Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Det jeg er mest spent på er brettet til Wii U. Klarer utviklere å gjøre noe kreativt, morsomt og ikke minst bra med det, eller blir det en flopp som wiimoten? Wiimoten er grei nok den, men synes personlig det tok alt for lang tid før utviklere forsto seg på den og klarte å gjøre noe bra med den. Frykter det samme vil skje med brettet til Wii U. I starten får vi sannsynligvis alt mulig tull å gjøre med den, men det vil nok minke etterhvert. Vi får se. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wiimoten er både en suksess og en fiasko i mine øyne - en fantastisk suksess i den forstand at den bedret tradisjonelle spillopplevelser og ga nye muligheter slik vi har sett i spill som Wii Sports Resort, Skyward Sword og Resident Evil 4 (for å nevne noen spill som virkelig har brukt wiimoten på en positiv måte). Samtidig er den en fiasko når man tenker på alt potensialet som aldri ble tappet. Dette er åpenbart delvis Nintendos feil da også de har vært trege til å benytte seg av slikt som motion+, og jeg er sikker på at konsollens levetid hadde sett ganske annerledes ut om det var Skyward Sword som kom ut høsten 2006. Dog er det også tredjepartsutviklere sin feil da de med noen få hederlige unntak som Red Steel 2 ikke har vært interessert i å utvikle spill som virkelig benytter wiimoten positivt i en setting som appellerer til oss gamere. Uansett er jeg glad for at også Wii U vil støtte wiimoten, og håper Nintendo velger å fortsette å bruke den i spill som Zelda Wii U (slik de har sagt) og til andre titler hvor det gir mening.

 

Ellers så har Monster Games (Excite Truck, Excite Bots, Pilotwings Resort) ansatt en karakter-animatør. Jeg vil tro Monster Games har et racing-spill til Wii U-launchen siden de er spesialisert racing-studio, men med en karakter-animatør, så virker det naturlig å se mer mot et karakterdrevet racingspill. I så måte, er det vel bare F-Zero av Nintendos eksisterende serier som passer inn, eller hva?

Lenke til kommentar

Før Wii fantes ikke noe motion controller annet enn sixaxis til playstation, og den var knapt støttet av noen spill. Den var også begrenset til tilting av kontrollern, eller thrusting. Men igjen, nesten ingen spill som gadd å støtte det.

 

Ja, også hadde vel Sega en 8-kantet ring man la på gulvet og sto midt inni og trigga de åtte retningene med armer og bein, som aldri virket.

 

Og Wii hadde aldri slått an blant "hvermannsen" hvis det ikke var for Wii Sports-spillene, eller alle de "kreisi" partyspillene som stort sett krever manisk luftrunking.

 

Jeg vil nesten påstå at Wii Sports var for Wii det Super Mario Bros var for NES. Folk kjøpte Wii bare for å spille det sportsspillet man kan late som man spiller tennis eller bowler.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tror jeg har skrevet det før, men jeg mener "less is more" når det gjelder bruk av ny teknologi.

 

Den dårligste bruken av Wiimote er komplisert interaksjon med omgivelsene, som f.eks betjening av håndtak etc i Metroid 3. Dette gir ikke mer innlevelse, men gjør tvert imot at man hopper ut av opplevelsen for å konsentrere seg om krøkkete bevegelser..

 

Melee angrep i Conduit (eller Super Mario Galaxy 2 for den saks skyld) funker bra fordi man bare må gjøre en liten, enkel, men bestemt bevegelse. Jeg synes det føles mer tilfredsstillende å plante geværkolben i et alien-fjes på denne den måten enn å bare trykke på en knapp.

 

Noen sportsspill funker veldig bra, andre blir itt irriterende fordi man forventer 1:1 bevegelse, men må avkode hvordan det virkelig fungerer.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med deg Philber, ofte er bare en liten bevegelse for å utføre eksempelvis et melee-angrep nok til å gi en bedre opplevelse.

 

Når alt kommer til alt så er jeg veldig glad for at Nintendo valgte å prioritere slik de gjorde med Wii og DS, og jeg tviler faktisk på at jeg ville vært såpass spill-interessert som jeg er nå om ikke Nintendo hadde våget å endre landskapet såpass radikalt som de gjorde med disse plattformene. Forhåpentligvis er både bevegelseskontroller og toskjermstouch-styring enda bare i startgropen - og Wii U så vel som Durango og PS4 vil fortsette å gi oss genuint nye opplevelser ved siden av de gode gamle.

 

Dere vet sikkert det, men det var Mattel og ikke Nintendo som ga ut Power Glove. Sega var de virkelige innovatørene med bevegelseskontroll, dog var det først Nintendo som hadde mot til å basere en konsoll rundt det.

Lenke til kommentar

Jo, det og Mario Tennis er visst de eneste som er noe særlig. Har sett mye Virtual Boy reviews på youtube med gameplay (selv om man ikke ser i 3D når det er filmet gjennom "ruta" på VB'en.

Får en god innsikt i hvordan spillene er og ser ut. Det er jo bare rødt og svart i forskjellige nyanser. Men de tenkte kanskje at Gameboy solgte millioner med bare hvit/grønn skjerm så why not..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvordan funket det da?

Jeg vet Sega hadde en åttekantet sak man kunne stå inni, og bryte laserstråler med hender/bein for å styre i åtte retninger.

Og den var visst horribelt ustabil også. Har sett en kar prøve å spille et vanlig spill med den, fyren hans stoppet opp hele tiden selv om han holdt hånda i ro over en sensor. Husker ikke hvilken youtube-kanal det var på, så har ikke link.

Det var ikke AVGN.

 

Oh yeah..Sega Activator.

http://www.youtube.com/watch?v=ql-UZv3AS-E

 

Herlig at Sega kjørte den "cool dude" stemmen i alle commercials på tidlig 90-tallet. Høres ut som en Bill & Ted-film. Den var så knotete å sette opp at de ga ut en instruksjons-VHS tilogmed.

Ikke bare er de åtte retningene sensorer, men også alle 4 knappene på kontrolleren. For et kaos.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Uansett er jeg glad for at også Wii U vil støtte wiimoten, og håper Nintendo velger å fortsette å bruke den i spill som Zelda Wii U (slik de har sagt) og til andre titler hvor det gir mening.

 

Å herregud, nei! Er mildt sagt DRITTlei unøyaktig bevegelseskontroller. Neste Zelda bør ha tradisjonelle kontroller ala. wind waker. Kontrollene i Zelda: TP var kjedelig og dårlige, kontrollene i SS var bare kjedelige. Føles ut som en gimmick, rett og slett. Har både bedre aim og det mer behagelig med en gamecube kontroller for eksempel. Heldigvis er nok sannsynlig at de vil bruke brettet som kontroller ihvertfall

Lenke til kommentar

Jeg er helt uenig. De var ikke perfekte i noen av spillene, men det var givende å bruke, og ga spesielt Skyward Sword en helt egen dybde som knapt ville vært mulig uten bevegelseskontroll. Dessverre så er gamere i all hovedsak en konservativ gjeng, så jeg innser at jeg mest sannsynlig er i mindretall i midt syn.

Lenke til kommentar

Kunne godt likt wiimoten hvis den var litt mer nøyaktig. Det irriterte meg grenseløst i bosskamper og jeg endte til slutt opp med å vifte hysterisk med kontrolleren til bossen var dau. Med 3DS kunne man i hvert fall skru av 3D effekten om man ikke likte den. Gleder meg til å få prøvd Wii U kontrollen også, de som har prøvd den virker overall positive.

Lenke til kommentar

Rockstars finansrapport for 2013 skal vistnok avsløre at GTA V er på vei til Wii U. Jeg så raskt på den aktuelle rapporten og kunne ikke finne det, men vi får håpe det stemmer.

 

Ellers så har Nintendo registrert navnet The Last Ranger. Snakker vi Mistwalkers neste prosjekt?

 

Det kan jeg håpe på.

Rollespill på kommende Wii U hadde vært glimrende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...