Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Jeg har kun hatt problemer med Steam siden det startet. Det begynte da jeg endelig satt med Half-Life 2 i hånden og skulle få spille det. Trodde jeg. Half-Life 1 var ett av de beste FPSene jeg hadde spilt til da (og jeg var med siden Wolfenstein 3D), så HL2 hadde en god del å leve opp til. Men så viste det seg at jeg måtte bruke Steam, noe som ikke var mulig der jeg bodde pga null internett. Det gikk hele seks måneder fra jeg kjøpte det til jeg endelig fikk prøve det, men da var det for sent.

Siden den gang har jeg prøvd Steam flere ganger, men utelukkende med negativt resultat. Saint's Row 2 ble installert helt fint og aktivert helt fint, men jeg måtte vente i fem timer før jeg fikk spille det fordi det var problemer med serverne til Steam. Og ja, jeg hadde valgt offline-mode. Fallout: New Vegas fungerte så fint at jeg tok mange screenshots, lastet en rekke mods og så videre. Men så klikket Steam fullstendig uten advarsel, og den eneste løsningen ble å reinstallere det. Samtlige programmer jeg har avinstallert til Windows har spurt om jeg ville beholde ting som screenshots, konfigurasjonsfiler osv, og selv om jeg har trykket nei har de fleste fortsatt lagt igjen en god del som måtte slettes manuelt. Jeg reinstallerte Steam uten å avinstallere det først, og trodde det skulle være en smal sak. Viste seg at faenskapen hadde klart å slette hele mappen fullstendig uten å gi meg så mye som et liten hint om hva den holdt på med, så alt av screenshots, patcher, mods og så videre var fullstendig borte. Nå kan det jo sies at man bør ta backup, men det er jo hele poenget med Steam i første omgang. Man trenger ikke backup, fordi alt er på Steam uansett. Å ta backup av backup-programmet blir for dumt.

Videre har jeg skrevet til Valve og Steam-supporten mange ganger og spurt hvorfor Steam-klienten ikke er valgfri (har ingenting imot å aktivere via nettet osv), men de har bare svart én gang. Da sa de at jeg skulle poste på forumet i stedet. Det er bullshit. Poster jeg der forsvinner det i det store intet ganske kjapt, og blir elegant ignorert av Valve.

Magicka var den siste dråpen. Her visste jeg på forhånd at det ble solgt på Steam, så jeg gjorde alt jeg kunne for å unngå å bruke det. Jeg fant det på GamersGate, en tjeneste veldig lik Steamworks. Så jeg kjøpte det der, lastet det ned der og aktiverte det der. Men fikk jeg spille det der? Nope, her måtte Steam installeres først. Hadde jeg lastet det ned via Steam hadde GamersGate aldri blitt nevnt engang. Hvorfor er det tilsynelatende kun jeg som er problemet der? Er folk virkelig så trangsynte at de tillater at Steam gjør hva som helst fordi det var først ute? Folk klager stadig vekk om Games for Windows Live, Origin og så videre, men overser fullstendig at Steam er minst like ille på mange områder.

Så med mindre jeg faktisk får valget mellom å installere og brukte Steam-klienten eller ikke er det bannlyst her i huset. Alt jeg ber om er å få slippe å bruke klienten. Det finnes mange alternativer, men de fleste er frivillige. Så hvorfor er ikke Steam? Og hvorfor godtar folk det uten å nøle?

Edit: Og der var den, ja. Enten liker jeg Steam, ellers er jeg en pirat. Ser dere virkelig ikke problemet her?

Endret av vikingkylling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt mye problemer med Steam, men sympatiserer sterkt med Vikingkylling.

Jeg er passe negativ til alle programmet som absolutt skal koble seg på nettet uten at jeg ber om det. Samtidig er jeg vel bare nødt til å akseptere at det er sånn det vil bli fremover.

Jeg tipper kvalitetskontrollen til Nintendo blir slappere den dagen det spillene kan oppdateres over nett.

Lenke til kommentar

Rykter er morsomme. Nå er det under to uker igjen til E3, og her er mine offisielt forhåndsannonserte reaksjoner på Wii U specs:

512 Mb RAM sjokkert og litt sint på Nintendo.

768mb RAM. Skuffet. Frykter nye år med "flott grafikk til å være Wii".

1 gb RAM. Litt skuffet, men det går fort over.

1.5 gb RAM. Tilfreds

2 gb RAM. Passe positivt overrasket

3 gb RAM Overrasket og ekstatisk.

4 gb RAM Hakeslipp. Føler at det er litt overkill.

8 gb RAM sjokkert og sint pga prisen.

Om ingen ting endres på slutten, så går vi mot 2gb RAM med 0.5gb reservert for OS-et.

Og til dere som håper på at Wii U vil kjøre Steam som sin overordnede online-tjeneste, så kan jeg avkrefte det. Derimot er det en veldig, veldig liten sjanse for at Valve (og Valves kunder) vil kunne få kjøre Steam for sine spill, dog tviler jeg sterkt. Det beste vi kan håpe på er nok at Nintendo har lært et triks eller to fra Valve (og Sony og MS) og gir oss et lignende system som der. Aller helst håper jeg vel på noe Xbox Live-aktig, men vi får se. At det er såpass mye systemminne tyder uansett på at vi kommer til å få se et ganske så solid operativsystem - så får vi bare håpe at dette også blir bra - og ikke bare tungt.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det som interesserer meg mest er Alien: Colonial Marine på Wii U. Folkene som lager det og reportere som har testet det (vel, Nintendo Gamer i alle fall) :p sier Wii U-versjonen er den beste. I tillegg har vi jo den Wii U-platen. De kan gjøre hva de vil med den, men må jo kunne brukes som motion detector. Jeg grøsser ved tanken, på en bra måte. :p

Lenke til kommentar

Og til dere som håper på at Wii U vil kjøre Steam som sin overordnede online-tjeneste, så kan jeg avkrefte det.

Nå var det vel ikke snakk om at det var steam som skulle komme til wii u, men en online tjeneste utviklet av valve.

Og har du en kilde siden du kan slå i bordet og avkrefte dette?

Sist jeg sjekket var ikke Wii U ute enda.

Lenke til kommentar

Nå var det vel ikke snakk om at det var steam som skulle komme til wii u, men en online tjeneste utviklet av valve.

Og har du en kilde siden du kan slå i bordet og avkrefte dette?

Sist jeg sjekket var ikke Wii U ute enda.

Jeg har selvsagt kilder, men du får ta mitt ord på det for denne gang :) Eller selvsagt fortsette å håpe. Begge deler er greit nok for meg. Som sagt så eksisterer det en mulighet for at Valve vil bruke steamworks for å kjøre sine egne spill (akkurat slik EA eventuelt vil bruke Origin osv), men det er absolutt ingen grunn til å tro at Valve har hverken fått lov (eller ønsket) å utvikle hele online-systemet for Wii U. Dog vet jeg ikke hvem som utvikler det, så akkurat den biten kan jeg ikke avkrefte (selv om det altså er høyst usannsynlig).

Lenke til kommentar

Å bare komme med påstander uten å kunne backe dem opp med kilder eller sitater blir bare for dumt.

Spekulere kan alle gjøre.

Jeg kan jo si her at jeg kan bekrefte at F-Zero Metal Gear fusion Saga Rpg 2 er bekreftet, men dere får bare to meg på ordet.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Det finnes mange folk der ute med kjennskap til Wii U, og via forum, twitter, irc og lignende så kan man skaffe seg noe av den kunnskapen selv om den ikke står på kotaku eller ign. Om du velger å tro på meg er selvsagt en annen sak, og en jeg ikke finner interessant nok til å dra videre her.

Og da sitter vi der igjen. En konsoll, to helt forskjellige systemer avhengig av hvilke spill vi vil spille. Takket være Valve. Og dere syens fortsatt ikke at det er noe tvilsomt her et sted?

Dette er ikke bekreftet eller en gang sannsynlig.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vet jeg jo om disse informasjonskanalene du nevner. Men som de fleste av oss vet er det langt fra all info som kommer frem der som er til å stole på.

Synes det blir for dumt når folk kommer med påstander fra løse luften. Hadde håpet denne tråden var hevet over slikt, men den gang ei.

Lenke til kommentar

Som sagt, du får tro hva du vil. Selvsagt er ikke mine kilder 100% pålitelige da jeg ikke har tilgang til en Wii U selv, men det er ikke det som VG skriver om krigen i Syria heller. Jeg føler meg ihvertfall trygg på at det jeg skrev stemmer, nemlig at Wii U ikke vil kjøre Steam som sin overordnede online-tjeneste.

Lenke til kommentar

Og da sitter vi der igjen. En konsoll, to helt forskjellige systemer avhengig av hvilke spill vi vil spille. Takket være Valve. Og dere syens fortsatt ikke at det er noe tvilsomt her et sted?

Dette er ikke bekreftet eller en gang sannsynlig.

Fullt klart over det, men det var heller ikke poenget. Poenget er at det er mer enn nok rykter om at Valve vil ha en del av online-støtten til Wii U, og folk flest synes det er en bra ide - til tross for at vi da får to forskjellige online-plattformer på en enkelt konsoll. Så lenge det er Valve godtar folk flest hva det skal være, om de så skal ta over vaskemaskinen din og kun gi la deg bruke den en gang i måneden. Hva er det med Valve jeg ikke har skjønt? Jeg får ofte følelsen av å ha våknet i en episode av Twilight Zone der jeg er den eneste som enten er hjernevasket eller den eneste som ikke er det.

Lenke til kommentar

Brukt Steam over flere år, har ikke hatt 1 eneste problem. Andre jeg kjenner har heller aldri noe problemer, kun vær noe passord greier dem har glemt osv. Da har det tatt 2-4 dager så får dem ordnet opp i det via support.

Så for min det er Steam hjertelig velkommen på Wii U om det skulle vise seg å stemme.

Lenke til kommentar

Brukt Steam over flere år, har ikke hatt 1 eneste problem. Andre jeg kjenner har heller aldri noe problemer, kun vær noe passord greier dem har glemt osv. Da har det tatt 2-4 dager så får dem ordnet opp i det via support.

Så for min det er Steam hjertelig velkommen på Wii U om det skulle vise seg å stemme.

Det høres jo bra ut at det bare tar 2 - 4 dager å få passordet, men hvorfor har ikke Steam en liten "Forgot password?" funksjon som (så godt som) alle andre steder? Da tar det bare noen minutter å få nytt passord...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...