Dofty Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Hei. Bruker Windows 7 64bit, installerer Ubuntu ved hjelp Wubi. Restarter PCen, velger Ubuntu og får denne feilmeldingen: Hva kommer dette av? Og hvordan får jeg fikset det? Takk. Endret 7. september 2011 av cyclo Emnetittel forbedret Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Din MBR (Master Boot Record) har mest sannsynlig blitt overskrevet av en "ugyldig" utgave av Grub 2 (Ubuntu sin bootloader). Hvis det var meningen å kun kjøre Ubuntu som et "program" i Windows, booter du fra Windows DVD og velger reparer (ikke installer). For meg ser det ut som du har prøvd å installere Ubuntu som eget operativsystem inne fra Windows, og har ønsket å kunne velge hvilket system du vil boote. Hvis så er tilfelle bruker du metoden under: Start PC'en fra Ubuntu Live CD. Start filbehandleren i Ubuntu og klikk på alle partisjoner slik at du er sikker på at de er "mounted". Nå må du finne UUID på den partisjonen Windovs er installert (sannsynligvis sdaX, hvor X er et tall) Start et terminalvindu og gi kommandoen: sudo blkid og/eller ls -l /dev/disk/by-uuid "Klipp" ut det aktuelle UUID nummeret, så slipper du å skrive det inn manuelt Skriv så: sudo grub-setup -d /media/XXXXX/boot/grub -m /media/YYYYY/boot/grub/device.map /dev/sda Hvor XXXXX er UUID på partisjonen du skal installere Grub. Hvis din /boot partisjon er en annen enn din / partisjon er YYYYY forskjellig fra XXXXX, ellers er begge like (sannsynlig hos deg). Kommandoen antar at /dev/sda er din primære eller første enhet/stasjon i "hard disk boot order". Hvis ikke erstatt med /dev/sdb eller sd_ der du fyller ut med aktuell bokstav. Hos deg vil jeg tro sda er riktig. Hvis ovenstående kommando ikke virker, kan du prøve: sudo grub-setup -d /media/XXXXX/boot/grub ‘(hdx)’ Hvor x korresponderer med harddisk nr - 1. Åltså 0 for første fysiske disk (hd0), 1 for andre fysiske disk (hd1) osv. Her snakker vi om fysiske disker, ikke partisjoner. Etter dette rebooter du, og får forhåpentlig startet Ubuntu. Hvis dette gikk bra, kjører du (fra terminal): sudo update-grub Ved neste restart kan du velge mellom Windows og Ubuntu. Ingen av disse metodene overskriver dine filer eller programmer, så du mister intet ved å prøve. Brukte metoden med reinstallasjon av grub 2 så sent som i går, da Fedora 15 installasjon tok knekken på min bootsector. Endret 25. mai 2011 av Omnithunder 1 Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Åh fantastisk! Har prøvd så lenge å installere Ubuntu på denne måten. Lagde en helt egen Ubuntu-partisjon i samme slengen. Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå