Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror jeg også ønsker meg Samus i tredjeperson, MEN jeg vil veldig gjerne at Nintendo lanserer en NY serie:

 

Et fantasifullt, styggvakkert, intelligent, voksent, vanskelig og annerledes FPS, gjerne i Metroid universet. Hva med å spille en Space Pirate?

 

Enig der. Mario, Zelda, Samus og alle de der er morsomme nok, men det begynner å holde for min del. Ikke nok til at jeg ikke skal ha neste spill, men likevel. Men alle disse er ganske gamle serier, og selv i dag begynner det å bli merkbart. Mario og Zelda gjør jo akkurat det samme nå som de har gjort siden starten, bare med en naturlig utvikling opp gjennom årene. (legg til en ny ting i nr 2, bruk den i nr 3 og legg til en ny ting, bruk begge i nr 4 og legg til en ny ting osv). Det hadde vært interessant om de kunne ha brukt all kunnskapen de har bygd opp gjennom årene og laget en helt ny serie som brukte det beste fra Legend of Zelda og Metroid. De to seriene er ikke så ulike, når man tenker etter. Tenk historien, gåtene og dungeons fra Legend of Zelda kombinert med motren fra 2D Metroid (enten ren 2D eller i 2.5D som i f.eks Trine), en verden bygd opp som i Metroid (lineær, men man kan utforske veldig mye på egenhånd), en karakter som minner om Samus med sverd i tillegg til pistolhånden og så videre. Det hadde vært tøft. :)

Lenke til kommentar

 

Enig der. Mario, Zelda, Samus og alle de der er morsomme nok, men det begynner å holde for min del. Ikke nok til at jeg ikke skal ha neste spill, men likevel. Men alle disse er ganske gamle serier, og selv i dag begynner det å bli merkbart. Mario og Zelda gjør jo akkurat det samme nå som de har gjort siden starten, bare med en naturlig utvikling opp gjennom årene. (legg til en ny ting i nr 2, bruk den i nr 3 og legg til en ny ting, bruk begge i nr 4 og legg til en ny ting osv). Det hadde vært interessant om de kunne ha brukt all kunnskapen de har bygd opp gjennom årene og laget en helt ny serie som brukte det beste fra Legend of Zelda og Metroid. De to seriene er ikke så ulike, når man tenker etter. Tenk historien, gåtene og dungeons fra Legend of Zelda kombinert med motren fra 2D Metroid (enten ren 2D eller i 2.5D som i f.eks Trine), en verden bygd opp som i Metroid (lineær, men man kan utforske veldig mye på egenhånd), en karakter som minner om Samus med sverd i tillegg til pistolhånden og så videre. Det hadde vært tøft. :)

 

Du vet at jeg er totalt uenig i dette. Zelda og Mario er blant de beste eksemplene på hvordan en skal utvikle serier i spillindustrien. Det jeg finner interessant er at du på den ene siden her klager over for mye endring i Silent Hill, Resident Evil, Castlevania og Metroid, samtidig som du klager over for lite i Mario og Zelda. Du skriver faktisk om Castlevania:

 

Det som er viktig er at de ikke overser alle de andre spillene og lager noe helt nytt. (...) skal de lage et LoS 2 må de gå tilbake til Metrovania-formelen og gi oss store brett vi kan utforske mer eller mindre som vi vil, og lage hemmeligheter der vi må finne oppgraderinger som nye våpen osv for å åpne. Og jo mer bonus, jo bedre. :)

 

For meg virker det dermed mer som om du vil endre serier du ikke liker/liker mindre, samtidig som du vil ha bevaring i serier du liker. Helt greit det selvsagt, men da bør kritikken være "jeg liker ikke Zelda", ikke "Zelda endrer seg ikke". For det siste er - som Skyward Sword igjen er et godt eksempel på - helt feil.

 

Igjen, ikke noe galt i å ikke like det som gjør Zelda til Zelda (puzzles, utforsking osv), eller for den sakens skyld å like metroidvaniastilen i Castlevania. Personlig liker jeg alle disse spillene, og synes både Zelda, Mario, Metroid, Resident Evil og Castlevania er blant seriene som gjør endring best - og er også glad for at de forsøker litt nye ting iblant selv om jeg heller ikke er verdens største fan av Lords of Shadow-stilen.

Lenke til kommentar

Et unikt og undervurdert spill etter min mening. Deilig grafikk.

Jeg digget Mirror's Edge. Det var virkelig et friskt pust. Det eneste negative med det var at det var så kort.

 

Jeg er enig med dere! Dog hater jeg combat-sekvesene, de kunne spillet fint hatt færre av. Greit nok å skulle flykte fra soldater osv, men noen ganger føles det som om man faktisk må fighte selv om jeg ville foretrukket å utmanøvrere fiendene da også. Men kanskje det bare er jeg som ikke har helt skillsene inne enda? Er uansett et unikt og kult spill så langt :)

Lenke til kommentar
Du vet at jeg er totalt uenig i dette. Zelda og Mario er blant de beste eksemplene på hvordan en skal utvikle serier i spillindustrien. Det jeg finner interessant er at du på den ene siden her klager over for mye endring i Silent Hill, Resident Evil, Castlevania og Metroid, samtidig som du klager over for lite i Mario og Zelda.

 

Hehe, tror du kanskje har misforstått hva jeg mener. La meg ta Resident Evil som et eksempel. For meg var det siste "ekte" Resident Evil på mange måter Zero på GameCube. Det hadde to spillbare folk, men ellers var det mye av det samme som før, uten at jeg klager. Men deretter fikk vi det såkalte Resident Evil 4. Det hadde ny motor, nye fiender, nye områder, ny hovedperson (kun navnet er det samme), til og med en helt ny historie uten sammenheng i de forrige (uten små cameos av Wesker osv.) Jeg sier ikke at det var et dårlig spill, men for meg hadde det ingenting med resten av serien å gjøre. Da jeg spilte det klarte jeg aldri å få følelsen av at det var Resident Evil jeg spilte. Det var bare en tulling i Spania i et skytespill.

 

På samme tid fikk vi et spill kalt Cold Fear. Det har ingenting med Resident Evil å gjøre på noe som helst måte, annet enn at det er et survival/horror som bruker samme motor som RE4. For meg er det likevel mye mer et ekte Resi enn RE4, nettopp fordi det klarer å fange hele følelsen av at det er et Resi jeg sitter og spiller.

 

Og ta så Resi: Revelations. Det har motoren fra RE4 og 5, nye fiender, en ny historie med et nytt selskap i stedet for Umbrella, og fire av de seks hovedpersonene er helt nye. (uten å spolere for mye, håper jeg.) Men til tross for forandringene fra de tidligere spillene er det ingen tvil om at dette fortsatt er Resident Evil tvers gjennom og vel så det. Helt fra starten når vi kryper gjennom trange korridorer, ikke helt vet om vi jakter på fiender eller om de jakter på oss, prøver å låse gåter, finne veien videre og så videre er det 100% et Resident Evil. For meg er Code Veronica det ekte Resident Evil 4, og Revelations er det ekte Resi 5. De offisielle RE4 og 5 er morsomme spin-offs, men har ingenting med resten å serien å gjøre.

 

Og det er akkurat det jeg mener de bør gjøre med Mario og Zelda. De bør ta hele Zelda-serien fra nr 1 frem til Skyward Sword (eller Zelda 3DS), beholde de få tingene som gjør det til Legend of Zelda og kaste resten ut vinduet. På det viset kunne vi hatt et Zelda i moderne tid og gitt Link nye ting som håndgranater i stedet for bomber, sniper-rifle i stedet for boomrang, motorsykkel i stedet for hest og så videre, men det ville fortsatt vært Zelda tvers gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er akkurat det jeg mener de bør gjøre med Mario og Zelda. De bør ta hele Zelda-serien fra nr 1 frem til Skyward Swor

Zd (eller Zelda 3DS), beholde de få tingene som gjør det tilLegend of Zelda og kaste resten ut vinduet. På det viset kunne vi hatt et Zelda i moderne tid og gitt Link nye ting som håndgranater i stedet for bomber, sniper-rifle i stedet for boomrang, motorsykkel i stedet for hest og så videre, men det ville fortsatt vært Zelda tvers gjennom.

 

Hadde du fått viljen din her, så ville nok dine RE-oppfatninger vært som en storm i et vannglass til sammenligning. De må gjerne lage et semifuturistisk Zelda for min del, men de må bevare fokuset på utforskning og puzzles, og det faktum at combat spiller en relativt liten rolle i serien. Poenget mitt var uansett at grensen mellom hva som er "nok" endring og hva som er for mye er hårfin - og vanskelig å finne. Nintendo har imidlertid vært flinke med nettopp Zelda-serien å inne denne balansen. Det samme har Capcom vært med Resident Evil. Det vil imidlertid alltid være noen på begge sider som er misfornyde med både for mye og for lite endringer, og interessant nok er du på hver sin side i disse to sakene :)

Lenke til kommentar

Nicalis snakker positivt om eShopen. Nintendo har lenge vært rimelig ubrukelige på online, men vi får håpe dette er et tegn på at ting er i bedring:

 

The eShop, I feel, has really turned things around for Nintendo on the digital side because the storefront is heavily feature-driven. Any publisher can still produce whatever it wants, similar to iOS in both regards. However, given the feature-oriented nature, the eShop is quasi-curated without being some lame PR line like, 'consciously developing a curated portfolio' . That’s a steaming pile of PR right there, but that’s another story altogether.

 

If we look back at WiiWare, that system was broken because it was trying to be fair and feature nothing. WRONG. In the WiiWare system all games were created equal, but life’s not fair and all games are NOT made equal. Some suck hard, particularly on WiiWare. However, that doesn’t matter much in a system like the WiiWare shop because customers aren’t being directed anywhere. The top 20 is the easiest filter and being on the top 20 doesn’t mean a game is good/great, it just means they sell. Frogger, really?

 

I’m pretty certain that the number of total downloads (across all games etc) on most platforms typically hovers around the same rough figure. So, say you have 200 total customers to a given service per day, in the case of WiiWare, they’re getting lost in an ocean of blah. Other services, like eShop, have systems in place to control what people get to see and, to me, this is ideal.

 

Since the eShop is heavily feature-driven, this not only helps promote titles, it forces publishers and developers to make better games, hopefully. You want to get featured? You better have something good to show, curated or not. Will this change in the future? I have no idea as I’m not Mr.Iwata, but I do know that compared to how we did on WiiWare and DSiWare, eShop has a much better outlook.

Lenke til kommentar
Hadde du fått viljen din her, så ville nok dine RE-oppfatninger vært som en storm i et vannglass til sammenligning. De må gjerne lage et semifuturistisk Zelda for min del, men de må bevare fokuset på utforskning og puzzles, og det faktum at combat spiller en relativt liten rolle i serien. Poenget mitt var uansett at grensen mellom hva som er "nok" endring og hva som er for mye er hårfin - og vanskelig å finne. Nintendo har imidlertid vært flinke med nettopp Zelda-serien å inne denne balansen. Det samme har Capcom vært med Resident Evil. Det vil imidlertid alltid være noen på begge sider som er misfornyde med både for mye og for lite endringer, og interessant nok er du på hver sin side i disse to sakene :)

 

Det er akkurat det jeg mener. Jeg vil gjerne ha et Zelda satt i moderne tid, eller til og med i fremtiden. Men det må fortsatt være Zelda tvers gjennom. Og ja, Zelda er kanskje et dårlig eksempel. De har gjort mye rart med det opp gjennom årene. På den ene siden har de utviklet serien veldig mye, men på den annen side har de knapt utviklet den i det hele tatt. Mario på sin side har gjort fint lite nytt. En og annen ny drakt teller egentlig ikke, da det er en så liten del i den store sammenhengen. Det føles mer som om de bare fortsetter å utvikle det samme Mario-spillet om og om igjen hele tiden. På den annen side har vi jo Paper Mario og Mario & Luigi, så jeg er vel fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Yey , Advance Sp maskinen med spill kom omsider :) spilte Pokemon Ruby til klokken 3 i natt, følte meg umiddelbart hjemme , spillet minner om et hvilket som helst top down RPG fra NES / SNES tiden, foruten at dette spillet har Pokemons og Pokeballs så er det ikke store forskjellen.

 

Har 8 løse kassetter , så jeg skal gå til innkjøp av DS spillesker , printe boxarten på papir og lage mine egne :) som dere vet har ds eskene plass til et gba spill. Pr idag gidder jeg ikke saumfare nettet etter tomme orginal esker.

 

Ble inspirert av The Emu Review på Youtube :

 

http://www.youtube.com/watch?v=Xz2kklVQ5ZU

 

nettsiden med boxart :

 

thecoverproject.net

 

Edit :

 

Lovte å poste bilde når pakken fra Japan kom , den ene lå i postkassen i dag :D

 

Hudson Soft Famicom Joycard Controller

 

 

 

Den har en særegen plugg som bare passer i fronten av en japansk famicom , 3 stegs turbo på begge knappene og ikke minst hudson soft logoen ( hudson bee )

 

Den er i fantastisk god stand, noen skrammer et par plasser er det eneste

Endret av Lumpness
Lenke til kommentar

Det er visst snakk om "Epic Mickey 2" til Wii U, og kanskje Wii.

 

http://wiiugo.com/

 

Har en følelse av at det fort kan bli veldig bra. Eneren ble litt skjemt av unødvendige "småting" (kameraføring etc) som dessverre kan ødelegge mye. Dette blir sikkert rettet opp nå.

 

EDIT: Jeg innser at dette er gammelt nytt..

Endret av Philber Desanex
Lenke til kommentar

Har installert dolphin på PC'en. Mest som et rent nerdeprosjekt, men jeg liker tanken på en reise-wii.

 

Veldig vanskelig å finne info om hvordan man får Wii-spillene inn på PC'en. Finner ingen ting nyttig om dette på Dolphin siden. Kanskje fordi det er litt dirty juridisk sett?

 

Tror jeg har funnet en løsning "super dump" som jeg får teste i kveld. Jeg har ikke tenkt å laste ned ulovlige kopier.

Lenke til kommentar

Har installert dolphin på PC'en. Mest som et rent nerdeprosjekt, men jeg liker tanken på en reise-wii.

 

Veldig vanskelig å finne info om hvordan man får Wii-spillene inn på PC'en. Finner ingen ting nyttig om dette på Dolphin siden. Kanskje fordi det er litt dirty juridisk sett?

 

Tror jeg har funnet en løsning "super dump" som jeg får teste i kveld. Jeg har ikke tenkt å laste ned ulovlige kopier.

 

Vanlige dvd roms klarer ikke å lese av wii disker fordi de er krypterte. Skal du kunne gjøre det må du kjøpe en spesial dvd rom som er laget kun til å lese wii disker. Hvis du allerede har wii spillet du har tenkt til å laste ned/kopiere, så vil du ende opp med en eksakt kopi av spillet du har i disk form. Klart det "ikke er lov", men har du allerede betalt for spillet du "kopierer" fra nettet, så er det i min bok mindre snuskete.

Lenke til kommentar

Vil ikke tro du blir sittende og spille Wii-spillene dine på PC med Dolphin uansett om du ripper dem. Det er mest en kuriositet for å se hvor mye glattere grafikken blir med antialiasing og alle mulige PC-effekter klint oppå.

 

Så spiller du fortsatt med Wii'n på TV'n likevel etter 10 minutter med kronglete tastatur-oppsett.

Lenke til kommentar

Vil ikke tro du blir sittende og spille Wii-spillene dine på PC med Dolphin uansett om du ripper dem. Det er mest en kuriositet for å se hvor mye glattere grafikken blir med antialiasing og alle mulige PC-effekter klint oppå.

 

Så spiller du fortsatt med Wii'n på TV'n likevel etter 10 minutter med kronglete tastatur-oppsett.

Man bruker jo wiimoten på dolphin akkuratt som på wii, bare at man må kjøpe et lite bluetooth adaper til 1 dollar. Kan og koble TVen til pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...