Maria1990 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hei! Jeg har fått virus på min bærbare PC, pg skal kjøpe programvare mot det. Valget står mellom Norton 360™ 5.0 og Norton Internet Security 2011. Siden jeg har null peil på alt somn har med data å gjøre, lurer jeg på om noen kunne hjelpe med med valget. Det er en betydelig prisforskjell mellom disse to variantene, så jeg er usikker på hvilken jeg skal velge. Jeg har en bærbar PC, som jeg bruker til studiene. Om dette har noen relevans... Og et tilleggsspørsmål siden jeg ikke har peiling på slike varer: kan man bruke en og samme pakke på flere maskiner, eller teller det kun for EN maskin? Takker sååå mye på forhånd Lenke til kommentar
thomit Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Last ned Microsoft Security Essentials, gratis. Sunt nettvett er alt du trenger i tillegg. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hei Maria. Siden du har fått virus er det nok best vi fjerner dette først. Last ned Malwarebytes' Anti-Malware http://www.malwarebytes.org/mbam.php - (free version) Lagre den på Skrivebordet. Kjør fila og installer programmet. Velg Norsk språkdrakt. Sett en hake ved siden av Oppdater Malwarebytes' Anti-Malware og Kjør Malwarebytes' Anti-Malware, og trykk Ferdig. La programmet oppdatere seg. Sett en prikk i boksen foran Utfør hurtigsøk. Trykk på "Skann", og vent en stund. Du får en meldingsboks når programmet er ferdigkjørt Klikk deretter på Vis resultat-knappen. Hvis det er funnet malware, vil du nå se hva som er funnet. Klikk så på Fjern valgt -knappen for å fjerne malwaren som evt. ble funnet. Notis: Hvis MBAM finner en fil som er vanskelig å fjerne, vil du bli spurt om to spørsmål. Trykk OK på begge, og la MBAM gjøre seg ferdig med desinfeksjonen. Hvis du blir spurt om å restarte maskinen, gjør du det med en gang. Når MBAM er ferdig med å fjerne det den har funnet, vil det bli åpnet en logg i notisblokk. Den poster du i tråden din om den fant noe annet enn cookies. ___ Over til spm ditt trenger du ikke kjøpe et antivirus program. Det finnes mange gratis versjoner som er like gode. Jeg personlig bruker Cloud Antivirus. Lenke til kommentar
Maria1990 Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Takk dere begge snille for raske og gode svar! Jeg trodde virusprogram var det du måtte kjøpe hvis pc'en din var blitt rammet av virus, at det var ett med å fjerne virus, men det er det nok ikke! Til Datasmurfen; Jeg kommer ikke inn på internett i det hele tatt på den pc'en som er blitt rammet av virus. Tidligere var problemet slik at jeg heller ikke kunne bruke f. eks Microsoft Office pga det dukket opp stadig virusvarsler. Og så prøvde jeg www.malwarebytes.org/mbam.php etter tips fra noen på forumet her. Da lastet jeg programmet gratis ned på en annen PC først, og så kjørte det gjennom på den skadde PC! Da begynte Microsoft Office å funke som normalt, men jeg kopmmer fortsatt ikke inn på nettet. Og dette problemet har jeg hatt helst siden februar. Kall det latskap, men har vikrelig ikke giddet å ta dte opp tidligere. Men poenget er; at det gratisprogrammet jeg lastet ned den gang gjorde bare litt av jobbet; det kunne vist identifisere skadene, men sa jeg måtte kjøpe fullt program for å få bukt med dem. Er det programmet du anbefaler også slik, eller er det helt og fullendt gratis? Det var jo en veldig fin og detaljert fremgansgmåte du beskriver. Så kan jeg laste ned også det programmet på en annen PC først, og så overføre det via minnepenn og kjøre det på den skadde PC? Takker så meget igjen for svar Lenke til kommentar
thomit Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Datasmurfen er en av forumets eksperter på dette her, så han kommer nok snart med ytterligere hjelp, skal du se Endret 25. mai 2011 av thomit Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Hei igjen Maria, Programmet jeg anbefaler er helt gratis. Er en demonstrasjonsvideo under download knappen jeg kan anbefale deg å se på. Før du laster ned og installerer dette er det viktig at pcen din er ren! Siden infeksjonen din har påvirket internett tilgangen vennlist kjør programmet via minnepenn eller CD/dvd plate. Post deretter loggen her. Etterpå: Gjør følgende: Last ned HijackThis fra www.trendsecure.com/portal/en-US/tools/security_tools/hijackthis/download Lagre den i en permanent mappe, f.eks i C:\HJT\, dobbelklikk på HijackThis.exe, og trykk Do a system scan and save a logfile. Når Notisblokk-vinduet åpnes, trykker du Ctrl-A for å markere hele teksten, kopierer det Ctrl-C og limer det inn i din neste post på forumet Ctrl-V. Mesteparten av innholdet i lista er trygt. Ikke fiks noe enda. Du vil da få en logg tilsvarende den i spoiler nedenfor: Logfile of HijackThis v1.99.1 Scan saved at 17:06:11, on 08.09.2006 Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600) MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180) Running processes: C:\WINDOWS\System32\smss.exe C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe C:\WINDOWS\system32\services.exe C:\WINDOWS\system32\lsass.exe C:\WINDOWS\system32\svchost.exe C:\WINDOWS\System32\svchost.exe C:\Programfiler\Sygate\SPF\smc.exe C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe c:\programfiler\fellesfiler\logitech\lvmvfm\LVPrcSrv.exe C:\WINDOWS\Explorer.EXE C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgcc.exe C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\LVCOMSX.EXE C:\Programfiler\Logitech\Video\CameraAssistant.exe C:\WINDOWS\system32\ElkCtrl.exe C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE C:\Programfiler\Java\jre1.5.0_07\bin\jusched.exe C:\Programfiler\Ahead\InCD\InCD.exe C:\Programfiler\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgamsvr.exe C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgupsvc.exe C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgemc.exe C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe C:\WINDOWS\System32\svchost.exe C:\PROGRA~1\MOZILL~1\FIREFOX.EXE C:\WINDOWS\system32\svchost.exe C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe C:\Documents and Settings\Kenneth\Skrivebord\HijackThis.exe R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://stealthy.foolishgames.net/news.php R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koblinger O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programfiler\Java\jre1.5.0_07\bin\ssv.dll O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgcc.exe /STARTUP O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit O4 - HKLM\..\Run: [LVCOMSX] C:\WINDOWS\system32\LVCOMSX.EXE O4 - HKLM\..\Run: [LogitechCameraAssistant] C:\Programfiler\Logitech\Video\CameraAssistant.exe O4 - HKLM\..\Run: [LogitechVideo[inspector]] C:\Programfiler\Logitech\Video\InstallHelper.exe /inspect O4 - HKLM\..\Run: [LogitechCameraService(E)] C:\WINDOWS\system32\ElkCtrl.exe /automation O4 - HKLM\..\Run: [smcService] C:\PROGRA~1\Sygate\SPF\smc.exe -startgui O4 - HKLM\..\Run: [RivaTunerStartupDaemon] "C:\Programfiler\RivaTuner v2.0 RC 16\RivaTuner.exe" /S O4 - HKLM\..\Run: [soundMan] SOUNDMAN.EXE O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programfiler\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background O8 - Extra context menu item: Write a Review... - http://client.alexa.com/holiday/script/actions/review.htm O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programfiler\Java\jre1.5.0_07\bin\ssv.dll O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programfiler\Java\jre1.5.0_07\bin\ssv.dll O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\System32\shdocvw.dll O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programfiler\Messenger\msmsgs.exe O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programfiler\Messenger\msmsgs.exe O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL O23 - Service: AVG7 Alert Manager Server (Avg7Alrt) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgamsvr.exe O23 - Service: AVG7 Update Service (Avg7UpdSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgupsvc.exe O23 - Service: AVG E-mail Scanner (AVGEMS) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgemc.exe O23 - Service: Logitech Process Monitor (LVPrcSrv) - Logitech Inc. - c:\programfiler\fellesfiler\logitech\lvmvfm\LVPrcSrv.exe O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe O23 - Service: Pml Driver HPZ12 - HP - C:\WINDOWS\system32\HPZipm12.exe O23 - Service: Sygate Personal Firewall (SmcService) - Sygate Technologies, Inc. - C:\Programfiler\Sygate\SPF\smc.exe[/code] Et tips: Legg loggfilene i [spoiler]<skriv loggfilen her>[/spoiler] Når du har gjort dette er det bare å vente på svar... I din neste post vennligst post loggene, og en tilbakemelding på hvordan pcen oppfører seg. Jeg vil da analysere loggen og se hva du må gjøre videre. Endret 25. mai 2011 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Men poenget er; at det gratisprogrammet jeg lastet ned den gang gjorde bare litt av jobbet; det kunne vist identifisere skadene, men sa jeg måtte kjøpe fullt program for å få bukt med dem. Er det programmet du anbefaler også slik, eller er det helt og fullendt gratis? Mange slike programmer som kan "identifisere" skadene men krever betaling for å få bukt med dem er virus. De utgir seg gjerne for å være anti-virus programmer, men i virkeligheten er de virus. Programmene Datasmurf har anbefalt hittil er kjente programmer som funker meget bra. Endret 25. mai 2011 av Bjohansen Lenke til kommentar
Maria1990 Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Heisann alle igjen, og takk for gode tilbakemeldinger. Datasmurfen; takker sp mye igjen, men er ikke helt sikker på om jeg skjønner dette. Har kjørt gjennom Malwareprogrammet du viste til, men også det bare identifiserte problemene, og sa at det fjernet en DEL av dem, og at jeg måtte kjøpe hel programmet hvis alle skulle bort... Men så kjørte jeg også det HighJack programmet du sa jeg skulle gjøre, og da kom det opp en lang liste, som man kunne sette hake vedsiden av. Jeg prøvde å trykke CTRL A, men ingenting ville bli markert Jeg fikk heller ikke opp noe loggliste... Derfor kopierte jeg opp det HighJack viste, den lista i bildeformat på word. Det er ikke så tydelig å lese, og jeg forstørret ikke bildene enda... det er visst mulig å få et bedre bilde hvis de dras og forstørres litt. logg.docx Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Notepad skal åpnes seg automatisk med loggfila. Prøv en gang til da det er veldig vanskelig å analysere ut fra bilder. Ser det var to vinduer av notepad oppe på det ene bildet. Om dette ikke går, prøv å gå inn i sikkerhetsmodus: Nå skal du starte maskinen i Sikkermodus: Restart maskinen på vanlig måte Trykk mange ganger på F8 rett før Windows starter å laste inn. Velg alternativet Sikkermodus. Til slutt logger du deg inn på brukeren din, og velger det passordet du pleier å bruke. Merk: I noen tilfeller logger Windows seg inn på en bruker automatisk, og du trenger da ikke å skrive inn brukernavn eller passord. Deretter prøver du å kjøre HijackThis. Endret 26. mai 2011 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
Maria1990 Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Hei, og takk igjen! Beklager at jeg ikke har svart på lang tid, jeg har vært sengeliggende en tid skjønner du... Men ja, jeg husker at NotePad åpnet seg automatisk da jeg prøvde det den første gangen, men det stod ikke noe på det... Jeg kan jo prøve på nytt ja! Men lurte på en ting, at min pc har vært slik siden februar, og jeg har ikke "giddet" å gjøre noe med det før nå. Så jeg lurte på at; skader det pcen at jeg ikke fikser den på så lang tid eller kanskje også enda lenger tid fremover? Og så; vet du om dette er noe jeg har krav på at butikken jeg kjøpte pcen i kan hjelpe meg med? Jeg får litt dårlig samvittighet av å bruke tiden din på denne måten... Takker på forhånd igjen Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Hei Maria, God bedring til deg, håper det går bedre. Men lurte på en ting, at min pc har vært slik siden februar, og jeg har ikke "giddet" å gjøre noe med det før nå. Så jeg lurte på at; skader det pcen at jeg ikke fikser den på så lang tid eller kanskje også enda lenger tid fremover? Både nei, og ja. I og med det er vanskelig for meg å analysere loggene må vi ta utgangspunktet i alt. Dem kan iverstefall se alt du gjør på pcen, dvs kontonummer, personnummer, samtaler ++. Og så; vet du om dette er noe jeg har krav på at butikken jeg kjøpte pcen i kan hjelpe meg med? Jeg får litt dårlig samvittighet av å bruke tiden din på denne måten... Butikken kan nok hjelpe deg med dette. Dem tar nok uansett betalt for dette. Jeg har plenti av tid, så du trenger ikke bekymre deg for å sløse vekk min tid. Endret 13. juni 2011 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
Maria1990 Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 OOO så skummelt at folk kan lese mine passord ol... Butikkene tar så mye penger for å rette opp i slike ting ja... Du er en engel, og tusen takk for hjelpen igjen. Da skal jeg prøve å kjøre programmene på nytt ASAP! Takk igjen for din tid og tålmodighet! Lenke til kommentar
reor Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 En annen mulig innfallsvinkel Maria er laptoppen din. Jeg vet at Elkjøp hadde et tilbud i forbindelse med rensing av laptoppen. Som del av servicen kunne man få Norton 360 gratis installert og virus fjernet. Vil anta at andre databutikker kan ha andre ordninger. En laptopp bør renses hvert år eller 2. og aldri være i bruk på et bord med stoffduk på. I og med at du kanske føler deg usikker på data kan også dette være en innfallsvinkel. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Symantec selv sier at internet security gir best sikkerhet, mens 360 gir best funksjonalitet. microsoft security essentials fungerer sikkert like bra, i tillegg til comodo internet security, avg, avast osv. Selv så har jeg opplevd ulike kompabilitetsproblemer fra tid til annen så har derfor valgt mse for å unngå dette. AVG f.eks sakket ned hastigheten på å sende mail slik at det ble umulig å sende eposter større enn 8-10 Mb. Comodo er fantastisk, men kan virke komplisert før man skjønenr det. MYE info og innstillinger. Har også opplevd krasj når brannmuren oppdaterer seg, så har derfor avinnstalelrt den før jeg legger inn ny versjon. Kjører man hele pakken, antivirus, sandbox og brannmur er vel ikke det mulig. Lenke til kommentar
Maria1990 Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Da bukker og neier og takker jeg så meget for alle innspill! Kjempehyggelig at folk kan så mye og at de vil dele kunnskapen med andre Det endte med at jeg gikk til butikken for å få det fikset. Betalte i underkant av 1300 for å få fikset det hos Lefdal! Sykt mye penger for noe som bare tok en time å fikse; fikk en melding en timestid etter innlevering av pcen om at jeg kunne hente den... Men da er i hvertfall pcen i orden, og så får jeg kjøpe et av disse virusprogrammene. Og nå må jeg visst kjøpe Microsoft Office igjen også for butikken tok det bort og tydeligvis ikke ville gjeninstallere det... menmen Takker så meget igjen! Ha en fortsatt strålendes aften Lenke til kommentar
thomit Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Du skal selvfølgelig ikke kjøpe Office på nytt - hvis noen har fjernet det, så får de se å legge det tilbake igjen. Office er dyrt. Så proffe var folkene hos Lefdal, gitt. Makan. Og dropp innkjøp av antivirus-software. Du kan laste ned Microsoft Security Essentials (MSE) helt gratis, og det fungerer minst like godt. MSE. Et lite råd til slutt: Bli venn med en som har litt peiling på datamaskiner . En sånn en kan fikse det meste for deg, helt gratis, eller mot å bli spandert på en halvliter ... Endret 19. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
Maria1990 Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Haha da stikker jeg tilbake til lefdal igjen... Fy søren de folka der vet godt hvordan å utnytte altså... :/ Og så må jeg skaffe med en sånn datavenn da godt tips! Thanks again! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Hovedpoenget med batalingsløsningene er at du får direkte kontakt med support via f.eks telefon. For en bedrift som må være oppe og gå 24/7 så er det greit. For alle andre som har greie backupløsninger holder det med gratisløsningene. De beskytter bra, comodo internet security er vel bedre enn de aller fleste betalingsløsninger sikkerhetsmessig, og microsoft security essentials drar nytte av at mange brukere laster opp funn til et globalt nettverk som bidrar til å beskytte brukerne tilbake. Får man virus, kan man ta en revcovery eller formatere og reinstallere. Har man backup av ting så ert det snakk om en 2-3 timers jobb. Antar selgerne får provisjon elelr belønning (gratis nis?) for å selge nis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå