Gå til innhold

Stue-PC til minst mulig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med Komplett Home Server?

Koster 4500 kr og har mulighet til tonnevis med harddisker. FullHD-avspilling vil den takle med ion-brikka, det skal visstnok også finnes alternative kodeker som gir bedre ytelse, jeg er ikke helt sikker her.

Et annet alternativ er å bygge egen maskin ut i fra et mini-ITX-kabinett fra komplett.no:

Med dette for eksempel får du en maskin som kan spille av fullHD smertefritt, har plass til 6 harddisker for lagring (opp til 3TB x6 i dag), bruker lite strøm og er stille. Jeg valgte 32-bit windows fordi denne krever litt mindre av maskinen og du ikke kjører noe mer enn integrert grafikk.

Denne løsningen er også den kraftigste med tanke på dekoding av filmer og kan faktisk takle litt enkel transkoding av film, og du har muligheter for å sette inn et lite, effektgjerrig grafikkort som HD 6570 og spille nyere spill med Xbox 360-kontroller :thumbup:

Lenker:

P8H67-I B3

i3-2100

Fractal Design Array R2

4GB DDR3-RAM

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627384 Denne kan du bytte til noe større som F4EG 2TB

Windows 7

Lenke til kommentar

Hva med Komplett Home Server?

Koster 4500 kr og har mulighet til tonnevis med harddisker. FullHD-avspilling vil den takle med ion-brikka, det skal visstnok også finnes alternative kodeker som gir bedre ytelse, jeg er ikke helt sikker her.

Et annet alternativ er å bygge egen maskin ut i fra et mini-ITX-kabinett fra komplett.no:

Takker så meget for svar!

Har ingen erfaring med å bygge PC selv, så tror ikke jeg skal begi meg ut på det :)

Home Server så interessant ut, så den skal jeg ta en nærmere titt på.

Og hvordan er den ifh til Komplett Home Theater PC - ZBOX?

Lenke til kommentar

ZBOX er sikkert noe raskere, men hovedforskjellen er vel fjernkontroll?

Å bygge PC er lettere enn å sette sammen IKEA-møbler i dag faktisk. Med det kabinettet jeg har vist til måtte du dog ha installert fra USB-minnepenn, som er litt raskere, men involverer litt "vanskelig" kommandolinje der du må følge en guide på nettet.

Lenke til kommentar

Fjernkontroll har jeg ikke bruk for, da jeg har et Logitech DiNovo Edge tastatur, som fungerer optimalt til mitt bruk. Så også at det kun er SSD disk du kan velge, men det er i grunnen ikke noe problem da jeg har flere eksterne harddisker jeg kan bruke. I tillegg er den vel noe mindre enn Home Server og kabinettet du linker til?

Jeg har en som kan hjelpe meg å bygge PCen, hvis jeg velger å kjøpe delene separat. Er den selvbygger PCen mye bedre enn ZBOXen?

https://prisguiden.no/produkt/acer-aspire-one-522-147313 den skal takle fullhd via uvd brikka i chipset

kjøper du via mpx skal du kunne bytte den inn om du ikke er fornøyd

Jeg har allerede en bærbar, så det er egentlig ikke aktuelt. I tillegg ønsker jeg en PC som jeg kan stue inn i TV-bordet, og da er ikke en bærbar særlig praktisk.

Lenke til kommentar

Dette har jeg bygd i, og jeg sliter med ikea møbler :)

picopsu med M350 kabinett (ITX) ca1250,-

ASus H67 itx h/k800,-

i3 2100t cpu1050,-

Corsair SSD 115gb1300,-

Win7 Home premium900,-

Ekstern usb disk 1tb700,-

Totalt ca 6000,- (kan sikkert gjøres en gode del hundrelapper billigere)(kabinett/strøm kan endres)

Strømmen er brukt fordi det er vifteløst.

Kraftig nok til å dra det meste, inkludert full hd filmer. Plasseres under tv'en, og er knaps synlig.

Eneste grunnen til at jeg vet min er på er fordi det lyser i led-lamper(men de trenger man ikke koble til)

Lenke til kommentar

Som sagt er ikke kabinettet vanvittig viktig, jeg valgte bare Array R2 fordi det har plass til en del harddisker og et lite skjermkort, og er stille og pent, så det er på en måte noe mer fremtidsrettet og allsidig.

Ingenting i veien for å velge gwhs oppsett heller, men jeg vil påstå at mitt oppsett blir penere med alt inni maskinen enn en eller flere eksterne harddisker som ligger rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...