Mr.M Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg er temmelig grønn på dette og er usikker med hensyn til flommen av tutorials som finnes der ute. (altså, vil innstalere på en usb-penn som kan boote, og fungere som eneste "harddisk" i en annen pc) Kjører Ubuntu 10.04 LTS og en ny ubrukt 8GB usb-stick er innkjøpt til formålet. Spm. Antar jeg kan gjøre dette med Ubuntu som allerede ligger innstalert på harddisken min, eller må jeg ta det fra Ubuntu-cd'n? Hvilke menyer skal jeg se i, eller må/kan jeg laste ned et program fra pakkebrønn til formålet? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg er temmelig grønn på dette og er usikker med hensyn til flommen av tutorials som finnes der ute. (altså, vil innstalere på en usb-penn som kan boote, og fungere som eneste "harddisk" i en annen pc) Kjører Ubuntu 10.04 LTS og en ny ubrukt 8GB usb-stick er innkjøpt til formålet. Spm. Antar jeg kan gjøre dette med Ubuntu som allerede ligger innstalert på harddisken min, eller må jeg ta det fra Ubuntu-cd'n? Hvilke menyer skal jeg se i, eller må/kan jeg laste ned et program fra pakkebrønn til formålet? Med Unetbootin som du finner i Synaptic pakkebehandler kan du lage en Live USB. Med den kan du boote på en hvilken som helst PC som kan boote fra USB. Ulempen er at du da ikke beholder innstillinger fra gang til gang. Hvis du ønsker å lage en minnepenn til en spesifikk PC, så kan du installere fra Ubuntu-cd'en direkte til USB-stick på den PC'en du vil bruke. Da vil den virke helt som en vanlig harddisk. Et tredje alternativ er en såkalt persistence installasjon. I prinsippet får du da en Live USB med en egen "partisjon" for å lagre settinger og programmer. Dette er lettest å gjøre fra Windows med LinuxLive USB Creator http://www.linuxliveusb.com/ En veldig grei løsning dersom du skal bruke minnepennen på flere PC'er, men samtidig ønsker å ha egne programmer og filer tilgjengelig. Skal du kun bruke minnepennen på en PC er alternativ nr 2 det beste. Jeg anbelaler at du bruker ext2 som filsystem, da dette filsystemet skriver mindre til minnepennen. Dette forlenger levetiden på minnepennen. Bruk gjerne også "noatime" parameter. Google "noatime ubuntu" så finner du ut hvordan du setter det opp (gjøres etter installasjon). Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Hvis du ønsker å lage en minnepenn til en spesifikk PC, så kan du installere fra Ubuntu-cd'en direkte til USB-stick på den PC'en du vil bruke. Da vil den virke helt som en vanlig harddisk. Men hvis jeg gjør det, så får jeg vel opp dette valget hver gang om jeg "vil prøve ubuntu" eller "innstalere" ? Jeg så for meg å lage en USB uten dette, men som booter rett til skrivebord Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hvis du ønsker å lage en minnepenn til en spesifikk PC, så kan du installere fra Ubuntu-cd'en direkte til USB-stick på den PC'en du vil bruke. Da vil den virke helt som en vanlig harddisk. Men hvis jeg gjør det, så får jeg vel opp dette valget hver gang om jeg "vil prøve ubuntu" eller "innstalere" ? Jeg så for meg å lage en USB uten dette, men som booter rett til skrivebord Nei, da får du en full installasjon som booter rett til skrivebord. Start opp den PC'en du vil bruke minnepennen på fra Ubuntu CD'en. Velg å installere Ubuntu, og velg minnepennen som "harddisk". Etter installasjon starter PC'en opp rett fra minnepennen til skrivebord. Verktøyet du fant lager en Live minnepinne eller en persistence installasjon når du velger "lagret i reservert ekstraområde". Dersom PC'en du skal bruke minnepennen på har CD/DVD-spiller, ville jeg helt klart installert fra denne. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Gjør som Omnithunder sier, boot en CD og velg USB som mål når du går gjennom installasjonsrutinen. Men et veldig godt tips er å koble ut alle harddisker når du gjør dette. Det er lett å få MBR på feil disk skrevet over når du har andre partisjoner med andre OS tilgjengelig på maskinen. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Gjør som Omnithunder sier, boot en CD og velg USB som mål når du går gjennom installasjonsrutinen. Men et veldig godt tips er å koble ut alle harddisker når du gjør dette. Det er lett å få MBR på feil disk skrevet over når du har andre partisjoner med andre OS tilgjengelig på maskinen. Godt poeng. Jeg bruker alltid manuell partisjonering under installasjon, for da får en også mulighet til å velge hvor GRUB (bootloader) skal installeres. Da er det viktig å velge minnepennen. JohndoeMAKT sin metode er helt "idiot-sikker", og anbefales hvis du er usikker. Men trådstarter sier at minnepennen skal fungere som eneste "harddisk" i en annen pc, så da er ikke dette en aktuell problemstilling. Endret 24. mai 2011 av Omnithunder Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Takker, dere har selvsagt rett begge to. Var jeg som åpenabrt gjorde det mer innvikla enn det det er (installere rett fra CD til usb'n (kobla fra harddisk) og alt er fryd & gammen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå