Gå til innhold

Syk fra jobben

Anbefalte innlegg

Jeg er 16 år gammel gutt som jobber i Posten Norge AS.

Jeg skadet meg under en gymtime på skolen, jeg har sterk krampe i lår og rygg. I tillegg har jeg blåmerker i kneet. Jeg ringte arbeidsgiveren og spurte om fri fra jobben, men han fortsatte å grave mer inn i grunnen til fraværet. Er det lovlig for en arbeidsgiver å blande seg inn i privatlivet til arbeidstakeren?

Jeg regner med at jeg kommer opp på bena om noen dager, siden skaden ikke er så stor. Jeg har ganske god immunforsvar, og jeg antar at det går over. Fordi jeg har opplevd dette før, og det jeg ble frisk etter noen dager. MÅ jeg ha sykemelding fra legen om at jeg var syk? Ifølge loven om folketrygd, trenger jeg ikke dette.

Dersom du har jobbet i minst fire uker hos samme arbeidsgiver har du rett til sykepenger fra første sykefraværsdag. De første to månedene av arbeidsforholdet må du ha sykmelding fra lege for å få rett til sykepenger. Har du jobbet på samme sted mer enn to måneder, er det nok med egenmelding hvis du ikke er syk i mer enn tre kalenderdager sammenhengende. Dette gjelder for fire enkelttilfeller av sykdom i løpet av 12 måneder. Arbeidsgiveren skal dekke lønna di de første 16 dagene du er syk, deretter har du rett på sykepenger fra Folketrygden. Hvis arbeidsplassen din har inngått avtale om inkluderende arbeidsliv (IA) gjelder andre egenmeldingsregler. Sjekk med din arbeidsgiver hva som gjelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det trenger du ikke. Hvis du har jobbet der i minst to måneder, kan du bruke egenmelding i opptil tre dager, før du trenger noen sykemelding fra lege el.l.

edit: Haha, la først nå merke til at du hadde funnet ut dette selv. Beklager det. Saken er vel biff? Egenmelding kan ikke arbeidsgiver bestride så vidt jeg vet. Du har loven i hånd, bare si du vil levere egenmelding istedet for å si "jeg tror jeg er litt syk"

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Nei, det trenger du ikke. Hvis du har jobbet der i minst to måneder, kan du bruke egenmelding i opptil tre dager, før du trenger noen sykemelding fra lege el.l.

edit: Haha, la først nå merke til at du hadde funnet ut dette selv. Beklager det. Saken er vel biff? Egenmelding kan ikke arbeidsgiver bestride så vidt jeg vet. Du har loven i hånd, bare si du vil levere egenmelding istedet for å si "jeg tror jeg er litt syk"

Den er grei, det skal jeg gjøre :)

Lenke til kommentar
Egenmelding kan ikke arbeidsgiver bestride så vidt jeg vet. Du har loven i hånd, bare si du vil levere egenmelding istedet for å si "jeg tror jeg er litt syk"

Selvfølgelig kan arbeidsgiver bestride en egenmelding! Det skulle da bare mangle. Men, gjør de det må arbeidsgiver selv dokumentere at egenmelding ikke skyldes arbeidsuførhet.

Lenke til kommentar

Hva er det du jobber som hos posten?

Er 16 år selv, og så vi alle vet er jobbmulighetene for oss veldig dårlig. Jobber på ica med å plassere varer i hyller osv... Men kunne godt tenkt meg noe annet. :D

Hadde vært greit om du kunne svart :innocent:

sorterer og tilrettelegger post. Ganske enkel jobb, trenger ikke spesiell kompetanse.

tjener bra på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...