Gå til innhold

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Det er synd det ikke er noe større marked for eldre spill og konsoller i Norge. Samtidig så må det nesten en CRT TV til for å nyte de eldre konsollene, og for meg er det derfor ikke så veldig attraktivt å kjøpe inn masse gammelt utstyr uansett. Enn så lenge har jeg faktisk en slik TV stående, men bortsett fra å være fin å spille eldre spill på er den omtrent kun en stygg, stor klumpete byrde.

Enkelte spill ser fortsatt helt ok ut på flatskjermer, men det blir alltid litt blast og uklart iforhold til CRT tvene.

Jeg har en CRT med alle de gamle konsollene mine hooket opp, men jeg forstår at ikke alle kan ha denne luksusen :)

Jeg har faktisk klart å beholde alle mine ting, og etterhvert også overtatt noe slikt fra andre kjente, men generelt har nok mye blitt kastet med årene rundt omkring. Det ekstra triste er jo at alt sammen funker også - jeg har aldri vært borti hverken en Nes, Snes, N64, Master System eller Mega Drive som faktisk har sluttet å virke. De går og går, og krever kanskje litt rens i ny og ned, men de fortsetter alltid å virke.

Ellers synes jeg 100 000 nes-konsoller høres mye ut, der jeg bodde hadde "alle" Master System, eller ihvertfall var det mer vanlig. Heldigvis hadde jeg og noen få andre Nes :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min barndomsbygd hadde alle datamaskiner. C64 var statusobjekt nr. 1. Så Amiga etterhvert. Visste knapt hva en Nintendo var for noe, var helt blindet for konsollmarkedet siden jeg allerede hadde noe som var mye mere awesome. Tastatur bl.a. Jeg fikk min C64 i julegave i 1983. Den hadde jeg vel til slutten av 80-tallet når jeg kjøpte en Amiga 500 av en kompis. No way back da.

Husker jeg leste om Sega Megadrive i datablader, men den hadde jo ikke noe bedre grafikk enn amigaen så det interesserte meg ikke. Så overfladisk var man.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hehehe, ska si godeste Mr. Gale er i siget for tiden.

Fremdeles gjelder det å huske på at han til nå ikke har truffet med noen av disse ryktene sine.

Uansett hadde det jo vært noe om Reggie kom med frasen "And you will be able to buy the Wii U from next month in the Americas!" fra E3 pressekonferansen.

Håper bare de har klart et skikkelig Mario spill ved lansering denne gangen ellers blir det ikke noe kjøp på meg med det første. Vel med mindre de har noe annet skikkelig flott på lur.

Han er virkelig i siget ja. Jeg anser Title Fight som så godt som bekreftet, selv om Sony ikke formelt har annonsert det, på samme måte som alle viste at David Jaffe jobbet med Twistet Metal før E3 2010.

Når det gjelder førstepartsspill, så har jeg tenkt litt på hva vi kan forvente oss. Om vi går gjennom studioene deres, så ser vi at det er mange som har gått en stund uten å lage noe:

EAD1: Jobber mest sannsynlig med Mario Kart for Wii U, vil ikke være klart til launch.

EAD2: Jobber med Animal Crossing DS, men kanskje også Wii Sports 2 til Wii U?

EAD3: Zelda Wii U - tidligst klart høsten 2013

EAD4: Pikmin 3, New Super Mario Bros Mii - om ikke et av disse blir outsourcet (feks Pikmin 3 til EAD Tokyo), så vil ikke begge bli klar til launch, men et av de kommer definitivt til å være der.

EAD5: Sannsynligvis noe mer Wii-greier

SPD: Har akkurat fullført det rare rytmespillet som ble vist i desember, jobber sannsynligvis med Warioware til både 3DS og Wii U, og forhåpentligvis har de også et Metroid Dread til 3DS på planleggingsstadiet

NST: Jeg tipper de jobber med Nintendo Network. Har ikke hatt noen store prosjekter siden Project Hammer ble kansellert.

EAD Tokyo1: Har jobbet med noe siden Super Mario Galaxy, mest sannsynlig Super Mario Universe. Siden dette nærmer seg fem år, så bør det være klart tidlig i livet til Wii U.

EAD Tokyo2: Akkurat fullført Super Mario 3D Land, jobber mot et nytt 3D-plattformspill til 3DS?

Brownie Brown: Holder på med en fullversjon av det Layton-rpget (Fantasy Life tror jeg det heter)

Monolith Soft Tokyo: RPG til Wii U. Har blitt jobbet med siden sommeren 2010, så bør kunne komme ut tidlig i livet til Wii U. Tror ikke de ønsker å la det konkurrere med Dragon Quest X dog, så tipper det kommer tidlig neste år.

Monolith Soft Kyoto: Dette er et nytt studio, og jeg tipper de spesialiserer seg på rpg-er til 3DS.

IS: Paper Mario 3DS

Project Sora: Har akkurat fullført Kid Icarus, er nå i gang med Smash 4

Hal: Jobber mest sannsynlig med Smash 4 sammen med Project Sora

Nd Cube - Mario Party 9, og Mario Party 3DS.

Retro Studios: Det er ulike meninger om hva som egentlig skjer i Retro. De har mistet mange ansatte, men samtidig har de også ansatt mange. Startet på et prosjekt etter Prime 3 i 2007, men spørsmålet er om dette er blitt kansellert eller om de fremdeles jobber med det. Har ihvertfall to grupper, hvor det mest sannsynlig er den minste som jobbet med DKCR. Om vi er heldige og spillet fra 2007 ikke er kansellert, så har de hatt god tid til å forberede en relativt ny, mer vestlig serie for launch. Husk også at Iwata sa dette på investormøte i fjor:

Of course, Nintendo will continue to run a business by creating Nintendo-like games, but we will not be able to meet the various tastes of consumers by only doing this, so I feel that it will become necessary to reinforce the development resources in the foreign countries. Therefore, I hope we will be able to show you something like that at E3.

Jeg tolker dette som at en av Nintendo sine vestlige utviklere, mest sannsynlig Retro, jobber med en sjanger som er populær her, enten en shooter eller et åpenverdenspill. Personlig har jeg lenge trodd at de jobber med et futuristisk åpenverdenspill som kanskje er løst forbundet med Metroid, F-Zero eller Star Fox, da de har ansatt en rekke programmerere med bakgrunn fra slike type spill, og jo tross alt er kjent for å være dyktig med futuristiske miljøer. Ellers, så eksisterer det jo også gode grunner til å tro at Retro vil gå i gang med Zelda (Miyamoto har hintet om dette), og det kan være noe helt nytt som et Uncharted-aktig Star Tropics eller noe annet. Den andre gruppen (DKCR) lager DKCR2 til enten 3DS eller Wii U.

I tillegg så har vi de selskapene som har en avtale med Nintendo:

Next Level Games: Luigis Mansion 2

Monster Games: Et racingspill til Wii U. Jeg håper (og tror) på F-Zero U

Camelot: Mario Tennis 3DS

Grezzo: Zelda 3DS

Good Feel: Jeg tipper de jobber med Yoshis Island 3DS som det gikk rykter om i fjor

Ambrella: Noe Pokemon greier

Game Freak: Pokemon Grey

Creatures: Hjelper på Pokemon Grey

Tose: Plattformspill til 3DS

Paon: Jeg vet ikke om disse eksisterer lengre, men uansett ikke et prosjekt for Wii U.

Alphadream: Mario & Luigi 4

Arika: Endless Ocean Wii U

Skip: Spill til eshop/ustoren

Noise: Noe til 3DS?

Genius Sonority: Et crappy Pokemonspill

Så over på de mest spekulative studioene, som jeg ikke kan garantere at jobber med Nintendo. Men jeg anser det som sannsynlig at alle disse jobber med eksklusive Wii U-spill:

Mistwalker: Sakagauchi driver jevnlig og reiser til Kyoto, noe som tyder på at de fremdeles samarbeider med Nintendo. Last Story 2 til Wii U?

Silicon Knights: Har blitt ditchet av Microsoft, men jobber vistnok med et prosjekt fansen ønsker. Det kan bare være enten Eternal Darkness 2 (i så fall til Wii U), eller et nytt spill i Legacy of Kain-serien.

Grasshoppers: No More Heroes 3. Suda har tidligere sagt at dette vil bli laget for Nintendos neste konsoll, spørsmålet er om det eksisterer finansiering.

Så for å oppsummere, så ser det trolig ut at vi får Pikmin 3, Wii Sports 2, Super Mario Universe, Dragon Quest XU, F-Zero U og Metroid Universe i forbindelse med launchen, og nytt rpg fra Monolith, Endless Ocean Wii U, New Super Mario Bros Mii og enda et Wii-spill i løpet av det første året. I så fall tror jeg det sammen med spill fra andre utviklere vil bli et meget godt første år.

Edit: det bør vel nevnes at såpass mange førstepartsspill til launch er litt overkill, så selv om mange av de nok vil være klare til da, så tipper jeg de spres litt mer utover.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Litt god underholdning fra mitt nye favorittshow, GameCenter CX.

Ninja Gaiden II (NES)

http://www.youtube.com/watch?v=tIbIFSlsZqA

Arino sliter seg gjennom spillet iløpet av to 1-timers episoder. Med flashbacks fra når han spilte NG1 4 år tidligere innimellom. Hilarious. :D

Han tar en tur til en obskur kiosk som har masse spillemaskiner også.

Ser de reklamerer for GCCX DVD Box#6 i denne episoden..lurer på om de finnes på play-asia.

Men det er neppe subtitled der. Disse episodene er subtitled av gamingcx.com folkene. Fant ikke NG1 episoden, men NG2 er visst like jævelvanskelig som enern, så det er nok underholdning.

De bruker heller ikke game guides, så han må finne ut boss strategiene mens han spiller. Med hjelp fra producerne som gir hint hvis han sitter helt fast. Jeg blir også glad når alle cheerer når han greier boss 2-2 med en flik helse etter 9 forsøk og game overs.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Takk for videoen Bytex, et show som går rett inn i min gate :)

Jeg vurderer å kjøpe meg en brukt Nintendo DS , hadde for 6 år siden første gen DS importert fra Japan, likte veldig godt den maskina , men den måtte bort av forskjellige grunner

Det er jo kommet en liten skare med oppgraderte DS maskiner siden den gang , så hva vil dere anbefale ? går jeg glipp av noe om jeg kjøper første gen ? foruten kvalmende 3d effekter ?

Lenke til kommentar

Det viktigste å vite er at det er skjedd en generasjonsoppgradering, slik at 3DS-spill ikke kan spilles på eldre DS-varianter. Selv om du ikke bryr deg om 3D, kan det altså være et poeng å skaffe seg denne, da den både lar deg spille vanlige DS-spill, og 3DS-spill.

Lenke til kommentar

Og ettersom 3D er valgfritt, ser jeg egentlig ingen grunn til å ikke gå for en 3DS :) Er vel rapportert at DS spill ser noe blassere ut på 3DS skjermen eneste? Eller er dette blitt fikset på ett vis i ettertid?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Noen inntrykk fra mitt første døgn med 3DS-en min:

Maskinen sitter godt i hendene til å være så liten og flat. Thumbpaden var litt stiv til å begynne med, men den løsnet opp etter hvert. Designmessig har jeg ikke noe å si på den. Den ser ut som en DSi med en thumbpad, og er med andre ord mange ganger bedre enn den originale DS-modellen. Jeg må gi den trekk for batteritiden og sjansen for at den neste modellen kan ha to thumbpader, men bortsett fra det er den et godkjent førsteforsøk fra Nintendo.

Mario Kart 7 er Mario Kart. Jeg er en blodfan av serien, men spillet har ikke blåst meg av banen så langt. Jeg har riktignok bare spilt på 50CC da det er den kjedeligste modusen, så jeg håper at det tar seg opp når jeg begynner på 100 og 150CC.

Ocarina of Time 3D er herlig, men jeg burde kanskje unngå å rose spillet for mye siden jeg opplever det som en ren og pur nostalgitripp. Jeg kan iallefall si at den nederste skjermen har gjort menyene langt mindre frustrerende, og at grafikken har fått et løft.

Resident Evil Revelations demoen var skikkelig kos. Teknisk sett er det et imponerende spill, og jeg tror at settingen vil passe bra for et RE-spill. Det eneste jeg savnet var feedbacken(rumble) som en pleier å få når en spiller på konsoll. Jeg har allerede bestilt spillet, men det var godt å få en bekreftelse på kvaliteten til spillet.

I kveld kommer jeg til å ta en nærmere titt på hva eShopen har å by på. :)

Lenke til kommentar

DSi koster 1200 kr, DSi XL koster 1500 kr, 3DS koster 1500 kr. Da vil jeg si det er rimelig idiotisk å kjøpe en ny DS nå.

Synd at mange faktisk ikke har fått med seg at det er snakk om en helt ny generasjon hvor man har gått fra N64-lignende grafikk til Gamecube-lignende grafikk.

Lenke til kommentar

Vanlige Nintendo DS spill blir litt mer utydelige på når de spilles på en 3ds ja.

I tilegg er styrekorset på 3ds dårligere enn ds varianten, så det er også noe å tenke på.

Grafikken kommer ann på hvem du spør, og muligens fra spill til spill. Uansett vil jeg ikke si det er så dårlig at det er en grunn til å ikke kjøpe 3DS i stedet for en DS. Folk flest merker ikke forskjell om de ikke sammenligner samme spill på DS og 3DS side om side. Det blir som å kjøre spill i 720 eller 1080. 1080 er litt bedre, men seriøst, hvem bryr seg?

Styrekorset fungerer bedre til spill som støtter det, og de aller fleste DS-spill kan styres med D-pad uansett.

I kveld kommer jeg til å ta en nærmere titt på hva eShopen har å by på. :)

For å ta det raskt (har tomt kjøleskap og må handle mat) :p Alle disse anbefales:

- Soul of Darkess: Meget bra Castlevania-klone, med en rekke nye triks og ting som gjør det unikt nok til å ikke bare være en ren klone.

- PushBlox: Drit i den tragiske tittelen, jeg bruker heller tittelen Pushmo. At det er laget av de som lagde Paper Mario, Advance Wars, WarioWare og Fire Emblem sier jo litt. Holder ikke det gav ign.com det full pott, og jeg skjønner lett hvorfor. Det ser teit ut og har helt enkelt gameplay, men det er et svært bra eksempel på "easy to learn, hard to master". Alt du gjør er å dytte og dra blokker for å komme deg til topps (eller hvor du nå skal) og redde en unge. Men på den annen side handler kryssord kun om å fylle ut ord, og vi vet jo hvor enkle de kan være... :p

- Ivy The Kiwi? - Ja, har et spørsmåltegn i tittelen. Kort sagt: En fugl (kiwien) løper som gal fra venstre til høyre. Målet ditt er å lage plattformer, ramper osv den kan løpe på for å finne frem til mål. Rampene osv lager du ved å tegne på touchpaden. Det er latterlig enkelt å lære, men som Pushmo blir det ganske vanskelig etterhvert og utrolig vanedannende.

Disse tre holder lenge. Men du har jo også 3D Classics: Kirby og Legend of Zelda: Link's Awakening DX om du vil ha litt retrospill. Muligens finner du også Legend of Zelda: Four Swords: Anniversary der også. Nå med støtte for en spiller, dog med to Link'er på en gang. Teit, men det funker.

Lenke til kommentar

Grafikken kommer ann på hvem du spør, og muligens fra spill til spill. Uansett vil jeg ikke si det er så dårlig at det er en grunn til å ikke kjøpe 3DS i stedet for en DS. Folk flest merker ikke forskjell om de ikke sammenligner samme spill på DS og 3DS side om side. Det blir som å kjøre spill i 720 eller 1080. 1080 er litt bedre, men seriøst, hvem bryr seg?

Det er ikke til å komme bort ifra at grafikken blir litt mere utydelig, sier det bare som det er. Jeg bryr meg ikke om det, men facts er facts. Ville jo vært synd om vedkommende kom hjem og ble skuffet over resultatet ville det ikke?

Og styrekorset funker bedre til spill som støtter det? Ville jo funket ganske dårlig på spill som ikke støttet det da.

Jeg synes Styrekorset er generelt dårligere enn det til nintendo ds uansett hvilket spill en spiller. Merker det godt når en feks spiller Zelda Four Swords Anniversary f.eks.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

DSi koster 1200 kr, DSi XL koster 1500 kr, 3DS koster 1500 kr. Da vil jeg si det er rimelig idiotisk å kjøpe en ny DS nå.

Synd at mange faktisk ikke har fått med seg at det er snakk om en helt ny generasjon hvor man har gått fra N64-lignende grafikk til Gamecube-lignende grafikk.

cdon.no selger DSi XL til 1299,- i alle farger utenom hvit, den koster 1500 :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Santar i at styrekrysset på DS er bedre til å spille DS-spill. Posisjoneringen av styrkekrysset på 3DS gjør at en ikke alltid får den preisjonen en ønsker, så om dette spiller en rolle for deg, så kan det være et argument for 3DS. Vil likevel i det store og hele anbefale 3DS, da det ikke vil komme spesielt mange nye spill til DS, mens 3DS mest sannsynlig har mange år med god softwarestøtte forann seg.

Ellers et par nyheter fra internett. Den første er at Project CARS som jeg rapporterte om for noen sider siden, har fjernet Wii U-logoen fra hjemmesiden sin. I mine øyne viser dette ganske tydelig at tredjepartsutviklere ikke får lov av Nintendo å annonsere Wii U-spillene sine enda.

Videre, så har THQ uttalt at de "intends to accelerate digital revenues by extending and supporting key console launches, and to create dedicated digital properties for emerging platforms." Det er vel ikke usannsynlig at dette dreier seg om Wii U, og kan bety at de er i ferd med å bygge opp et THQ-nettverk innenfor Nintendo Network slik vi har spekulert at Nintendo kommer til å la tredjepartsutviklere gjøre.

Sist, så rapporterer develop at en kilde sier at Wii U blir dobbelt så kraftig som 360. Leser man hele artikkelen dog, så går det frem at de også har kilder som stemmer overens med det IGN rapporterte, så her er det tydeligvis motstridende rapporter. Kan også være greit å få med seg siste setningen:

Develop also understands that a prominent UK racing studio has committed to support Wii U with one project each year.

Dette gjelder mest sannsynlig Codemasters som allerede har annonsert Dirt for Wii U, men hyggelig hvis dette kan sees på som en bekreftelse på at de årlige oppdateringene også vil komme.

Lenke til kommentar

Silicon Knights: Har blitt ditchet av Microsoft, men jobber vistnok med et prosjekt fansen ønsker. Det kan bare være enten Eternal Darkness 2 (i så fall til Wii U), eller et nytt spill i Legacy of Kain-serien.

Det hadde vært fett, runda faktisk Eternal Darkness for et par dager siden med dama og søstra hennes. De hadde spilt igjennom det flere ganger når de var mindre, jeg hadde aldri spilt det. Endel elementer av spillet har tydeligvis ikke tålt tidenes tann, synes jeg, men jeg synes det var et interessant spill, og kunne mer enn gjerne tenke meg en oppfølger.

Lenke til kommentar

WOW! Skrudde 3D-effekten på fullt i RE:Revelations + fullt på slideren, det var en helt ypperlig effekt må jeg si! Bare synd selve 3DS`en rett og slett er for elendig å til å kunne gjengi effekten når man faktisk spiller. Det minste bevegelse og bildet ender opp i grøt...det er egentlig helt utrolig hvor dårlig skjermen er :roll:

Lenke til kommentar

Det er ikke til å komme bort ifra at grafikken blir litt mere utydelig, sier det bare som det er. Jeg bryr meg ikke om det, men facts er facts. Ville jo vært synd om vedkommende kom hjem og ble skuffet over resultatet ville det ikke?

Og styrekorset funker bedre til spill som støtter det? Ville jo funket ganske dårlig på spill som ikke støttet det da.

Jeg synes Styrekorset er generelt dårligere enn det til nintendo ds uansett hvilket spill en spiller. Merker det godt når en feks spiller Zelda Four Swords Anniversary f.eks.

Ja, grafikken på DS-spill blir litt med utydelig på 3DS, Det jeg mente er at de aller fleste ikke legger merke til det om de ikke sammenligner spillet på DS og 3DS samtidig. Det blir som grafikk på PS3 vs XB360 på multiplattform. Den ene ser som regel litt bedre ut enn den andre, men uten å ha to TVer side ved side er det svært få, om noen, som legger merke til det. Enda færre bryr seg.

Og sorry, mente den slider-pad greia, ikke styrekorset (eller D-pad). Her mente jeg at du fint kan bruke slideren på DS-spill (selv om DS ikke har noe sånt fancy greier), men D-pad funker bedre. Skal ikke utale meg hva som er best av D-pad på 3DS eller DS da jeg liker begge to og ikke merker noe særlig forskjell på dem.

Btw når vi først diskuterer DS vs 3DS er det ikke til å komme utenom at batteriet til 3DSen stinker. Det funker heldigvis bedre til DS-spill, men likevel er det ikke noe å skryte av. Men de fleste har vel tilgang til strøm i nærheten uansett, så det er sjelden et stort problem.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Ds spill ser virkelig ikke bra ut på 3DS nei, fargene forsvinner nesten i enkelte spill. DSI XL er klart den beste med sine fantastike viewing angles. Det er vel og lov å håpe at 3DS XL blir den dingsen man virkelig kan samle både DS og 3DS spill i ett. Jeg har i hvertfall alltid 3DS og DSi XL med meg til enhver tid.

P1010001.jpg

P1010011.jpg

Lenke til kommentar

Yoshinori Ono bekrefter at Wii U kan gjøre mye mer enn det som ble vist på E3. Dessverre vil han ikke si hva, da han er redd for at Nintendos ninjaer vil drepe han. Det koseligste med dette er selvsagt at det bekrefter det vi alle viste - nemlig at Nintendo faktisk har ninjaer som bidrar til å holde stillhet rundt deres business :) Men mer seriøst, så er det vel et godt tegn for å få enten Street Fighter 4 eller SFxRTekken til Wii U når Ono har god greie på konsollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...