Gå til innhold

Trenger Mac til journalistikkstudie

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal studere journalistikk, og må derfor gå til innkjøp av en Mac.

Kravet er at den ikke koster mer enn 15 000, har inngang til CD, og effektivt kan kjøre adobeprogrammer som photoshop, illustrator osv.

Har noen en maskin å anbefale?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke Apple bare to modeller å velge mellom? MB og MBP. Den ene koster 8500,- og den andre fra 10 000,- til 15 000,-

Nja, kort oppsumert:

MacBook. 13" (starter på: 8500)

MacBook Air. 11" og 13" (starter på: 8500 og 11.000)

MacBook Pro. 13" og 15" og 17" (starter på: 10.000 og 15.000 og 20,000)

Lenke til kommentar

Kanskje du burde satse på å kjøpe en 13 tommers Macbook Pro og så bytte harddisken til en SSD? Da får du en maskin som åpner programmer raskt og koster en god del mindre enn 15000 :)

Vil det ikke være litt dumt å ikke ha et dedikert skjermkort? Han nevner jo at han skal jobbe med Adobe programmer (Photoshop, illustrator) Et dedikert grafikkort vil sannsynligvis hjelpe med å jobbe raskere vil jeg tro.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Jeg har ikke noe i mot Mac, jeg lurer bare på: Er det et krav at dere skal ha Mac?

Isåfall forklarer det hvor journalister får sin overdrevne forkjærlighet til Apple fra. :)

Øyh! Snakk for deg selv! :tease:

Lenke til kommentar

Mac er ikke et krav, men de fleste elevene bruker det.

Er alle her enige i at Mac pro 15" vil være et godt valg? Vil dette være en maskin som møter alle mine krav?

Er forresten Mac pro 15" det samme som 15-tommer MacBook Pro?

Kravene: "Kravet er at den ikke koster mer enn 15 000, har inngang til CD, og effektivt kan kjøre adobeprogrammer som photoshop, illustrator osv."

Endret av Azumiel
Lenke til kommentar

Man trenger ikke dedikert skjermkort til software'n. Den bruker prosessorkraft mye mer enn grafikkchipkraft - den innebygde i siste generasjon Intel prosessorer duger.

Men jo, skal det være Mac, så er en MacBook Pro tingen. Air er bare et slankt og hvitt lite leketøy, plastic fantastic.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Man trenger ikke dedikert skjermkort til software'n. Den bruker prosessorkraft mye mer enn grafikkchipkraft - den innebygde i siste generasjon Intel prosessorer duger.

Men jo, skal det være Mac, så er en MacBook Pro tingen. Air er bare et slankt og hvitt lite leketøy, plastic fantastic.

MacBook Air har da alltid vært laget av aluminium, ikke mye "plastic" der...

Lenke til kommentar

Jasså? Da er det en annen mac jeg tenker på,en helt hvit en, åpenbart i plastikk.

Ikke for det, plastikk kan være vel og bra det, men i min "book" (he he) er det kun MacBook Pro av mac'ene som egentlig kan forsvare kostnaden, på basis av sin solide beskyttelse av innmaten, koblet med i hvert fall et minimum av kraft innabords.

Lenke til kommentar

1. Hvis jeg skal kjøre adobeprogrammer, burde jeg konfigurere maskinen, slik at jeg får den levert med 8 GB ram?

2. Hvilke adoptere burde jeg kjøpe?

3. Har også lest at Macbook Pro ikke har minnekortleser, hva innebærer dette?

Lenke til kommentar

1. Personlig har jeg 4GB, og klarer meg helt greit med det, det kommer helt an på hvor mye minne det arbeidet du skal gjøre krever. Men kommer du frem til at du trenger 8GB ram, så bestiller du maskinen med 4GB og oppgraderer minnet på egenhånd, da Apple tar seg litt vel godt betalt for den oppgraderingen.

2. Det kommer igjen an på hva du trenger. Hva skal du koble til?

3. Den tar SD-kort. Men litt større kameraer bruker CF-kort. Da kobler du kameraet ganske enkelt direkte til med USB, eller så kjøper du en USB-minnekortleser.

Lenke til kommentar

1. Personlig har jeg 4GB, og klarer meg helt greit med det, det kommer helt an på hvor mye minne det arbeidet du skal gjøre krever. Men kommer du frem til at du trenger 8GB ram, så bestiller du maskinen med 4GB og oppgraderer minnet på egenhånd, da Apple tar seg litt vel godt betalt for den oppgraderingen.

2. Det kommer igjen an på hva du trenger. Hva skal du koble til?

3. Den tar SD-kort. Men litt større kameraer bruker CF-kort. Da kobler du kameraet ganske enkelt direkte til med USB, eller så kjøper du en USB-minnekortleser.

Tenker bare å koble til fotokamera, filmkamera og prosjektorer osv.

Støtter den ikke kameraer med CF-kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...