Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4000 for en liten oppgradering av PS360? Tror heller aldri de selger den så dyrt!

 

Dog gjør vi det feil om vi ser på dette som "en liten oppgradering av PS360". Vitsen med å kjøpe Wii U er for de unike spillopplevelsene man eventuelt kan få på den. Og da blir vel spørsmålet om kjøp eller ei ikke et spørsmål om kraft, men om man tror Nintendo og andre klarer å tilby slike.

 

Jeg gir ikke mer enn en 1000-lapp for Wii U...

 

Og hva tjener slike innlegg?

 

Uansett, jeg tror prisen er midlertidig, da det hørtes veldig mye ut. Tipper $299 i USA, så blir det spennende å se hva europeiske forhandlere velger å ta for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle online biten til wii u tviholde på de møkkete vennekodene, blitt sagt noe om det ?

 

Det har blitt sagt at vennekoder forblir, men de vil være universelle slik at du slipper en kode per spill. Omtrent som et telefonnummer altså - og du slipper å være redd for at noen stjeler nicket ditt.

Lenke til kommentar

Anngående New Super Mario Bros-serien, så synes jeg det er to ting som er rart. For det første så er ikke spillene like. Faktisk ikke i det hele tatt. DS-spillet er veldig enkelt og har stort sett ganske kjedelig level-design, mens Wii-spillet faktisk gjør en helt utrolig god jobb på dette. Mistenker mange av dem som kritiserer dette spillet for å ikke ha giddet å spille gjennom det skikkelig. Ellers så sier det seg selv at det er mye med to 2D-Mariospill i løpet av fire måneder, men det er tross alt ikke verre enn hva vi så med Uncharted for omtrent et år siden (også fordelt over to plattformer som her) - en serie som faktisk har fått fire spill på 5 år (mot New Mario-seriens 4 spill på 6 år) uten at jeg ser noen klage nevneverdig over det. 3DS-spillet (som jeg ikke har spilt) ser dog ganske kjedelig ut - men ikke fordi det er enda et "New Mario"-spill - fordi det har et latterlig fokus på å samle ubrukelige ting - en kvalitet plattformspill veldig sjelden blir bedre av.

 

New Super Mario Bros U ser dog ganske ulikt de tre andre spillene, noe informasjonen fra Game Informer også bekrefter:

 

- dozens of levels across one world map, like Super Mario World

- map can be panned around and explored at any time

- game features an auto-scrolling, Boost Rush mode for more of a challenge

- multiple branching paths that let you pick which way to go

- this is much more than the tradition level choosing, which usually gives you only two paths to choose from

- mid-world fortresses guarded by Boom-Boom

- end-level castles guarded by Koopalings

-Game Informer spotted 7 worlds: Acorn Plains, Sparkling Waters (tropical), Frosted Glacier, Layer Cake Desert (complete with melting desserts), areas similar to Forest of Illusion and Sky World and a world surround by a tornado

 

Forhåpentligvis blir endringene såpass markante at spillet vil få en egen feel. Det virker ihvertfall meget positivt foreløpig.

Lenke til kommentar

Litt dyrt med tanke på hva en PS3 og X360 koster idag. Men er nok bare en "place holder" pris, rett i underkant av 3000kr havner den nok på.

 

Og det er en grei pris synes jeg om en vil ha det i "lanserings vinduet", en kan ikke sette Wii U opp mot dagens konsoller å synes prisen er for høy pga omtrent samme hardware.

 

Ingen andre konsoller leverer det Wii U kan med sin kontroller og den i seg selv drar nok prisen endel opp for Nintendo. Og grafikk er lang ifra alt, nye spill opplevelser ville jeg personlig valg fremfor "bare" penere spill.

 

Tok for gøy å sjekket via Wayback Machine og så at en X360 kosta 3000kr når Wii lanserte. Og PS3 pakka jeg kjøpte via Elkjøp kosta hysteriske 7795,- :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og sist om Skyward Sword:

 

Jeg er helt enig i en del av kritikken mot dette spillet, det er en del partier som er unødvendige, spillet behandler deg som en idiot til tider (særlig med hvor plagsom Fi er og de gjentakende beskjedene), og bevegelseskontrollen er langt fra perfekt, jeg synes likevel de positive sidene soleklart veier opp for de negative, og selv om det ikke er det beste Zelda-spillet, så plasserer det seg ganske jevnt med Twilight Princess for min del, bak Ocarina og Majora, men foran Wind Waker som er det klart svakeste 3D-Zelda-spillet. Tar vi med 2D-spillene blir saken selvsagt annerledes - flere av de er mye svakere enn Skyward Sword.

 

Her er forresten det jeg skrev om det i februar:

I starten av februar bestemte jeg meg så endelig for å gå tilbake til det spillet jeg hadde sett mest frem til på flere år, men som jeg dessverre måtte legge fra meg relativt fort pga mer seriøse forpliktelser, nemlig The Legend of Zelda: Skyward Sword til Wii. Skyward Sword er et spill som har fått generelt veldig god kritikk i media, men jeg føler likevel at det har vært et lite backlash mot spillet både hos utvalgte publikasjoner og spillere. Flere anmeldere syntes - til tross for til dels meget gode karakterer - å mene at spillet har en del svakheter som i en viss forstand gjør det til enten enda en "rehash" eller en "levning fra fortiden". Jeg er enig med disse og andre kritikere i at spillet er langt fra perfekt, men jeg mener likevel kritikken er ekstremt overdrevet og blekner totalt mot de mer sentrale og positive sidene spillet har. For det første så mener jeg den sentrale bruken av motion+ i seg selv gjør dette spillet til en helt annen opplevelse enn alle de tidligere spillene i serien, og selv om spillet åpenbart deler struktur med tidligere Zelda-spill, så gjør måten du både kjemper kamper og løser puzzles på nå at spillet ihvertfall i mine øyne føles veldig unikt. For det andre så virker det som om hele premisset for Zelda-spill - nemlig at de er puzzle-baserte og dermed har mer til felles med slikt som Portal, Mirrors Edge eller for den sakens skyld Monkey Island enn Skyrim, God of War eller andre spill som det oftere blir sammenlignet med - blir trukket frem som "arkaisk" eller lignende. Dette er for meg enda en uforståelig kritikk, da det er nettopp dette puzzle-elementet som gjør serien så unik, og det blir litt som å kritisere et skytespill for å ikke være et plattformspill eller noe tilsvarende urimelig.

 

Når det er sagt, Skyward Sword har svakheter, og jeg ønsker også å gå gjennom disse. Den første og viktigste svakheten er dessverre at uansett hvor mange ganger Nintendo sier at bevegelseskontrollen i Skyward Sword er perfekt, så blir det ikke sant. Til puzzles og de fleste items fungerer det utmerket, og også fightingen er for det meste meget god og fantastisk givende på en måte som ingen andre spill noensinne har klart før, men det faktum at de fleste fiender baserer seg på at man skal "lure" deres forsvar over på en side, for så raskt å skifte retning og slå fra den andre siden, gjør at selve retningsskiftet ofte blir registrert som et slag. Dermed blir spesielt fiendene med elektrisk sverd en skikkelig pain å kjempe mot, og det gjør at man blir helt unødvendig frustrert gjentatte ganger gjennom spillet. Det triste er at dette kunne enkelt vært fikset med den eksisterende teknologien ved at man feks holdt inne en knapp når man bare ønsket å bevege sverdet, og så slapp den når man ville at bevegelsen skulle registreres som et slag - eller noe lignende, og dette er rett og slett dårlig design-arbeid fra Nintendo - og den viktigste svakheten i hele spillet.

Fi er også helt ufattelig irriterende, og hun slår nesten Issun fra Okami i kampen om å bli mest irriterende sidekick noensinne i et slikt spill. I forlengelsen av dette, så behandler spillet oss ofte som idioter ved å forklare hver minste ting, og de beskjedene en får når man finner en ny råvare eller fem rupees som kommer på nytt hver bidige gang man har restartet spillet er rett og slett fornærmende og helt ufattelig at har kommet med.

 

Videre så er flygingen kjedelig og alt for treg med tanke på hvor lite som skjer i oververdenen, harpen er latterlig gimmicky, monster hunter lite-systemet lite utviklet, verden unødvendig oppdelt og en del ting i historien er dårlig forklart - som spesielt motivasjonen til spillets antagonist. Det verste med historien er dog hvordan den kollapser litt midtveis (før den riktignok tar seg voldsomt tilbake mot slutten), og det er nok mye av bakgrunnen for at mange har beskrevet mye av det som utføres her som "fetch-quests" - årsakene til at du må utføre oppgaver midt i spillet er oftere enn ikke helt latterlige, og selv om gameplayet er herlig, så bidrar ikke historien i midten på noen som helst måte til å gi deg motivasjon til å fortsette, og da utfører den i mine øyne ikke sine oppgaver overhodet.

 

Det er med andre ord en god del ting som er galt med Skyward Sword, og noen, som hvordan spillet fornæmer spillerens intelligens gang etter gang er det for meg helt ufattelig at Nintendo har valgt å inkludere i spillet. Enda mer ufattelig blir det sett i lys av at resten av spillet er så fordømt godt, og det er helt uforståelig at det er kommet ut av den samme gjengen som har laget et spill som i nesten alt det gjør er så brilliant. For det første så er grafikken selvsagt fantastisk flott. Alle forstår at den impresjonistisk-inspirerte stilen er valgt for å "skjule" svakhetene i hardwaren, men det utrolige er at det funker - spillet ser virkelig fantastisk ut og stilen gir en helt egen stemning. Videre så kontrollen - som nevnt ovenfor - i det store og hele meget god, og det er utrolig forfriskende at noen tør å lage høybudsjettsspill som baserer seg på noe såpass splittende som bevegelseskontroll - salgstallene tatt i betraktning var det kanskje ikke det lureste Nintendo kunne gjøre - men ser en på hvor godt det virket og hvordan dette spillet åpner opp muligheter for fremtiden, så var det rett og slett et herlig valg i det som litt for ofte er en risiko-redd industri. Videre så har spillet - igjen hjulpet av motion+ - noe av det beste leveldesignet jeg har sett i et spill noensinne, og spesielt ørken-området og måten man manipulerer området der holder et slikt nivå som en nesten bare ser i Nintendo-spill, og det var nesten trist at områdene ikke var brukt enda mer når de var såpass intrikat designet.

 

Andre ting som er bra er itemsene hvor spesielt beetlen var fantastisk, at penger endelig betyr noe, den nydelige, orkestererte musikken, implementeringen av adventure pouchen som også ga spilleren litt strategi i form av hvilke hjelpemidler han ønsket å benytte seg av, bossfightene som var fantastiske (men alt for få) og sidequestene som i all hovedsak var givende (men igjen kanskje litt for få).

 

Historien var også en av de beste noensinne i et Zelda-spill spesielt med måten den hinter til ting som skjer i andre spill og at den forsøker å forklare forholdet mellom Zelda, Link og seriens evige antagonist, og både Ghirahim og Groose (som minnet meg om Seifer fra FF8) var veldig kule karakterer som jeg håper vi får se mer av senere.

 

Alt i alt er Skyward Sword et meget innovativt spill med fantastisk leveldesign, solid historie og en friskhet jeg sjelden ser i spill, og til tross for noen uforståelige svakheter, så veier de positive sidene i mine øyne såpass mye opp at det er et spill jeg mener alle bør spille. Skulle jeg gitt en ca karakter, så ville jeg nok på en ti-poengsskala vært tilbøyelig til å gi det topp score. Dog føles det ikke helt riktig heller, da spillet tross alt har en del svakheter, så på bakgrunn av det velger jeg å gradere Skyward Sword på en hundrepoengsskala, og gir spillet 95/100.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Går fint an å ignorere innlegger du ikke syns er noe særlig konstruktive...

 

Jeg vet ikke hva du liker, men jeg tipper det ville irritert deg om jeg gikk inn i tråden for et spill/plattform du likte og bare slengte ut noe slikt som dette. Du ser selv at det er ukonstruktivt, så oppfører deg deretter. Ellers anbefaler jeg deg å ignorere tråder du ikke finner interessante - så blir forumet så mye bedre for både deg og oss andre.

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går fint an å ignorere innlegger du ikke syns er noe særlig konstruktive...

 

Jeg vet ikke hva du liker, men jeg tipper det ville irritert deg om jeg gikk inn i tråden for et spill/plattform du likte og bare slengte ut noe slikt som dette. Du ser selv at det er ukonstruktivt, så oppfører deg deretter. Ellers anbefaler jeg deg å ignorere tråder du ikke finner interessante - så blir forumet så mye bedre for både deg og oss andre.

 

Egentlig har jeg veldig lyst til å argumentere mot deg her igjen, men skal heller la være å spore helt av nå...

 

Jeg liker forresten Nintendo og Xbox, så da vet du det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig har jeg veldig lyst til å argumentere mot deg her igjen, men skal heller la være å spore helt av nå...

 

Jeg liker forresten Nintendo og Xbox, så da vet du det :)

 

Så bra! Da har du sikkert gode grunner til å ikke ønske å betale mer enn 1000 kroner for neste konsoll fra førstenevnte. Har du gode argumenter for hvorfor, så må du gjerne komme med dem. Diskusjon, altså påstander backet opp av argumenter, er velkomne både her og overalt. Det er sånne idiotiske innlegg uten kontekst som ikke bidrar konstruktivt. Men det tipper jeg egentlig du er fult klar over selv, så det skal vi la ligge.

 

Jeg er forresten fan av alle tre (og Sega), og spiller også mye strategispill på PC. Dog er min entusiasme for Nintendo veldig mye større enn for de andre, sannsynligvis av samme grunn som dere andre misliker dem - de forsøker å tilby oss kreative løsninger fremfor mest mulig kraft. Om de vil lykkes med Wii U er selvsagt et åpent spørsmål, men det er veldig spennende å følge med!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen her altså. Hos meg er Wii og PS3 omtrent likestilt når det gjelder antall eksklusiver som har frelset meg.

Jeg har altså 3 Wii spill på topp 10 lista mi denne generasjonen.

Tviler på mange andre har der ute som er i besittelse av flere konsoller/håndholdte og nevner noen Wii spill i det hele tatt :)

SMG 1/2 pluss Zelda TP, trenger ikke si mer :dribble:

Jeg skaffer Wii U fordi den kommer mest sannsynlig til å gi meg det jeg vil ha, samtidig så er jeg ganske svak for konsoller, klarer aldri å styre unna.

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen her altså.

 

Ta det med ro, jeg tviler ikke et sekund på det du skriver, men generelt er det vel en tendens til å plassere de to første New Super Mario Bros-spillene sammen uten å skille mellom dem, og ofte (uten at det nødvendigvis gjelder deg), så tror jeg det skyldes at en bare har overfladisk kjennskap til dem (altså primært grafikk og musikk, som selvsagt er alt for likt).

 

Anyways, blir som vanlig mye drama når jeg dukker opp. Spilte gjennom Chaos Theory i går, og for dere som ikke har spilt dette, så sier jeg bare at det er et helt obligatorisk spill. Det klart beste stealth-spillet jeg har spilt noensinne, og til tross for en forglemmelig historie, så er gameplayet såpass bra at jeg kan anbefale det til alle. Spilte selv Xbox-versjonen, men finnes vel til alle plattformer mellom himmel og jord (inkludert 3DS!), så er bare å gå i gang.

 

Trengte litt andre boller, så spilte gjennom Mega Man X i kveld, og startet på Mega Man X2.

 

http://youtu.be/5jIPUdmOR9A

MMX er selvsagt fantastisk, men jeg hadde glemt hvor sinnsykt heftig Capcom pusher grafiske effekter i X2. Utrolig imponerende spill for å være på Snes, og også meget kule brett og bosser, og ganske grei vanskelighetsgrad. Hemmelighetene virker også å være bedre gjemt enn i det orginale X, noe jeg liker, da X vel på de fleste områder var litt for enkelt. Har ikke klart mer enn 6 av 8 bosser så langt, men kan uansett si at det anbefales og seiler opp som et betydelig bedre Snes-spill enn jeg husket (ihvertfall topp 30, kanskje topp 25?).

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Og sist om Skyward Sword:

 

Jeg er helt enig i en del av kritikken mot dette spillet, det er en del partier som er unødvendige, spillet behandler deg som en idiot til tider (særlig med hvor plagsom Fi er og de gjentakende beskjedene), og bevegelseskontrollen er langt fra perfekt, jeg synes likevel de positive sidene soleklart veier opp for de negative, og selv om det ikke er det beste Zelda-spillet, så plasserer det seg ganske jevnt med Twilight Princess for min del, bak Ocarina og Majora, men foran Wind Waker som er det klart svakeste 3D-Zelda-spillet. Tar vi med 2D-spillene blir saken selvsagt annerledes - flere av de er mye svakere enn Skyward Sword.

 

*wall of text*

 

Vet du, når du sier det sånn så er jeg nesten helt enig, Wind Waker var aldri helt min greie, bare det at det var så annerledes de andre som vippet den over SS, men din wall of text viste at det var nok bra til å vippe SS tilbake over WW. Likte fremdeles TP litt bedre enn SS, så det blir en fjerdeplass hos meg. MM troner soleklart på toppen, tett etterfulgt av OoT. Alle er selvfølgelig bra da, elsker jo Zelda. :wee: Og jeg mener det er spill som skal være litt lange.

Lenke til kommentar

Anyways, blir som vanlig mye drama når jeg dukker opp. Spilte gjennom Chaos Theory i går, og for dere som ikke har spilt dette, så sier jeg bare at det er et helt obligatorisk spill. Det klart beste stealth-spillet jeg har spilt noensinne, og til tross for en forglemmelig historie, så er gameplayet såpass bra at jeg kan anbefale det til alle. Spilte selv Xbox-versjonen, men finnes vel til alle plattformer mellom himmel og jord (inkludert 3DS!), så er bare å gå i gang.

Hm, dette blir rett og slett i drøyeste laget. Jeg har ikke spilt Chaos Theory, men Splinter Cell og Pandora Tomorrow spilte jeg en god del, og selv om det var svært solide spill synes jeg ikke de rekker opp til MGS3:Subsistence på noen områder. Snikesjangeren ble rett og slett pakket sammen og glemt etter at det spillet kom ut. Er det noe som skiller Chaos Theory fra de to foregående på noen avgjørende måte?

Lenke til kommentar

Har litt følelsen av at mange flere denne gangen vil avvente litt med å kjøpe Nintendo maskinen, og er redd de glemmer den når det er aktuelt å skaffe den, pågrunn av at Ps4/xbox720 mest sannsynlig er ute da og veien Nintendo virker å gå, ikke er den beste. Så lenge dem(ps,xbox) klarer å jekke seg opp et hakk da, er ikke akkurat en selvfølge det, etter denne labre generasjonen.

 

Grunnen til det utsagnet er at jeg trur prisen blir litt for høy (iallefall i den tiden hvor de er alene), laber erfaring med Wii og Wii U ligner (sånn jeg oppfatter majoriteten og føler selv), har ikke noen ordentlige store titler til launch eller noe overraskende nytt som er MÅ ha, Og synes nintendo har tapt seg på kreativitet og kvalitet, spesielt i stor grad på de kjente titlene som mario o.l

 

Før satt man med store kvalitets titler som Mega man X, Super mario world, Soulblazer, Zelda ALTTP ++++ en horde annet på SNES, og på N64 hadde man lignende erfaring. Gamecuben leverte godt, men falt litt iforhold til snes og n64, og Wii har i mine øyne vært tragisk iforhold til det vi fikk levert før..

Wii U og spillene som er bekreftet har ikke akkurat blomstret i mine øyne totalt sett, jeg er skeptisk, men krysser fingrene alt jeg kan for at de skal slå til utover.

Elsker Nintendo og vil alltid gjøre det, og er fan av den kontrolleren da jeg vil ha muligheten til å ha på tven mens jeg spiller, men spilla og mulighetene rundt de, er absolutt det viktigste her, så nå må det skjerpes Nintendo !

Endret av Mwotm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...