Gå til innhold

Vibrasjon/stråling fra pumpe..

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver å testkjører mitt vannkjølingssystem, og har et par spørsmål. Pumpa mi virket inn p skjermen noe ganske sinnsykt. Bildet på skjermen ble fullt av horisontale striper som gikk opp eller ned i varierende hastigheter (akkurat som hertzen var sinnsykt lav).. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Hjelper det å sette på dørene og dekslene på kabinettet?

Har også funnet ut at selve pumpa og også slangene som er tilkoblet pumpa vibrerer en god del. Noen som har noen gode løsnigner på dette? Nå ligger pumpa oppå PSU'et med en dempematte under seg.

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke opplevd noe slikt før.

Men det er nok de elektromagnetiske "vibrasjonene" som er skurken.

Prøv med et jordet uttak om du har et tilgjengelig.

En annen mulighet er å flytte pumpa i kabinettet og se om resultatet forandrer seg.

Nå er jeg litt rusten på min Gauss. Men om ingenting hjelper skal det være mulig å lage en Gauss-skjerming (nettingbur i metall) rundt pumpa og jorde dette på en hensiktsmessig måte (mulig det holder å feste det til kabinettet.

Godt mulig det hjelper å sette på dørene om det er kun skjermen som blir forstyrret. Men om pumpa påvirker skjermkortet feks spørs det om det hjelper.

Lenke til kommentar

Det er et ganske normalt problem på endel pumper, Eheim pumpen min gjør det, samme gjør L30 pumpa mi, men ikke like mye.

Du må se til et par ting, som kan hjelpe.

Ha jordet kontakt, og husk at pumpa skal jordes også.

Sett pumpen bak metallet i kabinettet, ikke i vinuer etc.

Hvis ikke det hjelper må du bare flytte maskinen din langt nok unna til at det ikke forstyrrer mer :)

Lenke til kommentar

Som allerede påpekt, og som du også har funnet ut, er det den magnetiske strålingen fra pumpa som påvirker skjermen din. Denne er svært følsom for elektromagnetisk stråling, og vil umiddelbart reagere på den måten du forklarer.

Som du selv gjetter på, vil problemet fjernes ved at du setter på plass sidedekselet i kabinettet ditt, vel og merke om dette ikke har vindu. I så fall bør du lage et "Faradays bur", i klartekst et deksel av metall som omslutter pumpa. Dekselet må ha god kontakt med metallet i kabinettet, for å skjerme den magnetiske strålingen fra pumpa.

Å koble pumpa til en jordet stikkontakt vil neppe hjelpe. Endel av pumpene er jo også av såkalt dobbeltisolert type, dvs det elektriske behovet for å jorde denne bortfaller ved en slik løsning.

At strålingen fra pumpa kan påvirke skjermkortet har jeg svært liten tro på, så dette vil jeg se bort fra. Etter å ha montert diverse pumper i nær sagt alle posisjoner i forskjellige kabinetter, har i alle fall jeg aldri opplevet dette.

Men uansett; Den aller enkleste og billigste løsningen er å flytte kabinettet langt nok unna skjermen! :D

Lenke til kommentar

Når strøm går gjennom en ledning blir det fremkalt et elektromagnetisk felt rundt lederen.

Dette magnefeltet blir forsterket hvis flere viklinger brukes, og det er tilfellet i pumpen din.

Styrken på dette magnetfeltet er avstandavhengig.

Flytt pumpen (og evt. maskinen) langt nok fra skjermen.

Om ikke dette går bra. bygg en metallkasse av aluminiumplater rundt pumpen. sånn gjør man i skjermede PC høytalere...

good luck

Dette magnetfeltet påvirker skjermen din (CRT) fordi det induseres en spenning (50Hz AC) i spolen rundt i skermen. Dette gjør at "rene" signaler som blir sendt ut legges til støy.

Skjermkortet ditt består ikke av spole med noe særlig betydning så det påvirkes ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...