corsa91 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei Jeg har noen spørsmål ang de forskjellige joinene: Jeg har ikke skjønt helt hvorfor og hvordan man bruker Innerjoin, Right og left join og outer join. Kan dere forklare meg det siden jeg har eksamen om ikke så lenge. Jeg har selvsagt lest boka men har ikke forstått det. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Er skrevet mange forklaringer om det. Tror du bare du må få det forklart på ulike måter til det går opp et lys for deg. Feks her: http://norskwebforum.no/viewtopic.php?f=39&t=42430 Lenke til kommentar
l3dx Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Hver gang jeg er i tvil om dette tar jeg meg en tur til denne siden edit: Så nå at dette også var om ikke kilde, så i allefall inspirasjon til foruminnlegget Ekko linket til Endret 24. mai 2011 av l3dx 1 Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Er skrevet mange forklaringer om det. Tror du bare du må få det forklart på ulike måter til det går opp et lys for deg. Feks her: http://norskwebforum.no/viewtopic.php?f=39&t=42430 Takk for tipset. Gikk litt opp. Når bruker man de forskjellige joinene Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Takk for tipset. Gikk litt opp. Når bruker man de forskjellige joinene Var det siste et spørsmål? Man bruker en join når man skal hente data fra to eller flere tabeller som er relatert. Hvilken type join man skal bruke, avhenger av hva man vil ha ut, som det jo står i de linkene du fikk. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Det er enkelt og greit mengderelasjoner. Ved A og B, og A og B har noe felles, så bestemmer man om man vil ha f. eks det som kun er i A (men ikke felles i B), alt som er felles, alt som er kun i B (men ikke felles i A), eller alt som er unikt for både A og B (men ikke er felles). Man kan også typisk bruke noe á dette ved enkle joins: SELECT p.Beskrivelse, p.Pris, k.KategoriNavn FROM Produkt AS p, Kategori AS k WHERE p.KategoriNr=k.KategoriNr AND k.KategoriNavn='Data'; Her hentes altså beskrivelser, priser og kategorinavn på ethvert produkt som har et gyldig kategoriNr (dvs. det eksisterer i Kategori-tabellen). Join-biten her er altså at p.KategoriNr er felles med k.KategoriNr (kun felles av mengde A og B). Endret 27. mai 2011 av Occi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå