Gå til innhold

Bytting av Skjermkort fra ATI til Nvidia??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

altså, tenk litt, begge kortene yter VELDIG bra og den lille forskjellen som skilner de som noen ganger er i nvidia sin favør og andre ganger ati, mens resten er likt er såpass liten at den har null betydning uansett..

skulle jeg valgt mellom de kortene så hadde jeg ikke valgt med tanke på ytelse rent generelt..

det er bare et spill jeg vet hvor det er en betydelig forskjell, og det er i doom3 og der ligger fx kortet veldig godt an.

angående bildekvalitet, ati er bedre ja, men det betyr ikke at nividia sin er noe dårlig...begge kortene har veldig bra bildekvalitet.

det er vanskelig å velge mellom disse 2 kortene, men når det står om fx 5900 ultra eller å vente en god stund på 9800 pro så hadde jeg valgt fx..

med tanke på ytelsesforskjellen i doom3 og ventetiden du vil få hvis du går for 9800 pro..

(og nei, jeg tviler sterkt på at de kommer til å sende deg et 5900 ultra kort som du kan få lov til å teste for så å bestemme deg når de får inn 9800 pro kortene på lager igjen...)

Lenke til kommentar
Jeg hadde aldri i livet byttet mitt ATI kort i noe fra Nvidia, jeg synes Nvidia har tåkete kvalitet både på 2d og 3d og dårlig tv utgang.

HAH! For et tåpelig argument! Ut ifra ALLE screenshots og videoer jeg har sett fra både Radeon 9800 og FX 5900 så har jeg ALDRI sett at noen av dem har "tåkete" bildekvalitet!

Men jeg er enig med Dirty Water og flere, at det er såpass liten forskjell på de to at det vil ikke ha enorme konsekvenser for deg :) Tror jeg da :)

En positiv ting med FX ultra er jo kjølinga - veldig stillegående - og de fleste tester har bemerket at korta holder svært lav temperatur.

Hvis du velger MSI GF FX 5900 ultra, som jeg selv har bestilt, så følger det med en helvetes bundle! :p Tre fullversjoner av spill + masse software. her er noen linker hvis du vil lese tester av det:

http://www.hardwarezone.com/articles/artic...&aid=794&page=1

http://firingsquad.gamers.com/hardware/msi...iew/default.asp

sier litt om bundelen.

Uansett hvilket du velger vil du nok bli fornøyd. Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Hvorfor i pokker driver folk å argumenterer for at Doom 3 går bedre på Nvidia?

Det kommer jo ikke ut før Q1 2004!

Innen den tid har ID garantert optimalisert spillet for bruk av både ATi

og Nvidia, for ikke å snakke om at ATi har optimalisert driverne sine.

Og du som klager på Valve når det gjelder AA, det er ikke deres feil.

Valve har offentlig gått ut og sagt at dette er noe som

har vært problem i flere spill før, fra andre selskaper.

Det er Direct X som er sånn, og Nvidia sliter fordi korta deres

ikke er programmerbare til centroid sampling (noe som Radeon

9xxx serien er hvis ATi programmerer det inn i driverne sine).

Slabbedasken, jeg ville ikke valgt GF FX 5900 serien fordi jeg

mener Nvidia ikke lager gode kort lenger. De skulle jo være

så mye raskere enn 9800 Pro, men det er de jo slettes ikke.

Noe er de raskere i, men i andre ting så er de ikke det.

Også synes jeg AA kvaliteten til ATi er bedre enn Nvidia sin,

bruker du ikke AA når du spiller så spiller det jo ingen rolle,

men gjør du det (og det bør du jo når du har kjøpt et så dyrt

kort), så er ATi sin bedre og gir jevnere kantutjevning enn

FX korta.

Lenke til kommentar
"]
Jeg hadde aldri i livet byttet mitt ATI kort i noe fra Nvidia, jeg synes Nvidia har tåkete kvalitet både på 2d og 3d og dårlig tv utgang.

HAH! For et tåpelig argument! Ut ifra ALLE screenshots og videoer jeg har sett fra både Radeon 9800 og FX 5900 så har jeg ALDRI sett at noen av dem har "tåkete" bildekvalitet!

En kamerat av meg kjøper alltid nyeste Nvidia skjermkort, og det er derfor jeg synes det jeg synes, etter å ha prøvd maskinen hans på min skjerm. I forhold til ATI er bildekvaliteten "tåkete". Toms Hardware testet for en stund siden mange kort i Ti serien og de oppfattet alle disse kortene som uskarpe og tåkete, noen av de hadde også grønnskjær. for folk med litt erfaring er det ikke vanskelig å se at Nvidia er uskarpt og tåkete.

Lenke til kommentar
En kamerat av meg kjøper alltid nyeste Nvidia skjermkort, og det er derfor jeg synes det jeg synes, etter å ha prøvd maskinen hans på min skjerm. I forhold til ATI er bildekvaliteten "tåkete". Toms Hardware testet for en stund siden mange kort i Ti serien og de oppfattet alle disse kortene som uskarpe og tåkete, noen av de hadde også grønnskjær. for folk med litt erfaring er det ikke vanskelig å se at Nvidia er uskarpt og tåkete.

Så du mener anisotropisk filtrering? At den er dårlig?

Uansett er det nok forskjell på Geforce FX og GeForce 4 ti! Om det er grønnskjær så er det noe feil med kortet eller driveren, eller driveren er i konflikt med noe (hvis ikke skjermen er dårlig da).

Slabbedasken, jeg ville ikke valgt GF FX 5900 serien fordi jeg  

mener Nvidia ikke lager gode kort lenger. De skulle jo være  

så mye raskere enn 9800 Pro, men det er de jo slettes ikke.  

Noe er de raskere i, men i andre ting så er de ikke det.

Det er et godt kort. Og det du sier med at "fx skulle jo være så mye raskere enn 9800"...kan jo ikke si at 9800 er så mye raskere. De er jo ganske like når det gjelder FPS...gjennomsnittlig hvertfall.

Lenke til kommentar

Har i det siste bare hatt et Radeon 9700. Det var raskt og bra i spill. Hadde litt rar oppførsel i 2D med noen ikoner som ble svarte. Det kunne også nårsomhelst plutselig gå i VGA med 4 farger, både i spill og 2D. Ved å underklokke så det ut til at ble det litt bedre. Leste også mye om dette på nettet. Jeg ble lei til slutt og byttet i et FX-5600, så var alt tilbake til det stabile igjen. Med de siste driverene fra ASUS er det også blitt ganske raskt med bra bildekvalitet. Må også innrømme at jeg ikke så den store forskjellen i bildekvalitet mellom ATI og NV. Det blir nok en stund til jeg kjøper ATI igjen.

mvh

Lenke til kommentar
"]

bra at ikke alle liker ge-force..men trenger vel ikke erfaring for og se hva som er bra og ikke..og grønnskjær..det har jeg aldri sett på grafikkort..(kansje dårlig kvalitet på skjærmen til din kompis)

synes bare du hadde litt dårlig grunnlag for og snakke negativ om ge-force.

jeg har også hatt noen ge-force kort..men har til gode og se bildekvaliteten som tåkete.klarer ikke se forskjell mellom ati og ge-force

hvis ikke aa og af blir brukt.

Lenke til kommentar

Det er et godt kort. Og det du sier med at "fx skulle jo være så mye raskere enn 9800"...kan jo ikke si at 9800 er så mye raskere. De er jo ganske like når det gjelder FPS...gjennomsnittlig hvertfall.

Nvidia gikk ut før de lanserte FX 5900 Ultra at

"dette kortet skal ihvertfall være raskere enn R350".

Og med FX 5800 floppen, driverjuks og gudene vet hva, så holder jeg meg til ATi.

Her vet jeg at jeg får nye drivere hver 4. uke, ikke

en ny betanator annenhver dag som dukker opp på

en luguber fransk side, eller som blir sluppet av en

3. part, som ingen vet hva som er nytt med.

Har hatt Nvidia kort før, har vært fornøyd,

for all del, men nå er det ATi som gjelder.

Har i det siste bare hatt et Radeon 9700. Det var raskt og bra i spill. Hadde litt rar oppførsel i 2D med noen ikoner som ble svarte. Det kunne også nårsomhelst plutselig gå i VGA med 4 farger, både i spill og 2D.

La meg tippe, du har hatt et Granite Bay basert hovedkort?

For eksempel Asus P4G8X?

Og du har kanskje hatt en liten strømforsyning?

Lenke til kommentar
Hvis du er ATI fan så mener jeg bestemt at du bør fortsatt holde deg til ATI familien. At det er hardware feil som går igjen på 9800 kortene er ukent.

Hvor har de det fra. At enkelte kort kan være defekte når kunde får de kan inntreffe. Ved normal bruk så går de ikke i stykker.

Kjøp nytt ATI basert skjermkort er min anbefaling. :woot:

Er nok ikke ukjent at det har vært et problem med Sapphire Radeon kort, vet ikke om dette gjelder alle Radeon kort.... Men du kan ta en titt i sapphire sitt eget forum så ser du at det er mange som har problemer....

http://www.sapphiretech.com/forum/topic.as...asp?TOPIC_ID=20

MVH

Sasund

Lenke til kommentar

Angåene grunnen til et bytte. Grønne pixler og små artifacts er sikkert ikke skjermkortet, dette er hovedkortet som er ikke opp til standard. Hadde akkurat samme problem med SIS655 hovedkort og da kun med 9800Pro, 9700Pro funkerte, veldig rart. Bruker nu samme 9800Pro på ett Canterwood system og ingen grønne pixler. Disse grønne pixler er kjent fenomen og skyldes på hovedkortet.

Viser bare hvor snille Absolutt data er at vere villig til at bytte med deg uten at vise problemet på HKen din og dermet ansvar som dem trenger egentlig ikke at bære. God service fra Absolutt.

Lykke til,

Simon

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at hvis man ikke ser at ati har bedre bildekvalitet enn Nvidia, så bør man enten få seg briller eller ny skjerm, forskjellen er helt klart merkbar,såpass merkbar at for meg er det irriterende og gåtilbake til nvidia i hvertfall.

Lenke til kommentar

Det var et Asus P4G8X hovedkort ja. Hadde PSU på 360W og byttet til 550W for å se om det kunne hjelpe. Det gjorde det ikke. (Prøvde selvfølgelig agp 4x og 8x, litt bedre på 4x.) Hadde tre forskjellig bioser på HK også.

NV virker fint på alle HK jeg har prøvd = mange. ATI greier tydligvis ikke dette da?

Her er vi altså ved roten, NV virker alltid i motsetning til ATI, det finnes bøttevis av dette på nettet. Er fremdeles litt fan av ATI, men det må virke... Prøver kanskje ATI om et år igjen så får vi se.

mvh

Har i det siste bare hatt et Radeon 9700. Det var raskt og bra i spill. Hadde litt rar oppførsel i 2D med noen ikoner som ble svarte. Det kunne også nårsomhelst plutselig gå i VGA med 4 farger, både i spill og 2D.

For eksempel Asus P4G8X?

Lenke til kommentar

Etter alt tullet med driver-juksing fra Nvidia sin side så er det ikke aktuelt for min del å i det hele tatt vurdere GFFX når jeg skal oppgradere. Hvordan kan man vite hvor bra et GFFX kort egentlig funker når alle drivere fra Nvidia jukser i hytt og pine. Jeg får vond smak i munnen rett og slett. Hvorfor kjøpe et produkt fra en produsent som bruker simple triks for å prøve å holde følge når du kan kjøpe det kortet som er overlegent istedenfor?

Nei, få igjen penga dine og kjøp deg Radeon 9800 et annet sted. Er det tull med Sapphire så kan du jo kjøpe et annet merke.

Lenke til kommentar
Er nok ikke ukjent at det har vært et problem med Sapphire Radeon kort, vet ikke om dette gjelder alle Radeon kort.... Men du kan ta en titt i sapphire sitt eget forum så ser du at det er mange som har problemer....

Da jeg kjøpte mitt Hercules 9800 Pro kort så brukte jeg mye tid på å finne det rette kortet. Det var kjent sak at disse kortene koms til å bli varme. Derfor havnet valget på Hercules pga at de hadde prioritert kjøling. I den senere tid har jeg konsentrer meg om Hercules og ATI sine Radon kort og her er det svært lite tekniske problemer. Jeg beklager at jeg ikke har fått med meg at Sapphire sliter. Jeg trur nok fortsatt at disse problemene dreier seg om "varme".

Vi får ikke i pose å sekk, øker du ytelsen så kommer varmen å tar deg.

Dette var litt på utsiden hva denne tråden egentlig handlet om. Jeg står fortsatt på at vedkommende som hadde valget mellom det ene merket eller det andre så anbefaler jeg at han velger ATI basert kort og kanskje Hercules som har prioritert kjøling.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ja det ufattelig at ikke folk ser forskjellen på ATI og Nvidia, ikke minst i 2d.

Dette er testen jeg refererte til: http://www6.tomshardware.com/graphic/20020...00_4600-02.html

Man kan se at alle kortene varierer fra "slightly unsharp" til "unsharp, ghosting" men det er jo bare slik tomshardware opplever det. Etter det jeg har sett har ikke Nvidia blitt bedre på dette siden Ti serien.

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt at hvis man ikke ser at ati har bedre bildekvalitet enn Nvidia, så bør man enten få seg briller eller ny skjerm, forskjellen er helt klart merkbar,såpass merkbar at for meg er det irriterende og gåtilbake til nvidia i hvertfall.

da er det kansje ikke bare jeg som trenger briller.dere husker kansje testen på Creative GeForce FX5900 Ultra som Howard kometerte:

Personlig må jeg si at jeg ikke har nubbesjans til å se forskjell på billedkvaliteten i spillsituasjoner mellom dagens grafikkort. På stillbilder kan man kanskje skimte enkelte forskjeller her og der, uten at man kan si at kort x har bedre billedkvalitet enn kort y av den grunn. Og når man må granske stillbilder med lupe for å finne forskjeller i billedkvaliteten, er ikke noe av poenget da borte?

Lenke til kommentar

Gå for Fx kortet du, enkelt og greit svar.

Det er litt for mye synsing her nå, kjøper du det kraftigste kortet av

Fx eller Ati har du uansett ett rått kort.

Det er vel ikke bare Nvidia som har "jukset" med drivere, det sto en eller annen plass her på forumet at også Ati har sine "svin" på skogen.

Lenke til kommentar

Nvidia gikk ut før de lanserte FX 5900 Ultra at

"dette kortet skal ihvertfall være raskere enn R350".

Og med FX 5800 floppen, driverjuks og gudene vet hva, så holder jeg meg til ATi.

Her vet jeg at jeg får nye drivere hver 4. uke, ikke

en ny betanator annenhver dag som dukker opp på

en luguber fransk side, eller som blir sluppet av en

3. part, som ingen vet hva som er nytt med.

Har hatt Nvidia kort før, har vært fornøyd,

for all del, men nå er det ATi som gjelder.

Ja har Asus A7N8x Deluxe hovedkort og 450 Watt strømforsyning så det er iallefall ikke for lite :wink:

For eksempel Asus P4G8X?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...