Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] problemer med instalasjon av OS etter konfigurering av raid

Anbefalte innlegg

har problemer med å legge in windos7(x64 hvis det spiller noen rolle) etter at jeg konfigurerte harddiskene til og kjøre i RAID0.

Det som skjer er at jeg kommert til steg 1 i instalasjonsprosessen; samler inn informasjon, og så får jeg opp meldingen "Finner ingen enhetsdrivere for CD/DVD-stasjon"(eller noe i den dur). Jeg får så valget å legge inn denne endten via USB eller CD.

Jeg har en CD som fulgte med CD/DVD/BD-stasjon, men det står ikke noe om drivere på cCDen(bare instalasjonsmanualer og cyberlink?, hva nå en det er). En annen ting er at jeg ikke finner ut om det er den CDen som kreves da den ikke vil lese CDen.

En ting jeg bemerket meg og lurer på er om SATAkontakten jeg bruker kan ha noe å si på dette. Da jeg var i BIOS og forandret konfigurasjon fra IDE til RAID sto det SATA 1-4 bak i parantes, og jeg har CDromen i SATA3.

Hovedkort er et ASUS M4A88TD-M EVO/USB3 og CD/DVD/BD-rom er en SAMSUNG SH-B123L.

PCen virket helt normalt før jeg begynte med denne opperasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kople DVD-rom på sata port nr 5. I tillegg må du justere at port 5 - 6 skal gå på IDE mode. Det får du til under samme seksjon hvor du justerte for RAID, dvs under SATA Configuration --> OnChip SATA Channel.

edit: jeg ser at du har ordnet på det allerede.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

da har jeg endelig løst problemet :)

1. flyttet CDrom fra sata 3 til sata 6

2. satte RAID fra sata 1-4 og IDE fra sata 5-6

3. restartet pcen og satte inn cden med OS

4. trykket på avansert instalasjon

5. tok ut cden med OS og satte inn CD med drivere(den som fulgte med MB)

6. instalerte RAID driver

7. tok ut CDen og satte inn CDen med OS igjen

8. ENDELIG kan jeg instalere windows 7 som normalt :)

takker for svaret, kom akkurat i seneste laget men ordnet seg til slutt alikevell ;)

Endret av nomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...