Gå til innhold

Batterikapasitet på kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvaliteten på batteri-cellene er viktigst, ofte så benevner 3parts-produsenter med billige batterier en høyere amper en original-batterier men oppleves og gi mindre total mengde bilder pr. ladning i forhold til original-batterier. et annet problem med 3parte batterier er at de taper seg fortere en original-batterier over tid.

Man må ta pris i forhold til kvalitet ved kjøp av batterier, de aller billigeste yter veldig dårlig etter en tids bruk.

Edit: snakker vi om spesialbatteripakker som er laget til en spesifikk kamera eller standard AA batterier ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Batterikapasiteten på kamera betegnes med mAh. Ser det ofte ligger rundt 900-1200. Er det så enkelt at mer er bedre, eller er det mer komplisert enn som så? Hva er isåfall ansett som bra?

Det er batteriets kapasitet oppgis i mAh, det sier lite om hvor mange bilder du kan ta eller hvor lenge du kan filme på en ladning. De fleste produsenter oppgir antall eksponeringer som kan tas på en ladning basert på en standard metode spesifisert av CIPA. Dette er et mye mer interessant tall enn mAh, men de fleste får vesentlig flere eksponeringer enn dette tallet blant annet fordi innebygd blits sjelden er i bruk (så mye som CIPA-testen angir). I kulde rissikerer du imidlertid at antall eksponeringer reduseres.

Lenke til kommentar

De fleste produsenter oppgir antall eksponeringer som kan tas på en ladning basert på en standard metode spesifisert av CIPA.

Hva er å betegne som et forholdsvis bra tall her da?

Det er det nok først og fremt du som må ta stilling til. For mange vil selv et par hundre - som er omtrent nedre grense på kameraer som selges i dag være nok i forhold til antall bilder de tar. På kompaktkameraer vil jeg si at 500 er godt over snittet og dermed bra i forhold til hva vi kan forvente i dag. Speilreflekser har helt andre krav og der er 500 under snittet, virkelig bra starter kanskje rundt 1000. Systemkameraer uten speil ligger omtrent på kompaktkameranivå.

Lenke til kommentar

Jeg ser på to ulike kamera hvor det ene har en CIPA-rating på 200, og det andre 400. I de fleste tester anses 200 som rett og slett dårlig, men jeg vet jo at hvis jeg befinner meg på en eller annen happening så vil jeg jo aldri ta mer enn kanskje 40-50 bilder i løpet av kvelden. Hvem får 200 bilder til rådighet og tenker "nei dette er for lite"?!

Lenke til kommentar

Hvis man får tak på ekstra batterier til en fornuftig pris så skal ikke mengde bilde pr. ladning ha noen større betydning, spesielt hvis man er en sedat amatør fotograf :)

Og hvis man på sikt ikke tar så veldig mange bilder kan det være en fordel med mindre batterier da hyppigere opplading holder batterier friskere enn om de ligger ubrukt over en lengere periode.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hvem får 200 bilder til rådighet og tenker "nei dette er for lite"?!

De som tar flere bilder enn deg, kanskje?

Har mange ganger tatt mange hundre bilder samme tid/sted.

En sportsfotograf som dekker en kamp vil for eksempel synes det er uakseptabelt å måtte bytte batteri flere ganger i løpet av en kamp.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Hvem får 200 bilder til rådighet og tenker "nei dette er for lite"?!

En sportsfotograf som dekker en kamp vil for eksempel synes det er uakseptabelt å måtte bytte batteri flere ganger i løpet av en kamp.

Det blir jo noe helt annet. Jeg er jo mannen i gata som har med kameraet på en og annen fest og en sjelden gang et bryllup eller noe liknende. Tror nok 200 holder i lange baner for min del :)

Lenke til kommentar

Det er verd å merke seg at CIPA-tallene tar utgangspunkt i en viss prosentandel bilder med blits. (15%?) Dersom du øker prosentandelen så vil antall bilder falle. Utendørs vil vintertemperaturer redusere tallet. CIPA-tallene regner heller ikke med at du skal se bildene på kameraskjermen eller via TV. Bare kikking på bilder kan i teorien tømme batteriet. På den andre siden kan du regne med å ta flere bilder enn CIPA-tallet dersom du ikke bruker blits.

Noen kamera tar vanlige AA-batterier og da vil kapasiteten varierer veldig med type og kvalitet på batteriene. Engangs litium-batterier er vist de som varer lengst og billige NiMH-batterier er de som varer kortest. Forskjellen på verste og beste batteritype kan bli så mye som 10 ganger forskjell i antall bilder per batterisett.

Lenke til kommentar

Det er verd å merke seg at CIPA-tallene tar utgangspunkt i en viss prosentandel bilder med blits. (15%?)

Tallet er 50%, CIPA-standarden spesifiserer også 30 sekunder på mellom hvert bilde og å zoome gjennom hele zoomområdet mellom hvert bilde og skru kameraet av og på for hvert 10. bilde. Det skal mye til å ikke få flere bilder enn CIPA-tallet ved vanlig bruk.

http://www.cipa.jp/english/hyoujunka/kikaku/pdf/DC-002_e.pdf

Lenke til kommentar

Det blir jo noe helt annet. Jeg er jo mannen i gata som har med kameraet på en og annen fest og en sjelden gang et bryllup eller noe liknende. Tror nok 200 holder i lange baner for min del :)

Og så får man finne ut hvor stor kapasitet du har bruk for. Sist jeg var i zoo ble det godt over fem hundre bilder.

Forrige helg - bilder på stranda - nesten to hundre bilder. Etterpå var vi i et større akvarium - litt over tre hundre bilder.

Alt etter hvor mye du har bruk for. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...