Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal være noen ganske fete launch spill for at jeg skal kjøpe den for 4-5k. Klarer Nintendo det, så vil de selvsagt selge enormt mange enheter uansett. Ser hvordan det gikk med 3DS før de reduserte prisen. Syns og det er litt rart at Nintendo ikke skjønte at de måtte ha noen kjente ansikter (mario) i reklameringene sine for å få solgt unne 3DS til prisen de satt i starten. 3DS har selvsagt solgt godt i det siste, men det er bare fordi de reduserte prisen og har fått inn noen gode(kjente) spillfigurer som Zelda og Mario.

 

Wii U må og ha brukbare online egenskaper. Det er selvsagt Nintendo det er snakk om, så forventer ikke all verden. Men det å kunne spille mario kart, mario party og smash bros lagg-fritt online uten å måtte vente i evigheter, er noe jeg forventer. Nå har Nintendo klart seg bra uten å være så veldig fokusert på online delen i spill, men hvis de klarer å levere en onlinetjeneste som fungerer, så vil de appelere til et større og bredere publikum. Det er og det Reggie har sagt at Nintendo vil.

Lenke til kommentar

Nå i julen var det faktisk flere foreldre jeg kjenner som kjøpte iPad til barna sine. Det tyder på at noen ser på iPad som en slags spillkonsoll.

 

Man kan diskutere hvor relevant sammenligningen er, men hvis Wii U koster mer enn en iPad 2 tror jeg mange vil steile.

 

Et annet alvorlig problem for konsollene er at folk blir vant til at spill koster fra 7 - 70 kroner på Android Marked og Apple Store.

 

Mesteparten av dette er bittesmå drittspill, men jeg ser en tendens til at stadig større og dypere spill blir tilgjengelige på iPad.

 

Sonic & Sega All star Racing f.eks er en helt kurant ripoff av Mario Kart med online flerspiller og hele pakka. Koster kun kr 14,- på iPad, men fra 159,- til 499,-på Wii. (iPad har attpåtil bedre grafikk.). Gamers anmeldelse:

http://www.gamer.no/artikler/50028/anmeldelse-sonic--sega-all-stars-racing/

 

Andre ting på Apple Store:

FIFA 12. kr 63,-

GTA 3: kr 35,-

 

Poenget mitt er IKKE at iPad 2 er en optimal spillkonsoll. Wii er selvsagt mye bedre. Jeg lurer bare på hvor lenge en så ekstrem prisforskjell på spill kan opprettholdes. Det er allerede vist frem et nettbrett med intel i7 prosessor og to analogstikker.

Endret av Philber Desanex
Lenke til kommentar

Ios enhetene har en stor del av håndholdt markedet, spørsmålet er bare hvor stor del de har tatt fra nintendo.

3ds salget gikk ihvertfal til himmels ved juletider på den lokale gamestop butikken, men klart hvem vet om etterspørselen varer.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Jeg ser litt andre veien på det med mobilspill. Det som gjorde vintage-konsollene så fantastisk, var ofte at spillene bare var en liten, enkel ide med rein spillbarhet og ikkenoe fluff som historie (annet enn noen linjer på første side i manualen). Det var disse spillene som skapte hele markedet på 70 og 80-tallet. Atari 2600 f.eks. er fremdeles tidenes mest solgte konsoll, og den var nærmest uforandret fra 1977-1991 (noen nyere modeller som 5600 og 7800 kom imellom men floppet i forhold). Spillene tok bare 4k minne og var lynskarpe små ideer som gjorde dem veldig spillbare.

 

Mobilspill gjør ofte det samme, bare kommer et lite spill med en enkelt spillide som utnyttes maksimalt, som Fruit Ninja, der man bare chopper opp frukt med fingeren, eller Ninja Jump der man hopper mellom 2 vegger med fingeren og unngår hindre + samler poengting.

 

 

Jeg ser ikke mobilspill som "bare smådrittspill", det var tross alt slike spill som skapte hele markedet også, og mange av våre Nintendo-gems er slike små sylskarpe ideer.

 

For meg kan ikke en touch skjerm erstatte en kontroller med dpad og knapper uansett. Å dekke halve skjermen med fingrene er ikke min greie. Men jeg ser at det er mye geniale småspill der ute til mobiler. Tilogmed store JRPG-spill som Destinia som har minst like bra produksjonskvalitet som de gamle SNES-rpg'ene.

 

Tablets begynner å få stor nok skjerm til å kunne spille på.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Bytex i at mobilspill generelt ikke "bare er små drittspill", men jeg tror likevel det er ganske stor forskjell på hvilken type opplevelser det lønner seg å tilby i et økosystem som det Apple eller Google tilbyr, versus det Nintendo eller Sony tilbyr. Spørsmålet da er hvor mange av de 220+ millioner brukerne av DS og PSP som nå ikke lenger ser noe vits i dedikerte håndholdte fordi de kan få den opplevelsen de ønsker på mobiler eller tabletts. Dette er et ekstremt vanskelig spørsmål å svare på, men jeg tror det er riktig at det ikke er en ubetydelig del. Spesielt tror jeg foreldre, som Philber er inne på, altså de som gjerne ikke spiller selv, vil være tilbøyelig til å helle mot en Android eller iOS-device, da dette på sikt gir lavere kostnader, og dessuten gir barna flere muligheter enn bare de som går direkte på spill. Uansett så tror jeg det går en stund før kjernemarkedet, på både konsollsiden og håndholdtsiden, blir truet, men Nintendo er nok de som bør være mest redd her siden de har basert mye av sin suksess på å tilby oss vanedannende spillmekanikker. Nå som disse kan replikeres billig feks på en tablett, så tror jeg nok Nintendo gjør lurt i å bevege seg litt mer inn mot det dedikerte markedet av unge voksne menn, men samtidig tror jeg de har en bra greie med Wii og DS ved at de har klart å appellere til mange, spesielt tidligere konsollgamere ved sin enkelhet og tilgjengelighet. Utfordringen blir å trekke denne balansegangen perfekt. Faren er å gå for langt i den ene eller andre retningen. Uansett blir det meget spennende å se i fortsettelsen!

 

To ting til: Jeg tviler på at noen butikker kjenner prisen på Wii U - da ville ryktene gått vildt på nettet. Det kan godt hende at den vil koste 4000-4500, men det er i så fall tilfeldig i forhold til de prisoverslagene hos nettbutikkene. Tror jeg.

 

Atari 2600 er ikke den mest solgte konsollen noensinne, den må slå seg grundig slått av blant annet PS2 som i dag regjerer med mer enn 150 millioner solgte enheter.

 

Edit: CNet har også en

. Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Ny trailer fra Heroes of Ruin.

Ser fram til detet her.

Alltid på utkikk etter nye Diablo aktige hack n slash rollespill med store mengder loot.

Ser ut som det er god feel på kampsystemet og som er et pluss.

Synd det bare ser ut som et "okei" ps2 spill rent visuelt da casuals nok ikke vil se to ganger på spillet engang.

Grafikken spiller liten rolle for meg, men er redd det kan gå mot flop salgsmessig pga det, noe som ville vært synd.

http://www.youtube.com/watch?v=PEncAXEE7B0

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Så gjennom traileren nå. Er ikke noe stor fan av Diablo egentlig, men er jo kult at det kommer slike spill som dette til 3DS, så blir det litt variasjon og noe for de fleste kundegrupper. Også spesielt kult siden slike spill aldri ville blit laget - ihvertfall ikke på den måten - til den orginale DS-en.

Lenke til kommentar

Ser greit ut det der. Grafikk er etter min mening det som betyr minst i et spill. Vet mange er uenig med meg og mener god grafikk er viktig for å like spillet. Spillbarhet er det som betyr mest for meg, og hvis HoR har god spillbarhet skal jeg ikke se bort ifra at jeg kjøper det. Testet f.eks. ut Indiana Jones and the Last Crusade, men spillbarheten i det spillet var ikke like bra som i Fate of Atlantis. Det hele føles så mye mer tungvint. Men takker ikke nei til nydelig grafikk heller, som det kommende Ni No Kuni :love:

Lenke til kommentar

Hadde det ikke gått ann å droppe 3D for å få bedre grafikk? Sikkert ikke noe Nintendo tillater, men det er mange spill som ikke har noe behov for 3D.

Synes å huske at det er helt opp til spillutviklerne selv om de vil bruke 3d, men så er jo 3d den mest særegne opphypede funksjonen til 3ds så flesteparten av spill vil nok ha 3d med pga. det. Ihvertfall til 3d eventuelt dør ut igjen.

 

Ser greit ut det der. Grafikk er etter min mening det som betyr minst i et spill. Vet mange er uenig med meg og mener god grafikk er viktig for å like spillet. Spillbarhet er det som betyr mest for meg, og hvis HoR har god spillbarhet skal jeg ikke se bort ifra at jeg kjøper det. Testet f.eks. ut Indiana Jones and the Last Crusade, men spillbarheten i det spillet var ikke like bra som i Fate of Atlantis. Det hele føles så mye mer tungvint. Men takker ikke nei til nydelig grafikk heller, som det kommende Ni No Kuni :love:

Joda, jeg mener også at gameplay er det som betyr noe, tenkte mer på dem som nok bare ser bakpå esken etter pene bilder.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Jeg er liksom allerede noe lei av 3D effekten, irriterende med så mye dårligere batteritid og ghosting i så og si alle spill jeg har spilt. Super Mario 3D Land og Pilotwings Resort er vel de spillene jeg faktisk har hatt nytte av 3D effekten, ellers blir det bare en gimmick for meg. Kanskje en utvilker kan komme med muligheten til å velge å ikke bruke 3D og derfor få bedre grafikk? Det hadde vært neat :)

Lenke til kommentar

Jeg er liksom allerede noe lei av 3D effekten, irriterende med så mye dårligere batteritid og ghosting i så og si alle spill jeg har spilt. Super Mario 3D Land og Pilotwings Resort er vel de spillene jeg faktisk har hatt nytte av 3D effekten, ellers blir det bare en gimmick for meg. Kanskje en utvilker kan komme med muligheten til å velge å ikke bruke 3D og derfor få bedre grafikk? Det hadde vært neat :)

En del spill har faktisk bedre grafikk og ytelse når en slår av 3d.

Street Fighter 4 går mye glattere, samme med Dead or Alive. Det kommende Resident Evil Revelations får Antialiasing (skarpere grafikk).

Lenke til kommentar

Jeg er liksom allerede noe lei av 3D effekten, irriterende med så mye dårligere batteritid og ghosting i så og si alle spill jeg har spilt. Super Mario 3D Land og Pilotwings Resort er vel de spillene jeg faktisk har hatt nytte av 3D effekten, ellers blir det bare en gimmick for meg. Kanskje en utvilker kan komme med muligheten til å velge å ikke bruke 3D og derfor få bedre grafikk? Det hadde vært neat :)

En del spill har faktisk bedre grafikk og ytelse når en slår av 3d.

Street Fighter 4 går mye glattere, samme med Dead or Alive. Det kommende Resident Evil Revelations får Antialiasing (skarpere grafikk).

Det er jo litt synd, men iallefall bra at brukerne får valget.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke er så mye i denne tråden lengre (*host Old Republic *host), men kan ta tre små anmeldelser/førsteinntrykk av noen spill jeg har spilt i det siste på 3DS. (Wii kan ikke koble til HDMI uten adapter, så den har ikke vært i bruk siden Xenoblades kom.)

 

WWE All-Stars (3DS)

 

Jeg er ikke flau over å si at jeg er en stor fan av wrestling, og ser Monday Night Raw stort sett hver uke. Men samtidig er jeg ikke så stor fan at jeg også ser Friday Night Smackdown. Det er egentlig likegyldig hvilken av dem jeg ser (spesielt siden flere av folkene som Big Show, Mark Henry, Wade Barret osv ofte dukker opp i begge to.) Prøvde å se TNA, eller hva det nå heter, men også det var mye av det samme. Så for øvrig en kamp mellom The Rock og Hulk Hogan på YouTube her om dagen (anbefales for fans. Hele kampen varer i godt over tyve minutter, og begge to viser hvorfor de er legender.)

 

Nuvel. Etter en lang rekke småseriøse WWE Smackdown vs Raw årlig fikk vi etterhvert et ganskje tullete arcadespill som fokuserer nesten 100% på å ha det moro. Det sier litt at den første kampen jeg spilte var mellom Ray Mysterio (en av de minste folkene i WWE noensinne) mot Andre The Giant (som navnet sier, en av de største noensinne). Det gikk litt til helvete, for å si det mildt. :p Men moro er det. Her er det som sagt moro hele veien, på en totalt urealistisk måte. Vi snakker klatre opp i tauet i hjørnet og hoppe tverts over hele ringen (bokstavelig talt) og lande på motstanderen, kaste motstanderen to, tre meter opp i luften og så videre. Da jeg spilte som Stone Cold Steve Austin mot Undertaker løftet Undertaker meg, snudde meg opp-ed og hoppet over to meter opp i luften. La meg bare si det ble en knockout uten tvil. :p

 

Som navnet sier, og som dere sikkert har skjønt nå, handler WWE All-Stars kun om å ha det moro, og de er smarte nok til å ta med wrestlere fra nåtiden og langt tilbake i tid. Nevnte Andre The Giant døde for eksempel i 1993, men han er med her. Triksene er svært syke og totalt urealistiske, og det er veldig mange måter å spille på. En mot en, tre mot tre, inne i et bur, full mølje med drøssevis av folk, selv en Gauntlet der man sloss mot samtlige wrestlere i hele spillet. Ikke samtidig, så klart, men utfordrende nok.

 

Grafisk ser det meget bra ut, og lyden er på topp. Det blir riktignok en del gjentagelse i kommentarene, og jeg kunne ha likt flere av introsangene til folk i menyene. Det er også veldig mange folk å låse opp, men jeg synes utvalget er litt rart valgt ut. Hvorfor er for eksempel The Miz og R-Truth ikke åpne fra start? Til gjengjeld er både The Rock og Hulk Hogan åpne fra start. Jeg ville heller ha låst opp dem om en belønning enn Miz og R-Truth. Det blir liksom ikke helt det samme å slite seg gjennom en lang, vanskelig kamp for å åpne Santino. :p (som et eksempel; aner ikke om han er med engang.)

 

Det er dog ikke bare bra. Noe tutorial er det bare å glemme, og selv manualen er dårlig laget. Det gjør at jeg sliter noe sinnsykt på alt annet enn den enkleste vanskelighetsgraden, fordi jeg rett og slett ikke aner hvordan jeg spiller. Jeg har skjønt at jeg kan trykke den stjernen på touchskjermen for å få en pin og vinne kampen, men hvordan kommer jeg ut av en pin? Hvordan blokker jeg? Hvordan counterer jeg noe som helst? Men sånt finner man fort på nettet, så det er en bagatell. Med litt trening kan dette bli svært bra. ;)

 

Vurdering: 7/10 (dårlig manual og null tutorial trekker ned. Hadde dette vært bedre hadde det fått 8/10.)

 

 

Spyro: Dawn of the Dragon (DS) (førsteinntrykk)

 

Denne overrasket meg stort. Etter en lang rekke ræva Spyro-spill var det med stor skeptisk jeg lot dama overtale meg til å kjøpe dette. Alternativet var Skylander Adventure, eller hva det nå heter, og det ville fort blitt dyrt. :p Jeg hadde null forhåpninger til dette, men det overrsket meg stort - på godt og vondt.

 

Det aller første brettet er ren 2D plattform og gav meg en skikkelig "wow..." følelse. Dette kunne jo blitt bra! Kontrollene er meget bra, og vi har to drager å spille med (Spyro og Cynder), og disse har helt forskjellige triks. Spyro er for eksempel basert på elementene, så han spyr ild, is og så videre. Cynder er en mørkere drage med frykt, gift og så videre. Man bytter mellom dem med en tast som i f.eks Trine, noe som lovet svært bra. Noen steder kan kun Spyro komme seg videre (f.eks ved å brenne ned en dør), mens andre ganger må vi bytte til Cynder for å løse en gåte. Det lovet som sagt svært bra.

 

Men så var det det andre brettet... Av en eller annen idiotisk grunn flyr man nå på en on-rails bane i samme stil som f.eks romkampene i Old Republic, Sin & Punishemnt (antar jeg, har ikke prøvd det) og så videre. Kort sagt flyr man forover automatisk, så vi kan kun bevege oss opp, ned og til siden i skjermen for å unngå hindre. Dette gjør vi med å bruke den analoge spaken eller D-pad (for høyrehendte) eller de X, Y, A og B for venstrehente. Man skyter med stylusen, noe som burde fungere helt fint. Problemet er at det ikke fungerer i det hele tatt. (hvordan de gjør dette i Kid Icarus tør jeg ikke tenke på engang. KI vil ikke bruke begge spakene, kun en spake, stylusen for kameraet og en skulderknapp for å skyte. Grøsser med tanken...) Men til slutt kom jeg da gjennom det brettet.... bare for å få en boss.

 

Bossen, ja... La oss se. Vi flyr, så kontrollene stinker. Han har tre steder han kan bli skadet, men det er ikke noe problem å se hvor de er. Dette får vi nøye forklart når vi starter kampen, og da mener jeg nøye... Han har tre standard angrep i starten, og med mye strev klarte jeg å unngå å bli truffet av to av dem (han slår med en han fra side til side). Slår ham med begge hendene nedover blir jeg truffer hver eneste gang. Etter xxx antall forsøk har jeg ennå ikke klart å ta ham, så jeg gav opp til slutt. Synd, for det første brettet var utrolig bra. Hadde hele spillet vært 2D plattformer hadde det glatt fått minst 8/10. Som det er havner det på en tvilsom 4/10.

 

Vurdering: 4/10

(edit: Om jeg noensinne klarer å ta bossen (med god hjelp fra youtube og walkthroughs) skal jeg komme med en oppdatert anmeldelse. Men det skjer neppe med det første, spesielt siden Resident Evil: Revelations kommer fredag om to uker. Nintengo Gamer (tidligere NGamer) gav det 9/10 og First Essential Game Of The Year.)

Endret av vikingkylling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...