Gå til innhold

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Spoken like a true fanboy :thumbup::whistle:

At DS selger bedre enn Vita må man nesten regne med, Nintendo har en tendens til å selge bra med håndholdte konsoller. Mario og Zelda er vel kanskje en av grunnene.

Å påpeke fakta har ingenting med fanboyisme å gjøre.

Fakta er at Vita så langt har floppet totalt i Japan, og ting tyder på at den heller ikke har hatt verdens beste start her i vest. Sony kan selvsagt snu det, men per i dag, så vil alle som ønsker å gi ut spill på en håndholdt plattform velge 3DS fremfor Vita - noe som vil sikre den et mye bedre spillbibliotek enn Vita - som tross alt er det som teller. Dette kan selvsagt endre seg, men per i dag er det tilstanden, og det har ingenting med fanboyisme å gjøre å påpeke det.

Forøvrig er jeg sikker på at alle oss her inne ønsker at Vita skal lykkes, selv er jeg ihvertfall meget fornøyd med min PSP og håper at Nintendo fortsatt skal ha konkurranse i dette området. Det er imidlertid opp til hvor mye Sony ønsker å satse på den. Per i dag ser det ikke ut som de satser spesielt mye. La oss håpe morgendagens pressekonferanse endrer på det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å påpeke fakta har ingenting med fanboyisme å gjøre.

Fakta er at Vita så langt har floppet totalt i Japan, og ting tyder på at den heller ikke har hatt verdens beste start her i vest. Sony kan selvsagt snu det, men per i dag, så vil alle som ønsker å gi ut spill på en håndholdt plattform velge 3DS fremfor Vita - noe som vil sikre den et mye bedre spillbibliotek enn Vita - som tross alt er det som teller. Dette kan selvsagt endre seg, men per i dag er det tilstanden, og det har ingenting med fanboyisme å gjøre å påpeke det.

Traff jeg feil med innlegget mitt? Får legge på en sarkasme-tag neste gang.

Lenke til kommentar

Ok, sorry hvis jeg tok det feil :)

La oss håpe Sony viser en fantastisk eksklusiv tittel på sitt møte om noen timer, laget av et av Sonys aller beste studioer (Naughy Dog, Sony Santa Monica, Team Ico osv) eksklusivt for Vita. Det er slik dedikasjon de trenger for å snu den oppfatningen om konsollen som er i ferd med å spre seg nå.

Lenke til kommentar

Problemet er at 3DS allerede har en hel rekke eksklusive spill, inkludert blandt annet to Monster Hunter-titler. Selv om PSVita får en ekstremt bra ekslusiv tittel har de fortsatt bare to titler på listen, most 3DSen sin ganske lange liste. Dessuten har jo flere PSP-titler som God of War: Ghost of Sparta og GoW: Chains of et-eller-annet kommet i HD-utgave til PS3, noe som ironisk nok gjør at PSPen mistet to eksklusive titler den sårt trengte. Mener Metal Gear Solid: Peace Walker også er til PS3 i HD-utgave, men kan ta feil. Poenget er at både Unchartet-spillet til PSVita og en eventuell annen tittel de annonserer snart ikke er så utenkelig å komme til PS3 (eller PS4) etterhvert i bedre versjon. Ville du kjøpt Super Mario 3D Land eller Resident Evil; Revelations nå om du visste de kom til Wii U som launchtitler i enda bedre versjon? ;)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt både Supermario 3d og RE:Revelations selv om jeg vet at de kommer i en "hd" versjon en eller annen gang senere. Jeg vil spille dem NÅ, ikke om ett års tid, så jeg hadde nok gjort det uansett om vi visste en nøyaktig releasedato for WiiU.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Og der har vi problemet. Ville du kjøpt en PSVita for Uncharted og det hittil uannonserte spillet om du visste begge to kom i HD-utgave til PS3 om et halvt år? De fleste ville nok ikke det om de har en PS3 fra før. Det igjen gjør at PSVita sliter litt.

Håper det der gir mening. Sov ca en time i går natt og sto opp halv åtte i morges, så er rimelig trøtt. :p

Lenke til kommentar

Vikingkylling har et godt poeng. Med Nintendo sine håndholdte, så vet du at du må skaffe dem for å spille spill som 3D Land og Pokemon. Med PSP var det derimot slik at de største titlene enten var laget av b-team eller endte opp på PS3 likevel. Personlig ville jeg aldri kjøpt Peace Walker hvis jeg hadde vist at spillet også kom til å komme ut på PS360, og er derfor ganske skeptisk til å hoppe inn i Vita nå for Sony-eksklusiver som jeg likevel snart kan spille på PS3.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte DS Lite ene og alene for å teste pokemon-spill. Og utvidet til DS XL når jeg fant at jeg sleit ut nakken av å myse ned på de bittesmå skjermene. Jeg kjøpte ganske mange spill helt til jeg fant ut an man kunne kjøpe sånne R4 gold-brikker og laste ned piratkopierte spill på.

Og ønsket 3DS i julegave for å teste ut 3D uten briller. Spillene er ikke superviktige, de kjøper jeg etterhvert som det kommer nye og gode titler med mange gode reviews. For meg er det like mye teknologien som lokker. Jeg har ikke lyst å vente i 1 år for å se om det "kanskje" kommer et fett spill, da har alle de andre erfart alt lenge allerede. Hvis dere skjønner.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Vi skjønner, og vi tror du nok er i mindretall, Bytex. For de fleste er det nettopp spillene som er viktige, ellers hadde de ikke kjøpt en spillkonsoll i første omgang. Det blir noe annet om vi kan se film på den, surfe på nettet og så videre, men det kan vi ikke med 3DS. Ennå, i alle fall.

Med PSP var det derimot slik at de største titlene enten var laget av b-team eller endte opp på PS3 likevel.

Og akkurat dette er det største problemet med Sony vs Nintendo. Nintendo har holdt det gående veldig lenge og har en hel rekke kjente seriere som Mario, Zelda, Metroid, Pokemon, Animal Crossing, Harvest Moon og fuglene vet hva annet. Sony har Uncharted, og til en viss grad Metal Gear Solid. Men vi har kun hatt tre Uncharted-spill så langt (alle til PS3, pluss ett nå til PSVita), og MGS har hatt det moro på andre konsoller utenfor Sony sine. Selv Metal Gar Risen kommer jo til både PS3 og XB360. Sony (og Microsoft) har rett og slett ingen maskotter. Når folk tenker Nintendo tenker de Mario, Zelda, Metroid og så videre, så allerede når Wii U ble bekreftet tenkte folk på slike spill. Men når PSVita ble bekreftet tenkte folk egentlig ikke noe som helst. Selv Sega hadde jo Sonic.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Bare synd covered de viste (ett av dem i alle fall) bare er en liten photoshop-edit av Donkey Kong Jungle Climber. ;) Men på den annen side var Donkey Kong 3D et av spillene på listen da de annonserte 3DS for første gang, så vi vet aldri. Om vi får et håper jeg de går tilbake til starten med "ekte" Donkey Kong i stedet for DK Country. Har ikke noe imot DKC, men har alltid foretrukket de gamle. Donkey Kong på GameBoy er en klassiker. DKC er "bare" enda et plattformspill, men har sett svært få kloner av gamle Donkey Kong verdt å nevne. Et gammelt en-skjerms DK hadde passet perfekt for å slappe av litt på sengen, spille på bussen i noen minutter og alt det der.

Edit: Kilde:

http://ds.ign.com/articles/122/1220498p1.html

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Heh, kom på en reportasje som var om norges største samlere, der gitaristen i metalbandet Mayhem dukket opp med en komplett samling Game&Watch systemer. Han hadde alle både boxed og unboxed, inkludert de sjeldneste spillene. Og hvis han skulle selge hele samlinga på en gang ville den være verdt godt over 100 tusen.

Husker han sa at hvis man skal samle på noe, bør man finne noe helt spesifikt og fokusere kun på det. Og han likte ikke å kjøpe 40 spill fra en fyr, jakten rundt på nettet eller rundt i Europa var mye morsommere enn å bare kjøpe alle på en gang og ferdig med det. Han dro ofte ut i bruktbutikker når bandet var på turneer i Europa og USA og lette etter spill han manglet.

USA har jo fantastiske bruktbutikker for vintage spill og systemer, med vegg etter vegg fullstappa av boxed og unboxed spill og konsoller. Amerikanere er mye mere bevisst på å selge bruktspill enn europeere er, virker det som. Finner alt fra 1970-konsoller til sære addons til Sega Megadrive.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kul informasjon Bytex!

Siden sist så har Pachter hevdet at Nintendo vil "dreamcaste seg" med Wii U, og Mike Rein har sagt at han vil bli "shocked if the Wii U does not do well".

Epic VP Mark Rein will be shocked if the Wii U isn't a hit for Nintendo when it launches later this year.

Sepaking to Eurogamer at GDC in San Francisco last week, Rein argued that parents are ready to upgrade their kid's Wii to Nintendo's new system.

"I like the Wii U. I think E3 will be a big eye-opener for people," he predicted.

"I played Batman: Arkham City on the Wii U and they are doing some really cool stuff with the controller.

"Do you remember the Zelda demo they had on it? Would you not buy a Wii U just to play that? Of course you would. That's what Nintendo is all about. Their hardware is the software delivery service for their great content. That Zelda demo was gorgeous and we can do even more than that with Unreal Engine 3. I think it will do great."

Rein added that Nintendo's brand recognition and beloved IP should see it fly off shelves, though he suggested that it might have been quicker off the mark with getting the machine to stores.

"It's a great brand that a lot of parents really trust and they're probably ready to buy their kids an HD Wii that does that much more than just being an HD Wii.

"I'd love it if they'd done it last year, but I'm excited for them to do it this year. I'd be shocked if it doesn't do well.

"Did you play that Battle Mii game? Two players would play with a Wii Remote and Nunchuk and one would play with the Wii U controller?

"I would buy a Wii U to play that game in a heartbeat. And I hope people make those kind of games with our technology. I think we've yet to really see what the Wii U can do and I think at E3 this year they're going to shock us."

Earlier this year Nintendo president Satoru Iwata suggested that, more than ever, the company will be looking to partner with third parties when developing high-spec core games that fall outside of its traditional comfort zone.

Might Epic step up to the plate with a new IP for the system, a la Gears of War on the Xbox 360?

"If I had 10 development teams I'd make a game for every single platform and make that the special game for that platform," replied Rein.

"If you're the special game on that platform you do really, really well. Gears was one of the special ones on Xbox 360. Infinity Blade is a special game on the iPhone and iPad. Shadow Complex was a special game on Xbox Live Arcade.

"But we don't have 10 development teams so it's just a matter of picking and choosing what we do and doing the best thing we can for the idea that we have."

Epic currently has two titles in development: Infinity Blade: Dungeons for iOS and Fortnite for as-yet unconfirmed platforms.

Lenke til kommentar

Håper virkelig at Nintendo har enten et mario eller zelda spill til launch. Gjelder jo å ha kjente ansikter å lokke oss med, de glemte tydligvis det med 3DS. Psvita gjorde det riktig med å ha uncharted, som gjorde til at jeg kjøpte vita noe før planlagt. Kan virkelig ikke vente til E3 i år, det må jo bli helt fantastisk. Tror dere nintendo vil snakke noe om en 3DS XL e.l. før eller under E3? Eller snakker jeg noen år for tidlig?

Tror og at Wii U blir en skikkelig hit når den kommer. Har allerede solgt Wii'en og driver å sparer ved å kutte ned på påskeegg utgiftene.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Wii U vil bli et bra spark i baken på Sony og Microsoft så vi kan få en oppdatering av eldgamle konsoller.

Veldig spent på hva Nintendo har planlagt av Zelda- og Mario-spill, disse titlene egner seg av en eller annen grunn best på hjemmekonsoller om man skal ha 3D føler jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...