Gå til innhold

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pikmin var basert på Mario 128 også, så det behøver ikke å bety at det kommer akkurat det som ble vist i fjor, men du har vel rett i at det ihvertfall er en relativt god sjanse for det. Uansett håper og tror jeg Nintendo har vett til å utvikle konseptene videre heller enn å gi oss et tredje "New Mario"-spill, og for å være ærlig, så synes jeg det vil være veldig rart om de plutselig nå skal starte å gjøre Mario-serien rent iterativ når det har vært så kreativ så lenge. Vi får håpe det beste.

Ellers har jeg lyst på både 2D og 3D-Mario, og New Super Mario Bros-spillene er veldig gode spill (spesielt Wii-versjonen), men jeg håper de forsøker å gjøre enda litt mer med konseptet ved neste korsvei, både fra et grafisk og et design-ståsted. Som jeg skrev tidligere, hadde det vært genialt om de knyttet seg tettere opp mot de tingene som World introduserte med alle hemmelighetene og en dynamisk verden. Kombinerer en det med en enkel, men flott grafisk stil, multiplayer og mange, vanskelige brett, så tror jeg nok også dette kan bli en vinner.

Jeg vil nå si at det at Pikmin var basert på konsepter fra Mario 128 er noe ganske annet enn at det neste Mario spillet vil være basert på et allerede spillbart konsept de tilogmed lot folk spille selv så sent som i fjor.

Klart jeg håper jo vi får noe annet enn enda en NSMB rehash da.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at det at Pikmin var basert på konsepter fra Mario 128 er noe ganske annet enn at det neste Mario spillet vil være basert på et allerede spillbart konsept de tilogmed lot folk spille selv så sent som i fjor.

Klart jeg håper jo vi får noe annet enn enda en NSMB rehash da.

Du har selvsagt rett i at det er annerledes - nettopp derfor jeg skrev at det er en relativt god sjanse for det :) Men det virker veldig utypisk Nintendo å gjøre noe slikt, derfor jeg ønsker å påpeke at vi tross alt ikke vet om det faktisk blir et "New Super Mario"-spill enda. Blir det det, så har vi alle gode grunner til å bli skuffet.

Lenke til kommentar

Litt av en standard vanlige ekspansjoner må leve opp til om de skal sammenlignes med Galaxy 2 da :!:

Det spørs hvordan du ser det. En expansion må nesten være mer av det samme, men er ikke nok til å være et helt spill alene. For meg føltes det som Galaxy 2 skulle være en expansion, men de hadde nok ideer til å fylle det ut til et fullverdig spill. Det er mye nytt, men også mye av det samme.

Lenke til kommentar

Galaxy 2 er fantastisk og New SMB Wii var bra, så det er ikke noe å si på kvaliteten, men aner en viss stagnasjon. Mario Galaxy fra 2007 var strengt tatt det siste virkelig nye Mario-spillet til hjemmekonsoll. Det er også noe med kvantiteten. Med SMB Mii blir det fire Mario-spill på fire år på Wii/3DS. I tillegg er New SMB 3DS bekreftet... Med tanke på at det var hele seks år mellom Mario 64 og Sunshine er det uvant kost.

Nintendo bør passe på hvordan de forvalter serien framover. De har ikke melket franchisen for mye ennå, men de nærmer seg. For ti år siden var et nytt Mario-spill en like stor og sjelden hendelse som en Zelda-lansering. Det er det ikke nå.

Lenke til kommentar

Det værste de har gjort var vel den tafatte "25th anniversary" versjonen av Super Mario All-stars. Bare slappe SNES-spillet på en CD uten å endre menyene engang, og slenge ved en lyd-CD der halvparten av sporene er lydeffekter fra SMB-spillene, og legge ved en 4-siders booklet med litt bakgrunnsinfo om spillene i hele serien fra SMB-SMG2

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg synes vel egentlig det er greit med et Mario-spill i året (fordelt over to plattformer), men om det begynner å bli mer enn det, tror jeg nok verdien på titlene dessverre vil synke. Både store serier som Assassins Creed, Call of Duty, Fifa, God of War og Halo kommer like hyppig eller hyppigere ut enn Mario-titler - ihvertfall om en også for dem regner med de ulike titlene som kommer ut på håndholdte slik som de to God of War-spillene til PSP og de tre håndholdte Assassins Creed-spillene - og alle disse seriene er det jeg vil kalle for friske per i dag.

Ellers synes jeg New Super Mario Bros Wii ofte får litt for lite kred. Spillet har en generisk grafisk stil og et forferdelig dårlig soundtrack, men leveldesignet i det spillet er meget godt, og det var tross alt første gangen man kunne spille fire spillere samtidig i et Mario-spill. Ergo brakte også NSMBW med seg noe nytt. Galaxy 2 hadde kanskje ikke et eget stort tema, men hadde såpass mange ulike idéer i de forskjellige brettene at også det ihvertfall i mine øyne var meget friskt - selv om tittelen og den lille andelen av "Galaxy-tema" som var igjen fra eneren nok gjorde at færre ser på det som nytt enn det kanskje fortjener. 3D Land har jeg ikke spilt så jeg skal ikke uttale meg for mye om det, men det virker også relativt friskt ettersom det forsøker å skape et mer 2D-aktigspill i 3D - men det kan sikkert andre skrive mer om. Dermed sitter vi igjen med New Super Mario Bros til DS, som etter min mening er et relativt svakt spill. Dog må vi ikke glemme at i 2006 var dette det første nye 2D-Mariospillet siden Super Mario Land 2 - noe som for mange ga det en ganske appellerende nyhetsverdi i 2006.

Uansett hva vi måtte mene om dette, kommer det et nytt 2D-Mariospill til 3DS før jul OG et nytt 2D-Mariospill til Wii U så er det for mye, og Nintendo vil få latterlig mye negativ publisitet og slike "Nintendo is lazy"-artikler som de også fikk da New Super Mario Bros Wii kom ut. Enten et i 2D og et i 3D, eller et i år og et neste år er nok den mest fornuftige måten å gjøre det på - om de ikke faktisk forbereder noen helt nye revolusjonerende elementer i det ene av dem da - da kan det vel kanskje gå.

Lenke til kommentar

På generelt grunnlag synes jeg ett spill pr. år i en serie er for ofte og at det går utover kvalitet og innovasjon. Det siste Assassin's Creed-spillet er et eksempel på det og fikk relativt skuffende anmeldelser. Når man får en slags samlebåndsfølelse har det gått for langt. For mange like spill på kort tid er også hva som kjørte Tony Hawk- og Guitar Hero-serien i grøfta.

For Mario sin del synes jeg ett 3D-spill og ett 2D-spill pr. konsoll er omtrent passe. Kanskje spesielt fordi det frigjør ressurser til nye IP-er eller gjennopplive gamle serier som F-Zero og Starfox.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på at NSMBWii U er det eneste Mario-spillet de annonserer på E3, om det er det er det i alle fall ikke det eneste i utvikling. Grunnen er så enkel at teamet bak SM Galaxy har jobbet med et spill i flere år, så de burde klare å bruke all denne tiden på å lage noe litt mer avansert enn New Super Mario Bros. Vi vet heller ikke hvem som lager det NSMB-spillet til Wii U. Kan det tenkes det er et "tilfeldig" Super Mario-spill, men de som lagde Galaxy lager den første "ekte" oppfølgeren til Galaxy? Galaxy 2 var bra, men de brukte jo mange ideer fra Galaxy, og jeg vil tro motoren og alt det der er mer av det samme. Med andre ord kunne de ha gitt den jobben til nesten hvem som helst av teamene til Nintendo, mens de selv jobbet med en oppfølger. Omtrent som BioWare lagde Knights of the Old Republic og Neverwinter Nights, men Obsidian fikk oppgaven med å lage oppfølgere til dem mens det opprinnelige teamet jobbet med Dragon Age. Eller noe sånt, dere skjønner vel hva jeg vil frem til. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...