Gå til innhold

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Jeg og lillebror prøvde å fullføre CV3 i fjor sommer, tror vi ga opp på "fallende blocks" levelen vi også. Det var det brettet Arino satte seg fast i 8 timer. Var skummelt å se at sistebossen må drepes 3(!) ganger, og får du game over er det helt tilbake til starten av brettet igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har spilt RE: Revelations en stund nå, og kan komme med et kjapt førsteinntrykk. Dette er ikke en anmeldelse, selvsagt. Grunnen til hvorfor jeg skriver dette så tidlig er ganske enkel, men jeg tar det lengre nede.

Først tings først, som de sier i unaiten. 3DS Expansion Pad

Som de fleste var jeg svært skeptisk til denne da jeg så den første gang, Den er stor, klumpete, ser usedvanlig ubehagelig ut og er bare noe rot. Eller? Faktisk tvert imot. Selve slideren på denne er løsere enn den på 3DSen, noe som var ganske uvant i starten. I tillegg må vi strekke tommelen sidelengs for å nå knappene, noe som ikke alltid er så lett når man har det travelt. I RE: Revelations merker man det ofte siden vi bruker A for å bruke en herb, trykke Y fort for å komme løs når en fiende har grepet tak i deg og så videre.

Men til tross for dette må jeg innrømme at jeg liker faktisk denne Expansion Pad greien (kaller den bare padden heretter.) Den er solid bygd, og ikke en billig plastgreie de satt sammen i en fart. 3DSen glir ned i den ganske lett, men den er trang nok til å holde den der uten problem. Det er i tillegg åpninger diverse steder, så vi når lett kontakten til hodetelefonene, strømuttak og volum uten problem. (Selve volumknappen er litt vanskelig å nå for store fingre, men ikke så mye at det er et problem for de aller fleste).

Det eneste jeg savner litt er et å nå stylusen og cartridgen når 3DSen er i padden. Men det er en liten fillesak jeg ikke tenker noe over. En annen ting jeg misliker litt er at padden bruker et AAA-batteri for å få strøm, i stedet for å få strøm rett fra 3DSen. Dette er ganske logisk da 3DSen har dårlig batteri fra før, men jeg savner å kunne koble padden i 3DSen og strømadapteret til padden. Men igjen, det er bare en liten fillesak. Skaff deg et ekstra batteri eller to, så er det problemet løst. Og et skrujern for å åpne batterilokket, for den saks skyld.

Når jeg startet RE: Revelations første gang var det ganske uvant å bruke to slidere, men det gikk seg fort til. Det er svært lekkert å kunne gå sidelengs rundt et hjørne (og det kommer du til å ville gjøre, tro meg), og når fiendene kommer mot deg er det svært kjekt å kunne løpe fritt rundt omkring mens man sikter mot hodet for å få et headshot og spare sårt tiltrengt ammo. Kudos til Nintendo. De klarte å ta et makkverk ingen hadde tro på og gjøre det til en essensiell del av 3DSen. :)

Så... Resident Evil: Revelations

Det første som slo meg da jeg startet dette kan beskrives med tre bokstaver. Wow... Den første introfilmen var nydelig laget og satte en meget bra stemning, og det viser helt klart at dette ikke er noe actiontull som RE4 og 5. Umbrella er nok borte (de forsvant vel før RE4, og dette foregår en stund senere), og med dem forsvant zombier, T- og G-virus og alt det der. Men likevel, her snakker vi Umbrella versjon 2. Ikke bokstavelig talt (gidder ikke spolere mer enn det), men det er helt tydelig at Revelations er svært inspirert av de gamle spillene. Det føles som en ny start for serien, og det er neppe tilfeldig to av hovedpersonene er Jill Valentine og Chris Redfield fra det første spillet. Her snakker vi old-school Resident Evil med ny motor. Ja, vi ser over skulderen, og ja, vi har mange ting fra de nyere spillene. Vi kan til og med gå gjennom dører og opp trapper uten en loadingskjerm. Men vil du ha et skytespill som RE5 må du nok se et annet sted. Historien lover svært bra, og er bygd opp på en spennende måte. Skuespillerne som gjør stemmene gjør en bra jobb, og så videre. Jeg kunne skrytt det opp i skyene allerede, men tar det ikke så langt. Det er ennå mer enn nok tid til å dra meg ned på bakken igjen, for å si det sånn. :p Men førsteinntrykket er svært bra, i alle fall.

Det eneste jeg ikke liker er at det ikke lenger er mulig å lagre hvor man vil. I stedet autolagres det på enkelte steder. Vanligvis er ikke dette et stort problem, men her kan vi samle opp en rekke collectibles og så videre. For de som har spilt RE: The Mercenaries 3D har vi et lignende Mission/Achivement-system (skyt x antall fiender, fullfør Kapittel 1 - 3, fullfør spillet uten å bruke healing osv) (denne støtter online play og street pass, så du kan få flere missions osv), og det er litt kjip å lete over et stort område, bli drept og bli nødt til å gjøre alt om igjen. På den annen side er denne letingen frivillig, og vil man kun gjennom historien legger man neppe så mye merke til manglende lagring. Tviler på at du dreper tyve fiender på rad, finner en boss, blir drept og må gjøre alt om igjen, for å si det sånn.

Resident Evil har stort sett alltid vært survival/horror, og det klarer Revelations fint å plukke opp igjen. Jeg har ikke kommet så alt for langt inn i spillet, men det har allerede vært flere stunder hvor jeg har vært ekstremt nervøs. La meg bare si "I don't think we're alone..." :p

Alt i alt en meget bra start på en meget bra serie som ikke har vært interessant (for meg, i alle fall) siden RE: Zero på GameCube. Igjen, dette er bare et førsteinntrykk og kan raskt endre seg. Men det lover svært bra så langt. :)

Lenke til kommentar

Eurogamer.com har også en god anmeldelse av padden. De har vært like negativ til den som de fleste andre.

Selv om den er stygg og klumper til 3DS'n unødvendig så den ikke blir like portabel, er den nesten uunnværlig i RE:R så du slipper å grave i stykker touchskjermen for å snu kameraet.

Once the 3DS is in place and there's a compatible piece of software slotted snugly in the card slot, the initial feeling of repulsion towards the Circle Pad Pro slowly recedes. Games such as Resident Evil: Revelations are enriched almost beyond measure, and the increased bulk ironically solves one of the 3DS' biggest problems: its unwelcome habit of inducing hand cramp in anyone with paws larger than a small child's. It may come at the unfortunate expense of the machine's overall portability, but the Circle Pad Pro's ergonomically-shaped rear delivers an almost perfect gaming grip.,

You need only play Resident Evil: Revelations with (and for comparison's sake, without) the Circle Pad Pro to appreciate just how essential that second analogue slider is. In that regard, this is a purchase that every 3DS owner is advised to make; games such as Kid Icarus: Uprising and Metal Gear Solid 3: Snake Eater 3D are confirmed as supporting the controller, and no doubt many other titles will follow suit in the future.

De har misset en mulighet til å forlenge 3ds'n sin batteritid ved å la den lades når den er oppi circle pad'en. Men de har vel prøvd å lage den så billig som mulig. Greit at de burde inkludert to spaker fra begynnelsen av, men sånn er det nå.

Kilde: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-3ds-circle-pad-pro-review

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nintendo har bekreftet Nintendo Network og sier litt om hva det dreier seg om. Kort sagt blir det noe lignende som XB Live og PSN for Wii U, men er ikke begrenset til kun en konsoll (håper den også godtar 3DS). I tillegg vil de innføre DLC og vurderer å selge fullstendige spill via download til 3DS og Wii U. Kan bli interessant.

http://wii.ign.com/articles/121/1217360p1.html

Lenke til kommentar

Kjøper papirform hvis jeg ser det i butikken. Liker ikke digitalutgaver av magazines, jeg leser mest på senga før jeg legger meg eller før jeg står opp. Gidder ikke myse på en liten mobilskjerm.

Å ha et blad i hendene skrevet av gode, proffe journalister, er ikke det samme som å lese gameblogger på nettet, selv om de beste gameblog-sidene nå består av journalister fra spillblad-bransjen (Rock Paper Shotgun, Eurogamer, Kotaku etc)

Vurderer å abonnere jeg også. Men har ikke kjøpt så mange RG issues enda. Begynte med den tjukke boka om gamle konsoller, så gikk det derfra. Har abbonert på PC Gamer UK i flere år, sparer jo 2/3 av prisen ift Narvesen, også er det litt som julaften hver gang jeg finner et nytt blad i postkassa :)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Enig med deg angående det å sitte med bladet fysisk foran seg og lese :) Blir litt som før i tiden når nyeste Nintendo Magasinet dumpet i postkassa . Liker ikke selv å lese blader og bøker på en skjerm , har testa ut både på pc og en slik ebook reader men falt ikke i smak .

Narrvesen ja, de er svindyre på utenlanske blader og magasiner, tjener mer på det en de fortjener.

Lenke til kommentar

Hm... er RE: Revelations basert på de nye eller gamle spillene?

Det er ombord i et skip, men vi har a) fiender som er veeeeldig like zombier, b) Jill Valentine, b) korridorer og rom som minner ekstremt mye om en viss herregård, og d) til og med en gåte med en hagle på veggen. Og når det gjelder action løper jeg for tiden rundt uten våpen. Nuff said. Hihi.

Lenke til kommentar

Jeg har abonnement på Retro Gamer, og det anbefaler jeg til alle. Et fantastisk blad. Og Bytex kult at du likte Metal Slug-artikkelen! Spillene er også meget gode, spesielt i coop, så jeg ville forsøkt å skaffe meg den anthology-discen. Der er det mye god underholding :)

Lenke til kommentar

Virker som litt både/og. Man har BOW-"zombier" fra RE5, og mansion-ish levels inne i båten fra RE1.

Ja, det er nok det beste fra begge verdener. Veldig mye old-school i selve gameplayet, men oppdatert nok til en moderne motor. Utrolig bra spill som anbefales på det sterkeste. Selv bosskamper er morsomme nå. For eksempel...

Chris og Jessica var på vei gjennom en gruve. Chris hoppet over et lite stup, men isen han landed på brakk sammen og han ramlet ned. Han skadet foten, og før han kom seg opp stormet en hel drøss hunder (sett dem før?) :p mot ham. Her lå jeg uten å kunne bevege meg stort annet enn å snu meg rundt, og var bevæpnet kun med en pistol. Jessica prøvde å hjelpe til, men måtte finne en vei ned først. Egentlig en standard bosskamp i seg selv, men gjort på en meget kreativ og interessant måte. Og det er ennå veldig tidlig i spillet.

Lenke til kommentar

Sesong en og to var dødsbra. Jævlig herlig!

Hvor finner dere alle episodene subbet? Syns det er litt sporadisk som ligger på gamingcx.com . Sånn ep 10, 23, 38, 54 osv. Har lyst å se Castlevania 1-episoden, og se hvor mye han plagdes med de fuglene som det refereres til i mange andre episoder. "And here Arino faces his old nemesis, birds" *klipp fra CV1*"

Eneste jeg finner på youtube er CV3.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Fikk lagt drøyt over en time i spillet tidligere i dag, og jeg er overbevist om at dete virkelig var money well spent! Jeg deler vikingkylling sin optimisme over her, helt klart :) Jeg er utrolig imponert over det tekniske i spillet, og stemningen er på topp hele veien så langt.

Derimot er jeg nok en gang så utrolig skuffet over den elendige kapasiteten til skjermen. 3D er en vits her, og prøver jeg å spille med effekten aktivert blir jeg bare forbannet egentlig. Slår effekten på i mellomsekvenser da :roll: Selve effekten i spillet er helt fantastisk, men det hjelper jo lite når bildet ikke tåler den minste bevegelse. Og i ett spill som dette blir det jo noe hektisk til tider :cool:

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...