TheRocky Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hey folkens Jeg har mate muntlig prøve på fredag og jeg har temaet Solbergelva (tettsted i nedre eiker) Jeg skal lage oppgaver utifra disse temaene. Målestokk Jeg har funnet at målestokken til Solbergelva er 1cm:500m. Hvordan kan jeg lage en oppgave utifra dette her? Noen som har forslag ? Geometri i arkitektur( Bygninger og baner Noen forslag til hva jeg kan velge? Statistikk (befolkning, bedrifter) Har tenkt å skrive om hvor mange mennesker det bor i solbergelva og hvor mange kvinner og menn. Har tenkt til å skrive om hvor mange bedrifter og hvor mange ansatte det er. Noen som har en forslag til en oppgave? Bedrifter kan jeg like gjerne droppe, fordi finner ikke noe informajon om det på nettet. Areal og volum Hvordan kan jeg lage en oppgave av areal og vulum av solbergelva Vei, fart og tid Jeg har tenkt å finne tiden til en bil som kjører 40km/t i en km. Noen som vil tilføye noe annet? Kjøp, salg og rabatt En butikk har salg på en vare og det er rabatt i det. Jeg skal finne da hvor mye rabbaten er og hvor mye varen koster etter at jeg har trekket rabbaten fra den opprinelige prisen. Noen som vil tilføye en annen oppgave jeg burde ha med ? Likninger Hvordan kan jeg lage en likning utifra solbergelva, noen som har forslag? Lån og forsikring Jeg har ingen annelse hva dette her innebærer, kan noen hjelpe meg med å lage en oppgave utifra dette ? Håper noen kan være så snille og hjelpe meg med dette Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg har mate muntlig prøve på fredag og jeg har temaet Solbergelva (tettsted i nedre eiker) Første bud er vel å lære seg å skrive matte riktig, alternativt bruke matematikk. Jeg skal lage oppgaver utifra disse temaene. Målestokk Jeg har funnet at målestokken til Solbergelva er 1cm:500m. Hvordan kan jeg lage en oppgave utifra dette her? Noen som har forslag ? Du burde nok se over målestokk igjen, for det er ikke noe som heter at målestokken til x er 1:y. Det du kanskje mener er at du har funnet et kart der du har en målestokk på 1:500, altså at 1 meter på kartet er 500 meter i virkeligheten, og 1 cm på kartet er 500 cm i virkeligheten. Den aller enkleste oppgaven du kan lage er jo å si at du vil vite hvor langt det er i luftlinje mellom to valgfrie punkter på kartet, måle distansen på kartet og gange inn for å få det i virkeligheten. Geometri i arkitektur( Bygninger og baner Noen forslag til hva jeg kan velge? "En bygning langs elvebredden har 20 kvadratiske vinduer med sidekanter på 1 meter, 7 rektangulære vinduer med sidekanter på 1.5 meter og 5 meter, og 10 runde vinduer med en diameter på 50 cm. Et renholdsfirma ønsker å vite hvor lang tid de vil bruke på å vaske alle vinduene, dersom de bruker 10 minutter per kvadratmeter, inkludert flytting av utstyr" Så kan du regne ut hvor stort areal alle vinduene har og så se på hvor lang tid det vil ta. Alternativt kan du si at alle vinduene har en list på 10 centimeter rundt seg, og at alle disse skal males, og så regne ut hvor mye maling som er nødvendig. Eventuelt begge deler. Statistikk (befolkning, bedrifter) Har tenkt å skrive om hvor mange mennesker det bor i solbergelva og hvor mange kvinner og menn. Har tenkt til å skrive om hvor mange bedrifter og hvor mange ansatte det er. Noen som har en forslag til en oppgave? Finn litt innbyggertall. Presenter et histogram der du har delt inn i 5 alderskategorier, og gjerne delt inn mellom kvinner og menn i tillegg. Når det gjelder bedrifter kan man vel finne tall på dette også, men tror det er lettere å bruke SSB.no for å finne innbyggertall og aldersfordeling der. Areal og volum Hvordan kan jeg lage en oppgave av areal og vulum av solbergelva Du kan finne en passende bit av elven som har helt rette sider (eventuelt bare finne på noen mål selv, tror ikke noen gidder å sjekke), dele det inn i en firkant og regne ut arealet og volumet, gitt at du vet dypet. Dette er ikke så veldig imponerende for en sensor, så jeg ville supplert med at du har en volum på X m3, men at man vil redusere dette til y m3. Da kan du regne ut hvor dyp elven blir i dette området. Vei, fart og tid Jeg har tenkt å finne tiden til en bil som kjører 40km/t i en km. Noen som vil tilføye noe annet? Gjør noe litt mer spennende. Si at det er to biler som starter samtidig fra hver sin side av byen, som er en distanse du allerede kjenner. Den ene bilen klarer å kjøre med konstant hastighet x hele turen, men den er nokså lav. Den andre bilen kjører fortere (hastigheten dens kan vi kalle y), men den må stoppe i 1 minutt ved et lyskryss. Ikke bry deg om akselerasjonen her. Regn ut hvem som kommer først. Kjøp, salg og rabatt En butikk har salg på en vare og det er rabatt i det. Jeg skal finne da hvor mye rabbaten er og hvor mye varen koster etter at jeg har trekket rabbaten fra den opprinelige prisen. Noen som vil tilføye en annen oppgave jeg burde ha med ? "Du går på butikken og ser at en bukse som kostet 1600 kroner nå er satt ned til 1200 kroner. Du har fått beskjed av moren din om å kjøpe en bukse på salg, og hun sa at du fikk lov til å kjøpe den dersom den ble satt ned med minst 40%. Kan du kjøpe denne buksen?" Fin oppgave. Siden 400 kroner i rabatt på en bukse til 1600 kroner er lavere enn 40% kan du så regne ut hva buksen maksimalt kunne ha kostet for at du skulle fått lov til å kjøpe den. Likninger Hvordan kan jeg lage en likning utifra solbergelva, noen som har forslag? Bruk f.eks. vei, fart og tid-eksemplet over, og regn ut hastigheten y bil nummer to trenger å kjøre med for å komme frem like fort som bil nummer 1. I oppgaven om volum og areal er det jo også en likning med én ukjent, så du dekker det vel egentlig nokså greit her. Lån og forsikring Jeg har ingen annelse hva dette her innebærer, kan noen hjelpe meg med å lage en oppgave utifra dette ? Renter. "Du tar et boliglån for å kjøpe en leilighet, og du får 8% rente på boliglånet. Hvor mye må du betale i avdrag og renter dersom boliglånet går over 30 år?" I tillegg tar du en oppgave der du har 50.000 kroner på kontoen, og du får 3% rente. Hvor mye har du på kontoen etter 5 år? Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg har mate muntlig prøve på fredag og jeg har temaet Solbergelva (tettsted i nedre eiker) Første bud er vel å lære seg å skrive matte riktig, alternativt bruke matematikk. Jeg skal lage oppgaver utifra disse temaene. Målestokk Jeg har funnet at målestokken til Solbergelva er 1cm:500m. Hvordan kan jeg lage en oppgave utifra dette her? Noen som har forslag ? Du burde nok se over målestokk igjen, for det er ikke noe som heter at målestokken til x er 1:y. Det du kanskje mener er at du har funnet et kart der du har en målestokk på 1:500, altså at 1 meter på kartet er 500 meter i virkeligheten, og 1 cm på kartet er 500 cm i virkeligheten. Den aller enkleste oppgaven du kan lage er jo å si at du vil vite hvor langt det er i luftlinje mellom to valgfrie punkter på kartet, måle distansen på kartet og gange inn for å få det i virkeligheten. Geometri i arkitektur( Bygninger og baner Noen forslag til hva jeg kan velge? "En bygning langs elvebredden har 20 kvadratiske vinduer med sidekanter på 1 meter, 7 rektangulære vinduer med sidekanter på 1.5 meter og 5 meter, og 10 runde vinduer med en diameter på 50 cm. Et renholdsfirma ønsker å vite hvor lang tid de vil bruke på å vaske alle vinduene, dersom de bruker 10 minutter per kvadratmeter, inkludert flytting av utstyr" Så kan du regne ut hvor stort areal alle vinduene har og så se på hvor lang tid det vil ta. Alternativt kan du si at alle vinduene har en list på 10 centimeter rundt seg, og at alle disse skal males, og så regne ut hvor mye maling som er nødvendig. Eventuelt begge deler. Statistikk (befolkning, bedrifter) Har tenkt å skrive om hvor mange mennesker det bor i solbergelva og hvor mange kvinner og menn. Har tenkt til å skrive om hvor mange bedrifter og hvor mange ansatte det er. Noen som har en forslag til en oppgave? Finn litt innbyggertall. Presenter et histogram der du har delt inn i 5 alderskategorier, og gjerne delt inn mellom kvinner og menn i tillegg. Når det gjelder bedrifter kan man vel finne tall på dette også, men tror det er lettere å bruke SSB.no for å finne innbyggertall og aldersfordeling der. Areal og volum Hvordan kan jeg lage en oppgave av areal og vulum av solbergelva Du kan finne en passende bit av elven som har helt rette sider (eventuelt bare finne på noen mål selv, tror ikke noen gidder å sjekke), dele det inn i en firkant og regne ut arealet og volumet, gitt at du vet dypet. Dette er ikke så veldig imponerende for en sensor, så jeg ville supplert med at du har en volum på X m3, men at man vil redusere dette til y m3. Da kan du regne ut hvor dyp elven blir i dette området. Vei, fart og tid Jeg har tenkt å finne tiden til en bil som kjører 40km/t i en km. Noen som vil tilføye noe annet? Gjør noe litt mer spennende. Si at det er to biler som starter samtidig fra hver sin side av byen, som er en distanse du allerede kjenner. Den ene bilen klarer å kjøre med konstant hastighet x hele turen, men den er nokså lav. Den andre bilen kjører fortere (hastigheten dens kan vi kalle y), men den må stoppe i 1 minutt ved et lyskryss. Ikke bry deg om akselerasjonen her. Regn ut hvem som kommer først. Kjøp, salg og rabatt En butikk har salg på en vare og det er rabatt i det. Jeg skal finne da hvor mye rabbaten er og hvor mye varen koster etter at jeg har trekket rabbaten fra den opprinelige prisen. Noen som vil tilføye en annen oppgave jeg burde ha med ? "Du går på butikken og ser at en bukse som kostet 1600 kroner nå er satt ned til 1200 kroner. Du har fått beskjed av moren din om å kjøpe en bukse på salg, og hun sa at du fikk lov til å kjøpe den dersom den ble satt ned med minst 40%. Kan du kjøpe denne buksen?" Fin oppgave. Siden 400 kroner i rabatt på en bukse til 1600 kroner er lavere enn 40% kan du så regne ut hva buksen maksimalt kunne ha kostet for at du skulle fått lov til å kjøpe den. Likninger Hvordan kan jeg lage en likning utifra solbergelva, noen som har forslag? Bruk f.eks. vei, fart og tid-eksemplet over, og regn ut hastigheten y bil nummer to trenger å kjøre med for å komme frem like fort som bil nummer 1. I oppgaven om volum og areal er det jo også en likning med én ukjent, så du dekker det vel egentlig nokså greit her. Lån og forsikring Jeg har ingen annelse hva dette her innebærer, kan noen hjelpe meg med å lage en oppgave utifra dette ? Renter. "Du tar et boliglån for å kjøpe en leilighet, og du får 8% rente på boliglånet. Hvor mye må du betale i avdrag og renter dersom boliglånet går over 30 år?" I tillegg tar du en oppgave der du har 50.000 kroner på kontoen, og du får 3% rente. Hvor mye har du på kontoen etter 5 år? Tusen takk for svar, men jeg skjønte ikke helt med biten av elven. Kan du fortelle meg lit mer grudnig ? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Kanskje en litt dårlig forklaring, så la meg lage en kjapp tegning. Til venste har vi et tenkt kartutsnitt av elven. Her finner vi et parti hvor det er helt vertikale streker, og denne kan vi da dele inn i en firkant. Denne firkanten får sidekantene x, y, og når vi ser et horisontalsnitt av elven (figur til høyre) har vi en høyde z. På toppen er havnivået, og under ligger jorden. Avstanden mellom vann og bunn kaller vi z. Volumet av denne boksen i tre dimensjoner blir da V=xyz Vi får så beskjed om at dette volumet V må reduseres til et volum V' (V merket), og vi lurer på hvor langt det er ned til det som blir den nye elvebunnen. Dette er illustrert som z' (z merket). Formelen for volumet er fortsatt V'=xyz', men vi kjenner x, vi kjenner y og vi kjenner V', og trenger bare å løse likningen med hensyn på z' for å finne ut hvor dyp elven blir etter at de legger jord i bunnen. Greiere å forstå nå? Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Tusen takk, forstår det nå Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg har mate muntlig prøve på fredag og jeg har temaet Solbergelva (tettsted i nedre eiker) Første bud er vel å lære seg å skrive matte riktig, alternativt bruke matematikk. Jeg skal lage oppgaver utifra disse temaene. Målestokk Jeg har funnet at målestokken til Solbergelva er 1cm:500m. Hvordan kan jeg lage en oppgave utifra dette her? Noen som har forslag ? Du burde nok se over målestokk igjen, for det er ikke noe som heter at målestokken til x er 1:y. Det du kanskje mener er at du har funnet et kart der du har en målestokk på 1:500, altså at 1 meter på kartet er 500 meter i virkeligheten, og 1 cm på kartet er 500 cm i virkeligheten. Den aller enkleste oppgaven du kan lage er jo å si at du vil vite hvor langt det er i luftlinje mellom to valgfrie punkter på kartet, måle distansen på kartet og gange inn for å få det i virkeligheten. Geometri i arkitektur( Bygninger og baner Noen forslag til hva jeg kan velge? "En bygning langs elvebredden har 20 kvadratiske vinduer med sidekanter på 1 meter, 7 rektangulære vinduer med sidekanter på 1.5 meter og 5 meter, og 10 runde vinduer med en diameter på 50 cm. Et renholdsfirma ønsker å vite hvor lang tid de vil bruke på å vaske alle vinduene, dersom de bruker 10 minutter per kvadratmeter, inkludert flytting av utstyr" Så kan du regne ut hvor stort areal alle vinduene har og så se på hvor lang tid det vil ta. Alternativt kan du si at alle vinduene har en list på 10 centimeter rundt seg, og at alle disse skal males, og så regne ut hvor mye maling som er nødvendig. Eventuelt begge deler. Statistikk (befolkning, bedrifter) Har tenkt å skrive om hvor mange mennesker det bor i solbergelva og hvor mange kvinner og menn. Har tenkt til å skrive om hvor mange bedrifter og hvor mange ansatte det er. Noen som har en forslag til en oppgave? Finn litt innbyggertall. Presenter et histogram der du har delt inn i 5 alderskategorier, og gjerne delt inn mellom kvinner og menn i tillegg. Når det gjelder bedrifter kan man vel finne tall på dette også, men tror det er lettere å bruke SSB.no for å finne innbyggertall og aldersfordeling der. Areal og volum Hvordan kan jeg lage en oppgave av areal og vulum av solbergelva Du kan finne en passende bit av elven som har helt rette sider (eventuelt bare finne på noen mål selv, tror ikke noen gidder å sjekke), dele det inn i en firkant og regne ut arealet og volumet, gitt at du vet dypet. Dette er ikke så veldig imponerende for en sensor, så jeg ville supplert med at du har en volum på X m3, men at man vil redusere dette til y m3. Da kan du regne ut hvor dyp elven blir i dette området. Vei, fart og tid Jeg har tenkt å finne tiden til en bil som kjører 40km/t i en km. Noen som vil tilføye noe annet? Gjør noe litt mer spennende. Si at det er to biler som starter samtidig fra hver sin side av byen, som er en distanse du allerede kjenner. Den ene bilen klarer å kjøre med konstant hastighet x hele turen, men den er nokså lav. Den andre bilen kjører fortere (hastigheten dens kan vi kalle y), men den må stoppe i 1 minutt ved et lyskryss. Ikke bry deg om akselerasjonen her. Regn ut hvem som kommer først. Kjøp, salg og rabatt En butikk har salg på en vare og det er rabatt i det. Jeg skal finne da hvor mye rabbaten er og hvor mye varen koster etter at jeg har trekket rabbaten fra den opprinelige prisen. Noen som vil tilføye en annen oppgave jeg burde ha med ? "Du går på butikken og ser at en bukse som kostet 1600 kroner nå er satt ned til 1200 kroner. Du har fått beskjed av moren din om å kjøpe en bukse på salg, og hun sa at du fikk lov til å kjøpe den dersom den ble satt ned med minst 40%. Kan du kjøpe denne buksen?" Fin oppgave. Siden 400 kroner i rabatt på en bukse til 1600 kroner er lavere enn 40% kan du så regne ut hva buksen maksimalt kunne ha kostet for at du skulle fått lov til å kjøpe den. Likninger Hvordan kan jeg lage en likning utifra solbergelva, noen som har forslag? Bruk f.eks. vei, fart og tid-eksemplet over, og regn ut hastigheten y bil nummer to trenger å kjøre med for å komme frem like fort som bil nummer 1. I oppgaven om volum og areal er det jo også en likning med én ukjent, så du dekker det vel egentlig nokså greit her. Lån og forsikring Jeg har ingen annelse hva dette her innebærer, kan noen hjelpe meg med å lage en oppgave utifra dette ? Renter. "Du tar et boliglån for å kjøpe en leilighet, og du får 8% rente på boliglånet. Hvor mye må du betale i avdrag og renter dersom boliglånet går over 30 år?" I tillegg tar du en oppgave der du har 50.000 kroner på kontoen, og du får 3% rente. Hvor mye har du på kontoen etter 5 år? Tusen takk for svar, men jeg skjønte ikke helt med biten av elven. Kan du fortelle meg lit mer grudnig ? Har du også forslag til et oppgave utifra funksjoner og grafer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå