Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

slått og sparket på skolen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du noen hobbyer på fritiden?

Hva med å begynne med styrketrening? Bygg muskler (men ligg unna bol ellers går det rett i dass). Det gjør deg større (mer visuelt imponerende), og gir deg også bedre selvtillit.

Jeg gikk på skolen med en liten reke som alltid ble plukket på av taperne. Så begynte han å løfte vekter, og ble diger. Underveis sluttet taperne å plukke på ham. Det er ikke så gøy å prøve seg på et muskelberg, kan du si.

En annen ting du kan gjøre er å finne noe å gjøre på fritida. Gjerne noe der du kan treffe andre folk som ikke kjenner deg fra skolen. Bli med i svømmeklubb, f.eks.? Frivillige organisasjoner?

Lenke til kommentar

Noen grunn til at du ikke får lov til å trene?

Tatt opp mobbe problemene med foreldrene dine?

Hva har du gjort så langt med å ta opp mobbe problemene med administrasjonen på skolen?

Når du kommer på VGS, får du en ny start, der er det mye strengere ettersom elvene over straffealderen.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Skjønner problemet ditt. På ungdomsskolen hadde jeg også noen "drittunger" i klassen som plaget og mobbet andre elever. problemet var at det var ingen av de andre som sa ifra. frykten for selv å bli mobbet eller stengt ut av gjengen tror jeg var grunnen.

Som sagt tidligere er dette fordi mobberne er usikker på seg selv å må trykke ned andre for å framheve seg selv. Dette kommer de ikke langt med i livet for når folk blir mer voksne lærer de seg å si ifra og ikke respektere slike handlinger. Derfor er mobbing mest utbredt på ungdomskolen, jeg tror det er fordi medelevene er ikke sterkt nokk til å sto imot eller bryte inn fra sidelinjen.

Når du starter på videregående vil du merke at folk har fått mer inn i topplokket og ikke respekterer slik. Det er nemlig de som tørr å stå imot/hjelpe de som blir mobbet som får respekt.. ikke mobberne. Det sies at man skal gå på den skolen man selv ønsker, men jeg anbefaler deg å kanskje tenke igjennom valget av skole nøye. kanskje unngå de som mobber deg mest nå. Så skal du nokk se at du møter nye hyggligere folk senere ilivet.

Uansett anbefaler jeg deg å snakke med noen. om du ikke vil ta det opp med foreldrene finnes det alltid noen på skolen å snakke med. lærere/ledelsen evt helsesøster. Disse har taushetsplikt å kan ikke viderefortelle det til noen. viktig at du komme deg igjenom 10.klasse med gode karakterer og gode framtidsutsiket.

Ønsker deg lykke til videre!

¨MoFFe

Lenke til kommentar

Skjønner problemet ditt. På ungdomsskolen hadde jeg også noen "drittunger" i klassen som plaget og mobbet andre elever. problemet var at det var ingen av de andre som sa ifra. frykten for selv å bli mobbet eller stengt ut av gjengen tror jeg var grunnen.

Som sagt tidligere er dette fordi mobberne er usikker på seg selv å må trykke ned andre for å framheve seg selv. Dette kommer de ikke langt med i livet for når folk blir mer voksne lærer de seg å si ifra og ikke respektere slike handlinger. Derfor er mobbing mest utbredt på ungdomskolen, jeg tror det er fordi medelevene er ikke sterkt nokk til å sto imot eller bryte inn fra sidelinjen.

Når du starter på videregående vil du merke at folk har fått mer inn i topplokket og ikke respekterer slik. Det er nemlig de som tørr å stå imot/hjelpe de som blir mobbet som får respekt.. ikke mobberne. Det sies at man skal gå på den skolen man selv ønsker, men jeg anbefaler deg å kanskje tenke igjennom valget av skole nøye. kanskje unngå de som mobber deg mest nå. Så skal du nokk se at du møter nye hyggligere folk senere ilivet.

Uansett anbefaler jeg deg å snakke med noen. om du ikke vil ta det opp med foreldrene finnes det alltid noen på skolen å snakke med. lærere/ledelsen evt helsesøster. Disse har taushetsplikt å kan ikke viderefortelle det til noen. viktig at du komme deg igjenom 10.klasse med gode karakterer og gode framtidsutsiket.

Ønsker deg lykke til videre!

¨MoFFe

Hei Moffe !

Tidligere i år ble en Norsk gutt mobbet av en utlending, jeg var tilstede. så alt hva som skjedde. Dagen etterpå kom ass.rektor, han tok meg og en annen norsk gutt ut fra klassen for å vite hva som skjedde. Imens jeg fortalte hva som hadde skjedd, var han andre norske gutten uttafor kontoret..(døra var lukket) jeg fortalte sannheten. Dagen etterpå visste alle at jeg snitcha ..Dette var pga at han norske gutten hadde tyvlytta og fortalt det til resten av klassen, noe som gikk ut over hele trinnet. Også nå, vis det er noen som gjør noe dumt, og jeg vil høre på hva de sier..Sier de "Du kommer bare snitche , Gå bort.." Vær eneste gang.

Dette er ikke første gang det skjer. Altså, for å hjelpe en gutt som ble var involvert i en slåsskamp han ikke starta. fikk jeg en straff :/

Postet av anonym: e8e7144f32805719eaa7e3b93af6ae0d

Lenke til kommentar

Dette var et konkret tilfelle når neon viste at lærerne spurte deg om hva som hadde skjedd. men vis du går til noen etter skoletid, skriver en lapp om hvordan det generelt er, og hvordan du har det på skolen kan de kanskje hjelpe deg.

Hvis læreren vet hvordan enkelte oppfører seg mot deg i klassen har han plikt til å legge til rette for deg. Det kan kanskje være med på at han plasserer deg på en gruppe du kan sammarbeide på :)

EDIT: utrykkte meg kanskje litt utydelig i forje innlegg. når jeg mener at folk sir ifra er det nødvendigvis ikke til lærererne men kanskje til mobberen selv, at slik oppførsel tollereres ikke... du skal se de får hakkeslipp når noen tørr si dem imot for første gang! ^^

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest igjennom alle svarene her i tråden så situasjonen din kan være løst for alt jeg vet, men;

Du skal først og fremst vite at det på ingen måte er deg det er noe gale med. De som mobber har som regel selv ting de strever med, det kan være en vanskelig hjemmesituasjon, usikkerhet osv. Det som de sier(at du har dårlig ånde osv) er et uttrykk for deres syn på seg selv, og du må på ingen måte tro at det er sant. For det er det ikke. Du er som de, et unikt individ som fortjener all respekt og annerkjennelse og du fortjener at ingen ønsker deg noe vondt. Dessverre møter man slike personer på livets landevei, med ungdomsskolen/vgs ofte som den fasen med hyppigst mobbing. Man må aldri godta å bli mobbet, du må ikke la dem sverte deg, trakke på deg og fortelle usannheter om deg. Deg og ditt er, bør og skal respekteres.

Hvordan man skal reagere på mobbing er det mange delte meninger om, noen mener at man skal stå imot, ikke la seg bli mobbet ved å vise at man er sterk nok. Andre mener at man bør si ifra til en lærer/foresatt eller bytte skole. Jeg vet ikke hva jeg mener. Jeg har selv blitt mobbet(kortvarige forsøk da) og jeg løste det ved det første punktet; å ta igjen. Det fungerte effektivt og satt en stopper for mobbingen, men det jeg ikke hadde tenkt på var følelsen jeg satt igjen med ovenfor meg selv. jeg var plutselig en som kunne finne på å slå. En som man måtte passe seg for. Det likte ikke jeg, og jeg angrer på at jeg ikke gikk til en lærer først og brukte vold som en siste løsning.

Jeg ønsker både deg og mobberne alt vel, og jeg ønsker selvfølgelig at mobbingen tar slutt. Lykke til!

Lenke til kommentar

Enig i de som forteller å kjempe igjennom det.

Du nevner du er mye med jenter. Hvorfor ikke fortelle de om hva guttene gjør? Du vil sikkert få sympati, så kan jentene hjelpe deg med "hevn" og spre ting om disse gutta (f.eks spre at de har liten penis osv)...er det en ting jenter er gode til så er det å ødlegge ryktet til folk via bakprat. ;)

Men om de faktisk slår og sparker deg, må du anmelde saken til politiet. Sørg for å ha bevis eller vitner som er villig til å stille opp.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Enig i de som forteller å kjempe igjennom det.

Du nevner du er mye med jenter. Hvorfor ikke fortelle de om hva guttene gjør? Du vil sikkert få sympati, så kan jentene hjelpe deg med "hevn" og spre ting om disse gutta (f.eks spre at de har liten penis osv)...er det en ting jenter er gode til så er det å ødlegge ryktet til folk via bakprat. ;)

Men om de faktisk slår og sparker deg, må du anmelde saken til politiet. Sørg for å ha bevis eller vitner som er villig til å stille opp.

Hehe, jeg sa IKKE at jeg var mye med jenter, jeg sa at de pleier å støtte meg. f.eks de pleier å si "Stakkars, bare la han være" . På slikemåter støtter de meg.

Postet av anonym: e8e7144f32805719eaa7e3b93af6ae0d

Lenke til kommentar

Stå på. Når du blir eldre (aka VGS) vil du (inne i ditt eget hode) stå på en haug og le høyt og tydelig av alle de taperne som droppa ut av videregående og som kjører rundt i et skrap av en BMW og tror de er tøffe :dribble::thumbup:

BTW: Pushups, plankestilling, whatever du har tilgjengelig hjemme. Hjelper en del det. Ikke vær redd for å få muskeler. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...