Gå til innhold

Bytting av Skjermkort fra ATI til Nvidia??

Anbefalte innlegg

Har hittill hatt et Radoen 9800 pro kort (forde den skulle være så utrolig bra på skjermbildekvalitet) og vært veldig fornøyd

Kortet har imidlertidig vært delvis defekt en stund pga noe feil.

Butikken jeg kjøpte kortet av sier det er noe chip feil på Radoen kortet og at de ikke får inne nye kort ,men tilbydde meg og bytte det i et MSI Geforce 5900 ULTRA.

Nå er jeg bare interresert i å vite om dette kortet har blitt noe forbedret siden sist eventuelt erfaringer med slike kort. (drivere oppdateringer osv)

Har egentlig hittil vært stor fan av ATI kortene, men er litt usikker om jeg skal gå for et Geforce FX 5900 ULTRA ellers satse på å skaffe meg et nytt Radeon 9800 pro 256 mb kort et annet sted uten at jeg skal få samme feil som jeg har nå i og med at det var et problem fra leverandøren som holder tilbake kortene akkurat nå pga chip feilene.

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke?

Du kan jo eventuelt snakke med butikken og bli enige om at du får et 5900 kort til di greier å anskaffe deg et nytt ati kort, du kan jo med det samme fortelle dem at hvis du blir fornøyd med nvidia kortet så beholder du det.

Og med det samme så får du sammenlignet begge to, kanskje kan du til og med fortelle oss hva du synnes er best...

Lenke til kommentar

Her er hva jeg fikk som svar på mail fra absoluttdata:

Har sjekket med leverandørene vår ang. ATI Radeon 9800/Pro. De sier de ikke vil ta inn kortet fordi det er problemer med chip’ene. De har hatt mye trøbbel med Artifacts etc (grønne prikker/streker på skjermen).

Uansett, så ser det altså ut som jeg ikke har de på lager med det første.

Men, det jeg kan skaffe deg er Nvidia kortet FX 5900 Ultra med 256MB. Har selv 128MB versjonen, og det er bare det råeste som er. VI har MSI sine kort (fått veldig god kritikk).

Her er kortet jeg vil STERKT anbefal deg :

MSI Geforce FX5900 ULTRA 256MB DDR 8X

Kortet kan du få for 4995,- som er en kannon pris....

Høres dette ut som en bra deal?

Jeg er veldig opptatt av bra skjermkvalitet og det at Radeon 9800 pro kortene skulle være optimalisert for Half-Life2 osm jeg har ventet på så lenge....vil ikek dette bli værre om jeg får et GeforceFX5900 ultra kort eller er det bar ejegs om over reagerer?

Har bildekvaliteten eller AA kvbaliteten blitt bedre med nye drivere/oppdateringer i det siste?

Lenke til kommentar

Hvis du er ATI fan så mener jeg bestemt at du bør fortsatt holde deg til ATI familien. At det er hardware feil som går igjen på 9800 kortene er ukent.

Hvor har de det fra. At enkelte kort kan være defekte når kunde får de kan inntreffe. Ved normal bruk så går de ikke i stykker.

Kjøp nytt ATI basert skjermkort er min anbefaling. :woot:

Lenke til kommentar

Hadde i utgangspunktet tenkt på å få kortet mitt byttet i en 256 mb modell, og lurer på om jeg fremdeles skal gå for det.......et raskt kort frister jo alltid, men som jeg husker fra de fleste tester var det ikke mye om å gjøre mellom disse 2 kortene til tross for at Radeon 9800 pro alltid vinner på bildekvaliteten som jeg setter høyt :shrug:

Lenke til kommentar

Det skal yte veldig bra ja, men med de jeg har snakket med så høres det ut som om Radeon kortet totalt utkonkurerer Geforce kortet mht bildekvalitet og AA kvalitet.......i de fleste tester vinner jo Radeon kortet mot FX 5900 ULTRA.

Hadde i utgangspunketet tenkt å bytte mitt 128 mb kort med et nytt 256 mb kort.....

Lenke til kommentar
Currently, the FX 5900 Ultra can safely be called the fastest card on the market.

Fra "VGA Card Buyer's Guide 07/2003" på Tomshardware.com

Jeg har personlig sett begge kortene i aksjon, og billedkvaliteten på Radeon kortet er ikke så mye bedre enn den til FX kortet - for å være helt ærlig kunne jeg ikke legge merke til noen forskjell...

AA kvaliteten til ATi kortet er nok litt bedre enn den til nVidia, men dette var heller ikke noe jeg la merke til. Dessuten har det seg slik at FX5900 Ultra kortet faktisk tar en mindre performance hit når du setter på AA og AF enn det Radeon 9800 Pro gjør.

Vel, har du muligheten til å bytte ut Radeon 9800 Pro kortet ditt med GeForce FX5900 Ultra ville jeg nok gjort det - spesielt når kortet du har nå ikke fungerer skikkelig.

Lenke til kommentar

Bare pass på at hvis du vil spille HL2 med Anti Aliasing er det ikke mulig med nVidia. Det KAN gå ann med Ati. Hvis vi er ekstremt heldige klarer de å fikse problemet med DX9.1, men de som lager HL2 tror ikke det.

Og husk på at 9800Pro har vunnet de fleste tester mot 5900...

Og nå som jeg husker det, THW (TOR jeg) skrev i sin første test av 5900 at de var skuffet over bildekvaliteten i AA med nVidia. Ati var bere på 6X enn nVidia på 8X :/

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri i livet byttet mitt ATI kort i noe fra Nvidia, jeg synes Nvidia har tåkete kvalitet både på 2d og 3d og dårlig tv utgang. At de scorer bra i syntetiske benchmark programmer er ikke nok for meg, det skal virke i praksis også.

Det skal ikke være noe problem å kreve pengene tilbake da loven sier at du har rett til å heve kjøpet dersom selger ikke kan omlevere eller utbedre feilen.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er et fett hva du velger av disse kortene.

Begge har rå ytelse og burde vel takle de fleste spill og diverse andre ting :)

Selv kjører jeg et Hercules Radeon 9800 128MB og er veldig fornøyd med dette kortet.Skader jo ikke å teste et 5900FX kort heller!

Lenke til kommentar

Billedkvaliteten til Radeon 9800 Pro er som sagt litt bedre med AA på enn GF FX5900 Ultra (med de nåværende driverne), mens GF FX5900 Ultra er litt raskere - det er nok derfor de som har anmeldt de to kortene har sagt at hvilket kort som er best avhenger av hva du legger mest vekt på.

Etter først å ha brukt Radeon 9800 Pro (en kamerat av meg har det, og jeg likte det veldig godt), kjøpte jeg GeForce FX5900 Ultra selv, og jeg er veldig fornøyd med det også.

Jeg må si at jeg er imponert over hvordan folkene i valve har klart å drite seg så massivt ut med tanke på AA i DirectX 9.x.

Det er ganske latterlig egentlig.

Uansett, hvis jeg ikke får kjørt på AA får jeg bare kjøre på med 1600x1200 oppløsning eller høyere, funker nok fint nok det også :)

Lenke til kommentar

det beste hadde kansje vært og fått prøvd begge kortene selv.

men hvis du prøver fx5900ultra og ikke er fornøyd,vil du ikke da få pengene tilbake slik at du selv kan bestemme hvilken kort du vil kjøpe !

skriv mail til dem at du er villig til og prøve fx5900,og hvis du ikke er fornøyd vil du har pengene tilbake,slik at du kan kjøpe på en annen webshop.

men seff,dette er jo helt opp til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...