Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-NIoHlfL

Det tror jeg også, men tror ikke han er innom denne tråden så ofte. Mener å ha lest i en annen tråd at han skrøt av the Abyss, så mulig jeg starter med det.

 

De to siste i serien er også de to beste, dvs Tales of Vesperia og Tales of Graces. Vesperia er det beste, det har en stor verden å utforske, en historie som faktisk er god, og et solid kampsystem. Graces, som jeg holder på med for tiden, er også en svært god jrpg, men lider noe av å være utviklet til svakere maskinvare. Historien er også svakere på flere punkter. Til gjengjeld har utviklerne endret kampsystemet, noe som gjør at Graces har det beste gameplayet i serien, synes jeg. En annen stor pluss for Graces er stemmeskuespillet, da all dialog i spillet har engelske stemmer, noe som ikke er tilfelle for de tidligere spillene i serien.

 

Symphonia og Abyss stiller ganske likt. Nå er det nesten ti år siden jeg spilte Symphonia, og slik jeg oppfatter det er det bare historien som skiller de to. Abyss er vel naturlig å velge siden det er det letteste å få tak i grunnet den nylige 3ds-utgivelsen.

 

Så jeg anbefaler å starte med Vesperia eller Graces. Vesperia er kanskje noe vanskelig å skaffe i dag, mens Tales of Graces F er jo rykende ferskt(for oss europere...).

 

 

Kan også nevnes at nyeste spill i serien, Tales of Xillia kommer til Europa i løpet av neste år.

 

 

EDIT: leif

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk ikke spilt så mye av Tales-serien foruten Abyss, Symphonia og Vesperia. Graces ligger på vent ennå.

 

Alle tre er noen av de beste JRPGene som finnes. For min egen del ligger Vesperia et ørlite hakk foran de andre to, men det er veldig subjektivt og kun fordi hovedpersonen appellerer mer til meg. Egentlig er det litt synd å skulle velge i utgangspunktet, for det er tross alt ikke så mange JRPGer av dette kaliberet der ute.

 

Abyss og Vesperia skulle være greie å få tak i siden de har nyutgivelser. En ny kopi av Symphonia vil være dyrt, så der er det brukt som gjelder om man ikke vil punge ut. Dessverre kom verken PS3-versjonen av Vesperia eller PS2-versjonen av Symphonia utenfor Japan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og da har jeg fullført Pandoras Tårn. Et enkelt konsept, småbiter av bakgrunnsinformasjon, og latterlige mengder med "too edgy & tryhard". Hele den siste timen er bare ren påplastring av historien som ikke har så alt for mye der å gjøre, og så plaster de på tonnevis etter sistebossen i stede for å skrive "It was a happy ending".... :(

Og mens jeg først klager: Hvorfor kunne de ikke ha gjordt en utmerket jobb på sistebossen? Det var bare ren irritasjon og tidsforlengelse av spillet, ikke en godt designet utfording, i kontrat til de fleste andre bossene i spillet.

Lenke til kommentar

http://www.nintendoworldreport.com/impressions/32134

 

Jeg synes nå det ser litt artig ut, selv om det er en slags nyutgivelse hvor grafikken faktisk ser ut til å være mer tegneserieaktig enn Wii versjonen (?). Noen som har spilt det på Wii? Jeg har vært redd for at dette spillet bare er "grinding", som jeg ikke har tid til (Jeg har jobb og familie og alt mulig.). Fyren har kjørt gjennom 3 monstre på 20 minutter, så man trenger visst ikke dedikere all fritid for å spille. Jeg elsker boss-kamper.

Lenke til kommentar

Har spilt det på Wii, men forsto aldri noe særlig av det. Hele opplegget så ut til å være få oppdrag -> finn monster -> drep monster -> få belønning -> oppgrader våpen osv -> få nytt oppdrag. Mulig det teknisk sett er sånn i alle slike spill, og til en viss grad kan dette sammenlignes med Diablo osv. (i det grunnleggende, i alle fall.) Men blir nok å teste det grundig på 3DS etterhvert, spesielt siden det ikke er noe annet jeg venter på annet enn Paper Mario, Epic Mickey og Castlevania. Det største problemet mitt i MH3 var at jeg ofte måtte sloss mot samme monster gang på gang på gang.

 

Angående bosskamper spilte han bare demoen. Har hørt av diverse folk og anmeldelser at bosskamper i MH kan ta over førti minutter i strekk. Jeg kom aldri så langt, men så lange bosskamper kan bli svært morsomme. Elsker lange bosskamper. :)

 

Btw ergrer meg også at vi får enda en versjon av MH3, mens de får MH4 i Japan. Hadde helt klart foretrukket om de droppet alle disse MH3-versjonene og heller fokuserte på å gi oss MH4 så raskt som mulig.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

MH3 er utrolig gøy i multiplayer, men som dere skriver, er det mye grinding, og det er ikke noe historie eller noe slikt. Sammenligningen med Diablo er bra, men forskjellen er at selve gameplayet i Monster Hunter - altså kampene - er ekstremt mye mer givende enn det *klikk - klikk - klikk*-gameplayet i Diablo. Men som sagt, spillet er klart best om du har noen å spille sammen med!

Lenke til kommentar

I MH er det hovedsaklig kamp-mekanikken det er fokus på. Hvert av de mange forskjellige våpnene krever å lære seg et totalt forskjellig styresystem. Bare det faktum at det er haugevis med "Great Sword guides" eller "sword+shield" guides rundt på youtube og nettet ellers sier sitt om det.

 

Grindingen er basert på hvordan man oppgraderer utstyret sitt. Du kjøper nesten aldri nye våpen eller ny armor. Du kjøper basisvåpenet i hver våpengren,

og oppgraderer de du allerede har til å få nye stats og bli mere og mere kraftige (og endrer utseendet fullstendig). Disse oppgraderingene krever materialer, som planter, sopp, og deler fra monstre i brettet du befinner deg i. Samme med potions og traps, og det er et utall potions som alle har sin bruk. Du ser hele tiden hva neste våpen/armorupgrade trenger, f.eks. 4 jaggi bones, 5 honey ellernoe sånt. Jaggi bones får du da kun av å drepe jaggi-monstrene. Planter og sopp er strødd rundt utover brettene, noen vokser bare i huler etc. Noen krever mats fra boss-monstre som spawner rundt i sonen og beveger seg fritt rundt, mens andre bossmonstre er på en spesiell plass hele tiden.

 

Det blir en slags besettelse å grinde nok ting til å skaffe neste armor upgrade, eller gjøre greatswordet om fra vanlig til "bone sword". Forskjellen på våpnene er også ganske ekstrem, du må lære deg helt forskjellig spillestil og moves om du har et stort og tungt sverd ift et lite sverd+shield eller en lanse, fordi animasjonene til de store tunge våpnene bruker lang tid på å bli ferdige, men slår desto mye hardere når du treffer. Du kan avbryte angrep når som helst med en roll eller block, så det blir å finne ut når i komboen du bør rolle/blocke før du blir truffet..veldig dypt system man lett fortaper seg i.

 

Finner du ut at du plutselig vil prøve den store lansen eller Sword+Shield, blir det en totalt anna spillestil enn med et greatsword f.eks. Du har også eksotiske våpen som Swordaxe, som kan ha rollen til både sverd og øks ved et knappetrykk.

 

Du kan også velge mellom flere grener når du oppgraderer våpen. Vil du ha mere stål? Eller gjøre sverdet om til et taggete bone sword? Valget er der. Begge gir forskjellige + stats.

Kampene går mest på å lære de forskjellige angrepene til hver type monster, og utnytte det. De har forskjellige angrepsmønstre de følger ganske slavisk, og telegraferer angrepene sine akkurat tidsnok til at du kan motreagere hvis du vet hva den kommer til å gjøre. Det er derfor bossfights kan vare i 40+ minutter. Man vet nøyaktig mønsteret til monsteret, og blir aldri truffet, men det har sinnssykt mye hitpoints og tar derfor en evighet å grinde ned. Og i sånne episke lange kamper mister man lett fokus og tuller det til, må prøve pånytt pga en teit feil man gjør som tar vekk halve helsa di osv.

 

I Multiplayer endrer det seg totalt pånytt, da er man opptil 4 spillere, monstrene får høyere helse, og man faller inn i roller som Tank, healer, ranged, dps. og rewards blir mye bedre. Omtrent som å spille dungeons i MMORPG-spill.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde våpen-oppdragering/styrke vært proposjonal med styrken på monstrene hadde det vært helt Oblivion. Øh, jeg mener meningsløst. :p Men som i de fleste spill vil monstrene (og spesielt bossene) bli enda sterkere enn vi blir. Så selv om vi blir sterkere og sterkere vil nok monstrene bli enda sterkere enn det igjen. Dette igjen fører til relativt korte og enkle kamper i starten av MH3, mens etterhvert snakker vi kamper på tretti, førti minutter mot slutten.

 

For de av dere som synes det høres mye ut med kamper på en halvtime kan har jeg lekt litt med google og funnet frem til denne;

 

Top 10 Longest Boss Battles In Recent History

 

Rart Monster Hunter ikke er med der, men det er nok av andre spill å bryne seg på. For øvrig er det ikke så lenge siden jeg sloss mot en viss Djevel i et visst tredjespill, og kampen varte i litt over tyve minutter i strekk. Det var moro, det. Spesielt når han endelig døde. :)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Jeg spiller litt FIFA på Wii innimellom, og synes dette ser lovende ut:

 

http://www.officialnintendomagazine.co.uk/43114/fifa-13-screenshots-show-wii-u-improvements/

 

Nå kan man ikke beskylde EA for å være veldig nyskapende med nye versjoner av FIFA. Oppskriften funker, og de gjør i alle fall en bra jobb med å finpusse konseptet.

 

Selv på "gammel" Wii klarer de å lage en ganske bra illusjon av en ekte kamp. Jeg setter pris på at noen tar seg bryet med å lage skikkelige Wii-versjoner av titlene sine.

Lenke til kommentar

Kotaku ser jævlig ut ja, enig i det Mala. Jeg får nyhetene derfra på facebook, så slipper heldigvis å gå inn. Uanett, nå har jo også vår faste nyhetsposter payinter eller hva han heter postet det her også. Rimelig sløvt av Nintendo å ikke ha et bra og universelt voice chat system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...