Gå til innhold

Hvorfor "vaksiner til alle verden barn", Jens Stoltenberg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom det er større sjanse for at barna overlever vil det mest sannsynlig fødes færre også.

Helt enig, og FNs befolkningsstatistikker viser da også en klar sammenheng mellom redusert barnedødelighet og synkende fruktbarhetsrate. Dersom en i linken under går til fanen Country profiles og plukker ut eksempelvis Iran, Marokko, Egypt og Algerie og viser utviklingen fra 1950 til 2010, ser en dette tydelig.

http://esa.un.org/unpd/wpp/index.htm

Sammenhengen mellom fruktbarhetsrate og barnedødelighet er beskrevet som følger på snl:

” Nedgangen i dødelighet begynner jevnt over før nedgang i fruktbarhet setter inn. Mens det tidligere ikke uten videre var opplagt at et barn vokste opp, førte nedgangen i barnedødelighet etter hvert til at antallet oppvoksende barn økte, noe som igjen betydde at forsørgelsesbyrden ble større. Etter hvert ble det mer naturlig å regne med at barna ville vokse opp. Dette førte til at fruktbarheten avtok.”

http://www.snl.no/befolkning

Det er etter min oppfatning svært positivt at vi gjennom vår rikdom har mulighet for å støtte vaksinasjonsprosjektet. På denne måten bidrar vi til reduserte lidelser blant våre medmennesker, samtidig som vi bidrar til å dempe befolkningsveksten.

Lenke til kommentar

Kanskje fordi barnedødeligheten her nettopp er forhindret ved at vi lever i et moderne samfunn, men også hvor kvinnen deltar aktivt i arbeidslivet og på utdanningsfronten, derav mindre fødselsrate. Vi har også altså andre ting å fylle hverdagen med slik at lykken stiger og barn ikke lengre er den eneste lykke, slik jeg kan ha mistanker om at mennesker som ikke har noen ting annet enn seg og sine, ser på menneskene rundt som sin egen lykke og glede. At mennesker som føder barn oftere på grunn av barnedødelighet er bare en selvfølge. De vil ha barn.

Så at du sier: "FNs befolkningsstatistikker viser da også en klar sammenheng mellom redusert barnedødelighet og synkende fruktbarhetsrate." synes jeg er en drøy påstand om noe annet enn selvfølgeligheter.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Jeg vet dog ikke hvilke kulturer du snakker om, men jeg kan ikke si at vi har brukt SÅ lang tid fra å komme oss fra et middelaldersk nivå at genene kan sies å ha endret seg nevneverdig...

Jeg skjønner hva du mener, men etter mitt syn er det også genetiske ulikheter som ligger bak hvordan fok utvikler seg.

Ok, I'm a nazi....

Lenke til kommentar

Edit: @ Kaarerekanraadi

Hvis du ser videoen L4r5 linket til på side 1 ser du at Uganda ligger ca 50 år bak Sør Korea ift levealder og økonomi. Sør Korea er ikke langt bak (hvis de er bak i det hele tatt) et gjennomsnittelig vestlig land.

Det er en viss forskjell på 50 og 10 000 år.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

De forskjellene som måtte eksistere mellom f.eks. folk fra Nord-Europa og Afrika må ha skjedd gjennom evolusjon, dvs gjennom naturlig eller seksuelt utvalg. Tilpassing gjennom naturlig utvalg vil nok være det som er mest relevant her.

La oss ta den mest åpenbare forskjellen, hudfarge. Her i nord er det mindre, i alle fall svakere, sollys enn f.eks. i Afrika. Hvitere hud har vært svært fordelaktig fordi vi lettere tar opp tistrekkelig mengde vitamin D. Dette er ikke nødvendig i Afrika. En annen god vitamin D-kilde er fisk. Se på enuittene, som tradisjonelt har spist ekstreme mengder fisk, og dermed også vitamin D, i forhold til "oss". Hvilken hudfarge har de?

Evolusjonelle forskjeller oppstår der grupper opplever i stor grad forskjellige adaptive utfordringer/problemer. Kvinner og menn er for eksempel forskjellige i forhold til hva de ser etter i et forhold, hvordan de ser på tilfeldig sex, hva de ser på som truende i et forhold etc. Dette er forståelig fordi i forhold til sex og reproduksjon er mannens og kvinnens rolle vesensforskjellige.

Dette vil si at hvis det skal være forskjeller "på innsiden" mellom "oss" og "de" må vi, over et langt tidsperspektiv, ha opplevd svært forskjellige problemer og utfordringer, slik at tilpassing gjennom evosusjon kan forekomme.

Om dette har skjedd, eller i hvilken grad, vet jeg ikke så mye om.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Vel... 600 er ikke mye for evolusjonen.

Fra foreldre til barn er for evolusjonen ca 1 sekund, 600 år er 60 sekunder, et helt minutt. Et minutt for oss er ikke tid.

Dog, det er riktig at en forandring i samfunnet kan ha store konsekvenser. Vis vi f.eks øker mengden giftgass så blir det flere som er resitante eller immune mot denne gassen.

Tar jeg ikke mye feil så har en europer et brede sykdomsresitanse enn en afrikaner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...