Azumiel Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg skal studere journalistikk til høsten. Derfor trenger jeg et eget digitalt speilreflekskamera med to objektiver, et som passer for fotografering av personer, og et som passer mer for landskap o.l. Budsjettet mitt er på ca. 5000,- Jeg lurte på om noen kanskje hadde noe å anbefale. All hjelp mottas med stor takk! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Er video viktig? Uansett - om mulig: kjøp brukt! Da får du mye mer for pengene. Se om du kan få dratt i butikk og klådd på de forskjellige merkene - gå for det merket som kjennes best i hånden. Lenke til kommentar
Azumiel Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Video er ikke viktig. Lenke til kommentar
Azumiel Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Har kommet opp med noen krav til kameraet: 1. Burde ha over 15 megapixler oppløsning. 2. Burde ha kamera som har over 6400 ISO, burde kunne gå opp til 10 000 3. LCD-skjerm på minst 3 tommer 4. må kunne skyte i RAW og JPG 5. Må ha bra nok bildefrekvens til å kunne skyte ting som beveger seg raskt. 6. Må være SD-minnekort Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Jeg tror du bør enten droppe kravet om 5000,-, to objektiver, 15MP eller over ISO 6400 kravet. Sannsynligvis to. Det skal bli vanskelig å klare alle krav selv om du kjøper brukt. Jeg ville ha droppet 15MP kravet. 12MP er et bedre startpunkt. Endrer du ISO krav til brukbare bilder på ISO 3200 istedet, så er det også smart. Kamerahus som du bør vurdere er Canon EOS 500D/550D, Canon EOS 50D (brukt)*, Nikon D3100, Nikon D90, eller Pentax K-r. Da kun hus. Jeg ser at du ønsker et objektiv som du kan bruke til portrett og og et til landskap. Men dette kan kombineres i en god normal-zoom. Som f.eks. Tamron 17-50mm f/2.8. Så kan du etterhvert legge på med mer optikk når du har gått på skolen og lært nok til å vite hva du egentlig ønsker trenger. *) Den er vel egentlig diskvalifisert da den bruker CF kort istedet for SD... Endret 25. mai 2011 av tomsi42 1 Lenke til kommentar
to88he Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) 1. Burde ha over 15 megapixler oppløsning. Dobbelt så mye pixler gir ikke nødvendigvis dobbelt så mye informasjon i et bilde. Så jeg ville ikke hatt for stort fokus på mp. 2. Burde ha kamera som har over 6400 ISO, burde kunne gå opp til 10 000 Ser ikke helt poenget, men her har det skjedd ting de siste årene. 1DmkIV kan stilles til ISO 128 000, men kvaliteten er som fra et elendig mobilkamera. (Høyere er ikke alltid bedre) 3. LCD-skjerm på minst 3 tommer De fleste hus har dette. 4. må kunne skyte i RAW og JPG Dette gjør alle speilrefleks på markedet 5. Må ha bra nok bildefrekvens til å kunne skyte ting som beveger seg raskt. Dette utelukker mange av de billige husene. som f.eks. canon xxxxD og xxxD 6. Må være SD-minnekort I mer proffesjonelle hus er den vanligste minnekorttypen "Compact Flash" Hvorfor må det være SD? Du får kjøpt kortleser til under 100kroner. Siden du skal studere og bruke kameraet som en del av en utdanning ville jeg gått for et semiprofft kamera. Mulige kandidater blandt de to store(brukt): Nikon D90, Nikon D300, Canon 40D, Canon 50D. Eller kanskje et 1D mk II N Kjøp brukt--> spar penger. Endret 26. mai 2011 av to88he Lenke til kommentar
Azumiel Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Har lest at Canon EOS 550D skal være et bra kamera, men leste følgende i en test: "Fotograferer du i RAW, må du nøye deg med ca 15 bilder i serie før bufferen er full." Hva betyr dette? Er det bare plass til 15 rawbilder på hele kameraet? Det høres jo fryktelig dårlig ut Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 15 bilder i bufferen betyr at det er maks i samme serie hvis bildene tas kjapt etter hverandre. Maks plass totalt er avhengig av størrelsen i MB på minnekortet ditt og har lite med kamera å gjøre. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hva betyr dette? Er det bare plass til 15 rawbilder på hele kameraet? Det høres jo fryktelig dårlig ut Som rogkas nevner - dette er kun bufferet, eller hvor mange skudd du kan ta på full skuddtakt før skuddtakten går ned på grunn av fullt buffer. Venter du litt er bufferet tomt igjen. Det er ingenting du behøver å bry deg så veldig mye om. Med et 128GB SDXC-kort kan du få plass til fire-fem tusen Raw-bilder i kameraet. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Har kommet opp med noen krav til kameraet: 1. Burde ha over 15 megapixler oppløsning. 2. Burde ha kamera som har over 6400 ISO, burde kunne gå opp til 10 000 3. LCD-skjerm på minst 3 tommer 4. må kunne skyte i RAW og JPG 5. Må ha bra nok bildefrekvens til å kunne skyte ting som beveger seg raskt. 6. Må være SD-minnekort 1. Gitt budsjettgrensene syntes jeg dette kravet virker kontra produktivt, høyere oppløsning stiller større krav til objektivene, les: høyere pris. 10-14Mpx holder veldig lenge, og er "snillere" med tanke på objektivenes ytelse. 2. Javel, de fleste går til ISO6400 i dag, med varierende grad av brukbarhet, jeg regner ISO3200 som grensen for cropformat kameraene i dag. 3. Har du noen krav til oppløsningen? Om skjermen er 2.7" eller 3" kan jeg ikke skjønne at skulle ha noe si, men at den er knøttliten, det kan jeg forstå. 4. Ok, alle Nikon kameraer kan dette, Canon har på noen av lavpriskameraene ikke mulighet til å skyte RAW i grønn modus. De andre merkene aner jeg ikke noe om. 5. Å skyte noe som beveger seg raskt krever like mye av autofokussystemet, som bildefrekvensen. I dette prisleiet er det vanskelig å få noe stort ut av begge deler. Selv om du ser på bruktmarkedet. 6. Oki, da faller bruktalternativene med rask autofokus ut Så til mitt "nytttips", to relativt greie objektiver som yter godt på 12Mp sensoren. Nikon D5000 + 18-55mm VR og 55-200mm VR + veske. Kameraet har ikke verdens raskeste autofokus, men det har et følgefokus system som er meget bra (3D tracking), som lar brukeren sikte på noe, og kameraet vil bruke farge- og kontrastinformasjon til å følge subjektet ettersom det beveger seg over bilderammen. Selv etter at dette kameraet gikk ut av produksjon vant det tester over 550D (svenske Foto) and the winner is ... by emmkayfive, on Flickr Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Anbefaler TS å kjøpe brukt,ikke stille strenge krav til kjempehøy ISO, (hvorfor skal du bruke høyest mulig ISO og ikke heller kompensere med blits/god optikk med bra lysstyrke?) og heller kjøpe et kamera som gav bilder man ble imponert av i ..tja la oss si 2008... det er fremdeles bra bikder man klarer å klemme ut av kameraet. Hvorfor? Fordi det er fotografen som utnytter kameraets iboende potensiale. I den sammenheng anbefaler jeg Canon 40/50D , Nikon D90/D300, Pentax K10D/20D ev. Samsung Gx10/20. Rett og slett fordi. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Så til mitt "nytttips", to relativt greie objektiver som yter godt på 12Mp sensoren. Nikon D5000 + 18-55mm VR og 55-200mm VR + veske. Kameraet har ikke verdens raskeste autofokus, men det har et følgefokus system som er meget bra (3D tracking), som lar brukeren sikte på noe, og kameraet vil bruke farge- og kontrastinformasjon til å følge subjektet ettersom det beveger seg over bilderammen. Enig. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=152596 + http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28326646 D90+sigma18-50/2.8 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28662928 I den sammenheng anbefaler jeg Canon 40/50D , Nikon D90/D300, Pentax K10D/20D ev. Samsung Gx10/20. Rett og slett fordi. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Så til mitt "nytttips", to relativt greie objektiver som yter godt på 12Mp sensoren. Nikon D5000 + 18-55mm VR og 55-200mm VR + veske. Kameraet har ikke verdens raskeste autofokus, men det har et følgefokus system som er meget bra (3D tracking), som lar brukeren sikte på noe, og kameraet vil bruke farge- og kontrastinformasjon til å følge subjektet ettersom det beveger seg over bilderammen. Enig. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=152596 + http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28326646 D90+sigma18-50/2.8 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28662928 I den sammenheng anbefaler jeg Canon 40/50D , Nikon D90/D300, Pentax K10D/20D ev. Samsung Gx10/20. Rett og slett fordi. Førr at? Tullingen Kenta f/1.8 er ikke særlig verdt å høre på. Svært få kamera slår den skarpe og EKSTREMT støyfrie bildeprofilen med de lekreste fargene som det Pentax K10d produserer på de fleste objektiver. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Førr at? Jeg skal studere journalistikk til høsten. Hva brukes på slike arbeidsplasser? Hva er lettest å oppgradere jevnlig over studietiden? Hva er best å ha når TS skal starte som frilanser e.l? Tullingen Kenta f/1.8 er ikke særlig verdt å høre på. Tonnasjen av det jeg vet og det du ikke vet om foto er "rett og slett" proit. Hilsen tidligere eier av... Endret 28. mai 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Hilsen tidligere eier av... Alt Vil anbefale trådstarter og gå for et av de to store innen speilreflekser "Nikon/Canon", ene og alene av den grunnen at mesteparten av medelever og lærere sannsynligvis har et av de to merkene, det og kunne byttelåne objektiver samt dele erfaringer er gull verdt. Endret 28. mai 2011 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå