John Keats Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Hva om det eksisterer en gud, men denne guden er ikke noe i nærheten av hva bibelen sier den er. Hva om denne guden virkelig er almektig, og ikke som den bibelske guden som ser ut til hele tiden å gjøre feil og tabber. Nå har ikke jeg spesielt stor tro på at det faktisk finnes en gud, men jeg er åpen for at det kan eksistere en, men bare om den guden faktisk er allmektig. Jeg vil begynne med å se litt på den bibelske skapelse. Vi ser litt på hva som står først i bibelen, og vi prøver å forstå hva som faktisk kan ha skjedd og hvorfor bibelen beskrier ting på den måten den gjør. På 7 dager skal visst jorden ha blitt skapt. Vi vet jo alle at mennesker har gjennom hele vår eksistens prøvd å finne ut mer om hvordan verden henger sammen. Gjennom denne prosessen har vi funnet opp nye måter å definere virkeligheten på. Store tall gir nå mening for oss. Vi har atomer, partikler, energi, vakum, tyngdekraft, magnetisme og andre navn og begreper for å beskrive verden slik vi ser den. Vi regner med at når bibelen ble skrevet kunne ingen fatte et tall som en million, og i allefall ikke en milliard. Derfor var det meningsløst å skrive at verden ble skapt på 13.7 milliarder år, for ingen kunne telle lenger en et par tusen. Det ble i stedet fortalt at verden ble skapt på 7 dager, og det ble senere gitt forskjellige hendelser til disse dagene. Genesis 1:1-1:2 In the beginning God created the heavens and the earth. 2 Now the earth was formless and empty, darkness was over the surface of the deep, and the Spirit of God was hovering over the waters. Det jeg leser her er den aller første eksistensen av materie. For alle som har vært borte i Big Bang vil kunne vagt se hva som skjer her. Ut av ingenting lages himmel og jord. Dette er selvfølgelig ikke helt bokstavelig. Vi har allerede sett at det ville være mer fornuftig å bruke et tall som 7 dager når vi beskriver skapelsen og frem til nå, så hvorfor ikke jukse igjen og si at jorden ble skapt i starten den også. Genesis 1:3 And God said, “Let there be light,” and there was light 330,000 år senere har universet blitt såpass rolig etter det store smellet, at ting kan begynne å skje. Vi har funnet ut om kjernefusjon, og hvordan en stjerne produserer alle andre stoffer vi har, slik som oksygen, helium, neon, karbon og jern. Disse materialene vil igjen, på grunn av tyngdekraften, lage planeter. Enkelte planeter vil være nærme nok en stjerne til at temperaturen er riktig for vann i væskeform, og de vil ha en varm nok kjerne til å kunne ha en atmosfære. På dette tidspunktet forteller bibelen om hvordan gud skapte liv. Om vi i stedet ser på evolusjonsteorien, og hvordan liv kan utvikle seg fra simple aminosyrer og til komplekst liv som oss mennesker, kan dette forklare akkurat den delen av skapelsen. Før jeg kommer til essensen i posten min skal jeg skrive litt om biljard. En biljardspiller har sin siste ball liggende mellom 2 hull i bordet. Ved enten å skyte på høyre eller venstre siden av ballen, og ved å tilpasse farten, vil spilleren kunne velge hvilken rettning ballen skal bevege seg og hvor langt den skal gå. Dermed bestemmer han hvilket hull den skal treffe. Vi vet at tyngdekraften vil sørge for at all masse trekker all annen masse mot seg. Om du har masse klinkekuler i forskjellige farger ombord på en romstasjon, og alle klinkekulene ligger i samme avstand fra hverandre vil ingenting skje. Ved å flytte på en bestemt klinkekule vil alle klinkekulene begynne å bevege seg for til slutt å ende opp i en klump. hvilket fargemønster denne klumpen får kommer an på hvilke klinkekuler du dytter på først. Skulle jeg gått med på at det var en skaper vil jeg tro at denne guden var intelligent nok til å vite at ved å flytte på riktig materie i riktig rettning ville han starte big bang, som ville ledet til alt vi kjenner til i dag. Så kanskje all verdens religioner ikke nødvendigvis tar helt feil? Kanskje vi er her på grunn av en gud, men at hva denne guden har gjort er å sette i gang hele prosessen som startet alt vi kjenner i stedet for å gjøre små forandringer og mirakler hele tiden slik bibelen beskriver det. Kanskje målet hans med oss er at vi skal selv finne ut hvordan hans eget skaperverk fungerer, og ikke krangle oss i mellom om hvilken religion som er den rette, hvem som havner i himmel, hvem som havner i helvete og alt dette andre tullet vi finner på. Hvis det store målet er at vi skal hjelpe oss selv, så må dette være det vi må jobbe med å gjøre. Du kan gi en mennesker som drukner en flåte, en badering og svømmeføtter, men om de nekter å bruke de i påvente av at deres gud skal redde dem, da er menneskeheten på feil spor. Jeg skriver dette inlegget fordi jeg er møkk lei religion. Det bidrar overhodet ikke til noe positivt i verden. Alt vi oppnår er at uviklingen går bakover. Masser av mennesker dør årlig i kampen om den rette gud når all fornuft taler imot hver religions eget bilde av verden. Som eksempelet med flåten gjør mennesker over hele kloden idiotiske valg som strider mot all fornuft og rasjonell tankegang fordi de genuint tror det vil være en gud der for å redde dem om de tror nok. Om det skulle eksistere en gud måtte han i såfall være forenelig med vitenskapen. Jeg kan fint gå med på at han har skapt alt vi kjenner, med denne skapelsen måtte ha skjedd etter våre menneskers egene teorier. Er gud virkelig allmektig ville han ikke ha noen problemer med å starte en så fantastisk prosess som Big Bang, som han visste kom til å ende i oss mennesker. Hva vi gjør herfra er opp til oss. Endret 25. mai 2011 av Hello Kitty Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Det første jeg reagerer på er at du til å begynne med tar avstand fra den kristne gud, altså tenker at det kan finnes et gudevesen som har skapt universet, men at dette ikke nødvendigvis er Gud. Det er helt greit, men likevel tar du utgangspunkt i Bibelens skapelsesberetning, og prøver å forklare denne. Denne er ren gjetning utifra det man visste om verden da det ble nedskrevet. At det svært grovt kan sammenlignes med det man har funnet ut gjennom objektiv vitenskap er ikke veldig rart. Det er tross alt bare snakk om så grove steg at verden ble skapt før dyrene, ettersom dyrene selvsagt må ha en verden å leve på. En slik grunnleggende forståelse fantes også for 3-4 tusen år siden. Jeg skriver dette fordi jeg ikke forstår hva du mener med "hvorfor Bibelen beskriver ting på den måten den gjør." Det tolker jeg som at du tenker det som er nedskrevet i Bibelen bevisst er en forenkling av sannheten og at han/hun som skrev det ned, visste dette. Ikke at det faktisk er ren gjetning, slik jeg tenker. 3 Lenke til kommentar
Hippocleides Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Ja... hvorfor skulle en perfekt gud skape noe som helst? "Kanskje målet hans med oss". Antropomofisering. Anthropomorphism is a term coined in the mid 1700s[1][2] to refer to any attribution of human characteristics (or characteristics assumed to belong only to humans) to non-human animals or non-living things, phenomena, material states and objects or abstract concepts, such as god(s). Examples include animals and plants and forces of nature such as winds, rain or the sun depicted as creatures with human motivations, and/or the abilities to reason and converse. Som det sies: Apes or Angels Consider the high improbability that any two Earth-like planets will form and evolve to the exact and ideal conditions that develop and support carbon-based life. Consider also the number of mass extinctions that have occurred in Earth's past. It is unlikely that the same number of these would occur on another Earth- like world at exactly the same time and with the exact same frequency. Finally, consider the cultural developments in Earth's history, and apply a few "What Ifs." What if Democracy had never developed beyond the conceptual stage? What if Rome had never fallen? What if Columbus had never received any financial backing from the Spaniards? What if the Nazis had developed the atomic bomb first? [sPECULATION] Would any of one of these events have delayed or advanced human development by as much as 0.001%? One value given for the age of the Earth is 4.567 billion years. A +/- 0.001% change would set human evolution back by 4.567 million years (Apes), or advance it by 4.567 million years (Angels). Thus, by �Apes & Angels� one could say that any two worlds that formed at exactly the same time, and that have had billions of years to go from dust to sentient life, could differ by as much as 9.134 million years in evolution! A divergence of only 0.000001% would still separate the two extremes by 9.134 thousand years. With this value, one alien world could have a bronze-age culture (year = 2560 BCE), while another could be far ahead of our own, both culturally and technologically (year = 6574 CE). Maybe not �Apes & Angels� but perhaps �Spearchuckers & Supermen�? [/sPECULATION] http://www.projectrho.com/rocket/aliens.php Eller det Colonel Payne forsøkte å fortelle psykopaten Alita: Nobody will love you now. Om det eksisterer noe levende som har krysset avstanden mellom planetene, da har disse IKKE følelser slik vi mennesker har. Da hadde det vært umulig for dem å overlevd, for vi mennesker har så mange psykiske behov som ikke kan dekkes ved å leve over flere generasjoner i et romskip med komfort som en ubåt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Hvorfor tar du utgangspunkt i monoteistisk midtøstlig religion? Hvorfor ikke flere guder? Hvorfor kan det ikke være en gudinne fremfor en mannlig gud? Virker som du har et veldig snevert utgangspunkt. Endret 25. mai 2011 av Abigor 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Om det skulle eksistere en gud måtte han i såfall være forenelig med vitenskapen. ??? Vitenskapen vet ikke hvordan noe som helst har blitt til. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Om det skulle eksistere en gud måtte han i såfall være forenelig med vitenskapen. ??? Vitenskapen vet ikke hvordan noe som helst har blitt til. If you can't show it, you don't know it! Jeg tror ikke på deg, og du har ikke gitt noen som helst grunn til at andre skal tro deg heller. 4 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Om det skulle eksistere en gud måtte han i såfall være forenelig med vitenskapen. ??? Vitenskapen vet ikke hvordan noe som helst har blitt til. jo 3 Lenke til kommentar
Grandmaster Gamer Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Gud all mektige er drømmen som vi alle menneker ønsker å bli en dag, inkludert meg. Ifølge historien så har faktisk helt vanlige/ dødelig mennesker klart og få folk til å tro at de er Gud den allmektige. Jesus var ikke den først Guden, de mest kjente Gude skikkelsene fantes i gamle Hellas, Romeriket, og Persiske imperiet. Gud allmektige finnes kun for de som tror på Gud. Gud fungerer dermed akkurat samme måten som placebo effekten som er synonym med falsk lykke/ falsk virkelighet. Dessverre er det mennesker som liker denne effekten. And God said, “Let there be light,” and there was light - Hvis Gud finnes, hvorfor brukte han 7 dager på å skape denne verden, og ikke 1 sekund, 1 måned eller 1 år? - Hvor lang tid brukte gud på å skape solen? - Dinosaurer som levde for mange millioner av år finnes det solide beviser i form av skjeletter. Hvorfor finnes det ingen håndfast bevis at gud finnes? - Hvis Gud vil være annonym. Hvorfor etterlater han bibelen? - Bibelen er blitt gjennskrevet, modifisert og redigert i tusener av år. Hvem er disse menneskene som redigerer Guds ord? - Skal vi tro på Bibelen, eller skal vi tro på Gud? Min konklusjon: Gud som er beskrevet i Bibelen finnes kun i fantasien, og ikke i virkelighet. Endret 26. mai 2011 av Game-master Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå