Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

...bortsett fra at NES ser drit ut på en HDTV, da. Så må man skaffe en stor nok CRT-skjerm som tar halve stua også. Og vips, så tenker man "faen heller, emulering er like greit", kobler kabel fra PC-TV'n, slår på litt scanlines og "TV effect" i emulatoren, så ser det perfekt ut. Og spille med xbox-controlleren.

 

Snakker selvsagt ikke om å bruke de latterlige SAIx2 osv filtrene som bare smudger ut alle kantene.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver sin smak. Personlig digger jeg at Nintendo tør å bruke en av sine største serier til å gi oss innovativt, nytt gameplay i stedet for å bare gå den trygge veien hele tiden. Skyward Sword sine kontroller var ikke perfekte, men de var et stort steg frem og jeg gleder meg veldig til å se hvordan de velger å implementere kontrollene i det neste store Zelda-spillet.

 

Innovasjon er én ting, viftekontrollene i Twilight og Skyward var greie nok, men brølingen i Phantom Hourglass og blåsingen i Spirit Tracks ødela hele spillet for meg. Hadde samme problem med Bowser's Inside Story, forøvrig.

Lenke til kommentar

Det er da andre måter å innovere på enn selve kontrollerne.

 

F.eks.

Det skal ikke være slik at bare 70% av gangene du vil at Link skal slå på en spesiell måte med sverdet så gjør han det. Det tar jo fra spilleren kontrollen.

 

Jeg vil ikke ha noe nytt bare fordi det er nytt, jeg vil ha noe som faktisk forbedrer spillet\spillopplevelsen.

Og for meg gjør ikke bevegelseskontrollere det overhodet.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Skal mye til for å få bevegelseskontroller til å forbedre ett spill, ja. I Skyward Sword var det jo hypet opp i taket at man styrte alle bevegelsene til sverdet og vinkel og alt mulig. Men det er temmelig meningsløst i faktisk kamp, der man trenger en solid whack, så er det bare å waile i vei mens de er stunnet.

 

No more heroes-spillene gjør noe ut av det, når fiendene sin healthbar er borte stopper tida opp og man får en retningsprompt med wiimoten for å gjøre et badass finishing move. Som en slags Quicktime event bare man har ganske god tid. Og i noen tilfeller er det 2-3 bevegelser etter hverandre, på bossfights f.eks. Ellers masher man på A og avogtil B og holder inne Z for block/lock on.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Er det bare jeg som ikke hadde noe problem med Motion Controls til Skyward Sword?

 

Det funket ikke alltid helt perfekt, men det ødela ikke opplevelsen/spillet for meg.

Lenke til kommentar

Jeg synes motion control funker bra i mange spill, og for meg er det en viktig motivasjon for ikke å bare bruke PC. Særlig pekefunksjonen funker bra i mange sammenhenger.

 

Komplisert, motionbasert interaksjon med dørhåndtak o.l. fungerer dårlig og ødelegger innlevelsen.

Lenke til kommentar

Nintendo burde gitt oss valget mellom å spille med bevegelseskontroller og vanlig kontroller. Ikke presset bevegelseskontroller på alle. Det funket greit å spille med bevegelseskontroller i Skyward Sword, men om jeg kunne velge ville jeg spilt med en vanlig kontroller. Synes ikke opplevelsen blir bedre med bevegelseskontroller, tvert imot blir det dessverre litt mer slitsomt.

Lenke til kommentar

Enig med nouse4aname. Bevegelseskontrolleren fungerer helt utmerket i f.eks SM Galaxy, men strengt tatt gjør den ingenting vi ikke har gjort før i andre Mario-spill uten sånne fancy kontroller. Og hva med folk med diverse handicap? Det er ikke alle som klarer å vifte med kontrolleren, selv når det er lite som skal til. Noen av oss sliter med ekstrem latskap og krever stort sett vanlige kontroller. :p

Lenke til kommentar

Bevegelseskontroll kan være et greit gimmick, som gir en litt annerledes spillopplevelse. Men om det gir spillene noe ekstra eller en fordel opp mot spill med tradisjonell kontroll, nei det vil jeg kanskje ikke si. Det er mer en kilde til variasjon enn noe annet.

 

Noen vil kanskje si at enkelte FPS spill fungerer litt bedre, men det må isåfall bare være litt. Og i det tilfellet er mus/tastatur uansett soleklart best hvis en bryr seg om presisjon.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

SM Galaxy synes jeg bruker bevegelseskontroll på en god måte.

 

Riste for å spinne er Ikke essensielt, man kunne gjerne brukt en knapp.

 

Bevegelssesstyring av "Fluffer" (eller hva den store fuglen nå het) er et essensielt gameplay-element. Det krever ferdighet og trening å manøvrere presist, men det er ikke vanskelig på en urettferdig måte.

 

Brettene hvor Mario balanserer på en stor kule gjør også motion control til et fint gameplayelement. man kunne nok gjort noe lignende med analogstikke, men det ville ikke blitt helt det samme.

 

Jeg kan ikke kreve at alle skal like disse banene, men jeg vil påstå at bevegelseskontrollene i seg selv er pålitelige, og at dyktigheten til spilleren avgjør.

 

Den dårligste kontrolloppsettet i spillet er forresten når Mario svømmer under vann og man styrer med analogstikken. Hører aldri noen klage på det.

Lenke til kommentar

Bevegelseskontroll kan være et greit gimmick, som gir en litt annerledes spillopplevelse. Men om det gir spillene noe ekstra eller en fordel opp mot spill med tradisjonell kontroll, nei det vil jeg kanskje ikke si. Det er mer en kilde til variasjon enn noe annet.

 

Noen vil kanskje si at enkelte FPS spill fungerer litt bedre, men det må isåfall bare være litt. Og i det tilfellet er mus/tastatur uansett soleklart best hvis en bryr seg om presisjon.

Enig her. For eksempel synes jeg ikke Resistance 3 fungerte noe særlig bra med Move, kan jo nevnes at jeg bare spilte demoen, men likevel. Og som du nevner, mus gir selvfølgelig bedre presisjon.

 

Nei, den gode gamle gamepaden med knapper og analogspaker vil nok være mitt førstevalg i de fleste sjangre i fremtiden også. Unntaket er selvfølgelig RTS, men den sjangeren er jo så og si død uansett(dessverre).

Lenke til kommentar
Den dårligste kontrolloppsettet i spillet er forresten når Mario svømmer under vann og man styrer med analogstikken. Hører aldri noen klage på det.

 

Leste en undersøkelse for en del år siden. I de aller fleste spill folk ikke fullførte var det nettopp i undervannsbrettet folk sluttet å spille (så lenge de har undervannsbrett, i alle fall.) ;)

 

And now to something completely different. Satt og puslet litt med tanken om et nytt Mario & Luigi, men som crossover. Nintendo har enormt med crossovers i Smash Bros, og Zelda og Mario har jo dukket opp i hverandre sine spill før. (Link's Awakening DX har jo den chain chomp-greia, og Super Mario 3D Land har et Zelda-brett, osv.) Det kunne ha vært tøft med en fullstendig Mario/Zelda-crossover. Men i stedet for å bare ta Mario og Link i samme spill kunne vi ha dratt den helt ut og hatt f.eks princess Peach og princess Zelda som hovedpersonene? Vi har jo Super Princess Peach fra før, og Zelda selv dukket opp som Sheik i et eller annet spill. For den saks skyld, kanskje ta Peach, Zelda og Samus i samme spill? Det hadde vært tøft. :) Brettene, fiender, musikk og så videre ville vært en kombinasjon av områder fra alle tre seriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...