Morfeo Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg opplevde at teknologien faktisk var veldig nøyaktig, dog er jeg enig i at den ikke alltid var implementert helt heldig (har såvidt skrevet om dette i den tråden for hvilke spill man har fullført). Lenke til kommentar
Bruker-104685 Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Dette bør taes med klype salt Men surt viss dette stemmer, hvor ble det av med 6X ganger kraftigere en PS3/360? http://www.nintendoenthusiast.com/rumour-wii-u-resolution-controller-resolution-details/ Games will benefit from a slight visual boost over current-gen HD systems and may run at a higher resolution Simpler titles may be able to run 1080p in conjunction with the controller Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Ryktet du refererer til sa vel at den skulle være fem ganger så kraftig som PS360? (Mens Durango skulle være seks ganger sterkere). Hvis vi tenker gjennom det som står her, så er det ikke nødvendigvis uforenlig med at den er ca fem ganger kraftigere. Husk at maskinen skal vise to bilder, og et hopp fra 720p til 1080p vil vel i seg selv kreve ca fire ganger kraftigere hardware om jeg ikke tar feil? Så ikke så rart at de fleste spill fremdeles vil være i 720p. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 The following rumour sounds about right, considering how Nintendo operates… 720p appears to be the ‘sweet spot’ for the definition of games running intensive visuals on the Wii U controlle Dette er for spill som kjører tung grafikk både på TVen og kontrolleren på en gang. De fleste vil nok ikke gjøre det. Wii U controller can be used for viewing of on-TV action from a different angle in games There are some third party games using this for a game play advantage V5 dev kit is more powerful than V4, but doesn’t allow for 1080p in these kind of situations Kontrolleren kan vise det samme som på skjermen, men fra en annen vinkel. Logisk nok vil disse spillene kreve mer, så de kan ikke ha topp grafikk på begge to. Dvs 1080p. Spill som kun bruker TVen kan det nok. Games will benefit from a slight visual boost over current-gen HD systems and may run at a higher resolution Så spill ser litt bedre ut, og har høyere oppløsning? Høyere blir vel 1080p, til forskjell fra 720 som på PS3. Simpler titles may be able to run 1080p in conjunction with the controller Med andre ord kan noen spill kjøre i 1080p og likevel ha tung grafikk på kontrolleren. Til forskjell kjører PS3 kun i 720 i samtlige spill jeg har prøvd. Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 En annen link med litt mer detaljer: http://wiiublog.com/rumor-it-wont-be-as-easy-for-developers-to-support-1080p-as-we-previously-thought/#more-1798 Vanskelig å bli helt klok på det, men det ser ut til å gjelde spill hvor kontrolleren viser et eget 3D view og det brukes en avansert grafikkmotor. I følge ett rykte var det en Radeon 4850 GPU i et av dev-kit'ene. Det stemmer med alle andre rykter bortsett fra at vi vet det vil bli en skreddersydd løsning til slutt. Man kan si at den er 4-5 ganger kraftigere enn ps360, men som Taterfyrings sier er det fort gjort å bruke opp den ekstra kraften. Et positivt rykte sier at Wii U vil biffes opp spesifikt for å kunne kjøre Unreal engine 4. Det lover bra for tredjepartsstøtte noen år fremover. Jeg tror ikke forskjellen på Wii U og PS360 blir som natt og dag, men tiden for de virkelig store kvantesprang innen grafikk hvert 5 år er nok uansett forbi. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Er det så viktig? De fleste ser jo ikke forskjell på 720p og 1080p. Det kommer jo litt an på innholdet også, ikke bare oppløsningen. Noen spill ser betydelig bedre ut enn andre selv om de alle er 720p. Wii U kommer uansett til å bli slått grafikkmessig av neste PS og Xbox. Det viktige her er at Nintendo for sin egen del tar et langt skritt fra gamecubegrafikken på den nåværende Wii, og leverer en maskin som faktisk kan være med de andre på det visuelle. 1 Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Jeg kan gi litt bakgrunnsinformasjon angående kildene til disse ryktene. Han som har kommet med denne informasjonen er en tidligere fransk spilljournalist som vistnok "kjenner noen" som jobber i et selskap med utviklingsverktøy. Han har altså ikke selv førstehåndskunnskap om kraften i utviklingsverktøyene. Jeg tror dog ikke han lyger, men det er fult mulig at informasjon som går gjennom såpass mange ledd før det når offentligheten kan bli delvis vridd, så vi bør alle ta dette med en klype salt. Selv om det virker realistisk. Det andre ryktet anngående Unreal Engine 4 baserer seg på at bloggere misforstod budskapet fra en utvikler for et selskap som jobber direkte med utviklingsverktøyet i et relativt stort studio. Det han sa var at Nintendo drev og testet en stor tredjepartssmotor for bruk på Wii U, og det ble automatisk tolket som Unreal Engine 4 av mange. Dog tror jeg det er mye mer trolig at dette var Unreal Engine 3. Det betyr ikke at vi ikke også kan få se Unreal Engine 4 på Wii U etterhvert - det vil vi nok da den mest sannsynlig kommer til å være meget skallerbar og kjøre på alt fra mobiltelefoner til monsterPC-er. Spørsmålet er hvor godt den vil kjøre, og svaret på det er at den vil selvsagt kjøre dårligere enn på neste generasjonskonsoller fra Sony og MS - men forhåpentligvis likevel godt nok i de fleste tilfeller. Ellers er jeg helt enig med Riders i at hvor kraftig maskinen blir ikke egentlig er så viktig - dog er det viktig at kraft ikke blir en hindring for tredjepartsstøtte slik det har blitt denne generasjonen. Det er to grunner til at jeg tror det vil bli et betydelig mindre problem for Nintendo i den åttende generasjonen. For det første så er spill nå såpass dyre å utvikle at utgiverne har meget sterke økonomiske interesser av å få spillene sine eksponert for så mange potensielle kjøpere som mulig. For det andre så er det meget lite trolig at det skjer noen grafiske kvantesprang de neste par årene - slik Philber skriver - og selv om PS4/Durango vil være kraftigere enn Wii U, så vil alt som kjører på disse maskinene kunne kjøre på Wii U - nedskallert med mindre effekter, lavere oppløsning og lavere fps. Det vil altså bli en helt annen situasjon enn denne generasjonen hvor Wiis mangel på blant annet programmerbare shadere gjorde at store deler av spillet måtte skrives på nytt igjen for å kjøre på Wii. Det vil altså bli både enklere og viktigere for tredjepartsutviklere å lansere spillene sine også på Wii U. Sist, hva betyr det at en konsoll er "fem ganger kraftigere" enn en annen konsoll? Tar vi eksempelvis rammen i Wii U, så vet vi med rimelig sikkerhet at den er over 1gb, og kan være så mye som opp til 2gb. I det siste tilfellet har vi å gjøre med 4 ganger mer ram, men det tar ikke hensyn til hverken at OS-et kanskje har reservert mye av det, at maskinen ryktes å ha en ganske betydelig mengde superrask edram, og at selve ram-typen som benyttes også er viktig for å si noe om den endelige performancen til maskinen. Rent tallmessig snakker vi her altså 2-4 ganger mer ram, mens i realiteten er det mye mer komplekst, og det understreker vel bare at vi bør ta disse forenklingene med en klype salt. Endret 19. mars 2012 av taterfyrings Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 At noe er fire ganger kraftigere vil ikke si at at det yter fire ganger bedre. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Husk også at 720p vs 1080p bare betyr hvor skarpt bildet blir på større skjermer. Det er mye annet de heller kan bruke kreftene til Wii U på. Hva med avansert fysikk, som hår og klær som beveger seg realistisk? Det ville være en bra start. 2 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Ikke minst AI, som jeg føler har stagnert fullstendig dette tiåret her. Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg kjører spill på 720p og 1080p på PC'en. Forskjellen er mulig å se, men helt umulig å bry seg om. Andre ting betyr så mye mer. Det kan være greit å tenke på at DVD-formatet heller ikke gir mer enn 480p/576i. Avatar på en god DVD-spiller gruser selvsagt all spillgrafikk. Oppløsningen i seg selv er det minste problemet med grafikken til Wii, men den blir jo veldig synlig pga manglende AA. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Angående AI, så har jeg dessverre en følelse av at nesten uansett hvor kraftige maskiner vi får, så er det et punkt som vil bli nedprioritert av utviklere. Håper selvsagt jeg tar feil dog. Ellers er jeg enig i at andre grafiske effekter egentlig er viktigere enn om det blir 720p eller 1080p. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Det som hadde vært interessant var om vi fikk noe i stil med Black & White eller gode, gamle Creatures, men med mye, mye bedre AI. Lenke til kommentar
Bruker-104685 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) The following rumour sounds about right, considering how Nintendo operates… 720p appears to be the ‘sweet spot’ for the definition of games running intensive visuals on the Wii U controlle Dette er for spill som kjører tung grafikk både på TVen og kontrolleren på en gang. De fleste vil nok ikke gjøre det. Wii U controller can be used for viewing of on-TV action from a different angle in games There are some third party games using this for a game play advantage V5 dev kit is more powerful than V4, but doesn’t allow for 1080p in these kind of situations Kontrolleren kan vise det samme som på skjermen, men fra en annen vinkel. Logisk nok vil disse spillene kreve mer, så de kan ikke ha topp grafikk på begge to. Dvs 1080p. Spill som kun bruker TVen kan det nok. Games will benefit from a slight visual boost over current-gen HD systems and may run at a higher resolution Så spill ser litt bedre ut, og har høyere oppløsning? Høyere blir vel 1080p, til forskjell fra 720 som på PS3. Simpler titles may be able to run 1080p in conjunction with the controller Med andre ord kan noen spill kjøre i 1080p og likevel ha tung grafikk på kontrolleren. Til forskjell kjører PS3 kun i 720 i samtlige spill jeg har prøvd. Tror du glemmer at samtlige spill kjører 720p på X360, mange av de kjører og i mindre oppløsning som for eks Alan Wake... Vi får bare se. Jeg vil ha 1080p og 60 FPS på kommende konsoller, viss det ikke skjer, kjøper jeg ikke mange av de da PCen min enda kjører spill i 1080p på maks med stabil 60 FPS på heavy hitters som BF3, The Witcher 2, Dawn Of War II osv. Neste som bør bli bedre er fysikken! Når noen kan si man ser ikke forskjell på 720p 30FPS og 1080p 60 FPS må ta seg en tur til øyespesialist og skaffe seg linser/briller. Endret 19. mars 2012 av iToMaN Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Fysikk, andre effekter, framrate og ai > oppløsning. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Kan si med en gang at 1080p ikke kommer til å være standard på Wii U, til det er den garantert ikke kraftig nok. Dog, noen enklere spill slik som Wii-serien og kanskje 2D-Mario vil nok kunne kjøre 1080p, men i all hovedsak tror jeg nok de som ønsker den oppløsningen må vente på PS4/Durango (eller kanskje også enda lengre). Uansett er det jo slik at PC-er vil ha den beste grafikken, så om dette er så viktig, ser jeg knapt noe poeng i å skaffe seg konsoller i det hele tatt. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 For å være helt ærlig så begynner jeg å bli fornøyd med dagens grafikknivå. 360-spill som RDR, Gears 3, Skyrim og Crysis 2 ser allerede svært bra ut med tanke på maskinvaren de kjører på. Nå til dags er det svært sjeldent at jeg kommer over et spill som får meg til å tenke: "Fysj. Dette ser stygt ut". Og i de tilfellene er det vanligvis snakk om spill fra utviklere med færre ressurser enn Rockstar, Crytek osv. Derfor er jeg fullstendig enig med de som først og fremst ønsker seg bedre AI og fysikk. Det kan i teorien bli det neste store spranget for spillbransjen. Når det gjelder 1080p og 60fps så går det ikke an å forvente at hvert eneste spill vil bli designet slik. Noen utviklere verdsetter enkelte elementer mer enn andre. Og enkelte utviklere er rett og slett ikke rike eller gode nok til å klare det. Tror du glemmer at samtlige spill kjører 720p på X360, mange av de kjører og i mindre oppløsning som for eks Alan Wake... Heh. Jeg tror de fleste er klar over at 360 er på nivå med PS3. Det var vel mer ment som et eksempel for å kunne sammenligne den potensielle maskinkraften til Wii U med dagens konsoller. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Som jeg tolket det kan noen spill på Wii U kjøre i 1080p, men da vil kontrolleren bli lite brukt. Det er heller ikke de mest avanserte spillene som støtter den oppløsningen. Men husk at PS3 og XB360 kun trenger å kjøre ett eneste bilde, mens Wii U må kjøre det "vanlige" bildet på TVen og samtidig streame et annet bilde til Wii U-kontrolleren. Ja, er fullt klar over at PS3 støtter 3D nå, men det ble ikke akkurat støttet fra launch. Det blir derfor litt feil å sammenligne TV-bildet til Wii U og PS3/XB360 direkte. Om Wii U klarer like bra grafikk og like bra oppløsning som PS3/XB360 og samtidig kjøre et annet bilde på kontrolleren i sanntid sier det seg selv at den er kraftigere. Kan f.eks PS3 kjøre Uncharted 3 eller Batman: Arkham City på full oppløsning og max detaljer, og samtidig streame en litt mindre versjon direkte til PSVita sanntid? Tvilsomt. Endret 19. mars 2012 av vikingkylling Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Det har kommet noen rykter fra en kilde nært knyttet dual pixels, om flere eshop spill som kommer til Wii U, inkludert World of Warcraft(?). Kanskje vi kan få kloa i Wii U allerede i sommer da enkelte av disse spillene også kommer ut da til PS360, som Tony Hawk. Kilde: http://www.dualpixels.com/profiles/blogs/rumor-major-wii-u-eshop-games-leak-includes-world-of-warcraft-cou Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 20. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2012 Jeg så den listen der, men valgte å ikke poste den da det bare virket alt for usannsynlig. Er også (minst) tre feil med listen. Bit. Trip. Runner 2 heter bare Runner 2, det heter Gaijin Games, og Rodeo the Sky Soldier er ikke et Sega-spill. Ellers er mange av spillene sannsynlige, men det virker meget usannsynlig at spill som CS:GO og WOW ville vært rene dlc-spill når de er såpass høyprofilerte som de er. Er også skeptisk til at noen skal ha klart å få kloen i det Nintendo selv produserer. Tror nok vi med rimelig stor sannsynlighet kan anse denne listen for falsk, dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå