Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan skal standpunkt i Norsk settes?


Anbefalte innlegg

Sliter med å finne gode kilder på hvordan standpunktskarakterer i hovedmål og sidemål skriftlig skal settes. (snakker om VG3)

 

Ta mitt eksempel, jeg har generelt gjennom året gitt en fleksibel faen i norskfagene. Men på avsluttende tentamen skjerpet.

 

I hovedmål regner jeg med at å få 4 er greit.

 

Der har jeg:

Skrivedag på skolen 3/4

Heldagsprøve vår 4+

 

Men i sidemål er det annerledes

Skrivedag 1 3+

Skrivedag 2 3-

Heldagsprøve vår 5+

 

Hvordan skal de forskjellige karakterene vektlegges? Er det noen som har en link til forskrifter fra Udir? Jeg mener selv at jeg bør ha en 5er i Nynorsk mtp at min sluttkompetanse var god nok til en sterk 5er. Men gjennomsnittlig så ligger jeg jo ikke på mer enn en 4er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt skal og bør du ende opp med en femmer i standpunkt i sidemål. Det er skrevet svart på hvitt at kompetansen ved slutt er den som skal gjenspeile karakteren, og all den tid du faktisk sitter med en sterk femmer på den avsluttende prøva ser jeg ingen annen grunn til å måtte gi deg noe annet enn fem.

 

EDIT:

§ 3-17. Sluttvurdering i fag

Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i fag i læreplanverket, jf. § 3-3.

Endret av Mysterio19
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil. Det er ikke en helhetlig vurdering, det er en vurdering av sluttkompetanse.

Om du får noe annet enn 5 i sidemål, går du rett til rektor og klager. Du har svart på hvitt bevist at du har 5-kompetanse.

 

Spørsmål: Har du gått 4år på lærerutdanning for å fremme en slik påstand? Nei- det tror jeg ikke.

 

 

Jeg ville ta en holistisk vurdering (magefølelse) av samtlige prøver for å se om du har utviklet deg. Dersom utviklingen er tydelig dokumentert, vil jeg gitt deg en 5er, rett og slett fordi dette er sluttkompetansen.

 

Dersom du ikke viser en utvikling, men heller har hatt flaks på oppgaven, kan jeg velge å trekke deg ned dersom jeg ikke kan forsvare karakteren din. Og det har jeg min fulle rett til.

Endret av Melkesjokoladen
Lenke til kommentar

Feil. Det er ikke en helhetlig vurdering, det er en vurdering av sluttkompetanse.

 

Om du får noe annet enn 5 i sidemål, går du rett til rektor og klager. Du har svart på hvitt bevist at du har 5-kompetanse.

 

Grunnen til at man har prøver ut gjennom året er også for å vurdere utvikling av det som blir sluttkompetanse. En sterk avslutning indikerer at man har hatt en utvikling, men utfallet på en prøve er ikke konkluderende for hva sluttkompetansen er.

Lenke til kommentar

Utfallet på slutt-prøven er et minimum av hva du kan forvente av karakteren. Det er fakta, spør rektor eller studieveileder på skolen din.

 

Jeg skulle gjerne likt å se en lærer forsvare seg mot dette:

§ 3-17. Sluttvurdering i fag

Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i fag i læreplanverket, jf. § 3-3.

 

Om du har fått en 5-er har du utvist 5-komptanse og det skal fremgå av vitnemål.

 

Prøvene som leder opp til siste heldags er gode muligheter for å kunne vippe oppover. Lage et godt navn, så kan du skylde på en dårlig dag under heldagsen.

Lenke til kommentar

Om du har heldags skrivedag, så ja. Du har utvist din sluttkompetanse.

 

Det samme gjelder ikke for historie for eksempel, med mindre du har en oppsummerende prøve til slutt. Fordi du utover året viser kompetanse i de forskjellige temaene som tas opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...