Gå til innhold

Ny stasjonær PC, rettet mot spilling/medieavspilling.

Gjest medlem-115899

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-115899

Sist jeg satte sammen en datamaskin var tilbake i år 2000, og har igrunn ikke fulgt så nøye med på markedet siden den gang. Og jaggu skal jeg si deg det har oppdatert seg. new_woot.gif Har skumlest litt rundt omkring på nettet for å prøve å oppdatere meg litt, og satt ihop en PC jeg håper kan holde en stund fremover. Er nok langt ifra det optimale oppsettet, men det er jo derfor vi har fellesfora på nettet. Om dere kan komme med forslag til hva som burde byttes ut/legges til ville jeg satt stor pris på det. Er GTX580 overkill? Hvordan er kompatibiliteten innad de forskjellige delene? Noe som jobber bedre ilag?

Har ikke planer om å overklokke noe særlig, men virker sannelig som at produsentene vil at man skal gjøre det, så vi får se. Kom med tips på ett stilrent, men funksjonibelt og kjølig kabinett uten for mye overtrykk/undertrykk om ønskelig også.

Takk for tilbakemeldinger,

## fjernet navn ##

post-115899-0-63489100-1306319331_thumb.jpg

Endret av medlem-115899
fjernet navn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har satt sammen der passer bortsett fra Vengeance og Noctua NH-D14, da heatspreadersene på brikkene blir for høye. Her kan du se hvilke ram-brikker som er kompatible med Noctua NH-D14. Disse for eksempel. Ellers er alt ganske overkill hvis du ikke har tenkt til å overklokke noe av det.

GTX 580 har en pris som ikke svarer til ytelsen, da blir det mer lønnsomt å velge ett gtx 570 og heller legge til ett til og kjøre SLi dersom ytelsen skulle vise seg å være for dårlig. Nå vet ikke jeg hvilke spill eller oppløsning du spiller på, men tviler sterkt på at ett gtx 570 ikke holder til hvermannsen.

Deluxe utgaven av P8P67 har kun mer nerdcandy enn Pro-utgaven av samme kortet og er relativt unødvendig. Se bilde

889969.jpeg

WD Caviar black er også unødvendig, her vil en Samsung Spinpoint F3 gjøre en like god jobb.

Stusser litt på at du ikke har en ssd på handlelisten, såpass bør du koste på et oppsett til over 10 lapper. Her har du den beste på 60gb og her har du den beste på 120gb. Windows tar omtrent 20gb.

Fractal Design R3 er et stilrent og helt greit kabinett. Ellers har du Corsair 650D og Cooler Master 912 som en outsider.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-115899

Leste noe om at det ble dårlig plass med Noctua NH-D14, men glemte av det idet jeg kom til utvelging av rambrikker. Hva med G.Skill Ripjaws? Aldri hørt om merket før, men iht. testen på hardware.no virket den ikke så verst.

Tenkte det ville være like greit å kjøre på med GTX 580 når jeg først skal kjøpe, men det vil vel kanskje være billigere å kjøpe ett GTX 570, og heller supplere på med enda ett om det ikke holder. Nå har ikke jeg brukt stasjonær PC på årevis, men planen er å få prøvd spill jeg ellers ikke har kunnet grunnet en Acer Aspire 5738Z laptop.

Da går jeg heller for Pro-utgaven av hovedkortet, og muligens GTX 570. Penger spart på harddisken også, siden jeg har alt annet enn negative erfaringer med Samsung sine harddisker.

Har ikke helt satt meg inn i fordelene med SSD til OS/programvare, men kan se for meg at ting går litt raskere. Hvor stor burde SSD'en være, og av hvilket merke?

Akkurat i blinken av hva jeg så etter det Fractal Design kabinettet, takk. cool.gif

Hvor anbefaler du å handle iht. kundeservice, leveringstid og pris? Sist jeg var inne på markedet var Komplett.no og Netshop.no de beste.

Hilsen,

## fjernet navn ##

Endret av medlem-115899
fjernet navn
Lenke til kommentar

G.Skill Ripjaws-X fungerer utmerket. Har selv to av disse (2x4gb) på mitt p67-kort.

Når det gjelder ssd er prisen høy i forhold til mengde plass du får. Windows tar omtrent 20gb, så det bør være minimum. Hvermannsen velger 60gb for OS og sine favorittspill mens noen graver dypt i lommeboken og velger 120gb for å være sikker på at en får plass til sitt. Her har du den beste på 60gb og her har du den beste på 120gb.

Jeg anbefaler dustinhome.no da de er veldig konkurransedyktig på pris og har en behjelpelig og hyggelig kundesupport og rask levering dersom de har varene på lager. Fjernlageret deres ligger i Sverige, så det kan være du må vente ekstra dersom du skal ha noe som ikke er på lager. Her kan du lese om butikkerfaringer.

Ang. gtx 570 is SLi bør du være oppmerksom på at ASUS sin DCII-kjøler tar 3 plasser i kabinettet og at det vil bli trangt mellom det første blå pci-e 16x sporet og det hvite pci-e 16x sporet på ditt p67-pro kort. Dessuten er 750w med på å tøye grensene for et slikt oppsett, her vil jeg anbefale å gå for 850w hvis SLi er aktuelt, ellers kan du likegjerne gå for en 600w. Corsair sine strømforsyninger er å foretrekke.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-115899

Ok, supert. :)

Får kjøpe en 60GB SSD i tillegg, så får jeg sammenligne litt priser hos dustinhome.no og Komplett.no.

Takk for hjelpen så langt, leetabix2. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-115899

Så tett at det ikke går, eller at kjøleegenskapene ikke blir helt optimale? Kjøper heller en 800w Corsair PSU for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke velge to fra ASUS, det ser bare best ut :p Hvilket som helst 570 vil gjøre seg. Det som skjer med to ulike referansekort er at ett av dem vil klokke seg ned til sin motpart. Dette er ikke noe å bekymre seg over da de ikke kommer noe høyt overklokket fra fabrikken i første omgang. Sett asus sitt i det hvite sporet når du kjører SLi. Ellers kan det stå fint alene i det øverste blå sporet.

Corsair har kun en 800w av merket GS, som ikke er modulær. Det resulterer i mye kabelrot inne i et miditower. Gå heller for 850w HX eller AX som er modulære.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-115899

Hehe, det ser absolutt best ut. :roll: Men er det mulig å kjøre to fra ASUS, eller er dette prøvd og bevist?

Har ikke sjekket Corsair sine PSU'er forrige tiår, men modulær er absolutt ett must.

Lenke til kommentar

Det skal være mulig på et P67-kort. Her vil kjøleren dekke helt til og over "P8P67 PRO" skriften, men du vil få plass til å dytte ett kort til ned i det hvite sporet. Ellers har MSI også en utmerket kjøler som kun tar 2 slots. Ulempen her er at dustinhome ikke lagerfører MSI. Det som blir mer spennende nå er om R3 kabinettet har plass til to direct cu ii 3slots kjølere og strømforsyningen :p

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-115899

Hva med P67 Sabertooth? Hva er forskjellen på det og Pro-utgaven? Vil plastdekselet medføre problemer iht. plass? Og med Sabertooth er vel ikke Noctua-viften så aktuell lengre mtp. at viften ikke blåser nedover?

Laget en handleliste hos DustinHome, og det ble 600,- billigere enn Komplett, men da må jeg bestille minnet (G.Skill) hos Multicom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...