Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Hadde det ikke vært for Wii hadde jeg aldri fått spilt alle SNES/NES-spillene jeg aldri kunne kjøpe når jeg var liten. Jeg hadde C64 på den tiden og kunne piratkopiere alle spillene jeg ville. Det var "litt" bedre enn å mase på foreldrene mine om å få nye spill til 800,- stk på NES, hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte ikke spillene selv den gangen, men mener å huske at Nes-spillene var billigere, og at prisene økte først med Snes/Mega Drive?

 

Anngående andelen Mario-titler, så synes jeg ikke egentlig det er noe gale i to eller tre Mario-spill per plattform så lenge de ikke kommer ut alt for tett, er godt laget og ikke alle helt like. Årsaken til at mange nok blir skeptiske til New Super Mario Bros 2 er vel nettopp at det ser veldig likt ut som de to forrige New Super Mario Bros-spillene på et overfladisk nivå (altså grafisk), men forhåpentligvis viser spillet seg å være litt mer enn bare det. Og selv om det blir enda et "safe" 2D-spill også i henhold til mekanikkene, så er det jo brettene i seg selv det i det store og hele kommer an på. Disse var vel under middels i DS-versjonen, men godt over middels i Wii-versjonen - og fuckings fantastisk i de to Galaxy-spillene, så tendensen er ihvertfall ikke så verst.

Lenke til kommentar

Emulator blir aldri det samme, men gode emulatorer kan fake CRT TV-effekten på grafikken i det minste, så det ikke ser ut som et blokkete dass når man spiller Super Mario Bros. på HDTV'n.

Og enkelte spill kan faktisk ikke spilles i Europa uten emulator, SNES-versjonen av Dragon Quest 1,2,3 f.eks. ble aldri localized, men noen ga ut en fan-patch som oversatte all teksten i spillene til engelsk, som kun virker på emulator.

Samme med sega mastersystem-spillet Phantasy Star, den japanske versjonen av SMS bruker den uendelig mye bedre Yamaha FM sound chipen (som faktisk er en ekte FM synthesizer), så all musikken og lyden er ufattelig mye bedre. EU/US SMS'n fikk en mye dårligere lydchip som bare lagde en enkelt firkant-waveform.

Men siden den andre versjonen av SMS aldri kom i EU/US, er det ingen lokaliserte versjoner av PS1, det har igjen fans fikset i ettertid for emulator. Så vi kan spille PS1 på engelsk med den beste lyden.

 

Purists spiller selvsagt kun på CRT-skjerm med ekte hardware.

 

En C64-emulator kan aldri gjenskape 100% korrekt lyd, siden SID-chipene var notoriøst ustabile og forskjellige fra revisjon til revisjon, og lowpass-filteret kunne gi forskjellig lyd fra maskin til maskin, faktisk. Så store forskjeller at noen av de mest kjente C64-musikerne som Martin Galway aldri brukte filteret i maskinen engang.

Hører man på SID-musikk som er tatt opp direkte fra C64 i MP3-format, får man en helt annen lydopplevelse enn SIDplayere til PC som prøver å emulere lydchipen så godt de kan. Orginallyden er oftest mere skitten og dypere. Og det er stor forskjell på de 4 forskjellige sid-chippene også, som er i forskjellige utgaver av C64/128, bl.a. fikset de noen bugs i de seneste 8580-chippene så et gammelt triks for å spille av samples på en lydkanal nesten forsvant, så man hører knapt sampla lyder i de spillene som har det på den chipen. Vet jeg er GODT utenfor det de fleste vet om dette, men sånn er det å være nerd :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Emulator blir aldri det samme, men gode emulatorer kan fake CRT TV-effekten på grafikken i det minste, så det ikke ser ut som et blokkete dass når man spiller Super Mario Bros. på HDTV'n.

Og enkelte spill kan faktisk ikke spilles i Europa uten emulator, SNES-versjonen av Dragon Quest 1,2,3 f.eks. ble aldri localized, men noen ga ut en fan-patch som oversatte all teksten i spillene til engelsk, som kun virker på emulator.

Samme med sega mastersystem-spillet Phantasy Star, den japanske versjonen av SMS bruker den uendelig mye bedre Yamaha FM sound chipen (som faktisk er en ekte FM synthesizer), så all musikken og lyden er ufattelig mye bedre. EU/US SMS'n fikk en mye dårligere lydchip som bare lagde en enkelt firkant-waveform.

Men siden den andre versjonen av SMS aldri kom i EU/US, er det ingen lokaliserte versjoner av PS1, det har igjen fans fikset i ettertid for emulator. Så vi kan spille PS1 på engelsk med den beste lyden.

 

Purists spiller selvsagt kun på CRT-skjerm med ekte hardware.

 

Jeg skal ikke argumentere mot ditt generelle poeng, for det er jeg enig i, men Dragon Quest 1-4 ble faktisk lokalisert til engelsk, og kunne enkelt importeres fra USA om en ønsket å spille dem. Derimot så ble ikke Dragon Quest 5-6 oversatt før til DS.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ikke spillene selv den gangen, men mener å huske at Nes-spillene var billigere, og at prisene økte først med Snes/Mega Drive?

NES-spill kostet vanligvis 500-600 kr. og SNES-spill 800-900 kr. Husker en kompis fikk Aladdin til 1000 kr og rundet det første kvelden... Norske lønninger har vel omtrent doblet siden den tid, så rimelig dyrt ja!

 

Nintendo/Unsaco fortsatte samme prisnivået som SNES over på N64, mens Sony kjørte NES-priser når PS1 kom og vant vel en god del på det.

 

 

Ser det som veldig merkelig at vi skal få to New SMB med bare noen måneders mellomrom. Begynner å lure på om det er noe cross platform play inn i bildet...

Lenke til kommentar

Rykter igjen, taterfyrings? Lærte vi ikke sist vi diskuterte sånt?

 

In other news har det kommet en gameplay-video fra Project X Zone. Personlig ble jeg svært skuffet, da det minner alt for mye om et helt vanlig slossespill. Kameraet er litt annerledes, men kampene virker nesten identiske som de vanlige greiene i Tekken, Street Fighter osv. Men håper jeg tar feil. Ser bare ikke helt hvordan det skal kunne være et "strategy RPG", som de kalte det.

 

http://www.ign.com/videos/2012/04/23/project-x-zone-japanese-trailer

Lenke til kommentar

Det er en twitter-kontakt av meg. Jeg har altså ingen måte å verifisere han på, men samtidig har jeg ingen grunn til å tro at han lyger. Han har ingen direkte kontakt med hardwaren i Wii U selv dog, han har bare hørt det av andre han vistnok kjenner som jobber med den. Er med andre ord gode grunner til å ta det med en klype salt!

 

Rykter igjen, taterfyrings? Lærte vi ikke sist vi diskuterte sånt?

 

In other news har det kommet en gameplay-video fra Project X Zone. Personlig ble jeg svært skuffet, da det minner alt for mye om et helt vanlig slossespill. Kameraet er litt annerledes, men kampene virker nesten identiske som de vanlige greiene i Tekken, Street Fighter osv. Men håper jeg tar feil. Ser bare ikke helt hvordan det skal kunne være et "strategy RPG", som de kalte det.

 

http://www.ign.com/v...apanese-trailer

 

Jeg tror det er et rpg med et fightesystem mer som de vi finner i Tales-serien.

Lenke til kommentar

Lett å glemme offisielle fakta her i spekulasjonen rundt specs. Eneste vi vet er at om ytelsen er at den har en custom AMD Radeon HD GPU og en 45 nm IBM Power-basert multi-core prosessor med embedded DRAM. Samt at konsollen har internt flashminne.

 

Det er rimelig å tro at specs blir finalisert i disse dager. Tviler på at det skjer noen endringer etter mai.

Lenke til kommentar

Jeg ville faktisk trodd specsene allerede var finaliserte for en liten stund siden, men det er vel typisk Nintendo å drive å endre slikt til siste slutt. Wii skulle jo eksempelvis være kraftigere enn den ble, og 3DS hadde ikke 3D-skjerm før mot slutten av utviklingstiden.

Lenke til kommentar
Dragon Quest X: Rise of the Five Tribes Online will launch for Wii in Japan on August 2, Square Enix has announced.

The standard edition will go for 6,980 yen. An 8,980 yen version, which comes bundled with Wii USB memory, will also be available.

Dragon Quest X will include 20 days of free play. To continue playing, consumers are required additional play time (as with most big MMORPGs). 30 days of play time will cost 1000 Wii Points ($10), 60 days will cost 1950 Wii Points ($19.50), and 90 days will cost 2900 Wii Points ($29).

Lenke til kommentar

Interessant. Da kommer det vel til Europa rundt jul neste år. :p

 

In other news er jeg helt hektet på Picross 3D til DS for tiden. Liker dere puzzlers er det helt klart å anbefale. At det "bare" er DS betyr fint lite da grafikken ikke har noe å si, spesielt ikke i et spill som dette. Men for advare dere er det lett å bli hektet, og da sitter man der. Glem å sove. :p

 

http://www.youtube.com/watch?v=IlJdHqGdkDU&feature=related

 

Edit: 3DS har fått en ny oppdatering. Nå har vi endelig muligheten til å lage mapper for å få litt mindre rot. :)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...