Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Jeg deler den oppfattelsen, og jeg er selv også en av de som kommer til å avvente.

 

Aldri vært noen stor fan av å kjøpe konsoller og maskinvare rundt release. Prisen er som regel unødvendig høy, og synker ofte fort. Og når det kommer til Wii U så er det for mye usikkerhet ute og går for min del. Det er også mangel på interessante spill i den umiddelbare fremtiden så jeg kjøper ikke Wii U på release (med mindre den koster kr 1000 eller mindre, noe som selvsagt ikke kommer til å skje). Jeg skal vente å se hvordan teknologien fungerer og om det kommer noen interessante kvalitetsspill før jeg vurderer et kjøp.

 

At vi ikke vet noe særlig om neste PS og Xbox er jo selvsagt også en faktor, og som du sier, hvis de annonseres neste år så kan de fort sette Wii U i skyggen hvis Nintendo ikke har klart å etablere seg godt på markedet innen den tid. Til det trengs det flere og bedre spill enn det som er annonsert til nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du, når du sier det sånn så er jeg nesten helt enig, Wind Waker var aldri helt min greie, bare det at det var så annerledes de andre som vippet den over SS, men din wall of text viste at det var nok bra til å vippe SS tilbake over WW. Likte fremdeles TP litt bedre enn SS, så det blir en fjerdeplass hos meg. MM troner soleklart på toppen, tett etterfulgt av OoT. Alle er selvfølgelig bra da, elsker jo Zelda. :wee: Og jeg mener det er spill som skal være litt lange.

 

Da er vi vel ganske enige når det kommer til stykket - ikke dumt det til en forandring! Ellers enig med deg at Majoras Mask er det beste av de i 3D. Ocarina er mer grunnleggende, og viktigere, men undergangsstemningen i Majoras Mask er noe helt unikt som jeg aldri har opplevd i noe annet spill. Likte også godt at spillet var vanskeligere enn det jevne Zelda-spill - og hele den sidequest-strukturen hvor man hjelper folk for å vinne masker var fantastisk. Best er likevel følelsen man får når man skrur tilbake tiden til dag 1 - kontrasten til dag 3 er slående, humøret er godt, musikken går rolig, folk holder fremdeles på å forberede både bryllup og festival, og problemene du kjenner så godt synes fjerne - og vissheten om at Termina skal gå under setter hele opplevelsen av å gå inn i Clock Town i et veldig spesielt lys.

Lenke til kommentar

Hm, dette blir rett og slett i drøyeste laget. Jeg har ikke spilt Chaos Theory, men Splinter Cell og Pandora Tomorrow spilte jeg en god del, og selv om det var svært solide spill synes jeg ikke de rekker opp til MGS3:Subsistence på noen områder. Snikesjangeren ble rett og slett pakket sammen og glemt etter at det spillet kom ut. Er det noe som skiller Chaos Theory fra de to foregående på noen avgjørende måte?

 

Nå har ikke jeg spilt Subsistence, bare orginalen, så det er en ting. Orginalen gjorde en del interessante ting, og jeg forstår at de ønsket å gå vekk fra det enemy vision-baserte gameplayet som vel i praksis var uendret siden 1987. Dog føler jeg at løsningen ikke var helt optimal. For det første, så er det irriterende og kjedelig å bytte utstyr hele tiden - da er løsningen i MGS4 mye mer elegant (selv om den kanskje også bringer med seg sine problemer). For det andre, så ble spillet etter min mening veldig tregt når de tok bort radaren og synsvidden til fiendene. Nå måtte man virkelig observere fiendenes ruter om man ønsket å komme seg gjennom områder uten å bli tatt, da det nesten var umulig å ha oversikt over hva som skjedde i alle retninger (grunnet den begrensede kamera-styringen). Dette er et punkt jeg tipper er bedret i Subsistence, men jeg er usikker på om balansen er noenlunde opprettholdt. Det skal jeg dog ikke utale meg om før jeg eventuelt har spilt det.

 

Anngående historie, så er historien i MGS3 etter min mening den svakeste og mest uinteressante i serien, men der er jeg vel i et mindretall. MGS-spillene har aldri hatt virkelig gode historier, men de har hatt veldig spesielle og unike historier, med en rekke twister og fargerike karakterer og morsomme dialoger. MGS3 føltes mer seriøst sånn sett, og det gikk bort fra en "crazy" historie for noe mer jordnært og Bond-aktig. Jeg tipper det er derfor den er populær, men det er også derfor jeg synes den er mindre interessant.

 

Sist, så liker jeg ikke Big Boss-karakteren like godt som Solid Snake - dog det skyldes først og fremst hva som hender i MGS4 (et spill som historiemessig gjør hele sagaen rimelig latterlig etter min mening) - så det skal jeg ikke la gå ut over MGS3. Uansett, MGS3 var et veldig bra spill, men etter min mening svakere enn både MGS og MGS2. Chaos Theory er derimot en veldig mye mer elegant versjon av sine forgjengere, og selv om historien fremdeles er akkurat like uinteressant som i de tidligere Splinter Cell-spillene så er selve gameplayet med spesielt valgfriheten såpass god, at jeg står ved det jeg skrev. Sjekk det ut!

Lenke til kommentar

http://www.eurogamer...nference-report

 

"Nintendo is set to reveal European Wii U launch details this Thursday, 13th September at 15:00 UK time."

Til de som vil følge med på denne Nintendo Direct: www.nintendo.co.uk/nintendodirect

 

Nå gjenstår det å se om den kommer her i år, noe annet kommer til å gjøre meg trist samtidig sint på en gang.

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Ikke verst. Ny iPhone på onsdag og ny info om WiiU på torsdag. Gode tider.:) At jeg desperat trenger en ny telefon (og har hatt iPhone i tre år, så jeg fortsetter like godt pga kvalitet og mengder av programmer på iOS-enhetene mine) er problemet mitt i forhold til WiiU også. Jeg har bare en viss mengde penger å spy ut per halvår.:p Kanskje må jeg tvinge meg selv til å vente litt med anskaffelsen av WiiU... Økonomisk lurt, ikke så gøy nødvendigvis.

Lenke til kommentar

Har litt følelsen av at mange flere denne gangen vil avvente litt med å kjøpe Nintendo maskinen, og er redd de glemmer den når det er aktuelt å skaffe den, pågrunn av at Ps4/xbox720 mest sannsynlig er ute da og veien Nintendo virker å gå, ikke er den beste. Så lenge dem(ps,xbox) klarer å jekke seg opp et hakk da, er ikke akkurat en selvfølge det, etter denne labre generasjonen.

 

Grunnen til det utsagnet er at jeg trur prisen blir litt for høy (iallefall i den tiden hvor de er alene), laber erfaring med Wii og Wii U ligner (sånn jeg oppfatter majoriteten og føler selv), har ikke noen ordentlige store titler til launch eller noe overraskende nytt som er MÅ ha, Og synes nintendo har tapt seg på kreativitet og kvalitet, spesielt i stor grad på de kjente titlene som mario o.l

 

Før satt man med store kvalitets titler som Mega man X, Super mario world, Soulblazer, Zelda ALTTP ++++ en horde annet på SNES, og på N64 hadde man lignende erfaring. Gamecuben leverte godt, men falt litt iforhold til snes og n64, og Wii har i mine øyne vært tragisk iforhold til det vi fikk levert før..

Wii U og spillene som er bekreftet har ikke akkurat blomstret i mine øyne totalt sett, jeg er skeptisk, men krysser fingrene alt jeg kan for at de skal slå til utover.

Elsker Nintendo og vil alltid gjøre det, og er fan av den kontrolleren da jeg vil ha muligheten til å ha på tven mens jeg spiller, men spilla og mulighetene rundt de, er absolutt det viktigste her, så nå må det skjerpes Nintendo !

 

Jeg er uenig med deg i forhold til Wii, som etter mitt syn er Nintendos beste konsoll siden nettopp Snes, og den har et tonn med bra spill. Dog skal jeg la det ligge, siden det ikke er det din post egentlig handler om.

 

Angående Wii U's sjanser, så skrev jeg vel noe om dette en gang i juni som jeg kan quote:

 

 

 

Jeg tror ikke Wii U blir en sånn enten-eller slik det ofte fremstilles som. Den blir ikke et nytt fenomen som Wii var, fordi det nye med Wii U rett og slett ikke er i nærheten av like interessant som det som var nytt med Wii. Samtidig er det heller ingen grunn til å tro at den vil bli noe gamecube av flere grunner:

 

1. For det første så er Nintendo denne gangen først med en ny konsoll, husk i den sjette generasjonen så var de tre år etter Sega og viktigere ett år etter Sony, og spesielt sistenevnte hadde allerede en latterlig vind i seilene da Nintendo kom på markedet.

 

2. Videre, så er Nintendo i ferd med å få en helt annen tredjepartsstøtte enn det de noen gang hadde med Wii. Den gangen ble vi teaset med ting som Red Steel og Raving Rabbids. Nå er det de viktigste seriene til de største utviklingshusene som er på vei. Husk når EA-sjefen var på scenen i fjor - da stod han der forann et svært bilde av EAs viktigste serier, inkludert Dead Space, Mass Effect osv. Det betyr ikke at disse uansett kommer, men at det ihvertfall ligger i kortene (om konsollen slår til) at EA ønsker å være fullstendig bak den - noe det selskapet aldri har vært før. At den i tillegg kommer ut omtrent samtidig som Dragon Quest X kommer også til å bidra positivt, spesielt i Japan. Det er dessuten stadig lengre siden Nintendos forferdelige tredjepartspolitikk på starten av nittitallet.

 

3. Videre så er Nintendos egne serier mer populære nå enn noen gang. Husker dere Mario Kart i 64-dagene da mange mener de var best? Vel da var det en serie som lå komfortabelt mellom fem og ti millioner. Nå ligger både Wii og DS-versjonene rundt 30 millioner solgte, New Super Mario Bros-serien likeså, Brawl er det best solgte Smash-spillet, og serier som Wii-linjen, Nintendogs, Pokemon, Zelda med mer gir Nintendo en helt annen relevanse i dag enn de hadde i 2001.

 

4. Nintendo har dessuten mye større egne utviklingsressurser enn i 2001 og er i ferd med å få seg serier innen alle sjangre. De har skaffet seg en utvikler i Monolith Soft som spesialiserer seg på jrpgs, de har knyttet til seg Mistwalker, de har EAD Tokyo (hvor det nå vistnok jobber rundt 400 personer, men bare ca 50 dukker opp i creditsene på Galaxy, så det teamet er voldsomt utvidet) og de er i ferd med å ferdigstille et helt nytt studio i Kyoto hvor det vistnok skal være plass til en lignende mengde utviklere. Det Nintendo mangler er selvsagt serier som typisk appellerer i vest. Mest sannsynlig er det nettopp dette Retro Studios og Silicon Knights jobber med, og vi skal heller ikke se bort ifra at vi blir presenterte for flere nye utviklere på tirsdag.

 

5. Deres konkurrenter (spesielt Sony) er i en helt annen, og mye svakere posisjon enn de har vært tidligere.

 

6. Uansett hvor bra det blir, så er Nintendo fullstendig klar over behovet for onlinefunksjoner, og de er i ferd med å utvikle dette. Selv om det nok ikke blir like bra som konkurrentenes systemer, så er det godt mulig at det blir "godt nok" for mange spillere.

 

Det er likevel mange skjær i sjøen for Nintendo, deres forhold til spilljournalister har aldri vært dårligere, og for mange såkalte hardcore-spillere så er bare tanken på en Nintendo-konsoll helt latterlig. Det virker dessuten fremdeles å være mange utviklere som misliker Nintendo (av sikkert både rasjonelle og mindre rasjonelle grunner), og Apple sitt inntok i spillmarkedet har åpenbart tatt en del av Nintendos potensielle kunder. Likevel tror jeg aldri Nintendo vil være i fare for å komme i en ny gamecube-situasjon, til det er det såpass mye mer som taler i riktig retning for dem nå i forhold til 2001. Jeg tror på bakgrunn av dette at Wii U når alt kommer til alt vil selge en rundt 40-50 millioner konsoller, og slik ligge seg på et komfortabelt Snes-nivå. Dette er mindre enn både PS3 og 360 har solgt, og det er nok mindre ihvertfall enn det MS kommer til å selge neste generasjon, men det er likevel mer enn nok til at Nintendo vil tjene penger - som jo tross alt er det dette handler om.

 

Lenke til kommentar

Siden det diskuteres Snake Eater her, føler jeg for å si ett par ord.

 

SE virker å være flere sin favoritt i serien, men for min del er tilfellet litt spesielt. Ettersom jeg først kjøpte den originale utgaven, fikk jeg ett heller elendig førsteinntrykk av spillet, og jeg la det utrolig nok fra meg. Kamerabegrensningen og det faktum at spillet var så _utrolig_ tregt og kjedelig ødela hele greiene. Når jeg i sin tid importerte denne MGS CE boksen fra Canada, spillte jeg igjennom alle spillene på PS3 i forkant av MGS4 lanseringen. Da fullførte jeg Snake Eater ettersom det var store forbedringer her, men jeg syns fortsatt dette er ett kjedelig spill, men det tar seg vel og merke KRAFTIG opp etter hvert, og med en helt utrolig slutt! Har ikke orket å begynne på HD-versjonen enda, men kanskje jeg får ett enda bedre inntrykk igjen ved neste gjennomspilling. :)

Lenke til kommentar

Det filosofiske preiket er ganske unødvendig - enig i det. Det er uforutsigbarheten jeg liker. Kan dog godt hende det er annerledes hvis man har spilt de i rekkefølge når de kom ut (slik jeg gjorde). Eller, vi bare ser etter ulike ting i spill. Med tanke på våre ellers rimelig ulike preferanser, så ser jeg ikke bort ifra at det er det som er det egentlige tilfellet.

 

Anbefaler uansett både MGS1 og Chaos Theory!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Da er vi vel ganske enige når det kommer til stykket - ikke dumt det til en forandring!

 

*mange ting jeg er fullstendig enig i*

Når det kommer til deg så synes jeg at vi nesten alltid er enige, kun noen små forskjeller i synet på enkelte ting. Liker å diskutere med deg, du er alltid saklig og begrunner poengene dine godt. En av de beste debattantene på forumet. :)

 

http://www.eurogamer...nference-report

"Nintendo is set to reveal European Wii U launch details this Thursday, 13th September at 15:00 UK time."

Til de som vil følge med på denne Nintendo Direct: www.nintendo.co.uk/nintendodirect

Nå gjenstår det å se om den kommer her i år, noe annet kommer til å gjøre meg trist samtidig sint på en gang.

Jeg håper litt at de kommer med Wii U i år, men det forutsetter at de også kjører klampen i bånn på spillsatsningen, og utnytter den perioden med forsprang som de har. Dette blir selvfølgelig bare spekulasjon, men jeg tror at hvis de ikke klargjør for forbrukeren hvilken posisjon de er ute etter i markedet, i løpet av den perioden, og fortsetter å være et lite spørsmålstegn, da tror jeg de vil være bedre tjent med å vente og lansere nærmere de to andre. Ellers kan de rissikere å bli litt glemt under og etter lanseringen av neste PS og Xbox. Det er jo mulig de har en bevisst taktikk for å takle det klar allerede da, håper det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det filosofiske preiket er ganske unødvendig - enig i det. Det er uforutsigbarheten jeg liker. Kan dog godt hende det er annerledes hvis man har spilt de i rekkefølge når de kom ut (slik jeg gjorde). Eller, vi bare ser etter ulike ting i spill. Med tanke på våre ellers rimelig ulike preferanser, så ser jeg ikke bort ifra at det er det som er det egentlige tilfellet.

 

Anbefaler uansett både MGS1 og Chaos Theory!

Det har sikkert også med at MGS3 var mitt første MGS, og det derfor har det satt sine preg på meg i den forstand at det er slik jeg forventer at MGS skal være, siden det er noe forskjellig fra 2 og 4. Men har en oppfatning av at MGS1 er noe likt 3-eren, men det stemmer kanskje ikke?

Lenke til kommentar

Når det kommer til deg så synes jeg at vi nesten alltid er enige, kun noen små forskjeller i synet på enkelte ting. Liker å diskutere med deg, du er alltid saklig og begrunner poengene dine godt. En av de beste debattantene på forumet. :)

 

Hyggelig at du skriver dette, jeg er selvsagt enig når det gjelder deg. Enten vi er enige eller uenige, så forblir nivået saklig og begrunnet, noe som er herlig og dessverre ikke like vanlig overalt på internett.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...