Gå til innhold

Hvem har vikeplikt i denne situasjonen?

acebear

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå har det seg slik at jeg lenge har lurt på hvem som har vikeplikt i en situasjon der den ene bilen kommer fra en parkeringsplass og inn på en forkjørsvei og den andre bilen kommer fra en vanlig vei og inn på den samme forkjørsveien fra motsatt side? Viser til bilde.

Jeg har en stund trodd at det er bilen som kommer fra parkeringsplassen som har vikeplikt, men jeg ser ofte at det er denne bilen som sniker seg først ut på forkjørsveien. Derfor lurer jeg på om det er noen som har et klart svar på hva som er riktig? :hmm:

post-163370-0-26723200-1306252948_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har bilen fra vei vikepliktskiltet å forholde seg til. Definisjonen på vikepliktskiltet definerer at vikepliktskiltet gjelder for trafikk på "kryssende veg":

202 Vikeplikt

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

Bilen som kommer fra parkeringsplass har følgende regel å forholde seg til:

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

.

Den store forskjellen på disse to formuleringene i reglene er at vikepliktskiltet gjelder for trafikk på "kryssende veg", mens regelen om vikeplikt ved utkjøring fra parkeringsplass har ikke noen begrensning, og sier bare "annen trafikant".

Dette tolker jeg dit at bilen fra parkeringsplass for vikeplikt for bil fra vei uavhengig av hvem som kommer først.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i dette tilfellet er det en bil på andre siden av veien og en potensiell konflikt. Spørsmålet er hvordan han skal forholde seg til den. Jeg mener han fra veien har vikeplikt for kryssende trafikk, mens han fra parkeringsplassen har vikeplikt for alt (annen trafikant).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

hvis begge hadde blinket seg mot venstre kjøreretning, ville den røde bilen fått kjørt først for min del. Siden den røde bilen ikke må krysse den blå bilens bane for å kjøre dit. Motsatt mot høyre kjøreretning, fordi den røde bilen må krysse den blå bilen for å komme dit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I akkurat denne situasjonen (uten biler på forkjørsveien) ville jeg forholdt meg til dette som et vanlig kryss (med en dose av paragraf 3), da vi egentlig har en situasjon hvor begge har vikeplikt for hverandre frem til noen har kjørt. Blinklys ville avgjort hvorvidt jeg kjørte først eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...