Gå til innhold

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en del enkle specs på WiiU og controlleren, sjekk ut denne japanske Nintendo-siden: http://www.nintendo....wiiu/index.html

Google translate/Chrome is your friend. :)

A list of what is purported to be the full Nintendo Wii U hardware specs has appeared online.

Hardware Features

Main Application Processor

PowerPC architecture.

Three cores (fully coherent).

3MB aggregate L2 Cache size.

core 0: 512 KB

core 1: 2048 KB

core 2: 512 KB

Write gatherer per core.

Locked (L1d) cache DMA per core.

Main Memory

Up to 3GB of main memory (CAT-DEVs only). Note: retail machine will have half devkit memory

Please note that the quantity of memory available from the Cafe SDK and Operating System may vary.

Graphics and Video

Modern unified shader architecture.

32MB high-bandwidth eDRAM, supports 720p 4x MSAA or 1080p rendering in a single pass.

HDMI and component video outputs.

Features

Unified shader architecture executes vertex, geometry, and pixel shaders

Multi-sample anti-aliasing (2, 4, or 8 samples per pixel)

Read from multi-sample surfaces in the shader

128-bit floating point HDR texture filtering

High resolution texture support (up to 8192 x 8192)

Indexed cube map arrays

8 render targets

Independent blend modes per render target

Pixel coverage sample masking

Hierarchical Z/stencil buffer

Early Z test and Fast Z Clear

Lossless Z & stencil compression

2x/4x/8x/16x high quality adaptive anisotropic filtering modes

sRGB filtering (gamma/degamma)

Tessellation unit

Stream out support

Compute shader support

GX2 is a 3D graphics API for the Nintendo Wii U system (also known as Cafe). The API is designed to be as efficient as GX(1) from the Nintendo GameCube and Wii systems. Current features are modeled after OpenGL and the AMD r7xx series of graphics processors. Wii U's graphics processor is referred to as GPU7.

Sound and Audio

Dedicated 120MHz audio DSP.

Support for 6 channel discrete uncompressed audio (via HDMI).

2 channel audio for the Cafe DRC controller.

Monaural audio for the Cafe Remote controller.

Networking

802.11 b/g/n Wifi.

Peripherals

2 x USB 2.0 host controllers x 2 ports each.

SDCard Slot.

Built-in Storage

512MB SLC NAND for System.

8GB MLC NAND for Applications.

Host PC Bridge

Dedicated Cafe-to-host PC bridge hardware.

Allows File System emulation by host PC.

Provides interface for debugger and logging to host PC.

http://www.computerandvideogames.com/352365/full-wii-u-specs-allegedly-leaked-at-e3-tri-core-cpu-15gb-ram-8gb-flash/

Lenke til kommentar

Ja, Castlevania eksisterer på mange plattformer, men det var kun på Nintendo de første årene da serien satte grunnlaget for veien videre. Det gjør at det alltid vil være en Nintendo-serie for mange, til tross for spill på andre plattformer. Nintendo har hatt egne Castlevania-spill hele veien, nå sist med de tre til GBA og de tre til DS. Og nå Mirror of Fate. I tillegg er det på mange måter to Castlevania-serier, på samme måt e som det er to Metroid-serier. Vi har 'vanlig' Castlevania til alle mulige plattformer, og vi har Metrovania, i hovedsak på Nintendo sine plattformer. (bortsett fra Symphony of the Night.) Metroid har jo vanlig Metroid og Metroid Prime. Begge foregår i Metroid-universet, men det er to helt forskjellige spill. Og for den saks slyld er Sonic ikke Nintendospill, til tross for at han bor der nå. Han er og blir en Sega-karakter. ;)

Det orginale Casltevania startet i 1986 på MSX.

Og du kan vel ikke mene at de beste Mega Man spillene er de som også finnes på Playstation?

Ikke de beste, de beste fra den tidsperioden. De beste er selvsagt på nes og snes.

Lenke til kommentar

Og solgte hvor mange kopier =P?

Sikkert en god del. MSX var det første datamaskin-formatet med en standardisert hardware over alle modellene. Var veldig populær både i Japan og Europa på 80 og utover 90-tallet. De største i Europa var faktisk Philips med sin versjon av maskinen, solgte som varmt hvetebrød i Nederland og rundt i Europa ellers. Så folk visste at når de kjøpte en maskin med MSX-stempel på, var den alltid bakoverkompatibel med en anna MSX-modell. Omtrent som at vi kjøper en PC idag så vet vi at den kan brukes med alle våre gamle programmer også.

De lot hvem som helst lage kloner, men så lenge MSX-standarden ble fulgt var det opp til utvikleren hvor mye RAM og CPU-fart og pris og slikt.

Maskiner før dette (mest 8-bits maskiner) var så villt forskjellige hardware-messig at man måtte ha egne eksperter for å programmere til de forskjellige formatene. MSX-formatet ville fjerne dette problemet. De var populære business-maskiner også. Men de tapte mot IBM PC etterhvert og trakk seg bort.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ok noen nyheter. Game Informer Magazine skriver at Tomb Raider kommer til Wii U. Med tanke på hva Core Design sa om dette tidligere i år, så antar jeg at det er en skrivefeil fra Game Informer, men vi kan jo håpe.

På et investormøte i dag morges bekreftet EA at de vil gi ut sine sportsspill Madden og Fifa på Wii U i år. Det ville vært veldig rart om de ikke gjorde det spør du meg, og også veldig rart at disse spillene ikke er annonsert formelt enda. Jeg gravde litt i dette på en Nintendo-irc jeg deltar på, og der fikk jeg høre fra en kar som har vist seg å ha gode kontakter tidligere at Nintendo vistnok planlegger en ny konferanse senere i sommer (dette er allerede offisielt) hvor de vil vise OS-et og online-systemet skikkelig. Da ønsker de å bruke så mainstreame titler som mulig, og alle EA Sports-spillene vil vises sammen med Cod Black Ops (som vi vet ble vist til pressen på Wii U tidlig i mai). I tillegg kan vi anta at grunnen til at Ghost Recon Online ikke dukket opp denne uken er at det også vil demonstreres der (som et F2P-spill), og at Dragon Quest X kanskje også vil dukke opp som et mer vanlig MMO. Anyways, dette kan forklare noen av de veldig pussige avgjørelsene som er tatt denne E3-en.

Lenke til kommentar

"Everything that we've shown from a first-party perspective is definitely launch window," Fils Aime told IGN. Han definerer launch window som første 3-4 månedene, så enkelte spill vil nok komme etter jul.

Ellers har man ingen planer om å avdekke hva Retro holder på med i nærmeste framtid, ifølge Reggie. Men jeg tror vi slipper å vente helt til neste E3.

Jeg tipper dette er en realistisk schedule:

Høsten 2012: Pikmin 3 + New SMB U

Sommeren 2013: Retro Studios

Høsten 2013: 3D Mario

Høsten 2014: Mario Kart (3 år etter MK7)

Våren 2015: Smash Bros. (3 år etter Kid Icarus Uprising)

Høsten 2015: Zelda (4 år etter Zelda: SS)

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg det så litt dårlig ut. Combaten virket kjedelig og levelene var ikke på langt nær vertikale nok. Æsj.

Etter hvor mange minutters gameplay? :p Det blir som å klage over at Diablo 3 er for lyst etter å ha sett noen minutter av gameplayet i ørkenen. Det er ikke akkurat representativt for hele spillet.

Hehe, regnet med du kom til å ta den der. For å korrigere deg litt kom den først til Famicom Disk System (dvs en diskettstasjon til NES for oss ikke-japanere) i 1986, og ble portet til MSX2 som Vampire Killer en måned senere. Dette var en alternativ versjon, ikke en ren port. Dette er uansett et heller uinteressant spill for de fleste utenfor Japan. Det tok ikke av før vi fikk en versjon som brukte en cartridge - på NES. Denne hadde endret navn til Castevania. Så der tok du nok feil, min gode venn. Vampire Killer var ikke bare først ute på en Nintendo-konsoll, men det første 'ekte' Castlevania kom aldri til MSX2. ;)

Lenke til kommentar
Personlig syntes jeg det så litt dårlig ut. Combaten virket kjedelig og levelene var ikke på langt nær vertikale nok. Æsj.
Etter hvor mange minutters gameplay? :p
Litt over et. Men det var tydelig de tok feil approach til combat, og det var jo en demo av spillet, så de bør vise frem level designet sitt. Ikke bare en rett strekning.
Lenke til kommentar

Så du dømmer hele spillet nord og ned pga dårlig combat, kjedelig leveldesign osv etter ett minutt gameplay? Gratulerer, det må være ny rekord. :p Kan du nevne ett eneste Castlevania som ikke har hatt rette strekninger?

Det er E3 demoen deres. De har den for at du skal dømme spillet på den, så da bør de velge bra deler av spillet å vise frem. Hadde det ikke vært for at utvikleren's to andre Castlevaniaer er God of War kloner ville jeg ikke gitt dømt spillet så fort som jeg gjør, men når jeg ser LoS'sy combat i et LoS'y sted og det ikke endrer seg etter at jeg har sett på det for et minutt mens de sier at det jeg ser er represantivt av resten av spillet og kjempe kult indirekte så synes jeg jeg skal få lov til å ikke bry meg lengre. Jeg har dømt spill på et screenshot av karakter portretter ved siden av snakkebobler mer en en gang før, så for meg virker ikke dette så ille =P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...