QqdwQRhv Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 For en måned siden kjøpte jeg en bærbar maskin i en av våre elektrobutikker. Et kjent merkenavn og windows 7 installert. Det er en stor logo med "windows 7" klistret på maskinen. Men maskinen viste seg å være full av saker jeg i det heletatt ikke ville ha der og en del saker kunne jeg heller ikke fjerne. Jeg var rett og slett ikke administrator på min egen pc. Maskinen kom ikke med noen installasjonsdisker, men det var en "recovery" del på harddisken for gjenoppretting. Men den gjenopprettet kun til den tilstanden jeg ikke var fornøyd med. Dessuten var 10% av harddisken utilgjengelig pga. dette ugresset. Så jeg tok min gamle windows 7 plate og installerte windows på nytt fra den. Og tastet inn serienummeret som står under den bærbare maskina. Drivere ble lastet ned fra produsenten sin hjemmeside. Men nå begynner windows å insistere på at det er en ulovlig versjon av windows. Og vil jeg skal ringe et telefonnummer som koster penger for en aktivering. -Er mitt windows ulovlig? -Hvorfor tror microsoft det er en ulovlig windows. Eneste forskjellen fra orginalen er at disken har en partisjon mindre. Og at C er større. -Hvorfor skal microsoft ha penger av meg? *Er det* microsoft som står bak? Dette virker som en svindel for min del. Mulig jeg er hysterisk her, men jeg har kjøpt og betalt for allt. Jeg har ingen interesse av å gjøre noe ulovlig. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Helt sikker er jeg ikke, men kanskje du må bruke lisensen som kom med cd-platen i steden for lisensen som kom med din nye pc. Mulig det er det den kicker på. By the way, jeg hadde insistert på å få en kopi av win 7 på dvd når jeg kjøper fra butikk. Det holder ikke at det bare ligger på disk. Endret 25. mai 2011 av Azidops Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Lisensnummeret på undersiden av PC'en matcher ikke den type Windows-versjon som du har på DVD. Du må enten bruke et annet lisensnummer (Product Key) eller det Windows-opplegget som fulgte med maskinen. Du kan jo prøve å få Microsoft til å gi deg en Product Key som matcher DVD'en, men jeg tviler vel på at du kommer noen vei. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Du skulle ha tastet inn den koden som står på Win 7.plata di. Det er den som gjelder i dette tilfellet, ikke koden på datamaskinen, fordi du nå har lagt inn enn "annen" Windows enn den som lå der fra før. Hvis den Win 7-plata du har er legitim, så får du sikkert ordnet det gjennom å ta en telefon eller en mail til Microsoft Norge. Etter hva jeg har hørt, er de ikke helt tverre når det gjelder slike problemer - men altså, kun hvis den Windows du har lagt inn er en helt lovlig kopi. Endret 25. mai 2011 av thomit Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hvis du ikke lenger har de Recovery-greiene som fulgte med maskinen, så kan du jo ta kontakt med produsenten. De må jo ha et opplegg for de som f.eks. får et HW-crash. Men det virker som du har rotet det til skikkelig for deg selv ... Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hvis du ikke lenger har de Recovery-greiene som fulgte med maskinen, så kan du jo ta kontakt med produsenten. De må jo ha et opplegg for de som f.eks. får et HW-crash. Men det virker som du har rotet det til skikkelig for deg selv ... Det er jeg ikke enig i. Det bør være en smal sak å få ordnet dette, det kan ikke være slik at man ikke skal få brukt sitt lovlige kjøpte produkt fordi man har gjort en ubetydelig feil. Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Den enkle løsningen er vel å bytte til serienummeret som er festet på CD'n og deretter reaktivere Win7. Kan enkelt gjøres via System i kontrollpanelet og nederst på siden er en "change product key". Må mest sannsynligvis reaktivere win7 med riktig lisens via nett når det er gjort. Endret 25. mai 2011 av Locklear Lenke til kommentar
thomit Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Kan være nok at han bare bruker Windows-plata sitt og legger inn Windows en gang til, men nå med riktig kode. Hvis ikke det heller går, med aktivasjon og sånt, så kontakt Microsoft, Det lar seg ordne. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Hvis du ikke lenger har de Recovery-greiene som fulgte med maskinen, så kan du jo ta kontakt med produsenten. De må jo ha et opplegg for de som f.eks. får et HW-crash. Men det virker som du har rotet det til skikkelig for deg selv ... Det er jeg ikke enig i. Det bør være en smal sak å få ordnet dette, det kan ikke være slik at man ikke skal få brukt sitt lovlige kjøpte produkt fordi man har gjort en ubetydelig feil. Ja, da får han henvende seg dit han har fått tak i sitt "lovlig kjøpte produkt", da. Hvis ikke de kan hjelpe, så er det maskinprodusenten som står nærmest i support-rekka. Microsoft står som underleverandør til denne produsenten, som har fått Windows7 til en billig pris nettopp fordi de selv tar over supportansvaret for Windows på den aktuelle maskinen. Hvis han har et problem med den Product Key som fulgte med Windows7-DVD'en, så er det en sak mellom han og Microsoft, men jeg fikk inntrykk av at den koden allerede var brukt på en annen maskin ... edit: Hvis koden har vært brukt på en annen maskin, men ikke lenger er det, så kan det hende at man må ringe Microsoft for å forklare situasjonen og få en ny Product Key. Noen ganger kan man imidlertid aktivere over nettet automatisk uten noe plunder og heft. Men Windows-versjon må matche Product Key-type; OEM-versjon og OEM-key for PC'er med ferdiginstallert Windows, retail-versjon og retail-key for DVD-in-a-box. Endret 25. mai 2011 av nebrewfoz Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Bare for å ha sagt det, Microsofts aktiveringstelefon er et 800 nummer, altså det er gratis å ringe. Så lenge du har installert samme versjon som kom med pcen (altså Home Premium, Pro eller Ultimate f.eks) så er det ingen sak å få aktivert over telefonen. Men om pcen kom med Home Premium og du har installert Ultimate, så må du enten kjøpe en ny lisens, eller legge inn Windows 7 på nytt. En Home Premium nøkkel vil aldri fungere på en Ultimate installasjon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Har du gyldig win installasjonsplate ville jeg definitivt brukt den for å få vekk alt medfølgende skrotet. Anbefaler deg å fjerne recovery partisjonen (gjøres normalt i et eget recovery program), legge i dvden, restarte maskinen, starte fra dvd, formatere harddisken og legge inn win fra scratch. Normalt vil win selv legge inn nødvendige drivere, noen kommer som oppdateringer idet maskinen kobles til nettet. Lenke til kommentar
Randomizer Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hvis den sier at lovlig windows er ulovlig, prøver du med ulovlig windows og ser om det er lovlig. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Hvis den sier at lovlig windows er ulovlig, prøver du med ulovlig windows og ser om det er lovlig. Du mener: The pirate windows 7 is "genuine" og The OEM bullshits is victim software counterfeiting or Windows is not Genuine? Da må microsoft ha gjort en dårlig jobb mot pirater! Angående hva som defineres "Ulovlig" fra microsoft side, er programvare som er tuklet med. Eller man prøver en unormalt installasjon, f.eks bruker lisensnøkkelen på undersiden av maskinen uten recovery partisjon. Er en grunn til man får OEM recovery partisjoner som er verdt 300 kr, fordi prisen gjør at folk aldri kommer å instalere et annet operativsystem uten man risikerer å måtte kjøpe ny windows lisens på DVD. Dermed ungår man muligheten at folk installerer linux på maksinene sine, og velger å betale windows neste gang også. Endret 26. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå