Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Du snakker om noe annet. Wii U vil sende ut 480p når den kjører Wii-spill.

Vet vi egentlig det enda?

Tenk på PlayStation 3. Den sender ut LPCM-lyd uansett hvilket lydformat den får inn - Dolby Digital, DTS, AAC, mp3 - blir alle omgjort før lyden kommer fram til min Yamaha DSP-Z7.

Kanskje Wii U vil gjøre oppskaleringsjobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk på PlayStation 3. Den sender ut LPCM-lyd uansett hvilket lydformat den får inn - Dolby Digital, DTS, AAC, mp3 - blir alle omgjort før lyden kommer fram til min Yamaha DSP-Z7.

Det er vel nettopp det Nintendo har sagt at den ikke gjør, eller tar jeg feil her? Har ikke holdt meg oppdatert i det siste.

Lenke til kommentar

Godt mulig Wii U oppskalerer til 1080p, men da snakker vi bare om at et 480p bilde strekkes ut. Sluttresultatet blir omtrent det samme som om man kobler en Wii til en HDTV ( man kan ha mer eller mindre smart oppskalering, men det er små forskjeller).

Teknisk sett kunne Wii U kjørt Wii-spill i ekte, høy oppløsning. Spillene er åpenbart programmert konsekvent sånn at de kan rendres i vilkårlig oppløsning, og ikke hardkodet for 480p som man skulle tro. Man skulle nesten tro Nintendo ville holde muligheten åpen for en HD-oppgradering av Wii (som aldri kom i den formen).

Jeg har selv testet Wii spill i ekte 1080p på PC med Dolphin emulator. Moro i 2 minutter å spille Mario Kart i HD, men spillet var jo i grunn det samme og etter 120 sekunder tenker man ikke på oppløsningen mer. Jeg har altså ikke giddi å spille mye Wii med PC, og bryr meg fint lite om at Wii U ikke rendrer Wii spill i HD.

Lenke til kommentar

Du snakker om noe annet. Wii U vil sende ut 480p når den kjører Wii-spill. Altså ikke oppskalert fra Wii sin side. HDTV-en oppskalerer selvsagt automatisk alt den får av input for å dekke hele bildet, enten det er PS3 eller NES du har koblet til, men bildet blir ikke i nærheten så bra.

Og? Om Wiien eller TVen oppskalerer/strekker er likegyldig, bildet blir oppskalert. Du forvirrer "native resolution" med "stretching".

Vis Wiien oppskalerer, så gjør den ikke annet enn å bruke et filter som er kanskje bedre enn hva TVen bruker. Så oppskalerer WiiU? Vi vet ikke enda.

Jeg vet mange er språkforvirret, men for gudenes skyld lær dere hva ordene betyr. Vel, det er i det minste ikke så ille som i 3D bransjen, hvor hvert eneste program har en egen ordbok og de bruker forskjellige utrykk.

Lenke til kommentar

Det er vel nettopp det Nintendo har sagt at den ikke gjør, eller tar jeg feil her? Har ikke holdt meg oppdatert i det siste.

WiiU vil ikke oppskalere Wii spill.

Å spille Wii spill på WiiU vil være akkurat det samme som å spille Wii spill på en Wii

http://www.nintendol...i_games_sharper

Det må vel fungere på én av disse tre måtene:

1. Wii U oppskalerer Wii-spill fra 480p til enten 720p eller 1080p, avhengig av hva brukeren har valgt.
  2. Wii U sitt brukergrensesnitt må kjøre i 480p når Wii-spill spilles.
  3. Wii U sender Wii-spill i 480p. Hver gang du trykker på Home-knappen, forandrer Wii U bildeoppløsning til enten 720p eller 1080p.

Alternativ 3 er meget upraktisk, da mange, om ikke alle, TVer en kort periode (0,5 til 2 sekunder) ikke vil vise bilder som kommer fra Wii U hver gang Home-knappen trykkes, fordi TVen skifter oppskaleringsmodus.

Lenke til kommentar

Nei, det har nok ikke så mye å si fra eller til for Activision eller Nintendo sin del, men forbrukerne er det jo litt kjipt at en ny konsoll fortsatt ikke kjører i 1080p som standard.

Men egentlig er jeg litt usikker på om selv MS og Sony sine neste konsoller vil pushe 1080p som standard. 720p ser greit nok ut, og folk har blitt vandt med det, så det kan godt hende at vi også neste generasjon vil se en del oppløsninger ned mot 720p, til fordel for mer punch i form av fancy grafikkeffekter.

En lav oppløsning kan jo til en viss grad skjules under diverse AA filtere osv. Det er en del spill som kjører godt under 720p på dagens konsoller (MGS4, Alan Wake, Yakuza 3-4, Halo 3), uten at de fleste bryr seg noe særlig om det.

Lenke til kommentar

Å spille Wii spill på WiiU vil være akkurat det samme som å spille Wii spill på en Wii

Den artikkelen er litt selvmotsigende. Selvsagt vil Wii-spill se skarpere ut på Wii U, den har jo HDMI. Oppløsning er ikke alt, signalkvalitet kan også ha mye å si. Ellers, som andre har sagt, TVen oppskalerer jo uansett, ser ikke noen spesiell grunn til at Wii U skal kunne gjøre det.

Lenke til kommentar

Nei, det har nok ikke så mye å si fra eller til for Activision eller Nintendo sin del, men forbrukerne er det jo litt kjipt at en ny konsoll fortsatt ikke kjører i 1080p som standard.

Men egentlig er jeg litt usikker på om selv MS og Sony sine neste konsoller vil pushe 1080p som standard. 720p ser greit nok ut, og folk har blitt vandt med det, så det kan godt hende at vi også neste generasjon vil se en del oppløsninger ned mot 720p, til fordel for mer punch i form av fancy grafikkeffekter.

En lav oppløsning kan jo til en viss grad skjules under diverse AA filtere osv. Det er en del spill som kjører godt under 720p på dagens konsoller (MGS4, Alan Wake, Yakuza 3-4, Halo 3), uten at de fleste bryr seg noe særlig om det.

Vil nok bli omtrent det samme som denne generasjonen bare at 1080p er standard, på samme måte som 720p var standard. Men noen vil kanskje ligge under, for eksempel har jo alle CoD-spillene denne generasjonen vært sub-720p. Det er tross alt 1080p som er standardskjermen folk har i stua nå, og oppskaleringen fra 720 går ikke alltid helt smertefritt.

Lenke til kommentar

Den artikkelen er litt selvmotsigende. Selvsagt vil Wii-spill se skarpere ut på Wii U, den har jo HDMI. Oppløsning er ikke alt, signalkvalitet kan også ha mye å si. Ellers, som andre har sagt, TVen oppskalerer jo uansett, ser ikke noen spesiell grunn til at Wii U skal kunne gjøre det.

Tja. Er ingen ekspert på dette, men vil ikke signalet fra Wii U likefullt være 480p, eller kanskje en 576p, oppskalerings-thingy? Hvis Wii U ikke oppskalerer internt vil jo signalet som sendes til Tven fortsatt være det samme som Wii sender ut?

Lenke til kommentar

Tja. Er ingen ekspert på dette, men vil ikke signalet fra Wii U likefullt være 480p, eller kanskje en 576p, oppskalerings-thingy? Hvis Wii U ikke oppskalerer internt vil jo signalet som sendes til Tven fortsatt være det samme som Wii sender ut?

Det vesentlige er at HDMI er digitalt, mens det beste du får på Wii, komponent, er analogt. Oppløsningen er ikke relevant her, da begge deler klarer signaler opp til 1080p. Prøv selv med en PS3, PC eller Blu-ray-spiller, så ser du rimelig klar forskjell.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en teori om at Wii U er på nivå med en nedre middelklasse PC helt siden ryktene om R7xx GPU. Altså noe med 300-480 shadere. AMD HD 4650, 5650 og E6760 passer inn der. PC'en min har en AMD mobility hd 5650. Den *kan* kjøre 1080p på de fleste spill, men 720p er det beste kompromisset (og da med mer fancy effekter enn konsollene).

Derfra er det et sprang ned til bunnklassen i PC verden, som typisk har 80 shadere, marginalt bedre enn ps360. Jeg blir skuffet og forundret om Nintendo har valgt GPU fra aller nederste hylle, men hvem vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...