Gå til innhold

Bytte til SSD

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt denne laptopen, som skal brukes som jobb-pc. Jeg liker at ting skjer med en gang jeg vil at de skal skje, og lasting fra HDD er til tider et mareritt. Jeg har derfor bestilt meg denne SSDen.

Så over til spørsmålet. Kan jeg sette opp PCen slik jeg vil, installere programmer og overføre filer nå, og deretter speile dette inn på SSDen, swappe, og forvente at alt fungerer fint?

Eller må jeg gjøre det på den tungvinte måten? Dvs brenne en oppstarts-DVD og begynne alt arbeidet på nytt?

Hvis diskene kan speiles; Hvordan gjør jeg dette på en mest mulig smertefri måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg å gjøre installasjon rett på SSD, ikke speile. Windows 7 konfigurerer seg forskjellig utifra om det er SSD eller HDD ved installasjon.

EDIT: Og maskinen din hadde hatt større nytt av en vanlig Force-disk siden den er laget for SATA3GBPS. SATA6GBPS-disker yter dårligere enn Vertex 2/Force på SATA3GBPS-grensesnitt.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Nå finnes det programvare som kan kopiere fra harddisk til SSD.

Men problemer er blandt annet, at har du ikke AHCI aktivert, så er det ikke enkelt sak å aktivere det igjen å få windows å fungere.

Så den beste løsning er reinstallasjon fra orginal windows DVD.

Regner med du har sjekker størrelsen på SSD? Siden i noen tilfelle har jeg merket OCZ SSD diskene er ca 3 mm tykkere en vanlige harddisker, så i laptop kan det bety du ikke får plass.

Det er veldig irriterende.

Lenke til kommentar
  LMH1 skrev (På 24.5.2011 den 19.35):

Nå finnes det programvare som kan kopiere fra harddisk til SSD.

Men problemer er blandt annet, at har du ikke AHCI aktivert, så er det ikke enkelt sak å aktivere det igjen å få windows å fungere.

Så den beste løsning er reinstallasjon fra orginal windows DVD.

Regner med du har sjekker størrelsen på SSD? Siden i noen tilfelle har jeg merket OCZ SSD diskene er ca 3 mm tykkere en vanlige harddisker, så i laptop kan det bety du ikke får plass.

Det er veldig irriterende.

Har ikke sjekka det nei... Står disse tallene noe sted, eller må jg nappe ut disken, og dra frem målebåndet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...