Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 2 eksamen vår 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så glad jeg ikke kom opp! Læringskurva i fysikk 1 var ganske linjær, mens den virka mer eksponensiell i fysikk 2. Elektrofysikken er verst da.

 

Having said that, så har jeg fem i fysikk 2 da...

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Får en oppgave om en elbil som akselererer fra ro til farten 0,2c før den kjører over en svingete bakketopp og kræsjer inn i en fjellvegg. De magnetiske bremsene kan ikke forhindre at føreren dør. Like i nærheten står Werner Heisenberg og spiller musikk fra det nye anlegget sitt og gjør noen moves. Dekker pensum ganske greit.

Endret av Alex Moran
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får en oppgave om en elbil som akselererer fra ro til farten 0,2c før den kjører over en svingete bakketopp og kræsjer inn i en fjellvegg. De magnetiske bremsene kan ikke forhindre at føreren dør. Like i nærheten står Werner Heisenberg og spiller musikk fra det nye anlegget sitt og gjør noen moves. Dekker pensum ganske greit.

Woah!

 

Tror det kommer oppgaver om induksjon i en eller annen form. Relativitet og kvantefysikk er vel ikke å unngå heller. Kanskje de gørter ut noe fra kapittel 10, fordi det har det ikke vært så mye av før.

 

Lykke til folkens!

Lenke til kommentar

Kommer nok noe induksjon, men frykter at eksamenen kommer til å være veldig fokusert på forsøk der vi må vurdere usikkerhet og modeller knyttet til resultater fra forsøket. Type vurdere og argumentere for at en oppgitt modell kan ha et snev av gyldighet og analysere en eller annen graf en elektronisk måler har spyttet ut. I tillegg frykter jeg at vi kanskje får en relativt tung, teoretisk langsvarsoppgave på del 1. Jeg vil ha masse regning, kommer ikke til fysikkeksamen for å skrive meg i hjel. Det har vi norskeksamen til. Ei heller vil jeg tyde forsøksresultater, det er lame.

Endret av Alex Moran
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror også regresjon blir viktig. Et av målene er jo å bruke matematikk i fysikken.

 

 

Oppgave 4

En elevgruppe undersøker sammenhengen mellom kraften på en strømførende leder som står i et magnetisk felt, og strømmen i lederen. Figuren på neste side viser i prinsippet det eksperimentelle oppsettet der en hesteskomagnet er plassert på en tyngdekraftmåler (toppskålvekt). Lederen vi snakker om er en stiv koppertråd som er plassert vinkelrett på det magnetiske feltet. Lengden av lederen er 52 mm.

 

 

 

Vekta er satt til null når det ikke går strøm i kopperlederen.

Det blir etter tur kjørt flere verdier av strøm gjennom lederen. Gjennom avlesninger av vekta blir den magnetiske kraften registrert i hvert tilfelle. Tabellen nedenfor gir resultatene som elevgruppen får.

 

Strøm/A 0,50 1,00 1,50 2,00 2,50

Kraft/mN 0,64 1,25 2,56 3,07 3,87

 

Elevgruppen får opplyst at usikkerheten i strømavlesningene og kraftmålingene er henholdsvis ± 10 mA og ±0,03 mN

 

a) Skriv opp en lovmessig sammenheng som det er rimelig å forvente at dataene i tabellen bekrefter.

b) Presenter dataene i tabellen grafisk, der også usikkerhetene blir presentert.

c) Bruk den antatte lovmessigheten og den grafiske presentasjonen til å finne en verdi for den magnetiske feltstyrken i hesteskomagneten. Gi svaret med en rimelig verdi for usikkerheten.

d) Vurder med utgangspunkt i den grafiske presentasjonen om måleresultatene i rimelig grad bekrefter den antatte lovmessigheten.

 

 

Dette er en fin oppgave, også med usikkerhet. Har svarene på oppgavene, hvis noen er intressert:)

Lenke til kommentar

SÅ enig med Alex Moran. Regneoppgave, finn et svar og sett to streker under. Ikke lange utlegninger om selve fenomenene.

 

Tipper de tre store på del 2 i år blir induksjon, kvantefysikk (gjerne med hastigheter som krever relativistisk regning) og gravitasjon.

Lenke til kommentar

Satser i første omgang alt på avkryssningsoppgavene. Deretter må jeg vel presse inn så mange regneoppgaver og svaroppgaver som mulig. >_>

 

Jeg sov meg igjennom kapitlene elektriske felt, magnetiske krefter og induksjon, så de kommende dagene blir slitsomme.

Lenke til kommentar

Tviler på det blir noe relativistisk regning, Pga lørerplanmåla sier at du bare skal forklare de kvalitativt, altså ikke regne.. Men veit jo aldri:) de pleier jo ofte gå litt utenom lærerplanmålene, men ofte "guide" deg gjennom det som ikke står i lærerplanen, feks oppg 5 fra høst og vår 2010

Lenke til kommentar

Satser i første omgang alt på avkryssningsoppgavene. Deretter må jeg vel presse inn så mange regneoppgaver og svaroppgaver som mulig. >_>

 

Jeg sov meg igjennom kapitlene elektriske felt, magnetiske krefter og induksjon, så de kommende dagene blir slitsomme.

Du sov deg gjennom kremen av det vanskeligste innen fysikk? Jeg skal love deg at helvete blir å ettertrakte. Vel, kanskje det var en liten overdrivelse. Merk: liten.

 

Så glad jeg ikke har eksamen i fysikk. Har hørt at skriftlig fysikk er den vanskeligste av dem.

Lenke til kommentar

Gruer meg allerede. Var ikke helt tilstede når vi brukte sånn 2-3 timer på gå å igjennom kapittel 9 og 10, resten bør gå greit håper jeg, eksamen pleier dog å være vanskeligere enn alt annet etter min erfaring, huff, skulle ønske jeg kom opp i matte :p

Lenke til kommentar

Flere enn meg som synes eksamensformen er slitsom?

Med alle hjelpemidler på del 2 føles det som de MÅ lage oppgaver som ligger litt utenfor pensum, og finne på nye oppgaver hvert eneste år, fordi man kan regne med at samtlige kandidater har tidligere gitte oppgaver med løsningsforslag med seg.

 

Jeg synes det hadde vært greiere med kun numerisk kalkulator + tabeller på hele eksamen. Tror oppgavene da hadde blitt jevnere fra år til år, pluss at enkeltes regneferdigheter sannsynligvis ville ha bli stilt krav til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det hadde vært greiere med kun numerisk kalkulator + tabeller på hele eksamen. Tror oppgavene da hadde blitt jevnere fra år til år, pluss at enkeltes regneferdigheter sannsynligvis ville ha bli stilt krav til :)

 

Fysikk er ikke en test av matematikkferdigheter.

 

Jeg klarer ikke annet enn avkryssning på del 1, forresten. Jeg sliter med å huske fremgangsmåter for vanskeligere oppgaver uten boken.

Lenke til kommentar

Er enig Stimani, den nye reformen gjør det lettere for svake elever, men vanskeligere å få 5 eller 6

Det er en mer realistisk ferdighetstest da en i arbeidslivet har alle hjelpemidler.

I arbeidslivet har du vel også noen å spørre? Så ikke-kommuniserende hjelpemidler blir søkt føler jeg.

 

Støtter at det gjør det lettere å berge en treer/firer, men gjør trinnet høyere for seksern.

 

Og nei, fysikk er ikke en test i regneferdigheter, men er og blir en viktig del av faget, også som basisferdighet etter Kunnskapsløftet. Er vel få fag forelesere ved høyere utdanningsinstitusjoner klager mer på nye studenters kompetanse enn i basic matematikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...