Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd ny pc - ikke noe bilde.

Anbefalte innlegg

Kjøpte følgende deler og satte alt opp:

Ram: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

Skjermkort: GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI

Hovedkort: ASUS M4A87TD EVO AM3 ATX

CPU: AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX

PSU: CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V

Harddisker hadde jeg liggende fra før.

Vel, problemet mitt er da at etter å ha satt opp alt sammen så får jeg ikke noe bilde eller tegn til liv på skjermen i det hele tatt, dog alt lyser som det skal inni pcn.

Har prøvd å koble ut alt og sette inn deler en etter en, sette inn annet skjermkort og prøvd alt annet jeg kan tenke meg, men det er fortsatt ikke noe liv.

Noen som har noen idé om hvor problemet kan ligge og evt da hvordan jeg kan løse det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du koblet i 4 pin strømledning fra PSU til hovedkort?

Jepp. :)

Bruker du samme harddisk med samme windows-installasjon som forrige maskin?

Prøvd flere forskjellige, både med med ubuntu og windows 7 og ingen i det hele tatt.

Har du satt minnebrikkene i rett spor (blå)?

Jepp.

Har du prøvd en og en minnebrikke?

Ja, alene hver for seg og begge to samtidig, ikke noen forskjell. :\

Starter pcen?

Ja, det er bare at skjermen er svart.

Fortell hva som skjer helt spesifikt?

Jeg ser på lyset ved på-knappen på skjermen at det er kontakt med pc'en, men skjermen selv er helt svart.

Du har spacere bak hovedkortet?

Spacere, greier til å skape plass mellom metallet og hovedkortet? ^^

Har et par gummigreier som fulgte med, men er ikke fryktelig effektivt om det er sånt du mener :)

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Har et par gummigreier som fulgte med, men er ikke fryktelig effektivt om det er sånt du mener :)

Små "metallskruer" som står fast i kabinettet for å skape mellomrom til hovedkortet.

Dersom du ikke har disse, så kan du har forårsaket en kortslutning.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Har du koblet i 4 pin strømledning fra PSU til hovedkort?

Jepp. :)

Bruker du samme harddisk med samme windows-installasjon som forrige maskin?

Prøvd flere forskjellige, både med med ubuntu og windows 7 og ingen i det hele tatt.

Har du satt minnebrikkene i rett spor (blå)?

Jepp.

Har du prøvd en og en minnebrikke?

Ja, alene hver for seg og begge to samtidig, ikke noen forskjell. :\

Starter pcen?

Ja, det er bare at skjermen er svart.

Fortell hva som skjer helt spesifikt?

Jeg ser på lyset ved på-knappen på skjermen at det er kontakt med pc'en, men skjermen selv er helt svart.

Hmm, det skal for det første ikke være SLIK, når man bygger PC for så vanskelig er det bare ikke. Jeg vil kanskje bare tippe at noen av komponentene kanskje ikke bare passer sammen i det hele tatt, men dette er da vel høyst usannsynelig.

Du har ikke prøvd faktisk innstilling på selve skjermen? At du må velge riktig port? HDMI eller VGA? Veit ikke helt hva du bruker.. DVI kanskje? For det høres jo ut som at pcen går at bare du må få visuell på skjermen.

Grunnen til at jeg spørte om spacere er egentlig bare rutine, for jeg veit om noen som ikke brukte disse og skrudde skruer rett inn i hovedkort og kortslutta hovedkort, så pcen ikke helt fungerte som den skulle :cool:

Lenke til kommentar

Gjetter på at hovedkort og/eller skjermkort er ødelagt. Prøv å koble skjermen direkte til hovedkortet dersom det har integrert skjermkort, evt. prøv et annet skjermkort dersom du får lånt et eller har et til overs :) Kan også være lurt å prøve skjermkortet ditt i en annen pc dersom du har mulighet til det og.

Endret av Quaric
Lenke til kommentar

Da kan det låte som om hovedkortet har streika :(

Skjermen vet jeg har korrekte innstillinger, ja, men har prøvd å skifte litt for å se, uten hell. :)

Quaric: har prøvd med ulike skjermkort men hovedkortet har ikke inngang for noen som helst skjermkabel. Jeg vet et gammelt jeg hadde som jeg prøvde funket i min forrige pc, så det er ikke noe problem på den siden, tror jeg.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva slags harddisk det er da. Faktisk så vil mitt tips være å ta ut alt som ikke trengs for å få bilde på skjermen. Eksterne enheter, lydkort, harddisker, CD/DVD-rom, etc..

Også ville jeg absolutt tatt alt ut av kabinettet, for så å montere det på nytt. Være sikker på at ingen kabler mangler og alt ser bra ut. (ingen skruer eller lignende som har gjemt seg/klemt seg fast under forskjellige steder. Alternativt bare koblet opp PSU, CPU, RAM og skjermkort opp på et bord for å se om du fikk liv i den. (det desidert letteste og gjerne det beste)

Du har husket å koble til strømkabelen til skjermkortet også, right?

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva slags harddisk det er da.

Vil ikke en gammel windows-installasjon og medfølgende drivere fra forrige maskin kunne forårsake en hel haug problemer, inkludert problemer med oppstart?

Det startet jo gjerne en "BIOS" før du kommer så langt?

Om du har i en harddisk eller ikke ville ha ingenting å si.

Lenke til kommentar

Nope. Noe av det første som skjer er at den sjekker prosessor og teller opp RAM, deretter vil du få bilde på skjermen. Fra og med dette stadiet så har du mulighet til å gå inn i BIOS å gjøre endringer.

Etter dette så skanner den etter harddisker, eksterne enheter etc.. og velger så en å boote fra. Det er når maskinen prøver å boote fra harddisken at den scanner/booter opp drivere, og det er nå gammel windows-installasjon kan fucke opp. Som regel får man da en fin Bluescreen. :)

Med andre ord. Du trenger ingen harddisk for å starte opp PCen i BIOS etc.., og noen hovedkort har også et eget OS innebygget slik at du kan bruke PCen til "normalt" bruk helt uten harddisk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Fant et gammelt hovedkort jeg prøvde med skjermkort( og ja, ram var satt i slik det skal settes inn).

Viste seg til slutt at det er hovedkortet det er noe galt med, så får sende det inn da jeg har ingen anelse om hvorvidt dette var selvpåført eller en produksjonsfeil da jeg aldri fikk noe bilde :)

Lenke til kommentar

Nope. Noe av det første som skjer er at den sjekker prosessor og teller opp RAM, deretter vil du få bilde på skjermen. Fra og med dette stadiet så har du mulighet til å gå inn i BIOS å gjøre endringer.

Etter dette så skanner den etter harddisker, eksterne enheter etc.. og velger så en å boote fra. Det er når maskinen prøver å boote fra harddisken at den scanner/booter opp drivere, og det er nå gammel windows-installasjon kan fucke opp. Som regel får man da en fin Bluescreen. :)

Med andre ord. Du trenger ingen harddisk for å starte opp PCen i BIOS etc.., og noen hovedkort har også et eget OS innebygget slik at du kan bruke PCen til "normalt" bruk helt uten harddisk. :thumbup:

Nommen så kjekk du er :)

Var dette jeg mente da, men sånn som han mente det ville en harddisk fra eldre tider føcke opp før du kommer inn i OS noe jeg syns var litt morsomt :cool:

Men uansett dette er ikke en hjelpende diskusjon for trådstarter.

Men nå ser det ut som at trådstarter har funnet en løsning.

Kan hende han var uheldig med statisk elektrisitet, ikke vet jeg, eller at han fikk ett dårlig eksemplar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...