Gå til innhold

Mayakalenderen!?


Glorie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hørt noen rykter om at Mayakalenderen har hatt rett når det kommer til viktige hendelser som faktisk har skjedd i vår tid(som feks. 1 og 2. verdenskrig).

 

Har også hørt at den har spådd at menneskene kommer til å ta livet av seg selv til slutt/ utrydde oss selv(noen har da tolket at dette er ved atomvåpen). Syns dette er veldig spennende, og lurer på om noen vet noe mer om denne kalenderen og om noe av dette faktisk stemmer??

Endret av Glorie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved Mayakalenderens slutt, så utsletter gudene som bor under jorden mennesker, for å så perfesksjonere oss enda mer. Det er en slutt på en livssyklus. Det har vært 5 eller 7 sykluser fra før. Først var vi laget av blader, så et annet stoff. Nå er vi laget av leire, og ved kalenderens slutt skal gudene igjen lage jorden på nytt, og vi gjenoppstår laget av et nytt forbedret stoff. Det har imdlertidig blitt påvist at man har mistolket maya- kalenderen og at slutten av forrige era har skjedd(hvis vi skal tro maya religionen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen vits å tro at Mayafolket kan forutse framtiden da de klarte å utslette seg selv ved å kaste døde mennesker(offer til gudene) i sitt eget drikkevann og dermed forurense det.

 

Hadde de hatt noen som helst mulighet til å forutse framtiden så hadde de aldri dødd ut.

Lenke til kommentar

Mayaene var flinke nok de. Men det er lenge siden de levde og hva var meningen med å lage kalendere som fortsetter i det uendelige? Jeg tenker at "mayakalenderens slutt" like gjerne kan komme av at papiret slutta eller at de fant det for godt å sitte å regne i det uendelige.

 

Det er veldig lett å tolke eller misstolke ting i gamle tekster og tall. Vi kan aldri vite hva de mente, men det er interessant å fundere. Det at de tror vi skal utslette oss selv ser jeg på som gjettning. De fleste ikkereligiøse i dag tror vel noe av det samme (med mindre de tror di holder ut til sola slukner eller vi til og med greier å komme oss unna jorda og fortsette et annet sted). Mayaene drev selv råvdrift av naturen og var alerede nedbrutt før europerne kom. At vi ødelegger oss selv var kanskje en kjent tanke for dem?

 

Nå er jeg litt surkritisk, kanskje. Men jeg synes det er litt rart at vi har fått så stor tilstro mayakalenderen og religionen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Altså, det er ikke første gangen verden skal gå under i følge denne kalenderen, i følge moderne tolkninger. Og har den det enda? Nope.

 

Derimot er det flere teorier rundt dette med slutten. Men den mest sentrale ligger rundt at i 2012 skulle en ny epoke starte, se på det som en uke som slutter, og en ny som starter. Men ettersom dette var så langt inn i fremtiden, var det lite poeng å fortsette slik i de uendelige, som enkelte har nevnt over meg her. Tror nok uansett de hadde andre ting som var en smule viktigere og, de var jo tross alt et gedigent imperium i sin tid.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om man skal tro det eller ikke, er jo en ting.. Men om man syns det er spennende og fascinerende stoff er en helt annen ting.

Jeg er, som trådstarter, også interessert i å vite mer om Maya og det de stod for. Ikke hva folk syns om kallenderen og argumenter for å ikke tro på den.

 

Så takk til alle som har svart til trådstarter, og håper gjerne på mer stoff og gjerne kilder, nettsider ol.

Kanskje ikke mye relevant til tråden, men verden har no (nesten) gått under et par ganger.. F.eks dinosaurene.. Det kan for all del hende at de har observert noe annet i universet som kan ta knekken på jorda, som vi i moderne tid ikke har klart å observere ennå.. Lite trolig mtp dagens teknologi, men alt er mulig.. Bare en spekulasjon fra min side.

 

Og at verden kan sprenge i lufta via atomvåpen, er ikke ukjent.. Noen som har fulgt med på nyhetene i det siste? F.eks Japan.. I tillegg har det skjedd ulykker på våpenlagrene i Russland og mer. Ikke overraskende om vi mennesker er dumme nok til å utslette oss selv. Det skal bare et par mennesker til.. Vi har nok atomvåpen til å utslette jorda flere ganger allered. Hva skal vi med dem hvis ikke vi kan bruke dem? Atomkraftverk er tikkende bomber.

Lenke til kommentar

De har jo funnet og klart å tyde ganske mange tekster fra Mayatiden, så hvis du er interessert i mytologien deres bør du høre på ditt lokale bibliotek om de har noe inne, hvis ikke så kan de sikkert skaffe. http://no.wikipedia.org/wiki/Mayamytologi

 

Jordas undergang tror jeg er sterkt overdrevet. Jeg tror vi godt kan klare å gjøre den ubeboelig for mennesker. Det er rimelig liten grunn til å tro at noe skulle ødelegge hele jordkloden- i hvert fall inntill sola sprenger, men det er ganske lenge til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig spennende.

 

Men jeg tror i bunn og grunn som Fuglejenta, at de orket rett og slett ikke å sitte der å hugge inn datoer i stein, så de stoppet tilfeldigvis på 23. desember 2012, eller hva den datoen er.

 

Så har menneskeheten tolket dette som noe annet enn det egentlig er.

 

 

 

Tviler på at jeg slipper myke pakker neste år... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...