Baranladion Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Ha på deg lua Satt og humret når jeg leste denne artiklen, er ikke rart NSB sliter når man ser hvor mye av fokuset ligger. Lenke til kommentar
GenerationCraft Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hahah, hva annet forventer du av dem Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 NSB: Norske Skamfulle Baner............. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Som alt annet er bare NSB et resultat av politikken som har blitt ført de siste 20-30 årene. Legg ned alle ASer med tilknytning til jernbanen, og legg virksomheten i ett heleid statlig selskap. Jeg ler av NSB og staten generelt i dag, virkelig. At NSB vet at det har vært 19 brudd på uniformsreglementet til nå i år, og at 17 av dem har vært på Østfoldbanen, sier jo ikke rent lite. For mye statistikk og byråkrati. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Som alt annet er bare NSB et resultat av politikken som har blitt ført de siste 20-30 årene. Legg ned alle ASer med tilknytning til jernbanen, og legg virksomheten i ett heleid statlig selskap. Jeg ler av NSB og staten generelt i dag, virkelig. At NSB vet at det har vært 19 brudd på uniformsreglementet til nå i år, og at 17 av dem har vært på Østfoldbanen, sier jo ikke rent lite. For mye statistikk og byråkrati. Du er klar over at byråkrati er det snarere det offentlige som lager mest av (i forhold til privat sektor?) Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Som alt annet er bare NSB et resultat av politikken som har blitt ført de siste 20-30 årene. Legg ned alle ASer med tilknytning til jernbanen, og legg virksomheten i ett heleid statlig selskap. Jeg ler av NSB og staten generelt i dag, virkelig. At NSB vet at det har vært 19 brudd på uniformsreglementet til nå i år, og at 17 av dem har vært på Østfoldbanen, sier jo ikke rent lite. For mye statistikk og byråkrati. Du er klar over at byråkrati er det snarere det offentlige som lager mest av (i forhold til privat sektor?) Ja, men det trenger ikke å være slik. Og jeg sa vel ingenting om at det var det private som laget for mye byråkrati? Hvorfor skal jeg bry meg om at private lager unødvendig bytåkrati? Det staten eier og styrer og til dels invisterer i, det er det jeg bryr meg om. Ikke alle kan være ledere, noen må arbeide også. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Som alt annet er bare NSB et resultat av politikken som har blitt ført de siste 20-30 årene. Legg ned alle ASer med tilknytning til jernbanen, og legg virksomheten i ett heleid statlig selskap. Jeg ler av NSB og staten generelt i dag, virkelig. At NSB vet at det har vært 19 brudd på uniformsreglementet til nå i år, og at 17 av dem har vært på Østfoldbanen, sier jo ikke rent lite. For mye statistikk og byråkrati. Du er klar over at byråkrati er det snarere det offentlige som lager mest av (i forhold til privat sektor?) Ja, men det trenger ikke å være slik. Og jeg sa vel ingenting om at det var det private som laget for mye byråkrati? Hvorfor skal jeg bry meg om at private lager unødvendig bytåkrati? Det staten eier og styrer og til dels invisterer i, det er det jeg bryr meg om. Ikke alle kan være ledere, noen må arbeide også. Hvorfor bør alle AS-er legges ned og hvorfor ler du av NSB og staten? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 NSB har blitt ødelagt politikernes satsing på new public management. Få NSB tilbake som ett selskap og la NSB få tenke litt lengre frem enn årets budsjett igjen. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Som alt annet er bare NSB et resultat av politikken som har blitt ført de siste 20-30 årene. Legg ned alle ASer med tilknytning til jernbanen, og legg virksomheten i ett heleid statlig selskap. Jeg ler av NSB og staten generelt i dag, virkelig. At NSB vet at det har vært 19 brudd på uniformsreglementet til nå i år, og at 17 av dem har vært på Østfoldbanen, sier jo ikke rent lite. For mye statistikk og byråkrati. Du er klar over at byråkrati er det snarere det offentlige som lager mest av (i forhold til privat sektor?) Ja, men det trenger ikke å være slik. Og jeg sa vel ingenting om at det var det private som laget for mye byråkrati? Hvorfor skal jeg bry meg om at private lager unødvendig bytåkrati? Det staten eier og styrer og til dels invisterer i, det er det jeg bryr meg om. Ikke alle kan være ledere, noen må arbeide også. Hvorfor bør alle AS-er legges ned og hvorfor ler du av NSB og staten? Fordi det drives som private bedrifter. Ved å fusjonere alle ASer som er deler av gamle NSB, og drive det slik det var før, kan man få langt mindre byråkrati. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Dere trekker for mange antagelser om hvordan New Public Management er.. Det er heller ikke slik at private bedrifter bare tenker så langt som årets budsjett - det er heller statlig virksomhet skyldig i. Det finnes mange ting som f.eks balansert målstyring som handler om en langsiktig tankegang og fokus på andre ting enn budsjetter. Det er heller ingen logikk i at større enheter som følge av fusjon betyr mindre byråkrati. Man får ikke færre arbeidsoppgaver eller nevneverdig mindre personell av å fusjonere - med mindre folkene i det forskjellige enhetene har jobbet på halv kapasitet før fusjonen. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Her trodde jeg det var noe viktig at at pasasjerer ikke tar av seg lua når de er på toget. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Dere trekker for mange antagelser om hvordan New Public Management er.. Det er heller ikke slik at private bedrifter bare tenker så langt som årets budsjett - det er heller statlig virksomhet skyldig i. Det finnes mange ting som f.eks balansert målstyring som handler om en langsiktig tankegang og fokus på andre ting enn budsjetter. Det er heller ingen logikk i at større enheter som følge av fusjon betyr mindre byråkrati. Man får ikke færre arbeidsoppgaver eller nevneverdig mindre personell av å fusjonere - med mindre folkene i det forskjellige enhetene har jobbet på halv kapasitet før fusjonen. Staten skal ikke tenke på å tjene penger. Det er noe som de automatisk får via skatter, avgifter og tjenester de tilbyr. Det er der de "tjener" sine penger. Med 15 selskaper trenger man 15 ledere og 15 styrer. Med ett selskap trenger man 1 leder, 1 styre og gjerne en som har ansvar for forskjellige deler. Det er ingen som sier at det blir mindre arbeid ved å fusjonere selskapene, men det blir færre ledere og samkjøring. Det er for mange selskaper, og man ser jo de ikke har skikkelig kontroll over alle. Man ser jo at ROM Eiendom har solgt unna en rekke tidligere eiendommer som NSB hadde trengt til utbygninger ved f.eks Oslo S. NSB kunne vært langt færre selskaper bare ved å fusjonere de selskapene som gjør det samme, men på forskjellige områder. F.eks NSB Persontog, NSB Gjøvikbanen og Flytoget AS(som faktisk ikke engang er en del av NSB lenger). Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Interessant lesning. http://meninger.romerike.no/-/bulletin/show/645314_ad-soekere-som-ny-nsb-sjef?ref=mst Endret 29. mai 2011 av AHP3475 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 AHP3475: Det er en myte at staten har begynt å tenke på at de skal tjene penger. Bedriftsøkonomi handler om hvordan man forvalter sine knappe ressurser på best mulig måte, og det er det mange statlige foretak gjør. I følge din logikk er altså arbeidsmengden og antall ansatte ikke relevant for hvor mange ledere og styrer man trenger? Enkelte virksomheter er rett og slett for komplekse for at man kan styre alt gjennom en gigantisk enhet med bare en leder og ett styre. Har du tenkt på det før? Jeg tror det er titler som "konserndirektør" og "styre" som får dere til å misforstå. Det er heller ikke logisk at et konsern med 15 styrer blir mindre samkjørte enn det samme konsernet dersom det hadde ett styre. For mange vil det ofte være bedre å få klare og definerte ansvarsområder. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 AHP3475: Det er en myte at staten har begynt å tenke på at de skal tjene penger. Bedriftsøkonomi handler om hvordan man forvalter sine knappe ressurser på best mulig måte, og det er det mange statlige foretak gjør. Det er en myte? Så hvorfor skal statsselskap konkurrere mot hverandre? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3442872.ece Hvorfor selger ROM Eiendom viktige tomter som NSB(eller et av disse selskapene) har bruk for? Hvorfor fokuserer de på overskudd? I følge din logikk er altså arbeidsmengden og antall ansatte ikke relevant for hvor mange ledere og styrer man trenger? Enkelte virksomheter er rett og slett for komplekse for at man kan styre alt gjennom en gigantisk enhet med bare en leder og ett styre. Har du tenkt på det før? Jeg tror det er titler som "konserndirektør" og "styre" som får dere til å misforstå. Det er heller ikke logisk at et konsern med 15 styrer blir mindre samkjørte enn det samme konsernet dersom det hadde ett styre. For mange vil det ofte være bedre å få klare og definerte ansvarsområder. Se linken jeg linket til. Selvsagt må antall ledere følge antall ansatte, men når man lager arbeid for flere ansatte enn man i utgangspunktet trengte, og lager flere styrer og ledere enn man har hatt(ca. 15(+/-) ganger flere) i et selskap som var bra, hva er da poenget? Disse selskapene styrer jo seg selv i dag, og denne konsernsjefen har ikke mye han skal ha sagt. Sykehusene er jo også et godt eksempel på hvor effektivt de tror det blir så snart de får flere styrer og mer administrasjon. Det er vel ingen som slapper mer av på sykehuset enn ledelsen. Jeg har mine tvil om pasientene engang slapper like mye av, da de må følge med for å få hjelpen de skal ha. Spør de vanlige ansatte, hvor pengene havner og hvem som jobber. Forhåpentligvis er det ikke like ille på alle sykehus. Men hvorfor skal man gjøre de forskjellige bedriftene som fungerer godt om til foretak og ASer? Lukter privatisering lang vei. Bare vent. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Men jeg må innrømme det blir litt mye ord mot ord her. Skal prøve å skaffe kilder når jeg får tid. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det er fortsatt en myte at virksomheter som NSB og Flytoget fokuserer på profitt. Ingen sier at disse skal fokusere på fortjeneste til eierne sine. Staten stiller de to selskapene opp mot hverandre for å skape konkurranse (mao. insentiver til å være mer effektive og levere gode tjenester). Jeg kjenner ikke NSB så veldig godt, og det kan godt hende at dette ikke er en effektiv løsning (å sette vanlig NSB opp mot flytoget). Saken med ROM Eiendom kjenner jeg ikke til. Det er forresten godt mulig at ROM Eiendom fokuserer litt på fortjeneste, slik at morselskapet (NSB) får mer penger å rutte med. Statlige foretak har tross alt en del eiendom de nærmest har fått tildelt gratis før i tiden, og dersom NSB ikke trenger disse i dag er det fornuftig å selge dem til noen som har behov for dem. Diskusjonen vår om hvor mange ledere og styrer som trengs tror jeg ikke vi klarer å avgjøre helt uten videre. Jeg står imidlertid fast ved at hvis vi samler ALT som har med togtrafikk inn under én bedrift med en leder og ett styre så ville de ikke hatt oversikt over noe som helst. Det er for mye arbeid og kompetansen som kreves spenner seg over flere felt. Å si at et ”selskap styrer seg selv” er ikke noe annet enn tullball. Det er også veldig merkelig å påstå at NSB i utgangspunktet var bra. Hva om NSB var et gigantisk og ueffektivt pengesluk? Det er jo så mange her til lands som klager over skattene, så hvorfor ikke prøve å effektivisere bruken av skattepengene? Mine mistanker er som følger: Motvilje og inkompetanse hindrer en effektiv offentlig sektor. De offentlige ansatte har hatt det for godt i Norge, og de stritter i mot når det er snakk om å være mer effektive (sterke oppsigelsesvern, gode avtaler og ”double imbalance pay”). Samtidig så fører ”privatisering” og konkurranseutsetting med seg en endring i hvordan virksomheter styres, og det kan oppstå mange perverse insentiver hvis man ikke vet hva man gjør. Det er fullt mulig at f.eks kirurgiavdelingen og akuttmottaket på et stort sykehus indirekte kan begynne å motarbeide hverandre fordi de har fått hver sine prestasjonsmål som de må oppnå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå