Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm

Anbefalte innlegg

Heisann.

Fikk her en dag plutselig problem med laptopen, en Acer Aspire 4810TZ, i og med at skjermen ikke gikk på.

Rettere sagt, skjermen fungerte helt fint til jeg hadde logget innpå Windows. Da ble skjermen svart, mens oppstarten gikk videre (oppstartslyder klunker i bakgrunnen)

Etter et par diverse oppstarter fant jeg ut at jeg får liv i skjermen med Fn+F5 (hurtigtast for å skru av/på skjermen), men bare hvis strømforsyningen er frakoblet. Så fort jeg kobler til strømmen igjen bli skjermen svart, mens resten av PC'en sviver videre.

Litt usikker på om det har noen sammenheng, men når PC-en ikke er tilkoblet strøm går den over i strømsparende modus. Trykker jeg da på hurtigtasten for å skifte til vanlig modus igjen blir skjermen svart også her, og jeg får da ikke liv i skjermen igjen.

Relativt uvitende innen PC som jeg er har jeg lite peiling på hva som er problemet. Fikk etterhvert tipset om dette nettstedet, så søker råd her før jeg eventuelt leverer inn PC'en til fagfolk. Noen som vet hva som kan være problemet, evnt. om dette er noe jeg kan fikse på selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt Acer selv, kontakta til skjermen løsner etter 1 års bruk..

Edit: Leste ikke posten din godt nok, jeg hadde tilsvarende problem på en HP laptop for noen år siden, det var virus. Så var bare å reinstallere så funka alt fint igjen.

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Hvis du tar en lommelykt eller en sterk lampe og lyser på skjermen når den er svart, ser du bildet i skjermen da? Hvis ja, så antyder det et teknisk problem i bakgrunnsbelysningen.

Hvis du har mulighet, fungerer den med ekstern skjerm?

Prøv å last ned en Linux-CD (f.eks. Ubuntu), og start med denne i DVD-stasjonen, for å se om det kan være et driverproblem. Ikke installer, kjør Live. Fungerer Ubuntu med full lysstyrke på skjermen, så er det et Windows-problem (ikke teknisk). Reinstallering kan da være det enkleste, når du ikke er særlig kyndig.

Denne maskinen har vel LED-bakgrunnsbelysning? Hvis så, og hvis det er et teknisk problem, så kan PWM-kontrolleren (som styrer lysstyrken) være defekt. Foreslår da at du reklamerer der du kjøpte maskinen, hvis det ikke er synlige fysiske skader på maskinen. Det er fem års reklamasjonsrett på bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...