe utenom det vanlige; retrospill og -konsoller, import fra USA og Japan, soundtrack o.l. Før kunne man gå til Spiderman i Oslo og aldri helt vite hva man kom til å se i hyllene, og noe av spenningen med fysiske butikker ligger netopp i den uforutsigbarheten. Nå selger såvidt jeg vet alle spillbutikker i Oslo de eksakt samme produktene.

 

Selvfølgelig kan man skylde på nettbutikkene, som gjør disse nisjeforretningene overflødige, men man finner dem nede på kontinentet - var i en like ved Versailles for et par år siden - og de florerer i USA og Japan. Norge er det landet jeg er vært i som har minst utvalg av slike.

Norge: 5 millioner innbyggere

Frankrike: 65 millioner innbyggere

Japan: 130 millioner innbyggere

USA: 315 millioner innbyggere

 

Trenger vel ikke mer svar enn det?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke fortelle meg at disse landene har større befolkning enn Norge, men samtidig har Oslo en større tetthet av spillbutikker enn noen annen by jeg har vært i (unntatt Tokyo) - du trenger knapt å gå hundre meter mellom 5-6 spillbutikker i sentrum - spilling er utbredt og folk har råd til å bruke penger på mer enn en enkelt konsoll og et par AAA-titler. Og ikke minst; vi hadde disse butikkene før! Spiderman var et naturlig samlingspunkt for gamere i årevis.

Lenke til kommentar

De lokale sjappene klarer ikke konkurrere på pris, det er det største problemet her. Spillere er gjerne forholdsvis drevne med teknologi og lignende, og har få vegringer mot å handle via postordre eller for den saks skyld på Steam og lignende. Håpløs kundegruppe sånn sett. Foreldre og casuals handler vel heller Platekompaniet enn en av disse små spesialistbutikkene.

Lenke til kommentar

Jeg synes Platekompaniet er gode på å ta inn mer nisjetitler, mye bedre enn Gamestop, til tross for at de ikke er en spesialisert spillbutikk. Platekompaniet pleier også ligge 100 kroner under Gamestop i pris på alle titler; nye titler hos Gamestop koster nesten alltid 599 mens hos Platekompaniet er normalen 499. Det eneste Gamestop er bedre på er at de selger brukt. Foruten å handle brukt forstår jeg ikke hvorfor noen bruker Gamestop i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er mange som spiller i Norge, men ikke veldig mange entusiaster utover de som sitter på slike forum på dette, så jeg kan godt forstå at dette ikke anses som lønnsomt her. Veldig synd, for det ville vært gøy for oss med over middels interesse også for eldre og alternative utgivelser!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...